Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Oscar123 » 1. apr 2019, 13:35

Det er efterhånden nogen tid siden jeg sidst har købt en kniv – så det var ved at være tid igen.

Jeg var denne gang faldet over en billig kinesisk kniv fundet på Ebay med det sigende navn TwoSun D2 Titanium TS21. Kniven var som sagt ganske billig (knap 300 kr.) så skaden ville ikke være så stor om den gik tabt – eller viste sig at være noget crap. Samtidig var det også med en vis ”spænding” om den måske skulle blive gjort til en ”sag” ved indførslen i Danmark – selvom den helt klart er lovlig her i kongeriget. Men man ved jo aldrig… :giggle:

Ca. 2 uger efter købet ankom den med PostNord – og pakken var endda fint udstyret med officielt tape fra Told Styrelsen, der viste at den havde været kontrolleret. Jeg er ikke blevet opkrævet told af den – men det kommer muligvis.. :oops:

Kniven har absolut overrasket mig, idet der er tale om betydelig bedre kvalitet end jeg havde forestillet mig. Kniven har en fin finish og der er tale om en fin samlekvalitet. Skæftet er (angiveligt) lavet af titanium mens der ikke er oplysninger om hvilken type stål, der er brugt. Om den holder eller går i udu efter kort tid ved jeg naturligsvis ikke – men det må tiden vise.

Jeg har tidligere købt kinesiske knive og er endnu ikke blevet skuffet. Og det er jeg heller ikke blevet med denne TwoSun D2 Titanium TS21.

:razz:
Oscar123
TwoSun D2 Titanium TS21 - 1.jpg
TwoSun D2 Titanium TS21 - 2.jpg
TwoSun D2 Titanium TS21 - 3.jpg
Senest rettet af Oscar123 1. apr 2019, 16:50, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af T-REX » 1. apr 2019, 14:33

Nu er du så også oppe. på en US$ 50 kniv, og ikke de sædvanlige billige, til under US$ 10....

Hvis den var købt, hos en Dansk forhandler, så var prisen nok et stykke over kr. 500
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af C-X » 1. apr 2019, 16:54

Jf. billederne, som jeg går ud fra du har taget, er stålet af typen D2 - et udmærket, old school værktøjsstål. :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Oscar123 » 1. apr 2019, 16:59

C-X skrev:
1. apr 2019, 16:54
Jf. billederne, som jeg går ud fra du har taget, er stålet af typen D2 - et udmærket, old school værktøjsstål. :thumbup:
Hej C-X

Tak for info. Jeg er ikke selv den store metallurg og jeg kendte ikke denne ståltype.

:razz:
Osscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Scrapper » 1. apr 2019, 20:47

Kineserne er faktisk begyndt at spytte foldeknive ud, af exceptionel høj kvalitet.
Men de er heller ikke bange for at tage en høj pris for knivene.

Der er flere, som vurderer knive fra f.eks. Reate helt på højde med knive fra Zero Tolerance og lignende.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Oscar123 » 23. maj 2019, 22:01

En lille opfølgning på historien om den aldeles glimrende TwoSun D2 Titanium TS21 kniv.

I perioden op til bestillingen af af kniven i starten af marts måned fremsendte jeg en anmodning til policen om tilladelse til indførsel af den. Jeg var ikke i tvivl om at kniven var lovlig i enhver henseende og at en sådan tilladelse til indførsel slet ikke var nødvendig – men ”just in case…”

Så skete der imidlertid det, at kniven nåede frem meget hurtigt (ca. 2 uger efter bestillingen) mens indførselstilladelsen til gengæld lod vente meget længe på sig. Jeg har netop modtaget denne tilladelse og den har været ca. 9 uger undervejs.

Sammen med tilladelsen var vedlagt et officielt ”cover-letter” fra politiet på engelsk og tysk der bekræfter tilladelse til indførsel. Et sådant har jeg ikke set før – men har hørt om at man selv tidligere skulle få oversat den danske indførselstilladelse. Så dette må vel betegnes som en udmærket forbedring.

Nu havde jeg som sagt slet ikke behov for tilladelsen men læren af denne historie er at man skal søge i rigtig god tid.

:razz:
Oscar123
Tilladelse.jpg
On scene - but unseen

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Rednex » 23. maj 2019, 23:40

Sådan et følgebrev fik jeg også med, da jeg søgte indførselstilladelse for en måneds tid siden.

Jeg blev i øvrigt inspireret af denne tråd, og bestilte sådan en kniv. Jeg synes den er lækker, men jeg tør desværre ikke have den i lommen til daglig :cry:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Oscar123 » 15. jul 2019, 11:29

Efter at have brugt kniven i nogen tid er jeg blevet ganske begejstret for den. Der er ikke noget at udsætte på kvaliteten og den fungerer fortrinligt. Og, så er prisen jo ganske overkommelig. :thumbup:

Jeg fik som det ses ovenfor en indførselstilladelse fra policen på en kniv af denne type (selvom det slet ikke var nødvendigt..) og så tænkte jeg, at jeg måtte da prøve at gentage succesen. :snu: Så jeg bestilte en ny mage til. "Sådan en kan man jo altid bruge en ekstra af..." :oops:

Denne gange gik der kun 10 dage fra bestillingen til jeg havde den i hånden – og også denne gang havde forsendelsen været åbnet og kontrolleret af toldmyndighederne (som havde lukket pakken pænt igen med det officielle blå ”told-tape”). Og heller ikke denne gang er jeg blevet opkrævet told. Men det kommer måske…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Kenned » 15. jul 2019, 15:08

Oscar123 skrev:
15. jul 2019, 11:29
Efter at have brugt kniven i nogen tid er jeg blevet ganske begejstret for den. Der er ikke noget at udsætte på kvaliteten og den fungerer fortrinligt. Og, så er prisen jo ganske overkommelig. :thumbup:

Jeg fik som det ses ovenfor en indførselstilladelse fra policen på en kniv af denne type (selvom det slet ikke var nødvendigt..) og så tænkte jeg, at jeg måtte da prøve at gentage succesen. :snu: Så jeg bestilte en ny mage til. "Sådan en kan man jo altid bruge en ekstra af..." :oops:

Denne gange gik der kun 10 dage fra bestillingen til jeg havde den i hånden – og også denne gang havde forsendelsen været åbnet og kontrolleret af toldmyndighederne (som havde lukket pakken pænt igen med det officielle blå ”told-tape”). Og heller ikke denne gang er jeg blevet opkrævet told. Men det kommer måske…

:razz:
Oscar123
Nej, tolden opkræves inden udlevering af pakken - så du slipper :biggrin:

Valgte du at bede om indførselstilladelse igen?

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Greyberd63 » 15. jul 2019, 16:00

Kenneth Jensen skrev:
15. jul 2019, 15:08
Oscar123 skrev:
15. jul 2019, 11:29
Efter at have brugt kniven i nogen tid er jeg blevet ganske begejstret for den. Der er ikke noget at udsætte på kvaliteten og den fungerer fortrinligt. Og, så er prisen jo ganske overkommelig. :thumbup:

Jeg fik som det ses ovenfor en indførselstilladelse fra policen på en kniv af denne type (selvom det slet ikke var nødvendigt..) og så tænkte jeg, at jeg måtte da prøve at gentage succesen. :snu: Så jeg bestilte en ny mage til. "Sådan en kan man jo altid bruge en ekstra af..." :oops:

Denne gange gik der kun 10 dage fra bestillingen til jeg havde den i hånden – og også denne gang havde forsendelsen været åbnet og kontrolleret af toldmyndighederne (som havde lukket pakken pænt igen med det officielle blå ”told-tape”). Og heller ikke denne gang er jeg blevet opkrævet told. Men det kommer måske…

:razz:
Oscar123
Nej, tolden opkræves inden udlevering af pakken - så du slipper :biggrin:

Valgte du at bede om indførselstilladelse igen?

Hilsen Kenneth
Jeg har faktisk prøvet at, modtage pakken, for derefter at modtage opkrævning på moms og gebyr, nogle år siden dog

Mvh
Grey

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Oscar123 » 15. jul 2019, 16:19

Kenneth Jensen skrev:
15. jul 2019, 15:08
Valgte du at bede om indførselstilladelse igen?
Næh... Jeg havde jo ikke brugt den modtagne - og da den havde en udløbsdato i august var den jo fint dækkende. Men den var jo også mest tænkt som "back-up", idet kniven jo er fuldt lovlig og slet ikke kræver en indførselstilladelse. Selv den mest tumpede "Tolder-Keld" vil være nødt til at slippe den igennem...

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af BackpackM » 18. aug 2019, 15:31

:getout:

Pyha.... Jeg tør næsten ikke skrive dette, men kniven er ikke lovlig, da den er konstrueret til at blive åbnet med samme hånd, som holder kniven, dvs enhåndsbetjent!

Og hvor ved jeg det fra? Har selv lige modtaget en med PestMord. I mit tilfælde gik der ca. 14 dage, og den har ikke været åbnet for inspektion eller fået pålignet told mv. Var deklareret som Camping Equipment for 6 USD.

Så hvordan åbnes den? Når man ser billeder af kniven, sidder der en lille tap, man trykker på når kniven skal åbnes. Og trykker man hårdt på den med pegefingeren, mens man holder kniven med samme hånd, springer bladet frem og låser.
image.jpg
Det er en suverænt lækker kniv, men jeg tror ikke jeg vil turde gå med min.

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Langenge » 18. aug 2019, 15:35

BackpackM skrev:
18. aug 2019, 15:31
:getout:

Pyha.... Jeg tør næsten ikke skrive dette, men kniven er ikke lovlig, da den er konstrueret til at blive åbnet med samme hånd, som holder kniven, dvs enhåndsbetjent!

Og hvor ved jeg det fra? Har selv lige modtaget en med PestMord. I mit tilfælde gik der ca. 14 dage, og den har ikke været åbnet for inspektion eller fået pålignet told mv. Var deklareret som Camping Equipment for 6 USD.

Så hvordan åbnes den? Når man ser billeder af kniven, sidder der en lille tap, man trykker på når kniven skal åbnes. Og trykker man hårdt på den med pegefingeren, mens man holder kniven med samme hånd, springer bladet frem og låser.

image.jpg

Det er en suverænt lækker kniv, men jeg tror ikke jeg vil turde gå med min.

Mvh Michael
Enhåndsbetjente knive er blevet lovlige...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af C-X » 18. aug 2019, 15:45

Typen hedder en "Flipper", og der er ingen oplagret energi fra en fjeder, så det er ikke en springkniv. Tillykke med den, den er fuldstændig lovlig - til anerkendelsesværdige gøremål (hvad pokker det så end er den pågældende dag).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Oscar123 » 18. aug 2019, 16:00

Langenge skrev:
18. aug 2019, 15:35
BackpackM skrev:
18. aug 2019, 15:31
:getout:

Pyha.... Jeg tør næsten ikke skrive dette, men kniven er ikke lovlig, da den er konstrueret til at blive åbnet med samme hånd, som holder kniven, dvs enhåndsbetjent!
Enhåndsbetjente knive er blevet lovlige...
C-X skrev:
18. aug 2019, 15:45
Typen hedder en "Flipper", og der er ingen oplagret energi fra en fjeder, så det er ikke en springkniv. Tillykke med den, den er fuldstændig lovlig - til anerkendelsesværdige gøremål (hvad pokker det så end er den pågældende dag).

Langenge og C-X har fuldstændig ret. :thumbup:

Enhåndsbetjente knive - der tidligere var ulovlige - blev lovliggjorte med den nuværende knivlov i april 2016. Du kan finde knivloven her:https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=179910

Emnet har været drøftet meget indgående her på forum i de sidste tre år. Der er med den nye knivlov ikke længere så meget fokus på selve knivene om end der i lovens § 2 stadig er nævnt et antal knive, der er ulovlige (f.eks. springknive, butterflyknive, faldknive, halsknive, knive med tværstillet greb…). Enhåndsbetjente knive er i sig selv således lovlige i dag.

Vær i stedet opmærksom på, at med den nye ”knivlov” ser myndighederne (bortset fra de få nævnte undtagelser) ikke så meget på knivene som sådan. I dag er der mere fokus på formålet med at bære dem, idet dette skal være ”anerkendelsesværdigt”, som f.eks. arbejde eller fritidsaktiviteter som jagt, fiskeri, spejder, vandreture i naturen etc. Det er derudover aldrig lovligt at tage den med ved større forsamlinger eller situationer, hvor der er risiko for tumult, som f.eks. demonstrationer, politiske møder, koncerter, festivaler, sportskampe etc.

Så jo, den udmærkede kinesiske foldekniv er skam absolut lovlig at besidde – og den vil også være lovlig at bære og anvende til ovennævnte anerkendelsesværdige formål.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af BackpackM » 18. aug 2019, 17:21

Jeg takker og bukker..... :bowdown: Havde ikke sat mig ordentlig ind i den nye ændring af knivloven, og troede at enhåndsbetjening stadigvæk var no-go. Dejligt at der er kompetente personer herinde, som kan bringe lidt facts på bordet :Hug: !

:NVFrules:

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Langenge » 18. aug 2019, 18:09

BackpackM skrev:
18. aug 2019, 17:21
Jeg takker og bukker..... :bowdown: Havde ikke sat mig ordentlig ind i den nye ændring af knivloven, og troede at enhåndsbetjening stadigvæk var no-go. Dejligt at der er kompetente personer herinde, som kan bringe lidt facts på bordet :Hug: !

:NVFrules:
Nogle gange ændre våbenloven og våbenbekendtgørelsen sig også med relativt kort mellemrum. Man skal være meget opmærksom for at følge med.
I dette tilfælde havde vi dog en del opmærksomhed på det her på forum. Både fordi mange af os ser det praktiske i at kunne åbne en kniv med én hånd mens man bruger den anden hånd til noget andet (jagt, sejlads, fiskeri f.eks.) og fordi den samme lovændring åbnede op for nogle problematikker i forbindelse med det bare generelt at have en lommekniv/multitool i lommen/tasken/bilen.
Ændringen med enhåndsbetjente knive udsprang vel egentlig mest af, af nogle emsige politibetjente havde fundet ud af, at hvis man er fingernem nok, så kan ALLE foldeknive åbnes med én hånd. Det gav nogle (IMHO ufortjente) domme, men åbnede vel også nogles øjne for at en ændring var på sin plads.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Scout » 20. nov 2019, 14:04

C-X skrev:
1. apr 2019, 16:54
Jf. billederne, som jeg går ud fra du har taget, er stålet af typen D2 - et udmærket, old school værktøjsstål. :thumbup:
D2 er er en dejlig ståltype og absolut en af mine favoritter. Fra en pålidelig kilde/knivmager får man en dejlig solid arbejdshest i D2. Mesteren inden for D2-hærdning er Mr Dozier og hans knive er fantastiske.

Desværre er kineserne i knivcirkler berygtede for at smække betegnelsen 'D2' på mængder af knive af svingende kvalitet (læs dårlig). Jeg ville aldrig personligt købe en billig kinesisk skaldt 'D2-kniv.' Man snakker om 'mystery steels,' der ikke er D2 og/eller om problemer med hærdnings-processen.

Ikke der med sagt, at der ikke kan komme gode knive fra hverken Kina eller Taiwan. Spydercos knive fra Taichung-fabrikken er almindeligt anerkendt for at være blandt firmaets bedste og fuldt på højde med f.eks Golden-knivene (hvis ikke bedre). Dette skal altså ikke ses som en kampagne mod alle knive fra Kina og/eller Taiwan.
Man får som oftest bare, hvad man betaler for.

Jeg kan ikke udtale mig om trådstarters specifikke kniv.

SteffenFisker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. sep 2016, 23:06
Interesser: Co2 våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af SteffenFisker » 5. jan 2020, 09:26

Lækker kniv!
Kina er også begyndt at lave kopier af benchmade populærer knive som bugout, griptilian, 940 osv.

Har en ægte bugout og en bugout klon og en mini griptilian klon. Synes bugout klonen er jeg ret imponeret over kvaliteten, eneste synlige forskel er torx størrelsen på skruerne, der er lidt mere flex i skallerne og måden den er slebet på er lidt anderledes. Ellers ligner den 100%.

Har lige fået mini griptilian sheepsfoot, og jeg er meget overrasket over hvor god kvalitet den er, og så er den barber skarp ud af kassen!

Men skal lige have købt locktite til skruerne til begge knive.
Er dog ret sikker på stålet ikke er af samme S30V eller 154cpm på de kopier, men er nok af noget billigere stål.

Men den ægte bugout jeg har kostede så også 1270kr og klonen godt og vel 200kr.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af C-X » 5. jan 2020, 09:38

Når du nu kalder dem kloner, er det så for at undgå, at kalde det kopier?

For mig at se, så er det du beskriver kopier, med mindre de er mærket som noget andet, end fra de producenter de har neglet designet fra.
Hvis de "bare" er kraftigt inspireret deraf, men mærket og markedsført anderledes, kan man jo træffe et oplyst valg.

Husk på, det du får for premium pris er premium materialer og forarbejdning, det får du ikke ved kopierne, til en brøkdel af prisen. Er kopierne så mærket som originalerne, så skader det originalernes brand, hver gang en kopi fejler.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Oscar123 » 5. jan 2020, 11:17

Jeg tror, at der er behov for nogen nuancering her. Der produceres mange knive i Kina og disse spænder endog meget vidt. Nogle af disse er egentlige forfalskninger (kopier) af kendte kvalitetsknive. F.eks. er der et meget stort antal forfalskninger i dårlig kvalitet af Shirogorov’s knive på markedet - og der er flere andre eksempler. Men der findes skam også producenter af kvalitetsknive i Kina. Af sådanne kan nævnes Kizer og RealSteel, som begge opererer med deres egne designs. Enkelte af disse designs er måske ”inspireret” af eksisterende knive men er ikke egentlige kopier. Jeg har selv knive fra de to virksomheder (Ki3472 og T101 Thor) og er rigtig godt tilfreds med såvel kvalitet som udførsel. Min kniv fra sidstnævnte har været udsat for endog meget voldsom behandling og har ikke fejlet… :neutral:

Jeg er som nævnt ikke blevet skuffet over TS21’eren. Fremstillingen er udført med fin forarbejdning og lækre detaljer som ikke rigtigt hænger sammen med at man så skulle vælge at sjuske med stålkvaliteten. Jeg er dog som tidligere nævnt ikke metallurg og kan ikke fagligt vurdere stålet men kan dog sige, at kniven holder skarpheden fint ved brug. Om klingen så går hen og brækker skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige. Såfremt det sker skal jeg (naturligvis) nok rapportere det.

Udover TS21 kniven, som denne tråd handler om, kender jeg ikke meget til Two Sun’s produkter. Er dog alligevel blevet så hooked på dem, at jeg også har en anden type på vej - denne gang en TS57. Spændende om den slipper igennem - men det er en helt anden historie. :snu:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Liberator
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 10. maj 2012, 19:12
Interesser: fly arkæologi/våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 31 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Liberator » 4. jan 2023, 10:17

Altså hvad med at se på europæiske knivmagere, og ikke støtte kineserknive, vi er jo i forvejen oversvømmet med kineservarer. Se feks. istedet på svenske, tyske, schweiz, for ikke at glemme opinel fra frankrig som er et fremragende mærke med flere forskellige modeller og størrelser.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af Fast Fumble » 4. jan 2023, 11:05

Liberator skrev:
4. jan 2023, 10:17
Altså hvad med at se på europæiske knivmagere, og ikke støtte kineserknive, vi er jo i forvejen oversvømmet med kineservarer. Se feks. istedet på svenske, tyske, schweiz, for ikke at glemme opinel fra frankrig som er et fremragende mærke med flere forskellige modeller og størrelser.
Jah, altså nu handler tråden jo om kinesisk kniv af overraskende kvalitet, så det er vel fair nok at kigge på kinesiske knive?
At nogle så vælger ikke at købe Kinesisk af ideologiske grunde, det skal jo ikke afholde os fra at debattere dem.

Jeg undgår så vidt muligt også Kinesiske varer. Dels fordi jeg har haft nogel oplevelser der redefinerede min målestok for dårlig kvalitet, dels fordi jeg tror den vestlige verdens værdier og frihed kommer under pres i løbet af de næste 10-20 år. (Kina støtter også Rusland i Ukraine-krigen).

Men det ændrer ikke ved værdien af at kunne debattere emnet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af C-X » 4. jan 2023, 11:26

Vil man gerne undgå, at bidrage til den kinesiske økonomi og globale indflydelse, så er knive næppe et område der gør nogen forskel. De fleste af os køber jo mere end en kniv, så at der kommer lidt kinakniven i indkøbskurven, betyder ikke at der kommer færre fra f.eks. europæiske og amerikanske producenter. Mange af disse får også fabrikeret i Kina, både hele knive, samt komponenter og indpakning.

Det giver mere mening at begrænse sit forbrug af elektroniske apparater og konsumvarer. Særligt dem der ikke har en længere levetid.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Ny kinesisk kniv af overraskende kvalitet

Indlæg af T-REX » 4. jan 2023, 13:26

Jeg har flere Kershaw Speedsafe/Assisted Opening knive.

Både Made in USA og Made in China.
Jeg kan ikke se forskel på kvaliteten, de er alle, fremragende, til prisen.
Og jeg elsker, at de ingen skarpe kanter har, når de er lukkede.

Jeg væksler lidt mellem at have en 1620H3(Sort Scallion - 420HC) eller en 1375 (Valve - 4Cr14) i lommen.
Min Leek, har jeg desværre forlagt, men den dukker nok op, når jeg engang får ryddet ordentligt op.

Kina modellerne koster typisk det halve, eller mindre, af USA Modellerne

Vi har heldigvis ingen Knivlov, i Grønland.

Kershaw er ejet, af KAI Group, der også omfatter Zero Tolerance og Shun Cutlery.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar