Nu med bedre styr på husets IT

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af Wildlife » 10. aug 2017, 10:07

Da jeg arbejder i IT-branchen falder jeg til tider over nogle håbløse ting og sager som egentligt bare enten skal sælges eller smides ud, nogle gange er der lidt guld gemt i mellem.

F.eks. da jeg fik dette skab op under neglene for et par uger siden.
2017-08-06 15.56.20.jpg
Vi havde gået herhjemme og snakket om at få flyttet rundt på husets netværksinstallationer, da det hele pt er samlet i en reol i et værelse hvor der så står et patchpanel, en switch og to servere (medieserver & videoovervågning).
Vi vil nemlig gerne kunne bruge værelset til overnattende gæster, og så er det lidt træls at have et par computere til at stå og knurre i døgndrift.

De to servere står for henholdsvis at drive husets medieindhold (musik, film, backup af billeder og ting og sager) og den interne del af vores videoovervågning rundt om hele huset. Alt er spejlet ud af huset, så hvis blot serveren overlever et par sekunder efter en potentiel indbrudstyv er gået forbi, ja så er han altså også gemt på video på en server ude i byen..
(Kameraerne er forøvrigt nogle fine full hd kameraer fra kinamandens land, men de kan snakke rtsp, så jeg har brygget noget software op omkring openrtsp til at håndtere det, men det er vist en længere historie)

Så vi havde en lumsk plan om at få det hele flyttet ud i bryggerset, hvor der i forvejen er et naturgasfyr der står og knurrer lidt fra tid til anden, så det ville jo være oplagt at sætte lidt mere larm derud, og så også lige pakke det pænt ind.

Det krævede så først og fremmest lige at der blev indkøbt et par nye kabinetter til serverne og skabet blev modificeret lidt, herunder montering af et par 120 mm 12v blæsere i toppen til udluftning og laserskæring af en akrylplade til at holde lidt styr på luftstrømmen i skabet.

Kabinetterne der blev valgt er https://www.proshop.dk/Kabinet/Thermalt ... rt/2467483 da de har en 20 cm blæser i fronten der kan trække luft godt igennem indmaden, uden nævneværdig larm. Og til kr. 345 pr. stk. var det en overkommelig udgift.

Jeg fik modificeret indmaden i skabet til at have plads til de to kabinetter, indkøbschefen (dvs mig) havde ikke lige regnet godt nok på bredden, men kun på at de fint kunne være der i dybden.. Men en nedstryger kan jo fikse mange ting..
2017-08-08 20.25.47.jpg
Det færdige resultat blev jeg ganske godt tilfreds med, og det har en væsentligt højere WAF(*) end den gamle løsning i reolen i værelset

Temperaturen foran på skabet matcher rumtemperaturen og den er så 3-4 grader højere på bagsiden, hvilket er helt fint... Så skal jeg bare lige have trukket de sidste par kabler hen over loftet, når temperaturen er til det..
2017-08-09 17.26.36.jpg
2017-08-09 17.28.00.jpg
(* Wife Acceptance Factor)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af Kleth » 10. aug 2017, 10:20

Det ser godt ud :thumbup:
- Har du noget UPS på? - Her tænker jeg især til videoovervågningen og styret shutdown af serverne! :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af Wildlife » 10. aug 2017, 10:23

Kleth skrev:Det ser godt ud :thumbup:
- Har du noget UPS på? - Her tænker jeg især til videoovervågningen og styret shutdown af serverne! :smile:
Tak :razz:

Eftersom alle data fra medieserveren også ligger spejlet (rdiff-backup længe leve!) på en server hos Hetzner, der også driver et par websites for mig rent privat, så er jeg ikke så nervøs for at ting går i udu ved destruktiv shutdown, kontra omkostningen til at have en UPS stående.

Jeg lever med at strømmen går et par gange om året, og det har indtil nu ikke givet problemer, jeg er mere nervøs for hvornår en af de 2 stk 2 TB diske i medieserveren står af, de har kørt 24x7 i 6 år nu :smile:

Og hvis strømmen går, får jeg en advarsel fra alarmen, ligesom overvågningen på arbejde, giver besked hvis en af de to servere i skabet der, vælger at lægge sig på skjoldet.

Så alt i alt går det nok :smile:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af ReneKJ » 10. aug 2017, 10:30

Wildlife skrev: Temperaturen foran på skabet matcher rumtemperaturen og den er så 3-4 grader højere på bagsiden, hvilket er helt fint... Så skal jeg bare lige have trukket de sidste par kabler hen over loftet, når temperaturen er til det..

Det er da egenligt overraskende, der ser ellers ikke ud til at være meget fri luft rundt omkring til udluftning.
Men de skaber måske ikke så meget varme?

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af Wildlife » 10. aug 2017, 10:33

ReneKJ skrev:
Wildlife skrev: Temperaturen foran på skabet matcher rumtemperaturen og den er så 3-4 grader højere på bagsiden, hvilket er helt fint... Så skal jeg bare lige have trukket de sidste par kabler hen over loftet, når temperaturen er til det..

Det er da egenligt overraskende, der ser ellers ikke ud til at være meget fri luft rundt omkring til udluftning.
Men de skaber måske ikke så meget varme?
Der er ca 10 cm frirum over og de to blæsere flytter en del luft.

De to maskiner i skabet bruger ca 40 watt hver og så bruger switchen og poe-injectoren til accespointet nok samlet set 20 watt, så der afsættes trods alt kun 100 watt fordelt på computerkraft og varme. Så det er ikke helt galt.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Gurk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. aug 2011, 01:09
Interesser: Big badabuummm
Geografisk sted: Nyborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af Gurk » 10. aug 2017, 14:38

Jeg ville nok smide noget sort tonings film på ruden i rackskabet. For at skjule indholdet lidt væk.
Men super lækkert setup ellers :)

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af Wildlife » 10. aug 2017, 14:39

Gurk skrev:Jeg ville nok smide noget sort tonings film på ruden i rackskabet. For at skjule indholdet lidt væk.
Men super lækkert setup ellers :)
Det står faktisk også på todo :)

Dog med et display med klima-status når min arduino er klar
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af KenP » 12. aug 2017, 00:00

Hummm det er sådan et jeg leder efter til mit netværk, i mit tilfælde skal det "bare" op på vandvarmer istedet..

De er bare ikke billige :-/, men fruen har sagt ok til opgaven.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af DB89 » 12. aug 2017, 00:08

Jeg ville nu nok sætte en UPS på i betragtning af, at en entry level model fra APC inkl. USB-tilslutning kan fås for cirka 600kr. Afhængigt af årsagen til strømafbrydelsen kan det måske være dejligt nok, at overvågning osv. kører videre.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af Raptor357 » 12. aug 2017, 16:42

DB89 skrev:Jeg ville nu nok sætte en UPS på i betragtning af, at en entry level model fra APC inkl. USB-tilslutning kan fås for cirka 600kr. Afhængigt af årsagen til strømafbrydelsen kan det måske være dejligt nok, at overvågning osv. kører videre.
er du klar over hvad tabet er på lidt ældre modeller og entrylevel modeller ?
De er kun til brug når det er koldt udenfor.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af DB89 » 12. aug 2017, 17:52

Raptor357 skrev:
DB89 skrev:Jeg ville nu nok sætte en UPS på i betragtning af, at en entry level model fra APC inkl. USB-tilslutning kan fås for cirka 600kr. Afhængigt af årsagen til strømafbrydelsen kan det måske være dejligt nok, at overvågning osv. kører videre.
er du klar over hvad tabet er på lidt ældre modeller og entrylevel modeller ?
De er kun til brug når det er koldt udenfor.
Nej ikke præcist, men gør endeligt os andre klogere - i betragtning af at der vist findes 6 forskellige UPS typer, så er der nok at tage fat på, men husk at vi er nede i de små forbruger modeller.
Modellen jeg selv har er en APC bx650ci-gr, som kun er et par år gammel og er af line-interactive typen, som burde have en relativ høj virkningsgrad. Har lige haft FLIR-kameraet fremme og det viste kun et par grader højere overfladetemperatur end gulv og væg. Efter min opfattelse er det derfor et begrænset antal watt sammenlignet med UPS, router osv.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nu med bedre styr på husets IT

Indlæg af Raptor357 » 12. aug 2017, 20:23

Mål input og output med et powermeter. Hvis du har sådanne noget.
Eller mål overflade temperatur og regn baglæns fra overflade størrelse.
Husk at den kører et vedligeholdelses program på batteriet, det er en af de ting apc kan og er udemærkede til. Men det koster lidt energi.
Jeg har en smart ups 650 som har et par år på bagen, den suger nogle og tyve watt i tab ved normal drift hvor den spytter 250w ud.

Den er kun på når det er absolut nødvendigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar