Afrikanske Våben - Spyd og diverse: Er det guld eller turistgejl?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
mpeg69
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 15. apr 2008, 12:03
Interesser: Blankvåben, Danske og udenland
Geografisk sted: Øatjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Afrikanske Våben - Spyd og diverse: Er det guld eller turistgejl?

Indlæg af mpeg69 » 8. jun 2020, 14:33

Hej Alle,

Er der nogen, der kender et forum eller lignende, hvor man kan få hjælp til identifikation af en række Afrikanske våben - spy - økser - skjold - spydspidser m.m.

På forhånd tak.

Mvh.
Morten
Med venlig hilsen

Morten

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Afrikanske våben / spyd / økser m.m.

Indlæg af Ras.Killing » 8. jun 2020, 14:44

Jeg ville prøve her: www.nordisk-forum.dk :blink:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

mpeg69
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 15. apr 2008, 12:03
Interesser: Blankvåben, Danske og udenland
Geografisk sted: Øatjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Afrikanske våben / spyd / økser m.m.

Indlæg af mpeg69 » 8. jun 2020, 19:08

Så prøver jeg da lige det :-)
Med venlig hilsen

Morten

mpeg69
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 15. apr 2008, 12:03
Interesser: Blankvåben, Danske og udenland
Geografisk sted: Øatjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Afrikanske Våben - Spyd og diverse: Er det guld eller turistgejl?

Indlæg af mpeg69 » 8. jun 2020, 20:53

Hej Alle,

Jeg er kommet til at købe en samling hvor der var en MASSE afrikanske ting - men jeg har ingen anelse om hvad det er for noget.. håber nogle af jer kan hjælpe - og fortælle om der er samlere til det... eller om det er noget turistgejl?

På forhånd tak.

Mvh.
MortenP
A01.jpg
A02.jpg
A03.jpg
A04.jpg
A05.jpg
A06.jpg
A07.jpg
A08.jpg
A09.jpg
A10.jpg
A11.jpg
A12.jpg
A13.jpg
A14.jpg
Med venlig hilsen

Morten

PeterZ
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2. nov 2020, 12:11
Interesser: Blankvåben (historiske)
Geografisk sted: Østafrika
Been thanked: 6 times

Re: Afrikanske Våben - Spyd og diverse: Er det guld eller turistgejl?

Indlæg af PeterZ » 2. nov 2020, 13:06

Hej Morten,

Det var da lidt af en bunke blandet gods. Jeg er ikke ekspert på afrikanske antikviteter eller våben - men jeg er dog blankvåbens-entusiast, der har boet of arbejdet i små fem år i det centrale og østlige Afrika. Så efter dit opslag har haft så lang liggetid, vil jeg gerne bidrage med hvad jeg kan.

Helt grundlæggende, så er det sindsygt svært at vurdere genstandene, hvis ikke der følger noget historik med. Det skyldes at der er ekstremt lidt dokumentation hernede, så det er svært at identificere noget som helst, når først de er fjernet fra deres historie og setting. Hvis du har noget viden omkring proveniens (evt. fra den oprindelige auktion) vil det kunne hjælpe meget i at fastslå hvor sjældne nogen af tingene eventuelt er. Bare en idé om oprindelsesland, kan række langt. Afrika er som bekendt et stort kontinent ;)

Nå, men når det er så er sagt, så er genstandene - efter hvad jeg kan se på billederne - tilsyneladende originale. Altså sådan forstået at de er fremstillet til brug i traditionel forstand og ikke til direkte videresalg til turister (undtaget her for er dit læderskjold (med pels), der godt kunne være i tinget-tangel kategorien). Indikatorer på turistprodukter er typisk at træ-delene ikke er slidt til (e.g. blanke af fedtfingre over mange år) og at metal-delene typisk er bøjet/skåret ud af pladestål eller -jern. Hvis metaldelene derimod (som det ser ud til på billederne) er smedet, så er det med meget stor sandsynlighed originalt. Det kan simpelthen ikke betale sig at lave kopier i rigtig smedearbejde - og der er ikke rigtig nogen, der kan finde ud af det i de workshops, hvor turistvarerne produceres. Men - bemærk at 'originalt' her ikke nødvendigvis betyder antikt. Der smedes stadig spyd, knive og lignende ting til dagligdags og ceremoniel brug på gammeldags manér ude i mange isolerede områder. Derfor kan 'originalt' godt være fra for fem eller ti år siden. Forskellen er, om det er lavet til egen brug, eller til turistmarkedet direkte.

Jeg kan ikke præcist placere tingene ud fra deres udseende - og det betyder at de med stor sandsynlighed ikke er fra Kenya, Uganda, Rwanda eller østlige DR Congo, hvor jeg synes, at jeg kender det meste. Spyddene kunne godt være her fra, men flere af knivene og særligt det flammeklingede sværd peger på kontaktfeltet mellem det arabiserede Nordafrika og Afrika syd for Sahara. Den ene af knivene (den med en lille klingespids ud fra enden af skæftet er en Tebu Dagger fra Chad/Sudan, og det ternede mønster (træ og sorte romber) på det ene sværd og skedesæt tror jeg, at jeg har set i Mali engang for flere år siden. I rent gætværk vil jeg derfor sige Niger-bæltet (Mali, Niger, Chad) hvor du får den slags kultur-overlap. Det kan selvfølgelig også være at samlingen blot kommer fra både nord, syd, øst og vest.

Det er selvfølgelig ikke meget - men det er, hvad jeg fra min begrænsede erfaring kan sige. Der er måske nogle af nørderne på vikingsword.com, der kan hjælpe dig videre. De har en hel sektion med 'Ethnographic Weapons', hvor de har mange typebestemmelser af især nordafrikanske våben.

Sidst, men ikke mindst, så er der som udgangspunkt ikke så mange penge at finde i de her afrikanske antikviteter - mest fordi de er så svære at placere og bevise alder og proveniens, men også fordi den almene interesse er meget mindre.

Håber det kan hjælpe dig en smule.

Bedste hilsner,

Peter

Besvar