Multitool i godt stål?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Rust
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 6. feb 2015, 20:18
Interesser: Veteranbiler
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Multitool i godt stål?

Indlæg af Rust » 8. apr 2022, 20:20

Hvis man skal have et mindre Multitool i lommen, og man ønsker sig et med knivblad i ok stål...
Hvad skal man så kigge efter?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Multitool i godt stål?

Indlæg af Scrapper » 8. apr 2022, 20:34

Du skal se efter Leatherman eller Victorinox. Gerber laver også multitools i fin kvalitet, men dem har jeg ikke haft erfaring med.

Leatherman Wave er nok det mest populære multitool, hvis du ønsker en tang i værktøjet.

Af mindre typer, så er Leatherman Juice C2 glimrende.

Ellers jeg selv rigtig glad for min Victorinox Huntsman, som er et super fint lille multitool.

Går du ned i størrelse, så er Officiers knife fra Victorinox også et godt valg. Den fylder ikke noget i lommen, og er altid fin at have i lommen.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Multitool i godt stål?

Indlæg af Scooterskytten » 8. apr 2022, 23:24

Jeg købte en Victoria Nox tilbage i 1996. Det er den dag idag, en af de skarpeste knive i skuffen. Jeg har haft en Leatherman men den holdte ikke mere end 14 år :biggrin: At den så var skarpere end Victoria Nox kniven er en anden side af sagen :biggrin:
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Owl
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. apr 2022, 22:09
Interesser: Knive
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Multitool i godt stål?

Indlæg af Owl » 11. apr 2022, 22:16

Skeletool cx har kniv i 154cm
https://www.knivesandtools.com/en/pt/-l ... ool-cx.htm

Leatherman charge plus har også 154cm https://www.knivesandtools.com/en/pt/-l ... sheath.htm

Leatherman charge tti har kniv i s30v https://www.knivesandtools.com/en/pt/-l ... sheath.htm

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Multitool i godt stål?

Indlæg af Fastanhol » 16. apr 2022, 17:41

Scooterskytten skrev:
8. apr 2022, 23:24
Jeg købte en Victoria Nox tilbage i 1996. Det er den dag idag, en af de skarpeste knive i skuffen. Jeg har haft en Leatherman men den holdte ikke mere end 14 år :biggrin: At den så var skarpere end Victoria Nox kniven er en anden side af sagen :biggrin:
Sådan lidt bagsiden af medaljen.
Den skarpeste kniv vil ofte/af og til være den man aldrig bruger. Undtagen når man lige har slebet de knive man bruger mest.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Multitool i godt stål?

Indlæg af Scooterskytten » 16. apr 2022, 18:50

Fastanhol skrev:
16. apr 2022, 17:41
Scooterskytten skrev:
8. apr 2022, 23:24
Jeg købte en Victoria Nox tilbage i 1996. Det er den dag idag, en af de skarpeste knive i skuffen. Jeg har haft en Leatherman men den holdte ikke mere end 14 år :biggrin: At den så var skarpere end Victoria Nox kniven er en anden side af sagen :biggrin:
Sådan lidt bagsiden af medaljen.
Den skarpeste kniv vil ofte/af og til være den man aldrig bruger. Undtagen når man lige har slebet de knive man bruger mest.
Det kan jeg så afkræfte MEGET. Den Victoria Nox købte jeg fordi jeg var chauffør og skulle skærer plastik film fra 30-40 paller hver dag. De andre knive jeg havde brugt, blev sløve efter 3-6 mdr. Så sløve at de ikke længere kunne skære filmen over. De helt billige faldt også fra hinaden efter 6 mdr brug. Det var faktisk grunden til at jeg købte Victoria Nox kniven. Jeg var træt af at skulle skifte kniv så ofte. Efter jeg stoppede som chauffør har den været brugt til alt muligt. Pakker, pap, lædder, osv. Den er blevet brugt MEGET. Faktisk ligger den hele tiden på mit spisebord fordi jeg bruger den for ofte til at skulle finde den frem hver gang.

Det er netop fordi jeg bruger dem så tit at det der ofte sker - og som skete for Leatherman - at pinden der holder det hele fast, der bliver ledløs og falder fra hinanden.

Det er jo netop det der er pointen. Der ER forskel på en billig kniv og en rigtig kvalitets kniv.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Multitool i godt stål?

Indlæg af Raptor357 » 16. apr 2022, 19:03

Jeg har en lommekniv i s35vn, den har samme funktion som scooterskyttens lommekniv, den bliver brugt til alt.
Så finder man noget hvor kniven er i s35vn, så står jeg inde for at den holder skæret godt.

Et problem jeg har set på flere multi tools er at knivbladets skær kan ramme bagsiden af håndtaget og dermed få ødelagt skæret. Jeg er dog ikke helt opdateret da det er 15 år siden jeg sidst undersøgte multi tools.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Multitool i godt stål?

Indlæg af Senserazer » 17. apr 2022, 18:08

Jeg har en leatherman kick som har holdt en rigtig fin æg i mange år, til al mulig brug.
Den er fra før den nye knivlov, derfor den model. Hvis jeg turde have en lommekniv nu ville jeg nok købe en wave.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Besvar