Vinger til Lokkedue (3D print)

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Gryphon » 16. jan 2017, 20:27

Så blev jeg færdig med mit lille projekt til duejagten.

Efter lidt arbejde fik jeg lavet nogle vinger til almindelige billige lokkeduer.
Projektet er ikke færdigt, Og nej, vingerne skal ikke være blå. Jeg venter på en sending grå filament til 3d printeren.

Billede

Ideen er at vinden skal drive vingernes rotation, så det ligner duer basken med vingerne lige inden de lander.
Der er boret to 12mm huller i lokke duen, et i hver side.
Der er købt en 10mm gevind stang, hvor et 320mm stykke af spænder mellem de 2 vinger gennem duen. gevindstangen er købt i bavlehaus til 29kr :biggrin:
Billede

Egentlig skulle det ikke have været en gevindstang men et stykke rundjern, men det havde de ikke liggende.
Billede

Næste step er at bore et 20mm hul i bunden af due foran vingerne, og stjæle en af hestenes grønne hegnspæle (se link).
http://www.jemogfix.dk/traadhegn-tilbeh ... en_9028057

Og så er det ud af se om duerne er interesseret.

Link til selve filen for vingerne:
http://www.thingiverse.com/thing:2036130

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af DB89 » 16. jan 2017, 22:09

Kan du som alternativ til gevindstangen ellers bruge en rundstok i træ? Bauhaus, Silvan etc. tager også overpris for gevindstænger, men det er en helt anden historie.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Gryphon » 17. jan 2017, 09:28

DB89 skrev:Kan du som alternativ til gevindstangen ellers bruge en rundstok i træ? Bauhaus, Silvan etc. tager også overpris for gevindstænger, men det er en helt anden historie.
Jeg havde slet ikke tæk på at bruge en rundstok. Men det var faktisk en meget god ide :biggrin:
Det gør det både billigere og lettere :thumbup:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Refraktorius » 17. jan 2017, 12:38

Byggemarkederne sælger også aluminiumsprofiler i form af stænger, rør og lignende.
De har ganske mange anvendelser.

(Vær dog opmærksom på, at specielt indre diameter kan variere fra batch til batch)


Lidt grå maling skulle da nok kunne klare "den blåvingede skovdue"?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Sierra13 » 17. jan 2017, 13:21

Printer du selv og laver modellen eller har du en til at gøre det for dig? :smile:

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Gryphon » 17. jan 2017, 13:36

Refraktorius skrev: Lidt grå maling skulle da nok kunne klare "den blåvingede skovdue"?
:goodpost:

Hehe. Jeg havde faktisk overvejet at se om duerne overhovedet ville sige noget til blå vinger i stedet. Det er jo duer vi snakker om :biggrin:
Vingerne vejer vil 50/60g, vilket svar til 10-12 kr i filament :smile:
Senest rettet af Gryphon 17. jan 2017, 13:41, rettet i alt 1 gang.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Gryphon » 17. jan 2017, 13:38

Morten273 skrev:Printer du selv og laver modellen eller har du en til at gøre det for dig? :smile:
Jeg har min egen I3 Prusa printer.
Modellen har jeg selv lavet. Til dette har jeg brugt Google Sketchup, da kravene integrationsfladen til andre objekter, kun var hullet på 10mm.

Laver du selv modeller ??

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Sierra13 » 17. jan 2017, 13:44

Gryphon skrev:
Morten273 skrev:Printer du selv og laver modellen eller har du en til at gøre det for dig? :smile:
Jeg har min egen I3 Prusa printer.
Modellen har jeg selv lavet. Til dette har jeg brugt Google Sketchup, da kravene integrationsfladen til andre objekter, kun var hullet på 10mm.

Laver du selv modeller ??

Jeg har snust lidt til det på studiet, og ærligt det virker utrolig spændende med alle de muligheder det har, Men jeg er desværre ikke nået længere til end jeg, magter at finde en brugbar fil på nettet og så printe den.
Men jeg drømmer lidt om at blive så god at jeg selv kan modellere de ting jeg gerne vil have lavet :giggle: Heldigvis får jeg lov at arbejde en del i Solidworks nu her, så jeg bliver bedre og bedre, til at modellere 3D modeller på computeren :smile:

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Gryphon » 17. jan 2017, 13:49

Morten273 skrev:
Gryphon skrev:
Morten273 skrev:Printer du selv og laver modellen eller har du en til at gøre det for dig? :smile:
Jeg har min egen I3 Prusa printer.
Modellen har jeg selv lavet. Til dette har jeg brugt Google Sketchup, da kravene integrationsfladen til andre objekter, kun var hullet på 10mm.

Laver du selv modeller ??

Jeg har snust lidt til det på studiet, og ærligt det virker utrolig spændende med alle de muligheder det har, Men jeg er desværre ikke nået længere til end jeg, magter at finde en brugbar fil på nettet og så printe den.
Men jeg drømmer lidt om at blive så god at jeg selv kan modellere de ting jeg gerne vil have lavet :giggle: Heldigvis får jeg lov at arbejde en del i Solidworks nu her, så jeg bliver bedre og bedre, til at modellere 3D modeller på computeren :smile:
Solidworks er klart den gylne standard. Har selv arbejde med dette og Inventor, til nogle større projekter. Men de er også tungere at "danse" med. Så til et lille projekt som dette er Sketchup klart hurtigere.
Det tog mig kun 4 timer at lave de 2 modeller. Jeg er ikke sikker på jeg kunne have gjort det hurtigere med Solidworks.

Så hvis du skal lave noget hurtigt, er Sketch klart det letteste at gå til. Bare husk at de grå sider skal pege indad og man nogle gange skal "rense" objektet for duplikerede faces.

Men derudeover er Blender også et ret fedt program at "Tegne" i.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Sierra13 » 17. jan 2017, 13:52

Gryphon skrev:
Morten273 skrev:
Gryphon skrev:
Morten273 skrev:Printer du selv og laver modellen eller har du en til at gøre det for dig? :smile:
Jeg har min egen I3 Prusa printer.
Modellen har jeg selv lavet. Til dette har jeg brugt Google Sketchup, da kravene integrationsfladen til andre objekter, kun var hullet på 10mm.

Laver du selv modeller ??

Jeg har snust lidt til det på studiet, og ærligt det virker utrolig spændende med alle de muligheder det har, Men jeg er desværre ikke nået længere til end jeg, magter at finde en brugbar fil på nettet og så printe den.
Men jeg drømmer lidt om at blive så god at jeg selv kan modellere de ting jeg gerne vil have lavet :giggle: Heldigvis får jeg lov at arbejde en del i Solidworks nu her, så jeg bliver bedre og bedre, til at modellere 3D modeller på computeren :smile:
Solidworks er klart den gylne standard. Har selv arbejde med dette og Inventor, til nogle større projekter. Men de er også tungere at "danse" med. Så til et lille projekt som dette er Sketchup klart hurtigere.
Det tog mig kun 4 timer at lave de 2 modeller. Jeg er ikke sikker på jeg kunne have gjort det hurtigere med Solidworks.

Så hvis du skal lave noget hurtigt, er Sketch klart det letteste at gå til. Bare husk at de grå sider skal pege indad og man nogle gange skal "rense" objektet for duplikerede faces.

Men derudeover er Blender også et ret fedt program at "Tegne" i.

4 timer... Jeg tør ikke fortælle dig hvor længe jeg brugte på at lave en blomsterforstøver, som kunne skilles ad i SW, og have pumpe mekanisme og det hele.
3 uger til opgaven, og har i snit nok brugt et par timer om dagen :rolf:

Har før kikket på at købe min egen 3D printer, og har set man godt kan få noget for 5.000-8.000kr der virker det er at godt nok til mit sølle behov, jeg er mere bange for hvor besværligt det er med materiale, og hvor dyrt det er i længden..,.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Gryphon » 17. jan 2017, 14:05

Morten273 skrev: 4 timer... Jeg tør ikke fortælle dig hvor længe jeg brugte på at lave en blomsterforstøver, som kunne skilles ad i SW, og have pumpe mekanisme og det hele.
3 uger til opgaven, og har i snit nok brugt et par timer om dagen :rolf:

Har før kikket på at købe min egen 3D printer, og har set man godt kan få noget for 5.000-8.000kr der virker det er at godt nok til mit sølle behov, jeg er mere bange for hvor besværligt det er med materiale, og hvor dyrt det er i længden..,.
Jeg har ikke haft mange problemer med min printer. Jeg har måtte geninstallere mit firmware på boarded, men ellers ikke mange problemer.

Angående dyrt. Så har jeg endnu ikke skulle købe reservedele til printeren, og jeg betaler 150 kr for 1 kg filament.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Gryphon » 4. apr 2017, 09:01

Update:

Så fik jeg købt noget gråt filament, og printet vingerne.
Billede


Derudover fik jeg også lavet en lille lokkedue også.

Billede

Billede

Babel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 29. mar 2014, 17:57
Interesser: Kragejagt, fiskeri og skydere
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 5 times

Re: Vinger til Lokkedue (3D print)

Indlæg af Babel » 29. dec 2018, 23:13

Fortæl for Dianas skyld om de "duer" (høhø) på jagten??! :)

Besvar