Anbefaling af multitool

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Anbefaling af multitool

Indlæg af JLtac » 11. jul 2022, 12:08

Jeg har mistet min Victorinox Cybertool M (nu kaldet 34) og var rigtig glad for den. Overvejer om jeg skal prøve en Leatherman eller om jeg skal købe Cybertool'en igen. Fordelen ved cubertool er at klingen ikke låser og derfor kan komme med alle steder og lande og så er den ikke kæmpe stor. Det betyder så også at den ikke er til alt for voldsomme opgaver, da tangen ikke er den største. Holde vi os i Danmark er det en lille ulempe at klingen ikke er låsbar.
Hvilken multitool bruger, og er i mest glade for?

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Anbefaling af multitool

Indlæg af Grendel » 11. jul 2022, 12:31

Jeg bruger Gerber multitool på job og en liggende i min range bag :smile:

Edit: Det er MP600, en stainless en sort .. Jeg har også en Leatherman Charge AL liggende i kasse :biggrin:
Senest rettet af Grendel 11. jul 2022, 19:51, rettet i alt 1 gang.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Liberator
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 71
Tilmeldt: 10. maj 2012, 19:12
Interesser: fly arkæologi/våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 33 times

Re: Anbefaling af multitool

Indlæg af Liberator » 11. jul 2022, 13:34

Har både Gerber og flere af Lethermans modeller, både med låsbare klinger og uden lås. foretrækker helt klart Letherman. De er meget solidt lavet og nemme at bruge.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Anbefaling af multitool

Indlæg af Scrapper » 11. jul 2022, 18:07

Jeg har mig en Leatherman Surge. Den er jeg glad for.
Dog er den lidt stor, og en Wave kunne være et godt alternativ til en lidt lettere model.

Begge har en fordel, at bladet kan åbnes med en hånd, uden at man behøver at folde selve værktøjet ud først.
Det betyder også, at skæret på kniven flugter med grebet, hvorfor man bare naturligt kan skære med den.
Senest rettet af Scrapper 11. jul 2022, 21:59, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Anbefaling af multitool

Indlæg af Oscar123 » 11. jul 2022, 18:50

Jeg har i rigtig mange år brugt en gammel robust 1. generations Gerber Multiplier. Den blev købt i en amerikansk BX i Sarajevo i 1996 og har fuldt mig trofast som ”EDC værktøj” lige siden.

Multiplieren var Gerbers svar på de første Leathermans men med en anden teknisk indretning. Gerberen fik aldrig samme popularitet eller udbredelse som Leatherman, men ikke desto mindre er Gerberen et rigtig fint værktøj. Den har en rigtig god tang samt diverse værktøjer. Klingen (som er rigtig fin) er ikke-låsbar på 6,6 cm. Dette gjorde den ”spiselig” i den hedengangne periode frem til 2016, hvor der var forbud mod låsbare klinger og begrænsning på klingelængden på 7 cm.

Multiplieren har været med næsten overalt og brugt til næsten alt (hvilket kan ses.. :giggle: ) men den klarer stadig opgaverne rigtig fint – og jeg har ingen planer om at skifte den. :neutral:

:razz:
Oscar123
.
Gerber Multiplier.jpg
Gerber Multiplier.jpg (58.25 KiB) Vist 1233 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Anbefaling af multitool

Indlæg af Langenge » 11. jul 2022, 19:12

Jeg har, og har haft, en del forskellige.
Den jeg har været mest glad for gennem de seneste år, har været en Leatherman Wingman.
Mistede den desværre på en fisketur her i foråret :cry:
Jeg skal have en igen.
Dernæst har jeg været glad for min Leatherman Wave og så den helt lille Squirt PS4.
Fordelen ved Wingman og Squirt er, at de har fjenderbelastet tang.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Fixit
This member is
This member is
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. sep 2014, 20:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 58 times
Been thanked: 62 times

Re: Anbefaling af multitool

Indlæg af Fixit » 11. jul 2022, 20:55

Oscar123 skrev:
11. jul 2022, 18:50
Jeg har i rigtig mange år brugt en gammel robust 1. generations Gerber Multiplier. Den blev købt i en amerikansk BX i Sarajevo i 1996 og har fuldt mig trofast som ”EDC værktøj” lige siden.

Multiplieren var Gerbers svar på de første Leathermans men med en anden teknisk indretning. Gerberen fik aldrig samme popularitet eller udbredelse som Leatherman, men ikke desto mindre er Gerberen et rigtig fint værktøj. Den har en rigtig god tang samt diverse værktøjer. Klingen (som er rigtig fin) er ikke-låsbar på 6,6 cm. Dette gjorde den ”spiselig” i den hedengangne periode frem til 2016, hvor der var forbud mod låsbare klinger og begrænsning på klingelængden på 7 cm.

Multiplieren har været med næsten overalt og brugt til næsten alt (hvilket kan ses.. :giggle: ) men den klarer stadig opgaverne rigtig fint – og jeg har ingen planer om at skifte den. :neutral:

:razz:
Oscar123
.
Gerber Multiplier.jpg
Samme ‘første multitool’ tilbage i 90’erne, hér.
Fedt, at man lige ‘slynger’ den ud, og er klar til at skrue, men for satan den giver klemmelus når tangen smutter!!

Besvar