Udvidet rustbeskyttelse af Subaru Forester.

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Udvidet rustbeskyttelse af Subaru Forester.

Indlæg af Boerge » 23. sep 2021, 18:27

Hvis nogen skulle få lyst til det samme: Advarsel -- det tager mange timer - beskidt arbejde, man bliver svinet til, men resultatet er til fredsstillende!
Forhistorie: Jeg har ellers altid kørt i "almindelige husholdningsbiler". Min drømmebil de sidste mange år har dog været en Subaru Forester. Deres koncept med permanent 4X4 - boxermotor - symmetrisk drivlinie har altid tiltalt mig.
Så skulle det være - ikke mange til salg, men den 7. dec. 2020 fandt jeg en. Årg. 2015 med lavt km.tal - 60000. Benzin med 150 heste - automatgear ( CVT ) Bilen var utroligt velholdt. Bilen havde fået en "udvidet" rustbeskyttelse fra ny. Da jeg med min alder må erkende, at det måske er den sidste rigtige bil jeg kommer til at eje, besluttede jeg at bruge noget energi på at give den en "udvidet" rustbeskyttelse, så den kan holde i mange år.

Afmontering af beskyttelseseslister under sidevanger - indsprøtning i vangerne gennem eksisterende huller.
Afmontering af 4 inderskærme. ( træls arbejde med plastdimser der knækker, og rustne skruer ) Rengøring mekanisk + trykluft. Sprøjtning i skærme, støddæmpertårne og diverse bærearme m.v.
Afmontering af 4 dørbeklædninger og højttalere, og sprøjtning indvendig gennem højttalerhullerne. Dørene var helt tørre indvendig, og havde helt tydeligt aldrig fået nogen behanding - måske fordi der ikke var nogle forborede huller?
Afmontering af bagsæde for sprøjtning af flere hulrum underneden.
Afmontering af bagplade ( bagkofanger ) lettede voldsomt arbejdet med at komme til at sprøjte bagved og bageste del af undervognen.
Sprøjtning af bagklap gennem "inspektionsklapper - samme med kølerhjelm.
Sprøjtning indvendigt i dørstolper og andre hulrum - herunder de bageste hjulkasser.
Sprøjtning af hele undervognen.
Til slut en dobbelt lakbehandling med lakafrensning og forsegling med Sonax Extrem produkter.

Anvendte midler til rustbeskyttelse: Dinitrol ML og Textyl ML. Suppleret med Body produkt, på steder der er udsat for mekanisk påvirkning.

Skulle du få lyster -- så god fornøjelse!
Vedhæftede filer
subaru.JPG
subaru 2.JPG
subaru 3.JPG
subaru 4.JPG
subaru 5.JPG
subaru 6.JPG
subaru 7.JPG
subaru 8.JPG
subaru 9.JPG
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Udvidet rustbeskyttelse af Subaru Forester.

Indlæg af Cpt » 23. sep 2021, 18:47

Stærkt arbejde! :razz:

Jeg udliciterer det til det lokale Pava center :smile:

Det er en dejlig bil sådan en forrester, jeg har lejet en i 14 dage på Island og kørt på mange typer underlag med den :smile:
20200730_154016_copy_1280x960.jpg
20200805_134709_copy_1280x960.jpg

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Udvidet rustbeskyttelse af Subaru Forester.

Indlæg af FrederikF » 23. sep 2021, 20:18

Jeg skal have givet min forester en omgang når der bliver lidt tid (er allerede blevet rigtig glad for den). Springer dog motorhjelmen over (de er i aluminium.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Udvidet rustbeskyttelse af Subaru Forester.

Indlæg af Bobo » 24. sep 2021, 13:35

Jeg har en ( diesel :oops: ) hvad skal du have for at ordne den ? fri bukkejagt - andejagt - duetræk eller hvad ? :bowdown:

Nej det er gas ----- har bestilt ved applus, men det er sgu en flot indsats du selv har gjort :numberone:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Udvidet rustbeskyttelse af Subaru Forester.

Indlæg af Raptor357 » 24. sep 2021, 16:03

Tillykke med den og det flotte arbejde.

Mange moderne biler må ikke sprøjtes i dørene da en kollisions sensor der sider i døren kan blive ufølsom grundet behandlingen. sensoren måler på pludselige ændringer af luft trykket i døren.

Jeg har selv prøvet det...
Bilen en Seat altea blev påkørt i højre side, så for og bagdør samt B stolpen skulle skiftes. Airbags blev ikke udløst da rustbehandlingen havde ødelagt sensorne, bilen havde ellers gardinairbag og sæde airbag der burde være udløst.

Så lad være med at blive påkørt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Udvidet rustbeskyttelse af Subaru Forester.

Indlæg af Stoffer » 24. sep 2021, 17:53

Fint arbejde og fin bil, tillykke med den :razz:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Udvidet rustbeskyttelse af Subaru Forester.

Indlæg af NWF » 24. sep 2021, 18:27

Fint arbejde :thumbup: skal også selv have givet min Kadjar en tur snart

Havde en Forrester 2,5XT for 14-15 år siden - den var kvik, gik på 5,9 sek fra 0-100 - har haft en del biler igennem årerne, men det er en af dem jeg tænker tilbage på med størst glæde - dog glad for det var en firmabil for den slugte satme benzin med den lidt løsere fod jeg havde den gang :smile:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Udvidet rustbeskyttelse af Subaru Forester.

Indlæg af Christian » 25. sep 2021, 09:14

Det er rigtigt godt arbejde du har lavet. Nu holder bilen de næst 150 år
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Udvidet rustbeskyttelse af Subaru Forester.

Indlæg af FrederikF » 25. sep 2021, 10:42

Når du laver olieskift på den, så husk at rykke tændrørshætterne af (eller pil sikring til tænding) drej nøglen og lad motoren tørne godt igennem inden du starter motor. Der er problemer med manglende smøring af vitale dele efter skift af olie på Subarus boxermaskiner - amerikanske fora beskriver denne procedure som eliminerende ift de kendte problemer med motorhavari.
Fed bil du har fået dig.

Besvar