Stabilisering af Hogue-skæfte

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af Kleth » 10. jun 2017, 22:50

Houge skæfterne bliver ofte beskyldt for at være meget bløde og jeg har da også kunne se at forskæftet fleksede lidt når jeg vred i det.
Med inspiration her inde fra (https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 8&#p568722 tak til Bofhenator for hans glimrende indlæg) besluttede jeg at forsøge mig med at stabilisere skæftet til vores nu ompibede Howa 1500 bl.a. fordi vi har modtaget et GRS Adjustable Hunter til det, så vi er ikke så afhængige af at stabiliserings processen tager lidt tid. Stabiliseringen skal også tillade at jeg kan montere en Carstens Cheeck Riser uden at skæftet flækker.

Jeg har købt
Støbe-epoxy
2 kulfiber pileskafter med højeste stivhed (laveste spine #) jeg kunne finde.
Gule svampe uden skure-lag.
Locktite superlim
Modelervoks

Jeg startede med at måle længden af forskæftet og savede to stykker af et pileskaft som går fra efter rekylstoppet til det forreste af forskæftet. Ved at lægge stumperne ind i skæftet og montere låsestolen, kunne jeg konstatere at der var plads nok uden at fræse ud i skæftet for jeg ville nødigt destabilisere skæftet mere end strengt nødvendigt.
IMG_1440.JPG
Ved at hælde 5dl vand i en kande og derefter fylde forskæftet op, kunne jeg konstatere at for at fylde forskæftet skulle jeg bruge mindst 50ml epoxy, så jeg valgte at jeg skulle blande 80g epoxy med 32g hærder for at have nok.

Med min dremmel-klon og et kugleformet fræser hoved kunne jeg både lave overfladen på indersiden af skæftet ru, lave anlægsflader til pilene og fræse ned omkring QD-stud'en så pilestumperne kunne komme ned i niveau.
Pilestumperne blev slebet matte med korn 20 og limet i skæftet med superlim for at undgå at skulle slås med løsdele og flydende epoxy på samme tid. Skæftet blev forsigtigt spændt op i en 3-akset skruestik og justeret i vater både langs- og tvær-gående.
IMG_1441.JPG
IMG_1449.JPG
IMG_1450.JPG
Efter et par timers tørring kunne jeg fylde udskæringen til rekylstop med modelervoks samt afveje og blande epoxy.
IMG_1452.JPG
Jeg havde forsøgt at maskere skæftet med malertape, men det ville ikke sidde fast, så jeg lavede en klud vædet med husholdningssprit, til at tørre spild og sjusk væk med.

For at beskytte kulfiberen mod nedbrydning, hældte jeg forsigtigt epoxy'en over pilestumperne i længderetningen, så de blev overtrukket og da pilene var 2/3 dækket stoppede jeg med tilførslen af epoxy og bankede forsigtigt rundt på skæftet for at fjerne bobler.
IMG_1454.JPG
Efter et par timer var epoxyen hærdet nok op til at jeg kunne fjerne modelervoksen. Der skal så fræses lidt rent foran rekylstoppet og enten behandles med superlim eller epoxy, når jeg blander næste gang, for at beskytte kulfiberen mod miljøet.

Jeg har reserveret et par pladser til opfølgning :smile:
Senest rettet af Kleth 12. jun 2017, 06:27, rettet i alt 6 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af Kleth » 10. jun 2017, 22:50

Så fik jeg også taget bagskæftet under behandling!

Jeg havde lært et par småting omkring skæftet og det at arbejde med det.
Først skulle rekylkappen af, der er to små huller foroven og forneden, hvis de får en lille dråbe silikoneolie eller syrefri olie, så kan en større stjerneskruetrækker stikkes i og løsne de to skruer og så kommer rekylkappen nemt af.
IMG_1465.JPG
IMG_1466.JPG
Skruerne blev smurt med vaseline og skruet i skæftet for at beskytte skruehullerne mod at blive fyldt utilsigtet.

Skæftet blev "wrappet" i husholdningsfolie for at beskytte imod løbende epoxy, jeg havde jo lært at jeg ikke kunne få tape til at sidde fast på skæftet, men husholdningsfilmen virkede glimrende.

1 af de svampe jeg havde købt i biltema blev klippet ud i 6 tern og en blev grov-klippet til bagskæftets kileform.
IMG_1460.JPG
IMG_1464.JPG
Med min 3-aksede skruestik kunne jeg forsigtigt fastspænde skæftet i lod.
Denne gang blandede jeg 200g epoxy og 80g hærder og med nitrilhandsker på dyppede jeg tern i epoxyen og stoppede dem ned i skæftet med den sidste 1/3 af pilen. På billedet af den sorte bakke kan man ane et stykke ternet tape på pilen, det er en dybdemarkering af hvornår det store stykke svamp skulle i skæftet - den sidste svamp sugede ALT den resterende epoxy :shock: og hvor jeg havde forventet at den klappede lidt sammen, der udviddede den sig til igen fuld størrelse, så jeg måtte lempe den ned i skæftet med pilestumpen.
IMG_1461.JPG
Epoxy'en hærder exotermt og skæftet blev varmt varmt varmt , så jeg måtte rykke opstillingen ind i det kølige skur for jeg var bange for at varmen kunne gøre skæftet skævt og hærdingsprocessen skal helst ikke løbe for hurtigt i det hele taget.

Jeg fik desværre ikke taget så mange billeder da jeg for det første havde epoxy på handskerne, for det andet havde møg travlt da arbejdstiden er omkring 15min og som det sidste så var afdækningen over min skruestik blæst af og en stor klat epoxy var landet på kugleleddet :getout:
Senest rettet af Kleth 12. jun 2017, 06:17, rettet i alt 8 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af Kleth » 10. jun 2017, 22:50

Så blev det stabiliseringen færdig, næste træk bliver den justerbare kindpude.
IMG_1470.JPG
Her med 7mm-08
IMG_1471.JPG
Her med .223Rem

Læringer
Der bør være ca 3mm luft i hver ende dvs. 3mm luft mellem udfyldningen af rekylstoppet og hvor pilestumpen starter og det samme i den anden ende, hvor skæftet slutter; det vil tillade at epoxy'en kan løbe ind i pilestumpen og give en større flade at hæfte på og sikre at kulfiberen er helt indesluttet i epoxy. Viskositeten af epoxyen var lavere end forventet og jeg havde slet ikke regnet med at det ville løbe ind i pilestumperne (jeg har arbejdet mere med Araldit og kemisk stål end med støbeepoxy.)

Den epoxy der havde kontakt med modellervoksen forblev gummiagtig, jeg tror der trækker sjove ting ud af den slags, så jeg burde havde afsluttet udfyldningen af rekylstoppet med enten tape eller en slutskive af HDPE e.lig. Jeg fræsede det væk med dremmel-plagiatet.

Udfyldningen af bagskæftet ville havde været lettere hvis jeg havde klippet strimler i stedet for et stort stykke.
Vedhæftede filer
IMG_1463.JPG
Senest rettet af Kleth 11. jun 2017, 21:56, rettet i alt 9 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af C-X » 11. jun 2017, 01:19

Afventer spændt resten og resultatet ved de efterfølgende skydninger. :thumbup:
Hvis det bliver godt, så følger jeg trop.
Vejede du skæftet inden div. tilsætninger?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af Badaka » 11. jun 2017, 07:49

Thumbs up!!! Har det virket ?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af Kleth » 11. jun 2017, 08:17

Forskæftet, som er det eneste jeg har nået, er blevet en hel del mere stift og jeg tvivler på at det påvirker præcisionen med mindre jeg også bedder hele låsen.

Der er indtil videre brugt mindre end 112g færdigblandet epoxy og 1 af pilene kan give ca 3 stumper af den længde som skal bruges til et Hogue skæfte til Howa/Weatherby Vanguard short action.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af Kleth » 11. jun 2017, 20:33

Det stabiliserede skæfte er blevet omkring 0,5kg tungere og føles meget mere dødt både lydmæssigt og når jeg monterer i det :biggrin:
Så skal jeg bare have det med på skydebanen :rock:
Jeg overvejer stærkt at bedde det da de to rekylstop er ens.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af T-REX » 12. jun 2017, 02:04

Smukt arbejde.

Mener du ikke, at du fandt et par Kulfiber pile, med den laveste Spine? (Største stivhed) :oops:

Spine 250, pilen bukker 0,250 tommer når der hænges 880 gram i midten af pilen, der hænger med 28" mellem to punkter.
Spine 500, pilen bukker 0,5 tommer
Spine 800, Pilen bukker 0,8 tommer
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af Kleth » 12. jun 2017, 06:13

JRexA skrev:Smukt arbejde.

Mener du ikke, at du fandt et par Kulfiber pile, med den laveste Spine? (Største stivhed) :oops:

Spine 250, pilen bukker 0,250 tommer når der hænges 880 gram i midten af pilen, der hænger med 28" mellem to punkter.
Spine 500, pilen bukker 0,5 tommer
Spine 800, Pilen bukker 0,8 tommer
Jo, Tak! Jeg har fået sammenskrevet to sider af det jeg ville trykke ud :oops: det er rettet.

Set retrospektivt, så er pilestumperne "bare" armering, der er rigtig god stivhed i epoxyen i sig selv, så næsten hvad som helst med god trækstyrke burde kunne anvendes. Hvis vægten ikke var et issue så giver det rigtig god mening at bruge gevindstang som beskrevet her https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=53683
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af C-X » 25. jun 2017, 20:13

Har den været på skydebanen?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af C-X » 1. aug 2017, 00:06

BUMP!

Ferien er slut nu, fister :impatient:

Kom nu med nogle resultater af arbejdet :fun:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Stabilisering af Hogue-skæfte

Indlæg af Kleth » 1. aug 2017, 07:05

C-X skrev:BUMP!

Ferien er slut nu, fister :impatient:

Kom nu med nogle resultater af arbejdet :fun:
:rolf: Ja Ja Massa :giggle:
Den var på banen for godt en uge siden og skæftet er :thumbup: :thumbup:
Min Husqvarna 640 i 8x57IS som er i et Hogue skæfte der endnu ikke er stabiliseret, var en pestilens at skyde med i forhold til det stabiliserede. Nu startede jeg med at indskyde riflen i det stabiliserede skæfte og på trods af at jeg havde monteret Picatinny rail, remonteret kikkerten og stabiliseret skæftet, så var den på papiret i første skud :smile:

(Til gengæld døde min Vortex Crossfire 6x40 lige da jeg havde fået Husqvarna 8x57 på papiret)

Til Husqvarna'en vil jeg lægge 3 forstærkninger ind; to kulfiber og et stykke gevindstang.

Og jeg skal have monteret Carstens Cheek Rest/Riser på det jeg allerede har stabiliseret, men det kræver lidt mentalt tilløb at bore i skæftet :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar