Påskeprojekt: Konvertere græslåmaskinen til flaskegas

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Påskeprojekt: Konvertere græslåmaskinen til flaskegas

Indlæg af JensJacob » 31. mar 2024, 23:05

Ville lige prøve efter hvor nemt det var at få græsslåmaskinen til at køre på flaskegas.
Hvis man leder lidt gas direkte ind i indsugningen, så starter den lige med det samme.
Virker forbavsende godt.

Ulemper: Gassen er dyrere end benzin og flasken bliver hurtig meget kold pga. fordampningen.
Man kunne måske afhjælpe den kolde flaske ved at montere den tæt på udstødningen, men da flasken allerede er ret tyndvægget og vil blive udsat for kraftige vibrationer, så kunne det måske få utilsigtede konsekvenser :oops:

Hvis man selv vil prøve uden de store anstrengelser så er det bare at holde ukrudtsbrænderen hen ved siden af indsugningen og skrue lidt op for gassen.

Havde det været et hvilket som helst andet forum, så havde jeg skrevet: don't try this at home...
20240330_173003.jpg
Vedhæftede filer
20240331_185934.jpg
20240331_190010.jpg
20240331_190017.jpg
20240331_190030.jpg

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Påskeprojekt: Konvertere græslåmaskinen til flaskegas

Indlæg af Cp-Medic » 1. apr 2024, 10:26

Wait, what?? Skal der ikke gøres andet eller justeres noget??
I Armenien hvor min anden kone var fra kørte 90 procent af bilerne på gas fordi det kostede det halve af benzin pr km og det var jeg lidt fascineret af.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Indlæg af Boerge » 1. apr 2024, 11:25

Hm -- det er da først i dag, det er den 1. april.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af JensJacob » 1. apr 2024, 12:57

Jeg har aldrig været særlig god til at lave aprilsnar og det her er ikke en af dem :-)

Jo, det kræver lidt lige at få finjusteret gasflowet, men hvis du lægger ukrudtsbrænderen ned ved siden af indsugningen og lukker godt op, så burde motoren meget hurtigt give livstegn når du trækker i snoren.

Når den så er igang kan man finjustere indtil kaburatoren selvjusterer og holder omdrejningstallet helt som normalt.

Det næste der så sker er at den nok begynder at hoste lidt fordi man taber gastryk pga. gasflasken køler ned.
Det er dog ikke noget problem hvis man har en af de store propangastanke på en lile vogn. Den har så stor en flade til omverdenen at den vil være meget længe om at køle ned.

For lige at gøre det helt klart: motoren i min græsslåmaskine er totalt for dummies. Der er intet der skal eller kan justeres og det er heller ikke nødvendigt. Man skal kun dreje lidt på gasflowet på sin brænder eller hvor man ellers får sin gas fra.

Mythbusters gjorde vist noget lignende engang bare med brint ned i indsugningen på en gammel mercedes.
Senest rettet af JensJacob 1. apr 2024, 13:23, rettet i alt 1 gang.

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af JensJacob » 1. apr 2024, 13:22

Nå, ... jeg ville have uploaded en video, men det kan jeg ikke.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Indlæg af Lassescout » 1. apr 2024, 13:22

I `80 erne var det ret almindeligt at bilerne havde både benzintank og gastank. Mine forældre fik en Toyota Corolla varevogn ombygget til det. Gastanken havde form som et reservehjul og lå bare i bagagerummet. Så tankede man gas på tankstationen med en studs der passede, det gik fint. Under instrumentbrættet var der en ventil som havde tre positioner: Benzin - 0 - Gas. Man kunne skifte under kørslen ved at dreje fra benzin og hen på 0. Så begyndte motoren at hoste og gå ud, og nu drejede man så hen på gas, så kørte den videre på det.

Jeg syntes det var meget praktisk, for det gav dobbelt rækkevidde uden at besøge en tankstation. Men det forsvandt hurtigt igen, måske fordi prisgevinsten forsvandt?? Teknisk virkede det i hvert fald helt fint, og jeg har ikke indtryk af, at det var særligt dyrt at få monteret, så en større ombygning har der nok ikke været tale om.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af JensJacob » 1. apr 2024, 13:28

Jo... her er et link til videoen. Den er tilgængelig i to dage (gratis service)

https://streamable.com/rqbbhw

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Langenge » 1. apr 2024, 14:58

Lassescout skrev:
1. apr 2024, 13:22
I `80 erne var det ret almindeligt at bilerne havde både benzintank og gastank. Mine forældre fik en Toyota Corolla varevogn ombygget til det. Gastanken havde form som et reservehjul og lå bare i bagagerummet. Så tankede man gas på tankstationen med en studs der passede, det gik fint. Under instrumentbrættet var der en ventil som havde tre positioner: Benzin - 0 - Gas. Man kunne skifte under kørslen ved at dreje fra benzin og hen på 0. Så begyndte motoren at hoste og gå ud, og nu drejede man så hen på gas, så kørte den videre på det.

Jeg syntes det var meget praktisk, for det gav dobbelt rækkevidde uden at besøge en tankstation. Men det forsvandt hurtigt igen, måske fordi prisgevinsten forsvandt?? Teknisk virkede det i hvert fald helt fint, og jeg har ikke indtryk af, at det var særligt dyrt at få monteret, så en større ombygning har der nok ikke været tale om.
Jeps. Det havde jeg også på min Ford Granada.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Indlæg af Werecat » 1. apr 2024, 19:49

Dengang jeg købte min sølvpapirshat benzin generator kiggede jeg også på at konvertere den til gas. Man kan købe kits med en regulator og en ventil der kun åbner når motoren suger, så gassen ikke lækker ud i omgivelserne med dertil følgende eksplosionsfare.

Men jeg fik aldrig fundet et kit der passede min og forsøgte ikke at juryrigge et andet til, så det passede. Det må blive når jeg får tid en dag....
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

LKJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af LKJ » 1. apr 2024, 22:01

Lassescout skrev:
1. apr 2024, 13:22

Har selv kørt mange km i firmabil på gas, det var en Volvo 145. Ved gassen sled ventilerne ned på en ford motor typisk 60-7000 km fordi det ikke indeholdt det smørende bly som benzinen gjorde dengang, det var også en af årsagerne til man var nødt til at blive ved med at sælge blybenzin i en lang overgangs periode, ved Ford i århus havde en maskin mekker der drejede ventil sæder ud af bagaksler og fræsede ud i topstykket til dem og så fik motoren ny hårdere ventiler og så kørte det flere 100,000km.
Gas festen sluttede dengang den daværende regering fjernede skattefordelen, før havde se fleste tankstationer gas tank anlæg, i dag er der kun en 4-5 steder der kan købes LPG gas og flere at de steder er ved camper forhandlere fordi mange Campere der kører i udlandet kæmper for at finde steder hvor de kan få byttet danske gasflasker så de får instaleret LPG fyldeflasker lige som bilerne havde i de gode gamle dage.

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af JensJacob » 2. apr 2024, 07:56

Jeg vil godt prøve på drengens knallert også, men han er ikke meget for det.

Brugeravatar
Mat U
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mat U » 2. apr 2024, 13:41

Hej,

Det er vigtigt at være opmærksom på om man har at gøre med en 4-takts eller 2-takts motor.

Hvis man afprøver på en 2-takts maskine kommer den til at mangle olie til smøring af cylinder/stempel og vil formentlig gå i stykker :nolisten: Bare lige inden i afprøver eksperimentet på alle maskiner der findes i skurene rundt omkring :mrgreen:

Mvh.
Riffel: Rem 700 30.06
Bue: Hoyt Torrex XT
Hagl: Baikal 12/76

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af JensJacob » 2. apr 2024, 14:33

God pointe, så må jeg huske at bruge denne til knallertens 2-takts motor.
Der er silicone i:
https://hardballshoppen.dk/smart-gas-green-gas-400ml

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Indlæg af Werecat » 2. apr 2024, 18:09

JensJacob skrev:
2. apr 2024, 14:33
God pointe, så må jeg huske at bruge denne til knallertens 2-takts motor.
Der er silicone i:
https://hardballshoppen.dk/smart-gas-green-gas-400ml
Det er problem-solving på NVF-niveau. :rolf:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar