Datering af MORA dolk

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Datering af MORA dolk

Indlæg af Patrone » 7. sep 2019, 19:39

Jeg købte denne dolk på et kommissions-loppemarked for 10 kroner, og vil gerne vide, hvor gammel den er.
Dolken har oprindeligt haft rødt skæfte, og på bladet står der "ERIK FROST - MORA - SWEDEN.
Dolkens fulde længde er 19,6 cm. og bladet måler 9,6 cm.
God dag, hilsen Patrone :smile:
IMG_4153_.jpg
IMG_4151_.jpg
IMG_4149_.jpg
IMG_4148_.jpg
IMG_4147_.jpg
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Datering af MORA dolk

Indlæg af Elbæk » 7. sep 2019, 23:01

De klassiske røde Mora knive har været produceret stort set uændret i over 100 år og af et væld af små og store producenter. Præcis hvem der opfandt den og hvornår er uvist, men som etableret type eksisterer den i hvert fald fra omkring år 1900 af. Den første til at udtage patenter på typen var Erik Frost.

Erik Frost blev etableret i 1888 og ophørte med at eksistere som selvstændigt varemærke da KJ Mora (i dag Mora of Sweden) opkøbte mærket i 2005. I dag anvendes Frost branded til knive til industrien.

Indtil opkøbet i 2005 producerede Frost knive fuldstændig magen til din, blot med skede i sort plast.

Frost logoet på klingen er den mellemste type (indført i 20erne), som blev erstattet af det logo man ser i dag på et tidspunkt i 50'erne eller 60'erne - det nye logo blev indført løbende på de forskellige modeller, så det er ikke muligt at komme tidspunktet nærmere.

Er skeden papirfiber (unica) eller læder? De fleste skeder til de røde moraknive, før man gik over til plast, vil være fiber, sjældnere læder. Fiberskederne var i produktion fra ca. 1910 og indtil 1956, herefter blev de fleste af knivene leveret med plastskeder, enkelte med læderskeder.
Skedens form er patenteret af Erik Frost i 1911 (baseret på et lignende patent fra 1908), men er i den forhåndenværende udgave af en simplere type man først ser efter 1920. Ophænget af den yderligere forsimplede type med hul til knap.

Jeg ville forsigtigt datere din kniv til 1930-56.

En sjov detalje er at en del af de røde moraknive med fiberskede angiveligt blev taget med over sundet af medlemmer af Den Danske Brigade i 1945, men kan fra tid til anden genkende dem på fotos af brigadesoldater.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Datering af MORA dolk

Indlæg af PSindrup » 8. sep 2019, 08:48

:goodpost:

Ham Elbæk - han ved altså noget om knive og dolke. :numberone:

Flotte billeder, i øvrigt. :rock:

Peter

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Datering af MORA dolk

Indlæg af Patrone » 11. sep 2019, 16:30

Det er interessant læsestof, og den forsigtige datering (1930-1956) giver mit loppefund lidt dokumenteret alder, hvilket gør den mere sjov at eje.
Jeg gik automatisk ud fra at skeden var udført i læder, men den er tydeligvis lavet af papirfibre. Den mærkes og lyder nærmest som tynd bakkelit, hvilket jo åbner for muligheden om at den er hjembragt af Den Danske Brigade :blink:

Tak for den detaljerede beretning :smile:
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Datering af MORA dolk

Indlæg af T-REX » 11. sep 2019, 19:17

Jeg havde et højt forbrug af Mora knive, i start 80'erne, hvor jeg var i Hjemmeværnet, og min delingsfører, arbejdede i Roskilde Trælast....
Jeg mener bestemt, at de knive jeg købte, kom med fiberskede.
Den var ihvertilfælde, totalt anderledes, end de plastikskeder, man ser, idag.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar