Denne praktiske powerbank har været længe undervejs.
Jeg begyndte at interessere mig for litium batterier efter at have købt en jagthytte i 2018. Der var et ganske lille solcellepanel, en gammel laderegulator og tre bilbatterier i en daisy sammenkobling. Der er nu en ny laderegulator og LiFePO4 batterier i hytten, men jeg fik nogle stumper til overs. F.eks. et 50 Ah. LiFePo4 batteri og en 300 W inverter der laver 12 V - DC om til 230 V - AC
Jeg spekulerede længe over om jeg skulle bygge en kasse til sammenbygningen selv, men gode forummedlemmer her på forum pegede mig i retning af instrumentkufferter fra Harald Nyborg https://www.harald-nyborg.dk/mitsutomo- ... 7-x-470-mm . Så jeg har købt en kuffert i passende størrelse og boret og savet huller i den, så inverteren kan tilgås udefra, og den kan slippe af med køleluften.
Her er batteri og inverter monteret i kufferten. Lige nu er det de eneste to elementer. Når man finder DIY videoer med Solar generators så har folk en forkærlighed for at montere masser af "bells and whistles" i form af LED-lys, udtag til 12 V cigartænderstik, forskellige ladere til opladning med solcellepaneler osv. osv.
Jeg kan godt finde på at montere en mobiltelefonlader, f.eks. et par USB-C stik og måske en mulighed for tilslutning af lader udefra, men det er ikke et stort problem at åbne kufferten og tilslutte laderen, så måske vil jeg bare holde den helt enkel som nu. Jeg fik batteriet billigt fordi bluetooth forbindelsen til batteriovervågning ikke virker. Derfor har jeg købt en ekstern coulombmeter, så man kan se spænding, strømforbrug og ladestatus på et lille display. Det vil jeg også have monteret en gang:
Sådan ser den ud udefra. Min søn har afprøvet stumperne da han skulle underholde på gågaden sammen med nogle skolekammerater. De tilkoblede et elektrisk klaver og et sanganlæg med forstærker. De spillede flere timer og brugte kun halvdelen af batteriets kapacitet.
Her er et close up af inverteren. Den har sin egen indbyggede blæser, så jeg har bare boret 6 store huller i kufferten bagved apparatet, så den kan slippe af med køleluften. Jeg skal selvfølgelig have fundet 5 sortelokserede skruer til montagen i stedet for de galvaniserede. det skal jo se ordentligt ud.
Powerbank med 700 Wh, 230 V - AC.
-
- This member is
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 461 times
- Been thanked: 1052 times
-
- Gold Member
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Køge egnen
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 76 times
Re: Powerbank med 700 Wh, 230 V - AC.
Fint projekt
Jeg ville også gerne selv igang med lithium 12v batterier på et tidspunkt (til elektrisk båd motor og camping køleboks), men prisen afholder mig lidt endnu.. det var noget af et scoop at få fat på et gratis blot fordi bluetooth ikke virkede!

Jeg ville også gerne selv igang med lithium 12v batterier på et tidspunkt (til elektrisk båd motor og camping køleboks), men prisen afholder mig lidt endnu.. det var noget af et scoop at få fat på et gratis blot fordi bluetooth ikke virkede!
-
- This member is
Hæ hæ. Gratis var det nu ikke. Jeg tror jeg gav 1.500 ,- for det, men det er også billigt for at 50 Ah batteri.
Her er f.eks. et til det dobbelte. Det køber man jo ikke bare ved et uheld
https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webs ... lithium-bt
Her er f.eks. et til det dobbelte. Det køber man jo ikke bare ved et uheld

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 864 times
Den er smart. har du luft i den anden ende? inverteren skal formentligt have rigeligt med luft igennem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Gold Member
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Køge egnen
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 76 times
Ah jeg fik vist læst det lidt hurtigt, ja 1500kr er også en fin prisLassescout skrev: ↑21. jun 2023, 16:00Hæ hæ. Gratis var det nu ikke. Jeg tror jeg gav 1.500 ,- for det, men det er også billigt for at 50 Ah batteri.
Her er f.eks. et til det dobbelte. Det køber man jo ikke bare ved et uheldhttps://www.vivaenergi.dk/solcelle-webs ... lithium-bt
-
- This member is
De små ovale huller du kan se på de to sidste billeder af inverteren, er der hvor den trækker luft ind. Jeg går ud fra, at de er dimensioneret så den kan få luft nok igennem dem. Så jeg har bare taget et 10 mm bor og boret 6 huller bagved inverteren oppe ved håndtaget. På den måde kan den i hvert fald komme af med al den luft den kan suge ind. Inverteren selv slår fra hvis den er utilfreds med noget, og batteriets BMS har også en del sikkerhedsfeatures, så jeg har ikke indskudt en sikring mellem dem. Det kunne jeg godt gøre, men jeg har foreløbig vurderet at det ikke er nødvendigt.
Hilsen Lasse.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sjælland, Roskilde amt
- Has thanked: 5 times
Jeg gik også og tænker på at bygge det samme, men syntes det koster det samme som en færdig løsning som https://www.ebay.com/itm/404114749228 til 1967 kr inkl forsendelse. (flere producenter sælger forresten refurbished på ebay, i dette tilfælde til halv pris, af det billigste i DK)Lassescout skrev: ↑21. jun 2023, 16:00Hæ hæ. Gratis var det nu ikke. Jeg tror jeg gav 1.500 ,- for det, men det er også billigt for at 50 Ah batteri.
Her er f.eks. et til det dobbelte. Det køber man jo ikke bare ved et uheldhttps://www.vivaenergi.dk/solcelle-webs ... lithium-bt
Den har også indbygget MTTP, så den kan oplades med solpanel, 230V og 12/24V DC.
Jeg ende selv med lillebror https://www.ebay.com/itm/314421367924 til 1263 kr der også har bluetooth overvågning/konfiguration/firmware opgradering, men halv batteri kapacitet.
-
- This member is
Det er da fedt at man kan købe refurbished til en rimelig pris.
Da jeg ledte efter noget med tilsvarende kapacitet som det jeg har bygget, skulle man af med ca. 5.000,- kr for det. Og det er jo ikke sådan at jeg stod og manglede den. Jeg havde bare fået skrabt nogle stumper sammen, som jeg lige så godt kunne skrue sammen til noget brugbart.
Da jeg ledte efter noget med tilsvarende kapacitet som det jeg har bygget, skulle man af med ca. 5.000,- kr for det. Og det er jo ikke sådan at jeg stod og manglede den. Jeg havde bare fået skrabt nogle stumper sammen, som jeg lige så godt kunne skrue sammen til noget brugbart.
Hilsen Lasse.