Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Patrold » 10. apr 2020, 13:30

Jeg blev nysgerrig af en tråd om flotte russiske foldeknive.
De er jo ret flotte og ikke så almindelige her hjemme.
Jeg fandt en side som sælger lidt forskellige russiske knive.

https://rusblade.com/

Som jeg ser det har de flotte knive , men er priserne rigtige ?

Er det mulig at købe knive i Rusland og få dem ind i Danmark uden bøvl ?

https://mariastalina.com/

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Scrapper » 10. apr 2020, 19:53

Selve det at få en kniv fra Rusland til Danmark skulle i sig selv ikke give problemer. Men der kommer jo gebyrer, told og moms på varen.

Du skal være helt sikker på, den eller de knive du bestiller ikke har nogen fjedermekanisme der hjælper med at åbne bladet.

Hvad angår priserne, kan jeg ikke give noget bud, men jeg ville da bruge noget tid på at få verificeret, at produkterne de sælger er den ægte vare.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Flugteren » 10. apr 2020, 20:35

Scrapper skrev:
10. apr 2020, 19:53
Selve det at få en kniv fra Rusland til Danmark skulle i sig selv ikke give problemer. Men der kommer jo gebyrer, told og moms på varen.

Du skal være helt sikker på, den eller de knive du bestiller ikke har nogen fjedermekanisme der hjælper med at åbne bladet.

Hvad angår priserne, kan jeg ikke give noget bud, men jeg ville da bruge noget tid på at få verificeret, at produkterne de sælger er den ægte vare.

Patrold skal også være sikker på, at ingen af knivene har en medfølgende skede med hul i, da de så er klassificeret som halsknive.

Uanset hvad, så ville jeg nu om dage indhente en importtilladelse på alle knive, eller få skriftlig svar fra PAC om, at det ikke er nødvendigt.

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Ferguson » 10. apr 2020, 20:40

Evt. kan du kigge på disse finske webshops, der er en del russiske knive, og Finland er jo medlem af EU.

https://www.teraasekeskus.com/index.php ... ommon/home

https://www.lamnia.com/da

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Patrold » 10. apr 2020, 20:41

Ja et lille hul med snor kan give store problemer.
Og importtilladelse er altid klogt.
Jeg har kun købt knive i udlandet to gange. Det har været foldeknive og det er gået uden bøvl. Men det er også 5-6 år siden, og det har været i EU.
Men har Rusland regler som kan give bøvl ?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Scrapper » 10. apr 2020, 20:48

Nu er det jo ret specifikt foldeknive der spørges til, så lige den del ser jeg ikke noget problem med.

Det at søge om importtilladelse kan jeg heller ikke se meningen med, når man køber en kniv, som ikke er ulovlig.

Hvis man står og er i tvivl om, hvorvidt en given kniv kan blive betragtet som en halskniv, jo så kan det give mening at undersøge ved politiet, om de mener det er nødvendigt eller ej.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Ingsorsi » 10. apr 2020, 20:51

Flugteren skrev:
10. apr 2020, 20:35
Scrapper skrev:
10. apr 2020, 19:53
Selve det at få en kniv fra Rusland til Danmark skulle i sig selv ikke give problemer. Men der kommer jo gebyrer, told og moms på varen.

Du skal være helt sikker på, den eller de knive du bestiller ikke har nogen fjedermekanisme der hjælper med at åbne bladet.

Hvad angår priserne, kan jeg ikke give noget bud, men jeg ville da bruge noget tid på at få verificeret, at produkterne de sælger er den ægte vare.

Patrold skal også være sikker på, at ingen af knivene har en medfølgende skede med hul i, da de så er klassificeret som halsknive.

Uanset hvad, så ville jeg nu om dage indhente en importtilladelse på alle knive, eller få skriftlig svar fra PAC om, at det ikke er nødvendigt.
Hvor søger man om den tilladelse?
Hvad skal der stå i den og hvad koster den?

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 770
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Deepo » 10. apr 2020, 21:56

Ingsorsi skrev:
10. apr 2020, 20:51
Flugteren skrev:
10. apr 2020, 20:35
Scrapper skrev:
10. apr 2020, 19:53
Selve det at få en kniv fra Rusland til Danmark skulle i sig selv ikke give problemer. Men der kommer jo gebyrer, told og moms på varen.

Du skal være helt sikker på, den eller de knive du bestiller ikke har nogen fjedermekanisme der hjælper med at åbne bladet.

Hvad angår priserne, kan jeg ikke give noget bud, men jeg ville da bruge noget tid på at få verificeret, at produkterne de sælger er den ægte vare.

Patrold skal også være sikker på, at ingen af knivene har en medfølgende skede med hul i, da de så er klassificeret som halsknive.

Uanset hvad, så ville jeg nu om dage indhente en importtilladelse på alle knive, eller få skriftlig svar fra PAC om, at det ikke er nødvendigt.
Hvor søger man om den tilladelse?
Hvad skal der stå i den og hvad koster den?
Start her:
https://politi.dk/soeg-om-tilladelse/va ... -af-vaaben

/Mogens

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Oscar123 » 10. apr 2020, 23:24

Flugteren skrev:
10. apr 2020, 20:35
...
Uanset hvad, så ville jeg nu om dage indhente en importtilladelse på alle knive, eller få skriftlig svar fra PAC om, at det ikke er nødvendigt.
Ovenstående råd er flere gange blevet givet her på NVF. Men det giver faktisk slet ikke mening.

Vi får aldrig politiet til at forhåndsgodkende om en konkret anskaffelse er lovlig at indføre. Politiet vil ikke påtage sig dette ansvar og vil i stedet altid henvise til, at det er op til en domstol at vurdere. Dette gælder også selvom vi måtte ansøge om en indførselstilladelse. En sådan giver ikke en generel carte blanche til indførsel – men kun tilladelse til at indføre det, som vi selv har oplyst detaljerne på. Vi skal jo huske på, at vi jo selv udfylder disse detaljer om kniven på ansøgningen og derved selv er ansvarlige for rigtigheden af oplysningerne. Vi er således (stadig) selv ansvarlige for at tilsikre, at kniven er lovlig i Danmark og herunder at den f.eks. ikke er en ”springkniv” ("spring assisted" tæller også som ”springknive”), er en ”push dagger", ”halskniv” etc…

Ønsker man at importere knive fra udlandet er man således selv nødt til at kende knivloven ganske indgående. Og hvis man er i tvivl er man ikke i tvivl – så bør man hellere lade være.

Jeg har selv købt adskillige knive i udlandet og jeg har gjort mig til vane ved sådanne handler altid at tage et screen-dump af købssiden på nettet så det helt klart fremgår præcist hvad jeg har købt. Skulle sælger så komme til at sende en anden (ulovlig..?) kniv kan man godtgøre, at man ikke selv har handlet ulovligt.

Køb af knive i udlandet er ikke raketvidenskab, men man skal naturligvis vide hvad man gør. Er man er usikker på dette bør man helt holde sig fra at handle sådanne sager på nettet.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Ingsorsi » 11. apr 2020, 10:27

Deepo skrev:
10. apr 2020, 21:56
Ingsorsi skrev:
10. apr 2020, 20:51
Flugteren skrev:
10. apr 2020, 20:35
Scrapper skrev:
10. apr 2020, 19:53
Selve det at få en kniv fra Rusland til Danmark skulle i sig selv ikke give problemer. Men der kommer jo gebyrer, told og moms på varen.

Du skal være helt sikker på, den eller de knive du bestiller ikke har nogen fjedermekanisme der hjælper med at åbne bladet.

Hvad angår priserne, kan jeg ikke give noget bud, men jeg ville da bruge noget tid på at få verificeret, at produkterne de sælger er den ægte vare.

Patrold skal også være sikker på, at ingen af knivene har en medfølgende skede med hul i, da de så er klassificeret som halsknive.

Uanset hvad, så ville jeg nu om dage indhente en importtilladelse på alle knive, eller få skriftlig svar fra PAC om, at det ikke er nødvendigt.
Hvor søger man om den tilladelse?
Hvad skal der stå i den og hvad koster den?
Start her:
https://politi.dk/soeg-om-tilladelse/va ... -af-vaaben

/Mogens

Tak for det. Jeg har netop kigget på det. Der står ganske tydeligt, at det drejer sig om import af våben. Nu vil jeg helt konkret gerne købe en kniv som jeg vil bruge til at have med på jagt, i skoven, m.m. Det er helt bestemt ikke et våben.

Det virker lidt mærkeligt, at jeg skal udfylde en importtilladelse til indførelse af et våben. HVIS jeg nu kommer i problemer med kniven, så har jeg vel nærmest erkendt at kniven er et våben ved at udfylde en importformular for våben - eller hvad?

Er der i øvrigt nogen der ved, om PAC overhovedet behandler ansøgninger om importtilladelser i øjeblikket?

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 770
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Deepo » 11. apr 2020, 11:02

Ingsorsi skrev:
11. apr 2020, 10:27
Deepo skrev:
10. apr 2020, 21:56
Ingsorsi skrev:
10. apr 2020, 20:51
Flugteren skrev:
10. apr 2020, 20:35
Scrapper skrev:
10. apr 2020, 19:53
Selve det at få en kniv fra Rusland til Danmark skulle i sig selv ikke give problemer. Men der kommer jo gebyrer, told og moms på varen.

Du skal være helt sikker på, den eller de knive du bestiller ikke har nogen fjedermekanisme der hjælper med at åbne bladet.

Hvad angår priserne, kan jeg ikke give noget bud, men jeg ville da bruge noget tid på at få verificeret, at produkterne de sælger er den ægte vare.

Patrold skal også være sikker på, at ingen af knivene har en medfølgende skede med hul i, da de så er klassificeret som halsknive.

Uanset hvad, så ville jeg nu om dage indhente en importtilladelse på alle knive, eller få skriftlig svar fra PAC om, at det ikke er nødvendigt.
Hvor søger man om den tilladelse?
Hvad skal der stå i den og hvad koster den?
Start her:
https://politi.dk/soeg-om-tilladelse/va ... -af-vaaben

/Mogens

Tak for det. Jeg har netop kigget på det. Der står ganske tydeligt, at det drejer sig om import af våben. Nu vil jeg helt konkret gerne købe en kniv som jeg vil bruge til at have med på jagt, i skoven, m.m. Det er helt bestemt ikke et våben.

Det virker lidt mærkeligt, at jeg skal udfylde en importtilladelse til indførelse af et våben. HVIS jeg nu kommer i problemer med kniven, så har jeg vel nærmest erkendt at kniven er et våben ved at udfylde en importformular for våben - eller hvad?

Er der i øvrigt nogen der ved, om PAC overhovedet behandler ansøgninger om importtilladelser i øjeblikket?
Politiet anser en kniv for et våben, uanset hvad du måtte mene, så mig bekendt, så findes der ikke en special formular til import af knive.
Se under "Kræver alle våben indførselstilladelse?"

/Mogens

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Oscar123 » 11. apr 2020, 11:11

Ingsorsi skrev:
11. apr 2020, 10:27
...
Det virker lidt mærkeligt, at jeg skal udfylde en importtilladelse til indførelse af et våben. HVIS jeg nu kommer i problemer med kniven, så har jeg vel nærmest erkendt at kniven er et våben ved at udfylde en importformular for våben - eller hvad?
Nej - du har ikke behov for at søge om indførselstilladelse. Se mit indlæg ovenfor.

Hvis der er tale om en almindelig foldekniv - som gerne må være enhåndsbetjent og med låsbar klinge – og den ikke er en butterfly-kniv, ikke benytter fjeder i forbindelse med åbning af klingen (springkniv el. assisted opening) eller har greb, som kunne mistænkes at kunne bruges som knojern er du home free og kan blot bestille kniven.

En ”gråzone” kunne evt. være indførsel af knive til brug for jagt, hvor klingelængden er over 12 cm. Knivloven fastsætter i §2 en grænse på maks. 12 cm for længde af klinge før der skal søges om tilladelse. Men samtidig siger §2 stk. 2. at såfremt kniven skal bruges til bl.a. jagt så bortfalder kravet om særlig tilladelse. Det følger derfor af §2 stk. 2. at en sådan kniv er lovlig til jagt i Danmark og at den er lovlig at ”erhverve”, hvilket også omfatter at ”indføre”. Men for at være ”på den sikre side” kunne man overveje evt. at skaffe en indførselstilladelse i dette tilfælde – men det er formelt ikke nødvendigt.

Du kunne evt. oplyse hvilken kniv du har tænkt på – og så kan vi hjælpe dig med et klart svar.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af LJ » 12. apr 2020, 23:27

Oscar123 skrev:
11. apr 2020, 11:11
Ingsorsi skrev:
11. apr 2020, 10:27
...
Det virker lidt mærkeligt, at jeg skal udfylde en importtilladelse til indførelse af et våben. HVIS jeg nu kommer i problemer med kniven, så har jeg vel nærmest erkendt at kniven er et våben ved at udfylde en importformular for våben - eller hvad?
Nej - du har ikke behov for at søge om indførselstilladelse. Se mit indlæg ovenfor.

Hvis der er tale om en almindelig foldekniv - som gerne må være enhåndsbetjent og med låsbar klinge – og den ikke er en butterfly-kniv, ikke benytter fjeder i forbindelse med åbning af klingen (springkniv el. assisted opening) eller har greb, som kunne mistænkes at kunne bruges som knojern er du home free og kan blot bestille kniven.

En ”gråzone” kunne evt. være indførsel af knive til brug for jagt, hvor klingelængden er over 12 cm. Knivloven fastsætter i §2 en grænse på maks. 12 cm for længde af klinge før der skal søges om tilladelse. Men samtidig siger §2 stk. 2. at såfremt kniven skal bruges til bl.a. jagt så bortfalder kravet om særlig tilladelse. Det følger derfor af §2 stk. 2. at en sådan kniv er lovlig til jagt i Danmark og at den er lovlig at ”erhverve”, hvilket også omfatter at ”indføre”. Men for at være ”på den sikre side” kunne man overveje evt. at skaffe en indførselstilladelse i dette tilfælde – men det er formelt ikke nødvendigt.

Du kunne evt. oplyse hvilken kniv du har tænkt på – og så kan vi hjælpe dig med et klart svar.

:razz:
Oscar123
Ikke desto mindre benytter du dig selv af at søge importtilladelse jvf. denne tråd:
viewtopic.php?f=41&t=77276

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Scrapper » 13. apr 2020, 08:49

Man har vel lov til at ændre holdning på baggrund af egne erfaringer.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Ingsorsi » 13. apr 2020, 09:21

Oscar123 skrev:
11. apr 2020, 11:11
Ingsorsi skrev:
11. apr 2020, 10:27
...
Det virker lidt mærkeligt, at jeg skal udfylde en importtilladelse til indførelse af et våben. HVIS jeg nu kommer i problemer med kniven, så har jeg vel nærmest erkendt at kniven er et våben ved at udfylde en importformular for våben - eller hvad?
Nej - du har ikke behov for at søge om indførselstilladelse. Se mit indlæg ovenfor.

Hvis der er tale om en almindelig foldekniv - som gerne må være enhåndsbetjent og med låsbar klinge – og den ikke er en butterfly-kniv, ikke benytter fjeder i forbindelse med åbning af klingen (springkniv el. assisted opening) eller har greb, som kunne mistænkes at kunne bruges som knojern er du home free og kan blot bestille kniven.

En ”gråzone” kunne evt. være indførsel af knive til brug for jagt, hvor klingelængden er over 12 cm. Knivloven fastsætter i §2 en grænse på maks. 12 cm for længde af klinge før der skal søges om tilladelse. Men samtidig siger §2 stk. 2. at såfremt kniven skal bruges til bl.a. jagt så bortfalder kravet om særlig tilladelse. Det følger derfor af §2 stk. 2. at en sådan kniv er lovlig til jagt i Danmark og at den er lovlig at ”erhverve”, hvilket også omfatter at ”indføre”. Men for at være ”på den sikre side” kunne man overveje evt. at skaffe en indførselstilladelse i dette tilfælde – men det er formelt ikke nødvendigt.

Du kunne evt. oplyse hvilken kniv du har tænkt på – og så kan vi hjælpe dig med et klart svar.

:razz:
Oscar123
Jamen kniven er den samme TwoSun kniv, som du selv har købt.
Jeg kan sagtens følge din argumentation og synes det lyder fornuftigt. Men samtidig læser jeg gang på gang herinde, at man altid skal søge en importtilladelse. Vi har efterhånden haft flere sager oppe at vende herinde, hvor folk er kommet galt afsted, fordi de har bestilt et eller andet på nettet i god tro og så viser det sig, at der åbenbart er et hul i skeden eller lign, så der nu ikke længere er tale om en almindelig lommekniv/værktøj/dolk/legetøj, men derimod pludselig et meget farligt våben der skal konfiskeres og vedkommendet skal fratages sin vandelsgodkendelse.
Jeg synes, at det skriger til himmelen om at det er ren galimatias, men det hjælper mig jo ikke, hvis jeg først mister min vandelsgodkendelse.
Jeg kan simpelthen ikke overskue konsekvensen af at skulle miste jagt og sportsskydning som hobby.

Når jeg så læser herinde, at der er så mange der kommer og siger til folk der er kommet galt afsted "du skulle bare have søgt en importtilladelse". Jeg har næsten ingen erfaring med at bestille knive over nettet og herinde er der jo en massiv viden. Så kan jeg jo ikke bare ignorere det.

Men det kunne da være fedt at få en debat op omkring emnet og måske komme frem til en konsensus herinde omkring retningslinjer for hvornår man bør indhente en importtillaldese, osv.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af LJ » 13. apr 2020, 09:25

Scrapper skrev:
13. apr 2020, 08:49
Man har vel lov til at ændre holdning på baggrund af egne erfaringer.
Nej, det er naturligvis fuldstændig uacceptabelt.
/Irony off

Hvis vi lige skal udover det indlysende, er der et bemærkelsesværdigt spring fra "Jeg søgte en importtilladelse, just i case" til indholdet i indlæggene og det var denne markante forskel jeg påpegede.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af Oscar123 » 13. apr 2020, 13:52

LJ skrev:
12. apr 2020, 23:27
Ikke desto mindre benytter du dig selv af at søge importtilladelse jvf. denne tråd:
viewtopic.php?f=41&t=77276
Ja, det er korrekt, at jeg for et års tid siden (inden jeg blev klogere...) ansøgte om en indførselstilladelsen til TS21'eren. Det viste sig dog at være helt overflødigt - og den eneste effekt det havde var, at jeg spildte min egen og policens tid. Dette fremgår, hvis man læser hele tråden igennem - samt den efterfølgende tråd vedr. TS57'eren. Jeg har så siden drøftet forholdet ganske indgående med en god bekendt (jurist) og hendes råd var (efter at have sat sig grundigt ind i knivloven), at en indførselstilladelse kun giver mening hvis man ønsker at indføre en tilladelseskrævende kniv - altså én af de knive, der er nævnt i §2, 1-8. Flere af disse vil man i øvrigt sandsynligvis aldrig kunne opnå tilladelse til. Den nævnte "gråzone" for knive længere end 12cm, som ønskes benyttet til jagt, skyldes jf. juristen, at teksten er dårligt formuleret og vil blandt nogle ("Tolder-Keld" typer...) muligvis kunne misforstås, så her kunne en indførselstilladelse måske lette forretningsgangen gennem tolden - men den er juridisk ikke nødvendig.

Så jo, for et år siden var jeg ikke klogere og fremskaffede en tilladelse til indførsel. I dag er jeg klogere. :giggle:

At "mange" skulle sige til folk, der er kommet galt afsted, at de "bare skulle have søgt en importtilladelse" er ikke et holdbart argument. At "mange" siger det er i sig selv ikke kvalificerende - og særligt ikke når essensen jo er, at vi selv er ansvarlige. Et tænkt eksempel kunne være de mange, der er kommet galt afsted ved over nettet at købe en karambit inspireret af CS|GO. Hvis man tænker sig, at de forlods havde anskaffet sig en indførselstilladelse ville de kun kunne have klaret frisag såfremt de havde husket at have påføre alle væsentlige detaljer på ansøgningen, herunder at kniven kunne bæres som halskniv. Hvis denne detalje ikke var fremgået af ansøgningen om indførselstilladelsen ville tilladelsen ikke være noget værd - og køberen ville blive knaldet uanset at tilladelsen forelå.

Det står naturligvis alle frit for at gøre som de selv ønsker. Mit ønske er blot, at folk tænker sig om og selv tager ansvar og ikke fejlagtigt tror, at en indførselstilladelsen giver automatisk aflad.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Er prisen rigtig på Russiske knive? Er det muligt at få dem til DK uden bøvl?

Indlæg af LJ » 13. apr 2020, 14:48

Oscar123 skrev:
13. apr 2020, 13:52
Ja, det er korrekt, at jeg for et års tid siden (inden jeg blev klogere...) ansøgte om en indførselstilladelsen til TS21'eren. Det viste sig dog at være helt overflødigt - og den eneste effekt det havde var, at jeg spildte min egen og policens tid. Dette fremgår, hvis man læser hele tråden igennem - samt den efterfølgende tråd vedr. TS57'eren.

Så jo, for et år siden var jeg ikke klogere og fremskaffede en tilladelse til indførsel. I dag er jeg klogere. :giggle:
:razz:
Oscar123
Det kan du være sikker på jeg gjorde inden :blink:
Jeg studsede over kovendingen og at også "just in case" var borte.
Vi er ganske enige om at det for den slags foldeknive ikke er nødvendigt...men...den kan måske, sammen med et absolut anbefalelsesværdigt screendump, i korrekt udfyldt stand, være med til at redde skindet, skulle man være uheldig at en kineser plukkede den forkerte vare, hvilket jo forekommer.
Den er gratis og lægger til sandsynligheden for at man har "handlet i god tro".
:razz:

Besvar