Hjemmebygget sous vide-udstyr

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Allegro
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. jul 2015, 18:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Allegro » 25. okt 2016, 20:57

Hej

Jeg havde i længere tid pønset på at forsøge mig med sous vide.
Mine overvejelser gik på om jeg skulle bygge/lave udstyret selv, købe et færdigt "kar" eller købe en samlet enhed til at sætte i fx en gryde eller anden beholder.
Hurtigt nåede jeg frem til, at en PID måtte være sagen. Først og fremmest pga. alsidigheden. Dog syntes jeg, at modellen fra Auber som Refraktorius har linket til tidligere, var alt for dyr. Jeg ville gerne lave den selv, men tænkte, at der måtte, være nogen et sted øst på der har lært, at sætte delene de sælger sammen uden at prisen bliver tårnhøj.

Først faldt jeg over denne http://www.ebay.com/p/Willhi-WH1436-AC- ... 1237948069 men da jeg ikke kunne finde den med almindeligt EU stik, blev den fravalgt, selvom den fåes med styring fra smartphone. I stedet faldt jeg over denne http://www.ebay.co.uk/itm/322288904426? ... EBIDX%3AIT en hurtig google søgning viste, at flere før mig havde brugt den til sous vide. Stor var glæden da posten kom. Jeg købte den her kogeplade http://www.harald-nyborg.dk/p5204/kogeplade-enkelt og en blæselampe til at brune af med :biggrin:
For ikke at være for ærgelig efter et mislykket forsøg, blev der testet på 3 tykstegsbøffer til 12,- stk. Efter jeg fik rigget det hele til med almindelig gryde og ca. 2 liter vand, opdagede jeg dog hurtigt, at den skyder alt for meget over helt op til 10°Temperaturen ville heller ikke rigtigt falde igen, selvom kogepladen slog fra, jeg forsøgte let panisk, at sænke temperaturen de gange den steg alt for meget. Bøfferne så triste og grå ud og jeg tænkte "pyt vi prøver et nyt setup" men jeg ville alligevel lige brune dem af og se, om de var spiselige. Jeg blev meget overrasket, da bøfferne var super gode! Aldrig har så dårligt kød været så godt.

Efterfølgende forsøgte jeg at justere lidt, jeg satte kogepladen på både højeste og laveste indstilling, men det hjalp stort set intet.
Jeg kunne egentlig også godt se, at termostaten fungerer på den måde, at den både skal styre en enhed der varmer op og en der køler ned, men tænkte at når andre har kunnet gøre det, burde jeg også kunne.
Er der nogen herinde, der kan lure hvad jeg har gjort forkert? Eller kan termostaten bare ikke bruges til præcis temperatur styring?

(Hvis indlægget ikke passer ind her, må en admin. gerne sakse det ud)

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Rixen » 25. okt 2016, 21:12

Den PID controller jeg har bygget nogen stykker af, starter med at skyde over målet. Derefter lader den temperaturen falde, et lille stykke under målet, inden den aktiverer varmelegemet igen. Den "lærer" så, hvor længe den skal aktivere varmelegemet, for at holde en stabil temperatur.
Jo mere den kører, jo mere stabil (og hurtig til at stabilisere) er den.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 770
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Deepo » 25. okt 2016, 21:25

Rixen skrev:Den PID controller jeg har bygget nogen stykker af, starter med at skyde over målet. Derefter lader den temperaturen falde, et lille stykke under målet, inden den aktiverer varmelegemet igen. Den "lærer" så, hvor længe den skal aktivere varmelegemet, for at holde en stabil temperatur.
Jo mere den kører, jo mere stabil (og hurtig til at stabilisere) er den.
Husker den fra gang til gang, eller er det i løbet af en "tilberedning" at den bliver bedre og bedre, for så at starte forfra næste gang den får strøm?

/Mogens

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Rixen » 25. okt 2016, 21:35

Deepo skrev: Husker den fra gang til gang, eller er det i løbet af en "tilberedning" at den bliver bedre og bedre, for så at starte forfra næste gang den får strøm?

/Mogens
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg tænder bare systemet, og kommer tilbage lidt senere. Så er systemet klar til brug :biggrin:

Min fornemmelse siger at den husker det, men jeg kan ikke af- eller bekræfte det. Det kan også bare være indbildning, fordi jeg tit går fra den, mens den varmer næste grydefuld bly op.

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Evil-Honda » 26. okt 2016, 10:53

jeg tror at noget af din høje temperatur ligger i massen i kogepladen giver stadig varme fra sig efter temperaturen er opnået og den slukker, derfor bruger de fleste en opvarmnings kilde med mindre masse som feks en dypkoger.
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Refraktorius » 27. okt 2016, 15:30

Temperaturregulering er en kunst, og man kan sagtens lave en præcis regulering med en kogeplade.
Hvis man skal nørde lidt:

Målet er at nå og fastholde et ønsket "setpoint" (SP).

Den værste regulering (næst efter "ingen regulering") man kan bruge er en "on/off". Det er typisk den der er bygget ind i strygejern og kogeplader.
Den kører fuld power indtil man når SP, så slukker den helt. Når man så daler under SP tænder den igen.

Temperaturen kommer til at se sådan ud:
Billede
https://ni.i.lithium.com/


En bedre løsning er at lade controlleren levere mindre effekt, efterhånden som man kommer tættere på SP ("fejlen" er forskellen på procestemperatur og SP. Jo mindre fejlen er, jo mindre effekt leverer den). Det kaldes en proportionalcontroller ("P").
Meget bedre kontrol, men teoretisk når man aldrig op på SP (medmindre man laver et højere SP end det SP man ønsker).
Det virker fint til mange formål.
"P"-parameteren kan varieres, og det bestemmer så hvor meget den skal tage hensyn til forskellen mellem procestemperaturen og SP.

En P-controller vil fint kunne holde en gryde på en kogeplade ved en konstant temperatur.

Temperaturen ser sådan ud (3 forskellige P-parametre:
Billede


Men det kan blive endnu bedre end det: PI-kontrol ("I" for integral)
P-kontrol kigger kun på forskellen mellem procestemperatur og SP.
Hvis man lægger et ekstra lag på, og ser på fejlen over tid, så kan man komme P-controllerens problem med aldrig at nå SP til livs.
"Fejlene" bliver samlet sammen, og brugt til at "trykke lidt hårdere på speederen" så man når stabilt op på SP (og skyder en smule over i opvarmningsfasen, men det kan som regel accepteres).
Den grønne kurve er lækker, de to andre viser effekten af for meget og for lidt "I".
Billede


Endelig kan man lægge en afledet funktion på ("D"), men det er ikke så relevant for en sous vide, da det primært er gavnligt til brug hvis man skal reagere på pludselige ændringer.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Refraktorius » 27. okt 2016, 15:49

Problemet er forøvrigt at finde PI-parametrene.

Mange controllere har en autotune-funktion, hvor den selv kan gætte sig frem til dem.
Afhængigt af type starter man enten koldt eller på SP, og så laver den selv analysen og gemmer.
Det er nemt!

Kan man ikke det, så må man eksperimentere sig frem (der er et eksempel i et tidligere indlæg). Det virker glimrende, men det tager tid.


Men konklusionen er, at man sagtens kan bruge en kogeplade.
Når der skal laves lidt mere kød end sædvanligt, så bruger jeg en "kollegiekogeplade" og en 15 liter suppegryde.


Skal det være endnu vildere, så er det en stor plastkasse, en dyppekoger og en cirkulationspumpe.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Allegro
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. jul 2015, 18:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Allegro » 27. okt 2016, 19:13

Den dims jeg har købt, er ikke en PID. Det er blot en termostat. Den lavede dog ganske udemærkede bøffer alligevel. Næste gang jeg bruger den, vil jeg sætte temperaturen lidt lavere, præcis som du nævner Refraktorius. Desuden vil jeg lave dem i en elkedel, både fordi jeg har testet, at den ikke skyder ligeså meget ved siden af og for det sjove i at lave bedre bøffer end mange andre gør på panden/grillen :twisted:
Jeg har købt den her https://www.obhnordica.dk/produkter/til ... -immersion (dog til en meget bedre pris) da jeg gerne vil prøve "rigtig" sous vide af med større emner. Det at den kan gemmes væk og ikke fylder i køkkenet, er et stort plus for mig.
Går efter et setup som Wildlifes https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=67&t=60582& har også luret lidt på at anvende en køletaske i stedet, men spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt og vil gave?
Min indre grejnørd har dog stadigvæk lyst til at bygge en PID selv, så det kommer nok en dag som hygge projekt.

Jeg har altid været fan af simpel mad, det her er dog for mig avanceret på den fede måde :rock:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Wildlife » 27. okt 2016, 20:51

Allegro skrev: Jeg har købt den her https://www.obhnordica.dk/produkter/til ... -immersion (dog til en meget bedre pris) da jeg gerne vil prøve "rigtig" sous vide af med større emner. Det at den kan gemmes væk og ikke fylder i køkkenet, er et stort plus for mig.
Går efter et setup som Wildlifes https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=67&t=60582& har også luret lidt på at anvende en køletaske i stedet, men spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt og vil gave?
Den du har købt er vist magen til min Steba SV100 :razz:

Jeg har ikke prøvet en køletaske, da jeg ikke ved om den kan tåle varmen, en smartstore kasse er fødevaregodkendt til 120C så vidt jeg husker.

Til større ting eller varmere ting (grøntsager ved 86C vil jeg nok vælge at pakke noget isolering omkring kassen for at spare på varmen, da jeg ikke helt tror at 1500W er nok til at holde temperaturen så høj i så stor en beholder.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Allegro
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. jul 2015, 18:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Allegro » 28. okt 2016, 09:19

Wildlife skrev:
Allegro skrev: Jeg har købt den her https://www.obhnordica.dk/produkter/til ... -immersion (dog til en meget bedre pris) da jeg gerne vil prøve "rigtig" sous vide af med større emner. Det at den kan gemmes væk og ikke fylder i køkkenet, er et stort plus for mig.
Går efter et setup som Wildlifes https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=67&t=60582& har også luret lidt på at anvende en køletaske i stedet, men spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt og vil gave?
Den du har købt er vist magen til min Steba SV100 :razz:

Jeg har ikke prøvet en køletaske, da jeg ikke ved om den kan tåle varmen, en smartstore kasse er fødevaregodkendt til 120C så vidt jeg husker.

Til større ting eller varmere ting (grøntsager ved 86C vil jeg nok vælge at pakke noget isolering omkring kassen for at spare på varmen, da jeg ikke helt tror at 1500W er nok til at holde temperaturen så høj i så stor en beholder.
Så er den allerde kommet med GLS bestilt kl. 15 og leveret kl. 9 dagen efter, på sådan en fridag her skal den testes :eek:

Uden at lægge hovedet på blokken, så tror jeg den kan holde til varmen, da den korrekte term vidst er en termoboks, men mange af os har aldrig brugt dem til andet end kolde øl og vand tre måneder om året :smile:

Hvor har du i øvrigt købt de smartstore kasser?

PS. Har læst andet steds at en sjat eddike i vandet forhindrer, at den kalker til.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Langenge » 28. okt 2016, 09:46

Allegro skrev:
Wildlife skrev:
Allegro skrev: Jeg har købt den her https://www.obhnordica.dk/produkter/til ... -immersion (dog til en meget bedre pris) da jeg gerne vil prøve "rigtig" sous vide af med større emner. Det at den kan gemmes væk og ikke fylder i køkkenet, er et stort plus for mig.
Går efter et setup som Wildlifes https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=67&t=60582& har også luret lidt på at anvende en køletaske i stedet, men spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt og vil gave?
Den du har købt er vist magen til min Steba SV100 :razz:

Jeg har ikke prøvet en køletaske, da jeg ikke ved om den kan tåle varmen, en smartstore kasse er fødevaregodkendt til 120C så vidt jeg husker.

Til større ting eller varmere ting (grøntsager ved 86C vil jeg nok vælge at pakke noget isolering omkring kassen for at spare på varmen, da jeg ikke helt tror at 1500W er nok til at holde temperaturen så høj i så stor en beholder.
Så er den allerde kommet med GLS bestilt kl. 15 og leveret kl. 9 dagen efter, på sådan en fridag her skal den testes :eek:

Uden at lægge hovedet på blokken, så tror jeg den kan holde til varmen, da den korrekte term vidst er en termoboks, men mange af os har aldrig brugt dem til andet end kolde øl og vand tre måneder om året :smile:

Hvor har du i øvrigt købt de smartstore kasser?

PS. Har læst andet steds at en sjat eddike i vandet forhindrer, at den kalker til.
Den mærket OBH og den mærket Steba, er 100% ens.
Den fåes PT billigt her (det billigste JEG har kunnet finde den til): https://shopping.coop.dk/vare/obh-nordi ... Fsous-vide
Bemærk at de her, som andre steder, sælger isoleringskugler. Jeg kunne godt forestille mig, at de ville have en god effekt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Refraktorius » 28. okt 2016, 15:36

Kuglerne giver delvist en isolering, men de begrænser også fordampningen.

Varmt vand kan fordampe overraskende hurtigt.
Det er derfor jeg har låg på mine systemer.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Wildlife » 29. okt 2016, 15:22

Allegro skrev: Så er den allerde kommet med GLS bestilt kl. 15 og leveret kl. 9 dagen efter, på sådan en fridag her skal den testes :eek:

Uden at lægge hovedet på blokken, så tror jeg den kan holde til varmen, da den korrekte term vidst er en termoboks, men mange af os har aldrig brugt dem til andet end kolde øl og vand tre måneder om året :smile:

Hvor har du i øvrigt købt de smartstore kasser?

PS. Har læst andet steds at en sjat eddike i vandet forhindrer, at den kalker til.
Jeg jeg kan ikke lige huske om det var i Bauhaus eller Silvan, de har ofte SmartStore 31 og de andre størrelser på tilbud med X kasser for kr. Y.

Jeg bruger en del af dem til opbevaring af ting på loftet, da de er noget mere bestandige end en flyttekasse, ligesom de er praktiske til grej på båden, ting og sager på kontoret (vi har en del mobilt it-grej vi skubber rundt med..)

De koster omkring 70-100 kr alt efter tilbud.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Allegro
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. jul 2015, 18:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Allegro » 21. dec 2016, 21:15

Efter at have lavet mad i en smart store kasse med låg, og et hul der lige præcis passede til apperatet, savner jeg en lidt mere lækker løsning. En taphane ville være super, da kassen er besværlig at tømme. Et låg er et must og sidst, men ikke mindst en form for isolation af kassen.
Hvor finder man sådan en kasse? Eller hvordan bygger man den?

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af GåsPåGaffelen » 21. dec 2016, 21:43


Allegro
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. jul 2015, 18:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Allegro » 21. dec 2016, 23:50

GåsPåGaffelen skrev:Sådan noget her:
https://www.medco-athletics.com/Supply/ ... f_Id=73021
?
Genialt! Kan lignende købes i dk?

Deth
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 103
Tilmeldt: 10. okt 2014, 15:20
Interesser: Knive Luftvåben Gear
Geografisk sted: Billund
Has thanked: 98 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Deth » 22. dec 2016, 11:11

Allegro skrev:
GåsPåGaffelen skrev:Sådan noget her:
https://www.medco-athletics.com/Supply/ ... f_Id=73021
?
Genialt! Kan lignende købes i dk?
Næsten nede i bunde af siden er der et par stykker, godt nok ikke Gatorade men der hen ad.

http://jyskestorkokken.dk/category/opbevaringtermo-157/

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af PeptoBizmo » 18. feb 2020, 17:38

Den her tråd var godt nok lidt ældre end beregnet :fun: :zombie:
Men jeg har en defekt af denne i overskud:
https://www.sousvide.dk/produkter/5-sou ... -vandtaet/
Den starter fint, og varmer fint, men stopper ikke med at varme når den rammer temperaturen.
Cirkulatoren og varmelegemet virker således efter min bedste overbevisning.
Så måske gode stumper til jer der måske stadig roder med at "Gøre-det-selv".
Den skal bare afhentes eller betales fragten:smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Rednex » 18. feb 2020, 18:54

PeptoBizmo skrev:
18. feb 2020, 17:38
Den her tråd var godt nok lidt ældre end beregnet :fun: :zombie:
Men jeg har en defekt af denne i overskud:
https://www.sousvide.dk/produkter/5-sou ... -vandtaet/
Den starter fint, og varmer fint, men stopper ikke med at varme når den rammer temperaturen.
Cirkulatoren og varmelegemet virker således efter min bedste overbevisning.
Så måske gode stumper til jer der måske stadig roder med at "Gøre-det-selv".
Den skal bare afhentes eller betales fragten:smile:
Den skal jeg da gerne hjælpe dig af med :biggrin:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Raptor357 » 18. feb 2020, 20:46

PeptoBizmo skrev:
18. feb 2020, 17:38
Den her tråd var godt nok lidt ældre end beregnet :fun: :zombie:
Men jeg har en defekt af denne i overskud:
https://www.sousvide.dk/produkter/5-sou ... -vandtaet/
Den starter fint, og varmer fint, men stopper ikke med at varme når den rammer temperaturen.
Cirkulatoren og varmelegemet virker således efter min bedste overbevisning.
Så måske gode stumper til jer der måske stadig roder med at "Gøre-det-selv".
Den skal bare afhentes eller betales fragten:smile:
Det er termo føleren der er død eller dens "relæ"
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2020, 21:45

PeptoBizmo skrev:
18. feb 2020, 17:38
Den her tråd var godt nok lidt ældre end beregnet :fun: :zombie:
Men jeg har en defekt af denne i overskud:
https://www.sousvide.dk/produkter/5-sou ... -vandtaet/
Den starter fint, og varmer fint, men stopper ikke med at varme når den rammer temperaturen.
Cirkulatoren og varmelegemet virker således efter min bedste overbevisning.
Så måske gode stumper til jer der måske stadig roder med at "Gøre-det-selv".
Den skal bare afhentes eller betales fragten:smile:
Jeg kender et par stykker der har haft problemer med "stavvarmere".
Jeg tror problemet er, at den sidder lige midt i dampen.
Fugt og varme er sjældent godt for elektronik.

Og "Murphy's lov om huller" vil tilsige, at fugten nok skal finde ind.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Hjemmebygget sous vide-udstyr

Indlæg af PeptoBizmo » 18. feb 2020, 22:37

Raptor357 skrev:
18. feb 2020, 20:46
Det er termo føleren der er død eller dens "relæ"
Det vil vise sig når Rednex får fingre i den.
Den varmer som sagt fint, når temperaturen, bipper at den har nået temperaturen, og fortsætter så ufortrødent med at varme.
Refraktorius skrev:
18. feb 2020, 21:45
Jeg kender et par stykker der har haft problemer med "stavvarmere".
Jeg tror problemet er, at den sidder lige midt i dampen.
Fugt og varme er sjældent godt for elektronik.

Og "Murphy's lov om huller" vil tilsige, at fugten nok skal finde ind.
Ja det her er den tredje jeg har fået byttet på et år.
Af samme årsag har jeg opgivet at handle på nettet og købt Harald Nyborgs til en pris omkring 1/2 - 1/3.
Det er lidt nemmere at køre derud og brokke sig end en netbutik der kommer med alverdens krumspring og forklaringer.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Besvar