(Jeg har købt en) Expandable Baton (og nu har jeg vist problemer):

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Låst
Ledbus
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24. feb 2019, 02:39
Interesser: Knive, Survival, Softguns.
Geografisk sted: Lolland-Falster

(Jeg har købt en) Expandable Baton (og nu har jeg vist problemer):

Indlæg af Ledbus » 24. feb 2019, 02:45

Hej,

Jeg for 3 måneder siden købte en Expandable Baton på Wish.com som jeg vil have til min samling, har en Våbetiladelse/Samlertiladelse.

Dog fik jeg en mail fra Rigpolitiet at Told fandt den igår (Ja, 3 måneder efter jeg bestilte den) Hvor de sagde at sagen er givet til min region politi og resikere problemer hvis jeg har brudt loven.

Dog hvad jeg vil spørge om her, ved nogen af jeg om det er lovligt at have sådan en med Våbetiladelse/Samlertiladelse?
Kan ikke se Slagvåben under Tiladelsen omfatter ikke.

Hvis jeg har tiladelse, ved i hvad der vil ske nu? Vil de se min tiladelse i deres system og sende den vidre, eller hvad vil jeg gå igennem nu?
Senest rettet af Refraktorius 24. feb 2019, 12:51, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Expandable Baton

Indlæg af BentxBetjent » 24. feb 2019, 07:22

https://www.borger.dk/politi-retsvaesen ... tilladelse
I Danmark kræver loven, at du har våbentilladelse til bl.a.:

skydevåben, herunder signalpistol
ammunition, herunder gaspatroner, tåregasampuller og patroner
skarpe eller spidse våben med klinger på mere end 12 cm, medmindre de bliver brugt til fiskeri, erhverv eller lign. anerkendelsesværdigt formål
slag- eller stødvåben, herunder knojern og gummiknipler
strømgivende våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende
armbrøster og slangebøsser
antikke våben.
tilbehør til våben, herunder lyddæmpere og sigte.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.

Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.

3) Stoffer, der kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller til indfyldning i de i § 1, stk. 1, nr. 5, nævnte genstande.

4) Våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm.

5) Laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.

6) Slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lign.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Slettet bruger

Re: Expandable Baton

Indlæg af Slettet bruger » 24. feb 2019, 07:45

Ledbus skrev:
24. feb 2019, 02:45
Hej,

Jeg for 3 måneder siden købte en Expandable Baton på Wish.com som jeg vil have til min samling, har en Våbetiladelse/Samlertiladelse.

Dog fik jeg en mail fra Rigpolitiet at Told fandt den igår (Ja, 3 måneder efter jeg bestilte den) Hvor de sagde at sagen er givet til min region politi og resikere problemer hvis jeg har brudt loven.

Dog hvad jeg vil spørge om her, ved nogen af jeg om det er lovligt at have sådan en med Våbetiladelse/Samlertiladelse?
Kan ikke se Slagvåben under Tiladelsen omfatter ikke.

Hvis jeg har tiladelse, ved i hvad der vil ske nu? Vil de se min tiladelse i deres system og sende den vidre, eller hvad vil jeg gå igennem nu?
Du har ikke tilladelse til den og din nemmeste vej ud af det her er at benægte alt kendskab til den baton og sige du ikke havde bestilt den.

Men du må lige forklare hvilken tilladelse det er du har. Men der er så vidt jeg ved ingen tilladelser der giver lov til baton I Danmark.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 125 times

Re: Expandable Baton

Indlæg af 1900 » 24. feb 2019, 08:40

vil tro du står til en kraftig endefuld fra det offentlige
en samlertilladelse omfatter ikke et ulovligt nutidigt våben
jeg tænker din tilladelse ryger

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Expandable Baton

Indlæg af DB89 » 24. feb 2019, 09:24

Er det mon ikke kun en samlertilladelse til blankvåben du har? Du bør nok vælge dine ord med omhu overfor politiet, for worst case står du vel til en bøde for ulovlig våbenimport og frakendelse af din samlertilladelse.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: Expandable Baton

Indlæg af Bofhenator » 24. feb 2019, 09:35

6) Slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lign.
Må bruges som affangningsværktøj til fiskeri og jagt (hvis de bedømmes som egnede hertil), men ikke importeres uden tilladelse, ligesom blankvåben man må have på en blankvåbentilladelse, også kun må importeres med importtilladelse.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Ledbus
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24. feb 2019, 02:39
Interesser: Knive, Survival, Softguns.
Geografisk sted: Lolland-Falster

Re: Expandable Baton

Indlæg af Ledbus » 24. feb 2019, 12:09

Jeg har faktisk en fiskestang, hvis jeg forklare til politiet at jeg købte den så jeg kunne bruge den til fiskeri der jeg kende nogle som nogle gange tager mig med ud og fiske, siden det jo er lovligt at have en til Fiskeri og Jagt. Ville dette kunne rede mig?

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Expandable Baton

Indlæg af BentxBetjent » 24. feb 2019, 12:11

Ledbus skrev:
24. feb 2019, 12:09
Jeg har faktisk en fiskestang, hvis jeg forklare til politiet at jeg købte den så jeg kunne bruge den til fiskeri der jeg kende nogle som nogle gange tager mig med ud og fiske, siden det jo er lovligt at have en til Fiskeri og Jagt. Ville dette kunne rede mig?
Det smarteste er nok at du slet ikke har bestilt den... Dvs. nægter kendskab til den.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Ledbus
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24. feb 2019, 02:39
Interesser: Knive, Survival, Softguns.
Geografisk sted: Lolland-Falster

Re: Expandable Baton

Indlæg af Ledbus » 24. feb 2019, 12:20

BentxBetjent skrev:
24. feb 2019, 12:11
Ledbus skrev:
24. feb 2019, 12:09
Jeg har faktisk en fiskestang, hvis jeg forklare til politiet at jeg købte den så jeg kunne bruge den til fiskeri der jeg kende nogle som nogle gange tager mig med ud og fiske, siden det jo er lovligt at have en til Fiskeri og Jagt. Ville dette kunne rede mig?
Det smarteste er nok at du slet ikke har bestilt den... Dvs. nægter kendskab til den.
Jeg ville gøre det, dog for ca 9-12 måneder siden havde jeg en lignede sag hvor jeg var dum og bestile en Karambit knife (Halskniv) hvor vi forklaret dem sandheden om at jeg troede det var lovligt og politimanded spillede korted på os hvor han hemmeligt spurte os om "Så hvad jeg høre dig sige er at du ikke bestile kniven?"

Hvis jeg bruge dette kort igen med at jeg ikke kender den, ville det så ikke være meget mistænksom at det skete igen?

Jeg tænker hvis jeg forklare at jeg skal trænnes op i survival her til foråret af en pedægo og til summer bruge min viden til at overleve, ville de så ikke kunne acceptere at jeg forklarer den blev bestilt til fiskeri/overlevelsen i naturen?

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Expandable Baton

Indlæg af BentxBetjent » 24. feb 2019, 12:41

Ledbus skrev:
24. feb 2019, 12:20
BentxBetjent skrev:
24. feb 2019, 12:11
Ledbus skrev:
24. feb 2019, 12:09
Jeg har faktisk en fiskestang, hvis jeg forklare til politiet at jeg købte den så jeg kunne bruge den til fiskeri der jeg kende nogle som nogle gange tager mig med ud og fiske, siden det jo er lovligt at have en til Fiskeri og Jagt. Ville dette kunne rede mig?
Det smarteste er nok at du slet ikke har bestilt den... Dvs. nægter kendskab til den.
Jeg ville gøre det, dog for ca 9-12 måneder siden havde jeg en lignede sag hvor jeg var dum og bestile en Karambit knife (Halskniv) hvor vi forklaret dem sandheden om at jeg troede det var lovligt og politimanded spillede korted på os hvor han hemmeligt spurte os om "Så hvad jeg høre dig sige er at du ikke bestile kniven?"

Hvis jeg bruge dette kort igen med at jeg ikke kender den, ville det så ikke være meget mistænksom at det skete igen?

Jeg tænker hvis jeg forklare at jeg skal trænnes op i survival her til foråret af en pedægo og til summer bruge min viden til at overleve, ville de så ikke kunne acceptere at jeg forklarer den blev bestilt til fiskeri/overlevelsen i naturen?
Næ, hvis det er sket én gang, så kan det vel også ske to gange.

Det kommer nok an på hvor glad du er for at gamble, og hvad du sætter på spil. Hvor er det lige at en forlængbar gummiknippel kan klare noget væsentligt bedre end en 12 kroners rundstok fra Bauhaus mht. overlevelse? :???:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Expandable Baton

Indlæg af Refraktorius » 24. feb 2019, 12:45

Bevisbyrden er altid anklagemyndighedens, medmindre du selv tilstår (eller det er en skatte-sag).

Hvis du allerede tidligere har haft en sag, hvor du har importeret noget ulovligt, så burde du ikke være overrasket, når du gør det igen!


Jeg lukker tråden her.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Expandable Baton

Indlæg af Lycon » 24. feb 2019, 15:17

Ledbus skrev:
24. feb 2019, 12:09
Jeg har faktisk en fiskestang, hvis jeg forklare til politiet at jeg købte den så jeg kunne bruge den til fiskeri der jeg kende nogle som nogle gange tager mig med ud og fiske, siden det jo er lovligt at have en til Fiskeri og Jagt. Ville dette kunne rede mig?
Nej det hjælper dig ikke, du har stadig importeret den ulovligt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Låst