Home made "gong"

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af MadsenRex » 5. jul 2014, 07:56

Sort skrev:Der er en grund til at der står på hardox plader at de er "abrasion resistant" det opdager man så med vinkelsliberen.

Det er heller ikke supersmart at skære dem med skærebrænder da det gør dem lidt blødere i kanten, plasmaskærer gør det vist rimeligt, men dem har folk jo ikke lige liggende.
Husker da jeg var lærling, når man skulle klippe en jernplade, og nogen ikke havde skrevet HARDOX på, er i da gale hvor saksen jamrede sig[emoji15]

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Home made

Indlæg af Sort » 5. jul 2014, 11:02

MadsenRex skrev:Husker da jeg var lærling, når man skulle klippe en jernplade, og nogen ikke havde skrevet HARDOX på, er i da gale hvor saksen jamrede sig[emoji15]
Det bør man vist lade være med, medmindre man direkte kan finde indstillinger til hardox på saksen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Refraktorius » 7. jul 2014, 11:09

For de nørdede, er der en artikel om at skyde på10mm Hardox 450 her:
http://aimt.unob.cz/articles/09_02/09_02%20%287%29.pdf

(Håber den er tilgængelig for jer andre, jeg har kun haft den åben fra arbejdet)

Meget interessant gennembrydningsmekanik, hvor kuglen "lokker" en brik ud af pladen hvis energien er høj nok.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Home made "gong"

Indlæg af Herluf » 7. jul 2014, 18:34

Refraktorius skrev:For de nørdede, er der en artikel om at skyde på10mm Hardox 450 her:
http://aimt.unob.cz/articles/09_02/09_02%20%287%29.pdf

(Håber den er tilgængelig for jer andre, jeg har kun haft den åben fra arbejdet)

Meget interessant gennembrydningsmekanik, hvor kuglen "lokker" en brik ud af pladen hvis energien er høj nok.
Det ser man med stort set allle typer stål, men det er mest udpræget med hærdet stål.
Jeg har set en del eksempler men 5.56 projektiler (M193) som stort set perfekte runde huller på 8mm panser stål (500 brinell). Man kunne tro at pladen var blevet bearbejdet med runde huller. Man kalder denne type brud for "plugging". Det sjove er at, lige så snart hastigheden (energien) kommer under en vis grænse, sker der stort set intet med pladen. Man kan kun se overfladiske mærker. Formen af kuglen har også lidt at sige. Flade projektiler har en lidt højere gennemtrængningevne end spidse projektiler.

Den mest besynderlig effekt jeg har stødt på mht. brudmekanik af stål er det som tyskerne har kaldt for Karroserie-effekt eller K-effekt (amerikanerne kalder det bodywork effect):
En 6.5mm (HHA) stål plade stopper uden problemer 5.56 projektiler af typen SS109, ved hastigheder som svarer til typiske mundingshastigheder fra militær riffler, men hvis man sætter en tynd metal plade foran panser pladen, vil projektilet gå igennem og lave en af de fine runde plugging huller.
Man skulle ellers tro at en ekstra plade foran ville forbedre beskyttelsen eller i det mindste ikke forringe den.
Hvis man vil nørde i det:
http://www.researchgate.net/profile/Fre ... 9de8ef.pdf
Og undskyld at jeg kom så meget :offtopic: .

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Sort » 7. jul 2014, 19:39

Jeg går ud fra at den tynde plade forhindrer projektilet i at splatte ud/afbøje og derfor tvinger al kraften ind i det underlæggende.

Mere eller mindre som undermatricen i en lokke maskine styrer bruddet i stålet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Home made "gong"

Indlæg af Herluf » 7. jul 2014, 19:57

Sort skrev:Jeg går ud fra at den tynde plade forhindrer projektilet i at splatte ud/afbøje og derfor tvinger al kraften ind i det underlæggende.

Mere eller mindre som undermatricen i en lokke maskine styrer bruddet i stålet.
Nej, karosseripladen er placeret op til 5-10 cm foran panser pladen. Det er nemlig det som gør det så underligt. Man fandt ud af det den gang man brugte gennemtestede panser plader til at beskytte dørene på personbiler. Der var lige pludseligt en masse huller son ikke kunne forklares.
Fænomenet kan forklares ved den deformation, som projektilet gennemgår under penetrationen af den første plade. Fronten bliver fladet ud, så når den rammer panserepladen er de en meget større kraft der kan overføres til pladen på kortere tid. Dermed får materialet ikke mulighed for at flytte sig, så den må bare bryde. Lidt lige som tyggegummi som bare bliver længere hvis man strækker det langsomt, men som knækker nærmest på en sprød måde hvis man strækker den meget pludseligt.
Med spidse projektiler, bliver pladen påvirket en lille smule langsommere, så den når at flytte sig så den ikke bryder.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Sort » 8. jul 2014, 23:32

hmm man lærer noget hver dag.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

BMadsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 366
Tilmeldt: 27. apr 2006, 09:18
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af BMadsen » 9. jul 2014, 07:34

Jeg har set same effekt på en 10mm Hardox 600 skydeskive, hvor en 338'er skød igennem pladen da der blev stillet en dunk med vand foran skiven, men ikke hvis skiven blev beskudt direkte.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Carsten Bo » 9. jul 2014, 08:14

Herluf skrev:
Sort skrev:Jeg går ud fra at den tynde plade forhindrer projektilet i at splatte ud/afbøje og derfor tvinger al kraften ind i det underlæggende.

Mere eller mindre som undermatricen i en lokke maskine styrer bruddet i stålet.
Nej, karosseripladen er placeret op til 5-10 cm foran panser pladen. Det er nemlig det som gør det så underligt. Man fandt ud af det den gang man brugte gennemtestede panser plader til at beskytte dørene på personbiler. Der var lige pludseligt en masse huller son ikke kunne forklares.
Fænomenet kan forklares ved den deformation, som projektilet gennemgår under penetrationen af den første plade. Fronten bliver fladet ud, så når den rammer panserepladen er de en meget større kraft der kan overføres til pladen på kortere tid. Dermed får materialet ikke mulighed for at flytte sig, så den må bare bryde. Lidt lige som tyggegummi som bare bliver længere hvis man strækker det langsomt, men som knækker nærmest på en sprød måde hvis man strækker den meget pludseligt.
Med spidse projektiler, bliver pladen påvirket en lille smule langsommere, så den når at flytte sig så den ikke bryder.
Af ren nysgerrighed, hvordan beskytter man bilerne i dag? Fra lægmands side af ville det lyde smart med et harnisk som er 10 cm fra selve bilen der kan tage ild fra håndvåben, fragmenter og rpg som så vil detonere cm væk fra karossen og derved overføre mindre energi på indholdet.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Refraktorius » 9. jul 2014, 11:27

Det er ikke nemt.

Man har et væsentligt problem, i og med at man ofte smider panseret på en eksisterende bil.
Med en masse ekstra vægt, så bliver der pludseligt problemer med motorkraft, affjedring og styretøj (og tilladt totalvægt :giggle: Det er faktisk et reelt logistisk problem, hvis man rykker op og bliver "større end en personbil").

Stål og kevlar bruges stadig, og skal man være moderne, så er det kompositpanser med keramik til at knuse projektilet, stål bag keramikken til at optage energien og kevlar bagest til at virke som spall liner.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Carsten Bo » 9. jul 2014, 11:41

Aha. Man burde altså tage en større bilmodel, strippe den ned til en mindre model og bygge op igen? De amerikanske humwee var de ikke bygget til dette formål?
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Home made "gong"

Indlæg af Herluf » 9. jul 2014, 13:11

Indtil for nyligt, har det været almindeligt at pansre almindelige personbiler mod håndvåben. Brugerne er typisk folk der gerne beskyttes mod almindelig kriminalitet og steder som Rusland, Sydafrika og Latin Amerika er ret store markeder for denne type bil. Panseret består som regel af aramid (Kevlar) eller UHMWPE (Dyneema) samt stål forstærkninger.
Er truslen almindelige militærriffler kalibre (7.62x51, 5.56x45, samt 7.62x39) så skal man som regel bruge en SUV så den kan holde til vægten. Her bruger man som regel panser stål som ofte forstærkes med Kevlar eller Dyneema, men kan også bruge nogle "fancy" løsninger hvor keram baserede kompositer indgår (det var sådan en plade jeg havde med til Ulfborg på 100m bane). Ved at bruge kompositer kan man spare ca. 10-15% i forhold til stål løsninger.
Skal man beskytte mod de ovennævnte kalibre i panserbrydene udgaver, kan det kun lade sig gøre med kompositer, med mindre det er en lastbil man vil pansre og man kan leve med at lasteevnen bliver væsentlig forringet. En komposit løsning sparer mellem 30 og 60% af vægten i forhold till panser stål. Alligevel er det stort set kun store SUVer der bliver beskyttet mod denne type trussel.
Går man endnu længere op i trussel, så som .50 BMG AP, 14.5x114 API eller "bare" en 7.62 med eksotiske hårdmetal kerner, så er det stort set kun militærbiler der kan bære vægten.
Dog findes der enkelte specielfremstillede modeller af biler der ligner en civil bil (sådan ca.), og som er i stand til at beskytte passagererne mod nogle af de trusler, men så er det som regel specielt byggede biler som er født panseret fra producentens side.

TeNielsen
Banned
Banned
Indlæg: 88
Tilmeldt: 22. apr 2012, 22:26
Interesser: Pistol, Riffel og Haglbøsse
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Been thanked: 3 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af TeNielsen » 15. jul 2014, 18:47

Slettet af bruger

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Woodmarster » 11. okt 2016, 15:08

Så er der bestilt gong til sølle 250kr hardox 450
Vedhæftede filer
IMG_0398.PNG
IMG_0398.PNG (67.92 KiB) Vist 8354 gange
IMG_1337.PNG
IMG_1337.PNG (353.63 KiB) Vist 8354 gange
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Refraktorius » 11. okt 2016, 19:57

Børnene bliver ikke glade, når de ser at du øver dig i at skyde bamser!
:shock:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af DB89 » 11. okt 2016, 20:05

Refrak har du ikke også glemt reaktionen fra Langenge? :getout:

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Woodmarster » 11. okt 2016, 20:23

Refraktorius skrev:Børnene bliver ikke glade, når de ser at du øver dig i at skyde bamser!
:shock:
Haha sort og hvis bamse= panda, nu for jeg sikkert oz bøvl med WWF :twisted:
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Refraktorius » 11. okt 2016, 20:46

DB89 skrev:Refrak har du ikke også glemt reaktionen fra Langenge? :getout:

Damn!

Ungerne er en ting, men Langenge kunne godt tage det lidt nært!

:nolisten:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Home made "gong"

Indlæg af Bino » 13. okt 2016, 23:20

Man burde lave nogle der lignede nisser ;-)
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
Synthesis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11. okt 2008, 11:38
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Synthesis » 14. okt 2016, 00:01

Hos Leth Steel i Viborg har de Hardox og Welddox på lager, kommer man med en tegning laver de gerne en eller flere for en. http://www.lethsteel.dk/
"Når ét menneske lider af vrangforestillinger kalder vi det sindssyge - når mange mennesker lider af vrangforestillinger kalder vi det religion" Robert Pirsig

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Home made "gong"

Indlæg af Bino » 14. okt 2016, 02:00

Synthesis skrev:Hos Leth Steel i Viborg har de Hardox og Welddox på lager, kommer man med en tegning laver de gerne en eller flere for en. http://www.lethsteel.dk/

Har ingen riffel og der er nok lidt langt til Viborg.
Skulle det blive nødvendigt, kan man nok finde et firma her på øen.
Men fint med et link til dem der bor i området :-)
Ham som var med fra starten.

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Woodmarster » 14. okt 2016, 17:48

Bino skrev:
Synthesis skrev:Hos Leth Steel i Viborg har de Hardox og Welddox på lager, kommer man med en tegning laver de gerne en eller flere for en. http://www.lethsteel.dk/

Har ingen riffel og der er nok lidt langt til Viborg.
Skulle det blive nødvendigt, kan man nok finde et firma her på øen.
Men fint med et link til dem der bor i området :-)

På øen kan jeg oplyse at Andersen og Larsen flammeskæring i Ishøj , har lavet ok emner .. afleveret håndtegnede skitse og for derefter en tegning via mail. Når jeg har godkendt mål bliver enmer skåret inden for et par dage.. såååå nu må du heldre få købt en riffel :razz:
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Langenge » 14. okt 2016, 18:07

Refraktorius skrev:
DB89 skrev:Refrak har du ikke også glemt reaktionen fra Langenge? :getout:

Damn!

Ungerne er en ting, men Langenge kunne godt tage det lidt nært!

:nolisten:
MEGET nært.
Måske jeg skulle kigge forbi dig med en bamse, her op mod jul? Jeg købte lige en meget sød en for 14 dage siden :smile:

Var i øvrigt forbi bamsemuseet i Skagen, og talte lidt med hende der har det. Da hun hørte hvor mange bamser jeg har, fik hun store øjne og et underligt udtryk i ansigtet :biggrin:
Men altså: Bamser skal tages alvorligt, og er ikke noget man skyder efter. Vi andre sætter jo heller ikke billeder op af jeres børn og skyder efter dem.....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Woodmarster » 22. okt 2016, 09:09

Langenge skrev:
Refraktorius skrev:
DB89 skrev:Refrak har du ikke også glemt reaktionen fra Langenge? :getout:

Damn!

Ungerne er en ting, men Langenge kunne godt tage det lidt nært!

:nolisten:
MEGET nært.
Måske jeg skulle kigge forbi dig med en bamse, her op mod jul? Jeg købte lige en meget sød en for 14 dage siden :smile:


Var i øvrigt forbi bamsemuseet i Skagen, og talte lidt med hende der har det. Da hun hørte hvor mange bamser jeg har, fik hun store øjne og et underligt udtryk i ansigtet :biggrin:
Men altså: Bamser skal tages alvorligt, og er ikke noget man skyder efter. Vi andre sætter jo heller ikke billeder op af jeres børn og skyder efter dem.....


Kunne aldrig drømme om og blande børn ind i sen her twist, men denne enøjet pandabamse er lidt en anden sag... påforhånd undskyld langenge..
Vedhæftede filer
IMG_0418.JPG
IMG_0418.JPG (555.03 KiB) Vist 7988 gange
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Home made "gong"

Indlæg af Tangloppen » 5. nov 2016, 19:34

Så fik jeg osse skåret lidt jern hos en kammerat.
Hardox 600 @ 250x15mm
Hullerne er ikke just optimalt placeret, men havde blot nævnt for min kammerat kort, at jeg godt kunne tænke mig nogle runde skiver Hardox.

Anyways, mon ikke jeg finder en fin løsning, når de 4 kostede 6 øl, så er det svært at være pessimist...

Specielt når meldingen blot var, at jeg kunne få lavet så mange jeg skulle bruge :DancingBanana:
Vedhæftede filer
IMG_0700.JPG
IMG_0700.JPG (566.01 KiB) Vist 7883 gange
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Besvar