Katana som ikke er skarp. Kræver den blankvåbentilladelse?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
kenjibih
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7. aug 2021, 15:59
Interesser: Sværd
Geografisk sted: midtjylland

Katana som ikke er skarp. Kræver den blankvåbentilladelse?

Indlæg af kenjibih » 7. aug 2021, 16:21

Kræver det en blankvåbentilladelse for at have en replica Katana bare til cosplay/decoration?
Senest rettet af Agamemnon 7. aug 2021, 16:49, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Emnelinje præciseret

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 525 times
Been thanked: 206 times

Re: Katana som ikke er skarp

Indlæg af Scooterskytten » 7. aug 2021, 16:35

Ja det gør det. Om den er skarp eller ej betyder intet.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Katana som ikke er skarp. Kræver den blankvåbentilladelse?

Indlæg af ReneKJ » 7. aug 2021, 20:21

Nu nævnes der cosplay, så vær også opmærksom på at en blankvåbentilladelse er en samletilladelse .

Den giver ikke lov til at anvende våbnet som rekvisit ved diverse arrangementer.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Katana som ikke er skarp

Indlæg af Lycon » 7. aug 2021, 23:27

Mbechmann skrev:
7. aug 2021, 16:35
Ja det gør det. Om den er skarp eller ej betyder intet.
Jo det gør det, uden jeg kan refere til en lovtekst. Men f.eks. er champagnesabler undtaget fra våbenloven, og jeg mener at skæret skal være 3mm bredt for at det gælder. Jeg ved at nogle vikinge reenactment blev godkendt på den konto. jeg mener faktisk det var Elbæk der var involveret i den sag.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Katana som ikke er skarp

Indlæg af C-X » 7. aug 2021, 23:30

Lycon skrev:
7. aug 2021, 23:27
Mbechmann skrev:
7. aug 2021, 16:35
Ja det gør det. Om den er skarp eller ej betyder intet.
Jo det gør det, uden jeg kan refere til en lovtekst. Men f.eks. er champagnesabler undtaget fra våbenloven, og jeg mener at skæret skal være 3mm bredt for at det gælder. Jeg ved at nogle vikinge reenactment blev godkendt på den konto. jeg mener faktisk det var Elbæk der var involveret i den sag.
Mig bekendt er champagnesabler ikke undtaget, blot skal de anvendes og opbevares som køkkenredskaber, for at være lovlige. Hænger man dem på stuevæggen, så kræver de en blankvåbentilladelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Katana som ikke er skarp

Indlæg af Lycon » 7. aug 2021, 23:36

C-X skrev:
7. aug 2021, 23:30
Lycon skrev:
7. aug 2021, 23:27
Mbechmann skrev:
7. aug 2021, 16:35
Ja det gør det. Om den er skarp eller ej betyder intet.
Jo det gør det, uden jeg kan refere til en lovtekst. Men f.eks. er champagnesabler undtaget fra våbenloven, og jeg mener at skæret skal være 3mm bredt for at det gælder. Jeg ved at nogle vikinge reenactment blev godkendt på den konto. jeg mener faktisk det var Elbæk der var involveret i den sag.
Mig bekendt er champagnesabler ikke undtaget, blot skal de anvendes og opbevares som køkkenredskaber, for at være lovlige. Hænger man dem på stuevæggen, så kræver de en blankvåbentilladelse.
Som sagt kan jeg ikke referere til lovteksten, men jeg ved jeg har ret, sådeee...

:getout:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 525 times
Been thanked: 206 times

Re: Katana som ikke er skarp

Indlæg af Scooterskytten » 7. aug 2021, 23:57

C-X skrev:
7. aug 2021, 23:30
Lycon skrev:
7. aug 2021, 23:27
Mbechmann skrev:
7. aug 2021, 16:35
Ja det gør det. Om den er skarp eller ej betyder intet.
Jo det gør det, uden jeg kan refere til en lovtekst. Men f.eks. er champagnesabler undtaget fra våbenloven, og jeg mener at skæret skal være 3mm bredt for at det gælder. Jeg ved at nogle vikinge reenactment blev godkendt på den konto. jeg mener faktisk det var Elbæk der var involveret i den sag.
Mig bekendt er champagnesabler ikke undtaget, blot skal de anvendes og opbevares som køkkenredskaber, for at være lovlige. Hænger man dem på stuevæggen, så kræver de en blankvåbentilladelse.
Jeg har en kammerat som netop har en katana som han bruger til det. Han fik hans med hjem fra sin tid i Japan. Pga de nye regler måtte han søge blankvåben for at kunne beholde det. Så det er jeg helt sikker på at CX har ret i.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Katana som ikke er skarp

Indlæg af ReneKJ » 8. aug 2021, 00:12

Lycon skrev:
7. aug 2021, 23:27
Mbechmann skrev:
7. aug 2021, 16:35
Ja det gør det. Om den er skarp eller ej betyder intet.
Jo det gør det, uden jeg kan refere til en lovtekst. Men f.eks. er champagnesabler undtaget fra våbenloven, og jeg mener at skæret skal være 3mm bredt for at det gælder. Jeg ved at nogle vikinge reenactment blev godkendt på den konto. jeg mener faktisk det var Elbæk der var involveret i den sag.
Tænker du på det her? Det er fra Spørgsmål til Blankvåben bære tilladelse.
Elbæk skrev:
29. jan 2021, 19:26
Ja, det kan potentielt godt give problemer. Man ansøger om en erhverve, besidde, bære & anvende tilladelse pr. våbentype man påtænker at bære og anvende, tilladelserne er samtidig foreningsspecifikke. I nogle politikredse forlangte man endog tidligere én erhverve, besidde, bære & anvende tilladelse pr. våben, med angivelse af fabrikat, type, klingelængde og samlet længde - her er PAC heldigvis mere pragmatiske.

Dengang jeg lavede både senmiddelalder og anden verdenskrig havde jeg en helt lille bog med erhverve, besidde, bære & anvende tilladelse til bl.a. sværd (middelalder), daggert (middelalder), spyd (middelalder), daggert (anden verdenskrig) og bajonet (anden verdenskrig).

Er våbnet ikke skarpt og spidst regnes det dog for en teaterrekvisit og kræver ikke en erhverve, besidde, bære & anvende tilladelse, men må bæres når man har et anerkendelsesværdigt formål. Dette er dog ikke lovfæstet, men er udtryk for den gældende tolkning hos PAC.
I tilfældet med din Windlass D-Guard Bowie er den skarp (eller rettere; "skarp") og kræver en erhverve, besidde, bære & anvende tilladelse at bære og anvende.

Personligt har jeg altid søgt om erhverve, besidde, bære & anvende tilladelser til mine re-enactment våben, uanset om de har været skarpslebne eller ej. Tilladelserne er gratis - og jeg slipper for potentielt at skulle diskutere tolkninger og forvaltningspraksis med tilfældige betjente.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Katana som ikke er skarp

Indlæg af Lycon » 8. aug 2021, 00:22

ReneKJ skrev:
8. aug 2021, 00:12
Lycon skrev:
7. aug 2021, 23:27
Mbechmann skrev:
7. aug 2021, 16:35
Ja det gør det. Om den er skarp eller ej betyder intet.
Jo det gør det, uden jeg kan refere til en lovtekst. Men f.eks. er champagnesabler undtaget fra våbenloven, og jeg mener at skæret skal være 3mm bredt for at det gælder. Jeg ved at nogle vikinge reenactment blev godkendt på den konto. jeg mener faktisk det var Elbæk der var involveret i den sag.
Tænker du på det her? Det er fra Spørgsmål til Blankvåben bære tilladelse.
Elbæk skrev:
29. jan 2021, 19:26
JEr våbnet ikke skarpt og spidst regnes det dog for en teaterrekvisit og kræver ikke en erhverve, besidde, bære & anvende tilladelse, men må bæres når man har et anerkendelsesværdigt formål. Dette er dog ikke lovfæstet, men er udtryk for den gældende tolkning hos PAC.
I tilfældet med din Windlass D-Guard Bowie er den skarp (eller rettere; "skarp") og kræver en erhverve, besidde, bære & anvende tilladelse at bære og anvende.
Ja det var den jeg tænkte på, husker det dog som værende lovfældet.
Jeg er dog "næsten" sikker på at champagnesabler er lovfældet som undtaget fra våbenloven.
Jeg mener at have set lovteksten på det forgangne Arma-Dania forum.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Katana som ikke er skarp. Kræver den blankvåbentilladelse?

Indlæg af Elbæk » 8. aug 2021, 09:20

Der står, mig bekendt, ikke specifikt noget i loven om champagnesabler. Men, de tolkes som værende køkkenredskaber - og er således ikke tilladelseskrævende - såfremt de opbevares og anvendes i en kontekst som hedder sabling af champagneflasker. Hvornår dét så præcis er tilfældet er en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde, i sidste ende op til en dommer.

Det er samme problemstilling iht. ikke skarpe re-enactment våben eller for den sags skyld ikke skarpe våben båret ifm. cosplay (jeg troede egentlig ikke at det miljø tillod nogen former for metalvåben?); lovligheden handler om anvendelsen og konteksten - og det er en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde, igen i sidste ende op til en dommer at vurdere.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. maj 2023, 08:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 8 times

Re: Katana som ikke er skarp. Kræver den blankvåbentilladelse?

Indlæg af StrongDad1 » 6. nov 2023, 21:04

Elbæk skrev:
8. aug 2021, 09:20
Der står, mig bekendt, ikke specifikt noget i loven om champagnesabler. Men, de tolkes som værende køkkenredskaber - og er således ikke tilladelseskrævende - såfremt de opbevares og anvendes i en kontekst som hedder sabling af champagneflasker.
...
Tilføjelse til en gammel tråd:
For en del år siden ønskede jeg en blankvåbentilladelse og gav som årsag at jeg ønskede at erhverve en champagnesabel. Og jeg fik afslag med den begrundelse at det ifølge politimesteren ikke kræver en tilladelse at have en sådan. Om tolkning af loven kan varierer tør jeg ikke gisne om; det burde ikke være tilfældet men jeg ville søge tilladelse uanset hvad.

/StrongDad1

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Katana som ikke er skarp. Kræver den blankvåbentilladelse?

Indlæg af Raptor357 » 6. nov 2023, 21:19

Værktøj og redskaber så som le, machete, økse, champagnesabel, køkken knive, jagt, spejder og fiske knive samt diverse knive med anerkendelsesværdige formål, kræver ikke tilladelse.
Men det sekund de hænges op til pynt, så er det en udstilling og kræver tilladelse.
Knivholderen i køkkenet er dog undtaget da det er en funktionel og anerkendelsesværdig opbevaring og ikke en udstilling.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Katana som ikke er skarp. Kræver den blankvåbentilladelse?

Indlæg af HR » 6. nov 2023, 21:35

Spørg om politikken idag omkring katanaer i din lokale foreninge for cosplay, reenactment, aikido eller iaido. De "anvender" alle de pågældende "våben" og bør kende reglerne og politiets tolkning af dem.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Katana som ikke er skarp. Kræver den blankvåbentilladelse?

Indlæg af Lassescout » 30. dec 2023, 11:09

Raptor357 skrev:
6. nov 2023, 21:19
Værktøj og redskaber så som le, machete, økse, champagnesabel, køkken knive, jagt, spejder og fiske knive samt diverse knive med anerkendelsesværdige formål, kræver ikke tilladelse.
Jeg er helt enig, men selv politiet kan gå i vandet her. Jeg mindes en sag i det forgangne år hvor en mand fik beslaglagt en machete som han brugte til noget rydningsarbejde af en art ,vistnok bjørneklo? Det var han meget utilfreds med. Forståeligt nok, det er ingen spøg at blive sigtet for overtrædelse af våbenloven. Er der nogen der ved hvordan den sag endte? Jeg vil tro han blev frikendt, fik sit redskab tilbage og sagen dysset ned, men jeg synes ikke at have hørt noget om det?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Katana som ikke er skarp. Kræver den blankvåbentilladelse?

Indlæg af Scrapper » 30. dec 2023, 11:16

Jeg er faktisk også nysgerrig om hvordan den sag endte.

For en machete er unægteligt en glimrende redskab til opgaven med at rydde bjørneklo.

Det er værd at nævne, at Miljøstyrelsen nævner en machete som anbefalet redskab til bekæmpelse af Bjørneklo.

https://mst.dk/erhverv/rig-natur/artsfo ... bjoerneklo

Besvar