Jeg har brug for hjælp til at vælge nyt multitool?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
SteffenFisker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. sep 2016, 23:06
Interesser: Co2 våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Jeg har brug for hjælp til at vælge nyt multitool?

Indlæg af SteffenFisker » 21. apr 2020, 08:12

Halløjsa folkens :)

Jeg er på udkig efter en multitool til at tilføje til mit daglige EDC :)

Bærer stort altid en Benchmade Bugout 535gry-1 på mig, men jeg synes altid jeg mangler flere forskellige værktøjer når jeg render rundt herhjemme og lignende. Har derfor tænkt på at skulle skaffe mig en multitool at have i lommen altid, og måske lidt erstatte min Bugout.

Har derfor haft kig på to forskellige multitools, en Gerber Centerdrive, samt en Leatherman Wave +, er der nogen der har nogle erfaringer med en af de to modeller? Har luret YouTube en hulens masse gange, og jeg kan sgu ikke rigtig beslutte mig for hvilken jeg hælder mest til. Nok mest Leaterman wave, mest fordi det er dem jeg kender bedst indenfor multitools :)

Ved godt de er lidt forskellige de to, men det er primært pga de bits sæt man kan bruge til de 2 jeg er endt på en af de to.

Håber nogen kan hjælpe :)
Senest rettet af Refraktorius 21. apr 2020, 10:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Jeg har brug for hjælp til at vælge nyt multitool?

Indlæg af Scrapper » 21. apr 2020, 20:06

Jeg ville kigge på, hvilke egenskaber de hver især besidder, og vælge ud fra hvad du har brug for.
De kan jo lidt forskelligt.

Hvis du vil save og klippe så er det Wave.

Hvis du vil brække og skrue, så er det Centerdrive.

Wave virker til at være alsidig til de mere raffinerede opgaver, hvor Centerdrive sigter mod de grovere opgaver.

Som jeg forstår det, så er kvaliteten rimeligvis på niveau.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Jeg har brug for hjælp til at vælge nyt multitool?

Indlæg af Raptor357 » 21. apr 2020, 20:21

Til gerber fås en bitholder som man sætter på stjerne skruetrækkeren. jeg har det til min old gamle multi-plier 600 som stadig er i fantastisk stand.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Jeg har brug for hjælp til at vælge nyt multitool?

Indlæg af Scout » 21. apr 2020, 21:01

SteffenFisker skrev:
21. apr 2020, 08:12


Ved godt de er lidt forskellige de to, men det er primært pga de bits sæt man kan bruge til de 2 jeg er endt på en af de to.

Håber nogen kan hjælpe :)
Wave er en lækker model med en god spændvidde i værktøj :smile: Jeg har en spritny liggende, som jeg dog aldrig har brugt, da jeg foretrækker en lidt mere kompakt model. Jeg har tidligere haft både Gerber 600, Leatherman Charge og en ældre Wave. En Wave går du ikke fejl af.
Jeg er fan af Skeletool som er en 'barberet' udgave med et minimum af værktøj. Jeg har den opgraderede CX-udgave med knivstål i 154CM. En dejlig ting.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Jeg har brug for hjælp til at vælge nyt multitool?

Indlæg af Scout » 21. apr 2020, 21:04

Leathermman bit kit.png
Leathermman bit kit.png (238.06 KiB) Vist 5903 gange
Raptor357 skrev:
21. apr 2020, 20:21
Til gerber fås en bitholder som man sætter på stjerne skruetrækkeren. jeg har det til min old gamle multi-plier 600 som stadig er i fantastisk stand.
'Bit kit' fås også til Leatherman. Jeg bruger det sammen med f.eks Skeletool CX. Virker efter hensigten.

SteffenFisker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. sep 2016, 23:06
Interesser: Co2 våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Re: Jeg har brug for hjælp til at vælge nyt multitool?

Indlæg af SteffenFisker » 21. apr 2020, 21:40

Scout skrev:
21. apr 2020, 21:01
SteffenFisker skrev:
21. apr 2020, 08:12


Ved godt de er lidt forskellige de to, men det er primært pga de bits sæt man kan bruge til de 2 jeg er endt på en af de to.

Håber nogen kan hjælpe :)
Wave er en lækker model med en god spændvidde i værktøj :smile: Jeg har en spritny liggende, som jeg dog aldrig har brugt, da jeg foretrækker en lidt mere kompakt model. Jeg har tidligere haft både Gerber 600, Leatherman Charge og en ældre Wave. En Wave går du ikke fejl af.
Jeg er fan af Skeletool som er en 'barberet' udgave med et minimum af værktøj. Jeg har den opgraderede CX-udgave med knivstål i 154CM. En dejlig ting.
Havde også tænkt på en mere kompakt en, men tror bare ikke jeg får den brugt så. Jeg tror sgu det ender ud i at købe en wave plus med ekstra bits måske en pocket clip.

Jeg må se hvor jeg kan finde den billigst henne :)

SteffenFisker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. sep 2016, 23:06
Interesser: Co2 våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Re: Jeg har brug for hjælp til at vælge nyt multitool?

Indlæg af SteffenFisker » 22. apr 2020, 05:42

Scout skrev:
21. apr 2020, 21:01
SteffenFisker skrev:
21. apr 2020, 08:12


Ved godt de er lidt forskellige de to, men det er primært pga de bits sæt man kan bruge til de 2 jeg er endt på en af de to.

Håber nogen kan hjælpe :)
Wave er en lækker model med en god spændvidde i værktøj :smile: Jeg har en spritny liggende, som jeg dog aldrig har brugt, da jeg foretrækker en lidt mere kompakt model. Jeg har tidligere haft både Gerber 600, Leatherman Charge og en ældre Wave. En Wave går du ikke fejl af.
Jeg er fan af Skeletool som er en 'barberet' udgave med et minimum af værktøj. Jeg har den opgraderede CX-udgave med knivstål i 154CM. En dejlig ting.
Kunne da være din var til salg? 😀 hvis det da er en wave plus 😀

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Jeg har brug for hjælp til at vælge nyt multitool?

Indlæg af Scout » 24. apr 2020, 10:43

Det er ikke en 'Plus.'

Besvar