Hvad betyder "opbevares utilgængeligt for uvedkommende"

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
HHjagt
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 29. aug 2012, 12:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 10 times

Hvad betyder "opbevares utilgængeligt for uvedkommende"

Indlæg af HHjagt » 3. feb 2021, 21:45

Hej.
Jeg har arvet en bajonet (French Model 1842 Yataghan, vist fra 1870), og fået blankvåben tilladelse til den og lidt andet jeg har liggende.

Bajonetten kunne jeg godt tænke mig at have fremme, hængende på væggen eller lignende - men er der nogen, der har konkret viden om hvad "opbevares utilgængeligt for uvedkommende" helt præcist betyder? Det er nemlig kravet.

Jeg mener ikke gæt, jeg eftersøger konkret viden:-)

Tak for hjælpen.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Hvad betyder "opbevares utilgængeligt for uvedkommende"

Indlæg af Kenned » 3. feb 2021, 21:51

Du har intet problem i at hænge den på væggen Det er netop det blankvåbentilladelsen giver lov til.

Hvis du bare låser din hoveddør når du går hjemmefra så har du ikke noget problem.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvad betyder "opbevares utilgængeligt for uvedkommende"

Indlæg af Christian » 3. feb 2021, 22:51

Kenned skrev:
3. feb 2021, 21:51
Du har intet problem i at hænge den på væggen Det er netop det blankvåbentilladelsen giver lov til.

Hvis du bare låser din hoveddør når du går hjemmefra så har du ikke noget problem.

Hilsen Kenneth
PÅ min blankvåbentilladelse står der: Må bruges til dekorativt formål". Det vil sige, at blankvåben må hænges op på væggen.
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvad betyder "opbevares utilgængeligt for uvedkommende"

Indlæg af Elbæk » 7. feb 2021, 14:00

I gamle dage blev "opbevares utilgængeligt for uvedkommende" tolket meget forskelligt fra politikreds til politikreds.

Fire konkrete eksempler, fra de seneste 20-25 år:

I Middelfart og Aarhus var tolkningen som den, så vidt jeg kan forstå, er i dag; at våbnene skal opbevares bag låst hovedør når man ikke er hjemme.

I Horsens tolkede man som i Middelfart og Aarhus, med det twist at var man registreret våbenhandler, så skulle ens varelager af blankvåben opbevares i våbenskab

I Ribe skulle våbnene fastgøres til væggen med ståltråd el. lign. og de måtte ikke kunne ses udefra, selv ikke gennem vinduerne i baghaven - og man kunne forvente kontrolbesøg

I Odense skulle våbnene tages ned fra væggen og opbevares i et låst skab (ikke nødvendigvis et våbenskab) når man forlod sin bopæl - og i det hele taget at få tilladelsen var ikke uden besvær (ja, der blev klaget over den fortolkning)
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Hvad betyder "opbevares utilgængeligt for uvedkommende"

Indlæg af Agamemnon » 7. feb 2021, 14:44

De forklaringer jeg har fået, i tidens løb, beskriver "utilgængeligt for uvedkommende" som et opbevaringssted, hvortil man som udefrakommende skal tiltvinge sig adgang over en aflåst, juridisk barriere i form af en bygningsskal.

Jeg kan dog ikke finde en reference, der understøtter dette.
Så tag det ikke for mere end hear say.

Våbenlovgivningen er i øvrigt et rent overflødighedshorn af vage definitioner. Udover den nævnte, kan nævnes.

Forsvarligt
Særligt farlig
Absolut pålidelig
Ganske særlige omstændigheder

Og jeg kunne blive ved.

Dét er bestemt ikke noget der gør det nemt at sikre at man som våbenejer gør alt efter bogen..... Bogen væver.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Besvar