9 mm klikpatroner (eksercerpatroner)

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

9 mm klikpatroner (eksercerpatroner)

Indlæg af Refraktorius » 11. jul 2017, 15:59

Jeg skulle bruge sådan nogen (eller rettere, en kammerat med hang til bevidst aftræk skulle :giggle: )


Tomme 9 mm hylstre med tre huller boret i, så de er tydeligt markerede. De kan klemme i kammeret hvis man ikke resizer dem!
Overskydende projektiler med blyet smeltet ud.
image.jpeg
Hylstre og projektilkapper
Både hylstre og projektiler fyldes med smeltelim.
image.jpeg
Projektilet balancerer i et hylster
Nu er det en DÅRLIG ide at mase projektilet ned i hylsteret. Limen sprøjter ud.
Lad det hele køle ned, stil projektilet i hylsteret, varm med en blæselampe til limen bliver blød, og brug søjleboremaskinen til at presse projektilet ned på plads.
image.jpeg
Limen kommer ud

"Projektilet" sidder så godt fast, at man ikke kan prygle det ud med fjumrehammeren.
Men luner man hylsteret, kan det godt trækkes ud.
Vedhæftede filer
image.jpeg
Limklump
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: 9 mm klikpatroner

Indlæg af Lycon » 11. jul 2017, 18:26

Fremragende løsning. :numberone: :razz:
Men hvorfor ikke fjerne fænghætten og lade limen komme den vej ud også, så har slagstiften også noget blødt og eftergivende at lande på.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: 9 mm klikpatroner

Indlæg af Langenge » 11. jul 2017, 18:33

Lycon skrev:Fremragende løsning. :numberone: :razz:
Men hvorfor ikke fjerne fænghætten og lade limen komme den vej ud også, så har slagstiften også noget blødt og eftergivende at lande på.
Jeg tænkte også: "Fængfætten bliver da hurtigt smadret, og så er det det samme som helt at undvære klikpatronerne"
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: 9 mm klikpatroner

Indlæg af Refraktorius » 11. jul 2017, 19:18

Jeg har overvejet at fjerne fænghætten, og sætte et stykke gummi eller læder i stedet.

Formålet med de her patroner er at fylde et magasin med en tilfældig blanding af skarpe- og eksercerpatroner.
Når så man med jævne mellemrum får en klikker, får man dels trænet afhjælpning af fejl, og ikke mindst bliver det uhyggeligt tydeligt, hvis man laver bevidst aftræk.
Men når der går et skud, så genlader den, uanset om den næste patron er en skarp eller en dummy.... Og skytten ved ikke hvad der kommer.

Jeg har set folk, der nærmest laver hovedspring ud over bordet, når den klikker.
Og samme person havde øjeblikke forinden insisteret på, at hans aftræksteknik ikke var problemet (selvom træffene lå nydeligt "skråt nedad til vemstre").
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: 9 mm klikpatroner

Indlæg af I56 » 11. jul 2017, 19:36

Formålet med de her patroner er at fylde et magasin med en tilfældig blanding af skarpe- og eksercerpatroner.
Når så man med jævne mellemrum får en klikker, får man dels trænet afhjælpning af fejl, og ikke mindst bliver det uhyggeligt tydeligt, hvis man laver bevidst aftræk.
Men når der går et skud, så genlader den, uanset om den næste patron er en skarp eller en dummy.... Og skytten ved ikke hvad der kommer.
En genial løsning, når man ikke kan bruge en tilfældig ladt revolver. Men ofte er det mindre trænede skytter, der har problemer med aftræksfejl. Og da små cal. er bedst at lære at skyde med, er der brug for en tilsvarende løsning i .22lr. Vil du udvide projektet med en løsning på dette problem? Det kan selvfølgelig gøres ved at dreje en massiv patton i messing, men måske har du har en nemmere løsning.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: 9 mm klikpatroner

Indlæg af Langenge » 11. jul 2017, 19:49

I56 skrev:
Formålet med de her patroner er at fylde et magasin med en tilfældig blanding af skarpe- og eksercerpatroner.
Når så man med jævne mellemrum får en klikker, får man dels trænet afhjælpning af fejl, og ikke mindst bliver det uhyggeligt tydeligt, hvis man laver bevidst aftræk.
Men når der går et skud, så genlader den, uanset om den næste patron er en skarp eller en dummy.... Og skytten ved ikke hvad der kommer.
En genial løsning, når man ikke kan bruge en tilfældig ladt revolver. Men ofte er det mindre trænede skytter, der har problemer med aftræksfejl. Og da små cal. er bedst at lære at skyde med, er der brug for en tilsvarende løsning i .22LR. Vil du udvide projektet med en løsning på dette problem? Det kan selvfølgelig gøres ved at dreje en massiv patton i messing, men måske har du har en nemmere løsning.
.22lr klikpatroner kan købes til billige penge i Biltema:
http://www.biltema.dk/da/Fritid/Jagt/Va ... 000036399/
Ellers er det jo bare at banke kuglen ud med en fjumrehammer, og stoppe den i et tomt hylster.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: 9 mm klikpatroner

Indlæg af I56 » 11. jul 2017, 20:04

Biltemas klikpatroner koster 25kr. Og da de er ubrugelige efter at være ramt nogle få gange af slagstiften, synes jeg ikke, de er pengene værd.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: 9 mm klikpatroner

Indlæg af Langenge » 11. jul 2017, 20:08

I56 skrev:Biltemas klikpatroner koster 25kr. Og da de er ubrugelige efter at være ramt nogle få gange af slagstiften, synes jeg ikke, de er pengene værd.
Jamen så er det jo kuglen ud af en ny patron, og så krympe den fast (med en detonatorkrympetang :blink: ) i et brugt hylster.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 9 mm klikpatroner

Indlæg af Bofhenator » 11. jul 2017, 20:08

Langenge skrev:
I56 skrev:
Formålet med de her patroner er at fylde et magasin med en tilfældig blanding af skarpe- og eksercerpatroner.
Når så man med jævne mellemrum får en klikker, får man dels trænet afhjælpning af fejl, og ikke mindst bliver det uhyggeligt tydeligt, hvis man laver bevidst aftræk.
Men når der går et skud, så genlader den, uanset om den næste patron er en skarp eller en dummy.... Og skytten ved ikke hvad der kommer.
En genial løsning, når man ikke kan bruge en tilfældig ladt revolver. Men ofte er det mindre trænede skytter, der har problemer med aftræksfejl. Og da små cal. er bedst at lære at skyde med, er der brug for en tilsvarende løsning i .22LR. Vil du udvide projektet med en løsning på dette problem? Det kan selvfølgelig gøres ved at dreje en massiv patton i messing, men måske har du har en nemmere løsning.
.22LR klikpatroner kan købes til billige penge i Biltema:
http://www.biltema.dk/da/Fritid/Jagt/Va ... 000036399/
Ellers er det jo bare at banke kuglen ud med en fjumrehammer, og stoppe den i et tomt hylster.
Fjumrehammer og rndtændte patroner kan godt blive spændende...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: 9 mm klikpatroner

Indlæg af Langenge » 11. jul 2017, 20:10

Bofhenator skrev:
Langenge skrev:
I56 skrev:
Formålet med de her patroner er at fylde et magasin med en tilfældig blanding af skarpe- og eksercerpatroner.
Når så man med jævne mellemrum får en klikker, får man dels trænet afhjælpning af fejl, og ikke mindst bliver det uhyggeligt tydeligt, hvis man laver bevidst aftræk.
Men når der går et skud, så genlader den, uanset om den næste patron er en skarp eller en dummy.... Og skytten ved ikke hvad der kommer.
En genial løsning, når man ikke kan bruge en tilfældig ladt revolver. Men ofte er det mindre trænede skytter, der har problemer med aftræksfejl. Og da små cal. er bedst at lære at skyde med, er der brug for en tilsvarende løsning i .22LR. Vil du udvide projektet med en løsning på dette problem? Det kan selvfølgelig gøres ved at dreje en massiv patton i messing, men måske har du har en nemmere løsning.
.22LR klikpatroner kan købes til billige penge i Biltema:
http://www.biltema.dk/da/Fritid/Jagt/Va ... 000036399/
Ellers er det jo bare at banke kuglen ud med en fjumrehammer, og stoppe den i et tomt hylster.
Fjumrehammer og rndtændte patroner kan godt blive spændende...
Jeg bruger selv et stykke lægte i mahogni, med et boret hul i. Og så banker jeg lægten ned i en brændeknude, mens hullet med patron peger ned over en sandbunke (udenfor).
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: 9 mm klikpatroner (eksercerpatroner)

Indlæg af Refraktorius » 11. jul 2017, 21:51

Problemet med .22 LR dummypatroner er, at randen på sådan en både står for headspace og for at modtage et hug fra slagstiften.

Hvis jeg skulle bruge sådan nogen, så ville jeg finde en dübel af plast eller træ (eller en eller anden anden træ/metal/plast-"pind" der passede ned i hylsteret), runde den ene ende i nogenlunde projektilfacon og afpasse længden så COAL var på plads når den blev presset i et afskudt hylster.
Det skulle være så den lige bandt i hylsteret, men heller ikke mere. (eller der skulle lidt elefantsnot i hylsteret).

Hvis man borer et hul gennem "projektilet", så vil det være nemt at stikke et stykke ståltråd gennem det og tage fat i hylsteret med en tang når der skal skiftes til et frisk hylster. Med en tang kunne man nemt komme til at kvæste projektilet.

Så skulle pinden bare rutinemæssigt skiftes til et friskt hylster når den havde været brugt.


Jeg er af den overbevisning, at man ikke må kunne forveksle eksercerpatronerne med defekt ammunition.
Et .22 projektil sat i et afskudt hylster vil ligne en klikker lidt for meget.
Hvis det er tydeligt at "projektilet" er plast eller træ, så er panikken lidt mindre, når patronen på et tidspunkt dukker op et pinligt sted.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: 9 mm klikpatroner (eksercerpatroner)

Indlæg af ReneKJ » 12. jul 2017, 07:35

Refraktorius skrev:Jeg skulle bruge sådan nogen (eller rettere, en kammerat med hang til bevidst aftræk skulle :giggle: )


Tomme 9 mm hylstre med tre huller boret i, så de er tydeligt markerede. De kan klemme i kammeret hvis man ikke resizer dem!
Overskydende projektiler med blyet smeltet ud.
.
Personligt ville jeg nok foretrække at den tydelig markering var mere tydelig, især når man skal blande dem med skarpe.
Jeg tænker f.eks. på at en klikker bliver taget for en klikpatron, og bagefter ryger ned i posen sammen med dem.
Man tror altid man har styr på tingene, men en gang imellem så har man alligevel ikke. :smile:

Kan man ikke give dem en eller anden form for afskylig synlig maling uden at det påvirker funktionen?

Refraktorius skrev: "Projektilet" sidder så godt fast, at man ikke kan prygle det ud med fjumrehammeren.
Men luner man hylsteret, kan det godt trækkes ud.
Er der ikke risiko for at et varmt løb kan smelte limen, og potentielt efterlade et projektil i det?
Måske hvis man lige står og diskutere lidt teknik mellem skuddene.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: 9 mm klikpatroner (eksercerpatroner)

Indlæg af PSindrup » 12. jul 2017, 07:41

ReneKJ skrev:
Refraktorius skrev:Jeg skulle bruge sådan nogen (eller rettere, en kammerat med hang til bevidst aftræk skulle :giggle: )


Tomme 9 mm hylstre med tre huller boret i, så de er tydeligt markerede. De kan klemme i kammeret hvis man ikke resizer dem!
Overskydende projektiler med blyet smeltet ud.
.
Personligt ville jeg nok foretrække at den tydelig markering var mere tydelig, især når man skal blande dem med skarpe.
Jeg tænker f.eks. på at en klikker bliver taget for en klikpatron, og bagefter ryger ned i posen sammen med dem.
Man tror altid man har styr på tingene, men en gang imellem så har man alligevel ikke. :smile:

Kan man ikke give dem en eller anden form for afskylig synlig maling uden at det påvirker funktionen?

Refraktorius skrev: "Projektilet" sidder så godt fast, at man ikke kan prygle det ud med fjumrehammeren.
Men luner man hylsteret, kan det godt trækkes ud.
Er der ikke risiko for at et varmt løb kan smelte limen, og potentielt efterlade et projektil i det?
Måske hvis man lige står og diskutere lidt teknik mellem skuddene.
Lidt OT :giggle:
KSC har 9mm klikpatroner lavet i aluminium. Dem ville man aldrig forveksle med en skarp patron.

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: 9 mm klikpatroner (eksercerpatroner)

Indlæg af Refraktorius » 12. jul 2017, 08:24

Man kan få nogen rigtigt fine nogen.
Men der var ikke nogen af de lokale pushere jeg spurgte, der havde dem på lager.
Og så må man i værkstedet.

De her er direkte lækre:
image.jpeg
image.jpeg (31.75 KiB) Vist 11408 gange

Jeg anser ikke risikoen for at limen smelter for at være et issue.

Når man træner præcision, så er det godt nok sjælden man kan skyde en 9 mm varm.
Der skal køres et par magasiner igennem i en fart, før piben bliver mere end håndlun.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: 9 mm klikpatroner (eksercerpatroner)

Indlæg af RKN » 12. jul 2017, 14:36

Refraktorius skrev:Man kan få nogen rigtigt fine nogen.
Men der var ikke nogen af de lokale pushere jeg spurgte, der havde dem på lager.
Og så må man i værkstedet.

De her er direkte lækre:image.jpeg


Jeg anser ikke risikoen for at limen smelter for at være et issue.

Når man træner præcision, så er det godt nok sjælden man kan skyde en 9 mm varm.
Der skal køres et par magasiner igennem i en fart, før piben bliver mere end håndlun.
Uden at være helt sikker, så mener jeg at , jysk jagt og skytteudstyr har den model.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: 9 mm klikpatroner (eksercerpatroner)

Indlæg af Raptor357 » 12. jul 2017, 23:37

Skyttebutikken har .22 klikpatroner i alu, de bliver da slidt, men jeg har ikke slidt en op endnu.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar