Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Peter » 14. dec 2020, 09:34

Elbæk skrev:
13. dec 2020, 22:16
Peter skrev:
13. dec 2020, 21:40
Jeg har endnu ikke kunnet finde den i folde. Er der nogen af jer, der har snublet over den i alm. salg?
Den er ikke på markedet endnu.
Ok tak, så er jeg da ikke gået glip af noget endnu! :smile:

Er der meldt noget ud om hvornår?

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af NSander » 14. dec 2020, 13:03

Billede
svend1.jpg
svend2.png
svend2.png (316.59 KiB) Vist 5264 gange
svend 3.png
svend 3.png (243.4 KiB) Vist 5264 gange
Samme stål, men 1mm tyndere end dolken.

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Slettes2 » 2. jan 2021, 18:51

Tør man spørge om en update på folderne? :smile:

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Ingsorsi » 2. jan 2021, 19:34

Ser fed ud.
Hvilken type stål?
Og hvilken funktion har hullerne i bladet ?

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Cp-Medic » 2. jan 2021, 21:40

Luftskipper skrev:
2. jan 2021, 18:51
Tør man spørge om en update på folderne? :smile:
cirka 14 dage er det sidste jeg har hørt og jeg rykker meget for det

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af HHC » 3. jan 2021, 08:53

Bladet på dolken er lige mig :10:
Dog er jeg skeptisk til grebet, når jeg pelset eller partere vildt vil jeg godt have lidt fylde i hånden.
Er der andre muligheder end lige de små tynde skaller

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Noname » 7. jan 2021, 16:30

Jeg fik lige set denne tråd, om den fine dolk og kniv.
Og så dukkede billederne af disse MPF drenge op, og så tænkte jeg straks på, om der ikke gælder de samme regler for HJV, som for andre under totalforsvaret.
Nemlig, at må kun må bære de våben/knive som er udleveret via FMI.

Mener at, have hørt auditøren ikke ser med milde øjne på det :-)

Venter spændt på svar, for jeg ved det ikke.

Noname
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Bofhenator » 7. jan 2021, 16:40

Noname skrev:
7. jan 2021, 16:30
...MPF drenge...
Hvad er det en forkortelse for?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Noname » 7. jan 2021, 16:49

Det er dette her :-) Maritime Force Protection
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Elbæk » 7. jan 2021, 20:15

Noname skrev:
7. jan 2021, 16:30
Jeg fik lige set denne tråd, om den fine dolk og kniv.
Og så dukkede billederne af disse MPF drenge op, og så tænkte jeg straks på, om der ikke gælder de samme regler for HJV, som for andre under totalforsvaret.
Nemlig, at må kun må bære de våben/knive som er udleveret via FMI.

Mener at, have hørt auditøren ikke ser med milde øjne på det :-)

Venter spændt på svar, for jeg ved det ikke.

Noname
MPF...!? INF om jeg må be :giggle:

Jeg ved ikke hvilke regler som gælder (og håndhæves) for stående styrker iht. selvindkøbte knive og multi-tools.

Men, for HJV gælder reglen at selvindkøbte knive og multi-tools må bæres og anvendes i tjenesten, såfremt disse er lovlige ift. gældende lov samt at den tjeneste man forretter udgør et anerkendelsesværdigt formål. Det fremgår endvidere af uniformsbestemmelsen at det tillades at man, ved anlæggelse af uniform, bærer etui eller skede til kniv eller multi-tool i bæltet, hvilket tolkes således at man altid kan påregne at have et anerkendelsesværdigt formål når man gør tjeneste i uniform.

Ovenstående skal ses i lyset af at den eneste kniv vi får udleveret (og har mulighed for at få udleveret) i HJV er feltkniv M/96 (Glock). Vi får ikke et multi-tool udleveret ligesom de gør i stående styrker. Er forbud mod at bære og anvende selvindkøbte knive og multi-tools i HJV ville i praksis betyde at vi var tvunget til at slæbe vores feltkniv M/96 rundt til "bløde" opgaver, hvor en foldekniv eller et multi-tool er væsentligt mere praktisk og passende.

Jeg er personligt ikke særlig imponeret af feltkniv M/96 som værktøj, i min optik er den et forfejlet forsøg på at kombinere (primært) en kampkniv og (meget sekundært) en bushcraft kniv. Vi undervises ikke i nærkamp i HJV regi, så vi har intet at bruge en kampkniv til. I princippet ville vi have mere ud af at få en billig Mora kniv udleveret end feltkniv M/96.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Noname » 8. jan 2021, 06:30

Tak for svar, INF ?????

Jeg vil lige supplere dig i dit svar og sige, at du har ret. De lavede åbenbart reglerne om i 2017.

VFKBST O.642-0
2017-03
3. DEFINITIONER
Begrebet ”besiddelse” omfatter opbevaring, bæring og brug.
Betegnelsen ”kniv” omfatter også multiværktøjer med indbygget kniv og ceremo-nielle blankvåben som fx dolk og sabel.
Betegnelsen ”myndigheder” omfatter myndigheder, stabe, enheder, skoler m.v. under Værnsfælles Forsvarskommando samt dertil knyttet personel.

5. BESIDDELSE AF PRIVATE KNIVE TIL TJENSTLIG BRUG
Selvom Forsvaret udleverer knive til brug i tjenesten, kan privat anskaffede knive besiddes og bæres i tjenesten, hvis kniven ikke er af en karakter, som kræver politiets tilladelse efter ref. a, § 2, stk. 1. Kniven skal således bl.a. have en klinge-længde på under 12 cm. Andre privat anskaffede knive er ikke tilladt i tjenesten, uanset om der foreligger tilladelse fra politiet til privat besiddelse., er om

Det eneste man altid kan debattere med denne omtalte kniv, er om den længde den har er under 12. cm. Når den nu er 120mm i blandet, men mom ikke det går :giggle: :giggle: :giggle: :giggle:
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 21. jul 2009, 00:08
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af TheKapow » 4. feb 2021, 02:45

Elbæk, jeg synes du er gået for langt denne gang. I tråden her kommer du med flere postulater du ikke har belæg for. Bla kalder du kniven for "dansk designet" og du kalder Fenris for en "kniv producent". Pr definition er Fenris en importør og et rebranding selskab. Kniven er importeret fra kina og har været i kinesisk handel i flere år før Fenris lancerede kniven. Når man køber kniven tilbyder producenten (Yangjiang Vast State) at indgravere et hvilket som helst logo på. Det er hvad fenris har gjort. Juridisk opfylder det ikke kravene til at være "dansk designet"
Online koster kniven - fra kina den nette sum af 53 kr. godt nok med nylon skede, men der er langt fra 52 kr op til de 500 fenris sælger kniven for. Det er noget af det mest billige skrammel man kan opstøve på alibaba.
Foldekniven er ligeledes en eksisterende kniv fra Vast State, og koster online 22 kr(!!)
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 2935QLvE86

Billede
Senest rettet af TheKapow 4. feb 2021, 16:52, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Kloster » 4. feb 2021, 03:58

Lidt sjovt. Jeg kan huske da de begyndte at sælge uret. Det mindede om et jeg havde til at ligge i skuffen købt på aliexpress i sin tid, som var fuldstændig ens. Det skrev jeg så engang på facebook hvor jeg så de skrev de havde specielt udviklet det til danske soldater eller noget lignende.

De påstod hårdnakket at de var en kopi af deres ur. Det grinende jeg lidt over.
Kloster.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af C-X » 4. feb 2021, 07:18

Kunne man så ikke lave en NVF Edition Merchandise kniv? :biggrin:
Det kunne faktisk være så cool, at jeg godt ville lægge en 2-300,- for en generisk kinakniv.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Scrapper » 4. feb 2021, 07:53

TheKapow skrev:
4. feb 2021, 02:45
Elbæk, jeg synes du er gået for langt denne gang. I tråden her kommer du med flere postulater du ikke har belæg for. Bla kalder du kniven for "dansk designet" og du kalder Fenris for en "kniv producent". Pr definition er Fenris en importør og et rebranding selskab. Kniven er importeret fra kina og har været i kinesisk handel i flere år før Fenris lancerede kniven. Når man køber kniven tilbyder producenten (Yangjiang Vast State) at indgravere et hvilket som helst logo på. Det er hvad fenris har gjort. Juridisk opfylder det ikke kravene til at være "dansk designet"
Online koster kniven - fra kina den nette sum af 53 kr. godt nok med nylon skede, men der er langt fra 52 kr op til de 500 fenris sælger kniven for. Det er noget af det mest billige skrammel man kan opstøve på alibaba. Fenris er notorisk kendt for dette nummer. Bla med Fenris Valkyrie uret de også mente de havde designet - det viste sig så at være en suunto clon produceret af Skemei.
Foldekniven er ligeledes en eksisterende kniv fra Vast State, og koster online 22 kr(!!)
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 2935QLvE86

Billede
Jeg vil nu mene, at det er groft nok, at holde Elbæk personligt ansvarlig i denne sammenhæng.
Med mindre du påstår, at han taler imod bedre vidende, og derved lyver? Det er en anklage jeg ville være påpasselig med!

Når det så er sagt, så er der da indikationer på, at Fernis Arms ikke fortjener den ros og opmærksomhed, som denne kniv har ført med sig.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af C-X » 4. feb 2021, 08:28

Jeg betragter også Elbæk som yderst pålidelig, i anliggender som dette, men selv pålidelige mennesker kan blive taget ved næsen eller fejlopfatte og derefter viderebringe information. Og det er heller ikke mit indtryk, at Elbæk selv har nogen interesser i sagen, ud over kendskab til personer bag produktet, eller hvad vi skal kalde det, og så begejstringen for selve kniven.

Og helt ærligt, at kniven kan opdrives til en halvtredser i Kina, gør den jo ikke mindre værdifuld, til sammenligning med andre knive, vi normalt ser på markedet, herhjemme. Hvis kniven er god, så er den god. Man kan så føle sig mindre tiltrukket af historien om kniven, hvis man nu ville have købt den for at være lidt "patriotisk" og støtte et dansk foretagende, upåagtet at de skulle have fået lavet selve produktionen i Kina. Hvis det blot er en import, så mister jeg i hvert fald en del af interessen, men den kunne godt stadig friste.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Ingsorsi » 4. feb 2021, 09:56

TheKapow skrev:
4. feb 2021, 02:45
Elbæk, jeg synes du er gået for langt denne gang. I tråden her kommer du med flere postulater du ikke har belæg for. Bla kalder du kniven for "dansk designet" og du kalder Fenris for en "kniv producent". Pr definition er Fenris en importør og et rebranding selskab. Kniven er importeret fra kina og har været i kinesisk handel i flere år før Fenris lancerede kniven. Når man køber kniven tilbyder producenten (Yangjiang Vast State) at indgravere et hvilket som helst logo på. Det er hvad fenris har gjort. Juridisk opfylder det ikke kravene til at være "dansk designet"
Online koster kniven - fra kina den nette sum af 53 kr. godt nok med nylon skede, men der er langt fra 52 kr op til de 500 fenris sælger kniven for. Det er noget af det mest billige skrammel man kan opstøve på alibaba. Fenris er notorisk kendt for dette nummer. Bla med Fenris Valkyrie uret de også mente de havde designet - det viste sig så at være en suunto clon produceret af Skemei.
Foldekniven er ligeledes en eksisterende kniv fra Vast State, og koster online 22 kr(!!)
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 2935QLvE86

Billede
Jeg ved ikke, om det er Elbæk der er synderen her eller om Elbæk er blevet taget ved næsen af dem har Fenris Arms.
Jeg håber, at det er Elbæk der lige som os andre er blevet taget ved næsen af Fenris. Der er ingen tvivl om, at Elbæk har et godt renommé herinde - særligt når det gælder knive. Jeg er selv er blevet påvirket af Elbæks tråd her.

Jeg er overbevist om, at Elbæk vil forklare, hvordan det hænger sammen samt hvor godt han kender producenten.

Jeg bliver da noget overrasket, når jeg så ser, at denne "dansk designet" kniv bare er en importeret rebranded kineser. Så føler jeg mig snydt. Ikke så meget pga. kniven. Det kan sagtens være, at kniven er fin nok. Og at +10x markup på prisen bare er almindeligt i branchen. Men at skrive noget er danske designet, når der tilsyneladende ikke er sket andet design i Danmark end at nogen har trykket på en bestil knap hos Alibaba, det finder jeg uærligt.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Elbæk » 4. feb 2021, 10:16

TheKapow skrev:
4. feb 2021, 02:45
Elbæk, jeg synes du er gået for langt denne gang...
Det var godt nok en halvoffensiv og anklagende indgangsvinkel du her lægger an, hvor vil du hen med den? Forestiller du dig at jeg er personen bag Fenris Arms eller at jeg har økonomiske interesser i foretagendet? I så fald må jeg skuffe dig.

Jeg kender godt personen bag Fenris Arms, det tror jeg de fleste som er aktive i HJV gør i større eller mindre grad. Derudover har jeg ingen interesser i produktet eller firmaet. Jeg fører end ikke produkterne i den butik hvor jeg har været ansat i 10+ år, fordi de - uanset at jeg finder dem personligt spændende - er for nicheprægede til det sortiment vi fører. Solgte jeg dem selv, ville jeg aldrig oprette en tråd som denne, jeg tænker at det er helt åbenlyst hvorfor.

Hvis det du viser her står for troende, så undrer jeg mig, for det er ikke i tråd med de informationer jeg har modtaget fra personen bag Fenris Arms :hmm:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Cp-Medic » 4. feb 2021, 10:24

Jeg er lidt overrasket for jeg var selv stor fan af knivene og har talt varmt om dem og har også 3-4 gange mødt ham der får dem lavet.
Når det så er sagt kan man ikke tale om 10x markup. kniven i linker til koster 52kr, kydex skeden vil være væsentligt dyrere så måske ialt 160 plus moms for fenris versionen, så er 500kr inkl moms altså 2,5x indskøbspris og dermed en markup på 150 procent. det synes jeg ikke lyder af vanvittigt meget.
Men det er selvfølgelig ret skidt at man ændrer lidt på et design og tilføjer en lækker skede og kalder designet sit eget:/

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Marius » 4. feb 2021, 10:30

C-X skrev:
4. feb 2021, 07:18
Kunne man så ikke lave en NVF Edition Merchandise kniv? :biggrin:
Det kunne faktisk være så cool, at jeg godt ville lægge en 2-300,- for en generisk kinakniv.
Faktsike ville en ydmyg Hultafors med et NVF logo laser etchet i ikke være helt ueffen for mig :thumbup:
Ideen er hermed hugget og vil komme på Gør-det-selv når jeg har fået Lyc til at hjælpe mig :rock:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af C-X » 4. feb 2021, 10:32

Marius skrev:
4. feb 2021, 10:30
C-X skrev:
4. feb 2021, 07:18
Kunne man så ikke lave en NVF Edition Merchandise kniv? :biggrin:
Det kunne faktisk være så cool, at jeg godt ville lægge en 2-300,- for en generisk kinakniv.
Faktsike ville en ydmyg Hultafors med et NVF logo laser etchet i ikke være helt ueffen for mig :thumbup:
Ideen er hermed hugget og vil komme på Gør-det-selv når jeg har fået Lyc til at hjælpe mig :rock:
En serie man kan samle, er det hvad du foreslår? :hmm:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Marius » 4. feb 2021, 10:37

TheKapow skrev:
4. feb 2021, 02:45
Elbæk, jeg synes du er gået for langt denne gang. I tråden her kommer du med flere postulater du ikke har belæg for. Bla kalder du kniven for "dansk designet" og du kalder Fenris for en "kniv producent". Pr definition er Fenris en importør og et rebranding selskab. Kniven er importeret fra kina og har været i kinesisk handel i flere år før Fenris lancerede kniven. Når man køber kniven tilbyder producenten (Yangjiang Vast State) at indgravere et hvilket som helst logo på. Det er hvad fenris har gjort. Juridisk opfylder det ikke kravene til at være "dansk designet"
Online koster kniven - fra kina den nette sum af 53 kr. godt nok med nylon skede, men der er langt fra 52 kr op til de 500 fenris sælger kniven for. Det er noget af det mest billige skrammel man kan opstøve på alibaba. Fenris er notorisk kendt for dette nummer. Bla med Fenris Valkyrie uret de også mente de havde designet - det viste sig så at være en suunto clon produceret af Skemei.
Foldekniven er ligeledes en eksisterende kniv fra Vast State, og koster online 22 kr(!!)
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 2935QLvE86
...
Det er ekstremt interessante oplysninger.
Hvis det holder vand - og det har jeg umiddelbart ingen grund til at påstå, at det ikke gør- så må jeg nok sige at min tiltro til den danske 'producent' kan ligge på et meget lille sted.

Så tak for indlægget - jeg opfattede det ikke som at du går efter nogen person.
Vi kan alle slå en skævert og jeg var såmænd selv begejstret for kniven i OP, da det jo iøvrigt sagtens kan være en fin kniv selvom den er lavet i Kina.
Men jeg kan godt lide at fx. Varusteleka altid deklarerer når tingene er lavet i Kina eller de Baltiske lande - det behøver ikke at være ensbetydende med dårlig kvalitet, men en deklaration er på sin plads.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Elbæk » 4. feb 2021, 10:42

Cp-Medic skrev:
4. feb 2021, 10:24
Men det er selvfølgelig ret skidt at man ændrer lidt på et design og tilføjer en lækker skede og kalder designet sit eget:/
Med det fremlagte, så er det en mulighed at det er tilfældet. Den kniv som TheKapow viser ligner unægtelig rigtig meget. Om end at et billede kun siger så meget.

Jeg tænker at det vi gør er at tråden lige får lov at stå til i aften, så de som har skrevet i den kan nå at læse med og evt. svare - og så ryger den på lager indtil jeg, ved lejlighed, lige har fået en snak med personen bag Fenris Arms.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Fenris-Arms
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4. feb 2021, 10:08
Interesser: Bedst emne
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Fenris-Arms » 4. feb 2021, 11:12

Jeg vil gerne lige rette nogen misforståelser:
Omkring produktet: Kniven er baseret på den du afbilleder men jeg har lavet flere ændringer I materialerne. Jeg havde selv tegnet en næsten fuldstændig magen til (jeg har stadig tegningen) og fabrikken orienterede mig ikke om at de havde anvendt et eksisterende design til mit produkt, før jeg begyndte at eksportere til USA. Hvor de gjorde mig opmærksom på at de havde solgt til tidligere. Jeg blev rassende fordi jeg var af den klare overbevisning at jeg solgte MINE knive og tog kontakt til en advokat for at få vejledning om hvordan jeg skulle forholde mig dette kostede bare penge men producerede ikke noget brugbart resultat.

Med hensyn til foldekniven er dit udsagn faktisk ikke korrekt, jeg er den eneste der sælger den med G10 greb.

Her efter fremsendte fabrikken mig med kurrer et eksemplar af deres egne udgave af den kniv jeg ubevidst havde efterlignet. Det er bare slet ikke den samme kniv. Stålet var for hårdt og æggen fragmenterede ved batonering. i lærke træ Grebene var af et plast materiale der flækkede i frost test og Skeden var bare bredt uanvendelig. Endvidere var bladets gods tykkelse mindre end angivet. Jeg anvender ikke alibaba men blev henvist til denne producent af en ven i et større amerikansk brand der selv bruger dem.
Mine knive er anderledes. Det gjorde mig meget ondt at jeg selv var blevet snydt, men jeg fortsætter salget. Mine knive er kvalitets sikrede. Der udtages stik prøver af alle leveringer der bliver kontrolleret grundigt. Dette sker ved at der bliver sendt prøvet til et laboratorie der kontrollere mettallet, grebene og kydex materialet. Disse knive bliver derefter testet af mig selv i værkstedet.
Udover jeg selv har testet knivene så har de osse været testet af meget kompetente venner over alt fra IRAQ til Arktis og fra Rocky Mountains til Ural bjergene. Kvalitets kontrol er ikke gratis. Og der er osse en god gammeldags dansk garanti jeg skal stå til ansvar for denne risiko er heller ikke gratis.

Virksomheden:
Fenris-arms er et lille enkeltmands firma som jeg startede da jeg ikke kunne finde min vej i livet efter forsvaret. Jeg vil bede jer adskille mit firma fra andre firmaer der anvender Fenris i deres navn, der er FEKS ikke nogen erhvervsmæssig relation imellem Fenris-Arms og Fenris Gear (uret).
Jeg prøver at basere min forretning på mine egne værdier som blandt andet er netop ærlighed, ligefremhed og respekt. Jeg føler aldrig at jeg har givet udtryk for at knivene var produceret i Danmark og jeg er af den opfattelse at når jeg var af den overbevisning at det var mit design så har jeg ikke bevidst udtalt mig usandfærdigt. Jeg forsøger at levere knive og grej som ligger et sted midt i mellem kina lort og brands til sindsyge overpriser.
Jeg har aldrig i mit liv søgt at snyde nogen i en handel, hvis nogen føler sig snydt så kan man skrive til mig på info@fenris-arms.com og så vil jeg forsøge opgående rette op på det. Jeg vil iløbet af i dag opdatere både min hjemme side og min facebook med tekst der skaber mere gennemskuelighed.
Til sidst vil jeg lige nævne at mine knive er ikke noget bras. Så havde jeg ikke sat mit logo på dem eller sendt dem med mine venner i krig, eller der ud hvor livet afhænger af den. Og så havde de nok ikke været glade for at have den med.

MVH Svend
EDIT: Jeg besvare gerne ethvert spørgsmål på SMS eller email men jeg vil ikke svare som firma her inde da jeg ikke syns det hører sig til på NVF. yderligere kontakt informationer og data på knivene er at finde på www.fenris-arms.com
Senest rettet af Fenris-Arms 4. feb 2021, 12:26, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4080
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Ny dansk designet taktisk kniv: Fenris Arms Triton Survival Knife

Indlæg af Caspian1911 » 4. feb 2021, 11:45

Fenris-Arms skrev:
4. feb 2021, 11:12
Jeg vil gerne lige rette nogen misforståelser:
Hej Svend

Jeg har godkendt dit indlæg, for at du skal have lov til at give dit input. Samtidig forventer jeg, dette er dit eneste indlæg, ellers skal du som erhvervsdrivende lave en aftale med Lycon om yderligere indlæg.

Mvh Mod
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Besvar