Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Ras.Killing » 31. jan 2019, 23:29

Ras.Killing skrev:
31. jan 2019, 14:07
Ret beset er selve kniven jo ikke ulovlig. Det er kombibation af skede og kniv som gør det til en halskniv. Det er intet i lovgivningen der beskriver hvordan en kniv må se ud- eller ikke se ud.

...der hvor man så kan få sin tvivl, er når de skriver:

Men sådan en kniv er ofte udformet på en måde, der gør, at den er uden anerkendelsesværdigt formål og derfor ulovlig at være i besiddelse af i Danmark.

Jeg kan bare ikke se noget i lovgivningen der bakker den påstand op.
Eller måske tager jeg fejl?

Våbenlovens §4

Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:

1) ...

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.

:???:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 104
Tilmeldt: 27. dec 2015, 23:27
Interesser: Skydning med pistol
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af PBP » 31. jan 2019, 23:30

Mito skrev:
31. jan 2019, 18:11
Hvis det er en kombination af skede og kniv som er problemet betyder det så at denne nye model Provoke foldekniv fra CRKT (original design er vist Caswell) er i orden?
Han siger 1 minut inde i videoen at der er en fjeder der hjælper med at skubbe klingen ud = assisted opening = ulovlig springkniv? Hvis først den er ulovlig på det grundlag, så er form og evt. skede jo ligegyldig.

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Mito » 31. jan 2019, 23:48

PBP skrev:
31. jan 2019, 23:30
Mito skrev:
31. jan 2019, 18:11
Hvis det er en kombination af skede og kniv som er problemet betyder det så at denne nye model Provoke foldekniv fra CRKT (original design er vist Caswell) er i orden?
Han siger 1 minut inde i videoen at der er en fjeder der hjælper med at skubbe klingen ud = assisted opening = ulovlig springkniv? Hvis først den er ulovlig på det grundlag, så er form og evt. skede jo ligegyldig.
Der er ikke nogen fjeder på klingen det er bælteclipsen som er en fjeder og som nævnes 1 minut inde i videoen, men her er en anden video som viser delene i det originale Caswell design.

https://www.youtube.com/watch?v=6ettKPIskZ8

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 104
Tilmeldt: 27. dec 2015, 23:27
Interesser: Skydning med pistol
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af PBP » 1. feb 2019, 00:30

Mito skrev:
31. jan 2019, 23:48
Der er ikke nogen fjeder på klingen det er bælteclipsen som er en fjeder og som nævnes 1 minut inde i videoen, men her er en anden video som viser delene i det originale Caswell design.
https://www.youtube.com/watch?v=6ettKPIskZ8
Aah... det misforstod jeg så, men den anden video forklarer det jo fint. Så kan jeg ikke se hvorfor den på nogen måde skulle være ulovlig. Jeg ville nok ikke gide bøvlet med at få den sendt fra udlandet, da en postarbejder i tolden helt sikkert vil skide en grøn snemand hvis han tjekkede pakken. At en forhandler ikke vil importere og sælge dem herhjemme er ærgeligt, for jeg kunne da godt tænke mig en :smile:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Kenned » 1. feb 2019, 14:44

Det er en komplet gang nonsens at en kniv skulle være ulovlig fordi den ikke har et anerkendelsesværdigt formål. Hvis det skulle være tilfældet, så ville det ikke give mening at have en blankvåbentilladelse, som jo blandt andet dækker de knive mv. som ikke (umiddelbart) kan siges at have et anerkendelsesværdigt formål.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Sort » 1. feb 2019, 17:56

Kenneth Jensen skrev:
1. feb 2019, 14:44
Det er en komplet gang nonsens at en kniv skulle være ulovlig fordi den ikke har et anerkendelsesværdigt formål. Hvis det skulle være tilfældet, så ville det ikke give mening at have en blankvåbentilladelse, som jo blandt andet dækker de knive mv. som ikke (umiddelbart) kan siges at have et anerkendelsesværdigt formål.

Hilsen Kenneth
Det anerkendelsesværdige gør sig jo først gældende når du træffes på gaden med kniven, dvs din gransabel er sådanset lovlig nok at gå med hvis du faktisk beskærer træer, men næppe anerkendelsesværdig som EDC til "hvis jeg skal skrælle et æble"

Knive uden anerkendelsesværdigt formål, feks sværd og forskellige pyntevåben, er stadig lovlige på blankvåbentilladelse. Men så skal man jo have en sådan samt importtilladelse.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Rigsby » 2. feb 2019, 09:29

Timber skrev:
28. jan 2019, 23:07
Kunne man måske gøre journalisten opmærksom på den problemstilling, så hun kunne bore lidt i det?
Journalisten er da fløjtende ligeglad med sund fornuft, hun skal jo bare ha solgt en stak aviser / Klik.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Kenned » 2. feb 2019, 12:57

Sort skrev:
1. feb 2019, 17:56
Kenneth Jensen skrev:
1. feb 2019, 14:44
Det er en komplet gang nonsens at en kniv skulle være ulovlig fordi den ikke har et anerkendelsesværdigt formål. Hvis det skulle være tilfældet, så ville det ikke give mening at have en blankvåbentilladelse, som jo blandt andet dækker de knive mv. som ikke (umiddelbart) kan siges at have et anerkendelsesværdigt formål.

Hilsen Kenneth
Det anerkendelsesværdige gør sig jo først gældende når du træffes på gaden med kniven, dvs din gransabel er sådanset lovlig nok at gå med hvis du faktisk beskærer træer, men næppe anerkendelsesværdig som EDC til "hvis jeg skal skrælle et æble"

Knive uden anerkendelsesværdigt formål, feks sværd og forskellige pyntevåben, er stadig lovlige på blankvåbentilladelse. Men så skal man jo have en sådan samt importtilladelse.
Helt enig, men ulovlige knivtyper som halsknive, knive med tværstillede grab og kårdestokke mv kan der jo ikke opnås tilladelse til, og derfor bliver det til nonsens at tale om det anerkendelsesværdige formål.

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Rigsby » 2. feb 2019, 13:26

Kenneth Jensen skrev:
2. feb 2019, 12:57
Sort skrev:
1. feb 2019, 17:56

Det anerkendelsesværdige gør sig jo først gældende når du træffes på gaden med kniven, dvs din gransabel er sådanset lovlig nok at gå med hvis du faktisk beskærer træer, men næppe anerkendelsesværdig som EDC til "hvis jeg skal skrælle et æble"

Knive uden anerkendelsesværdigt formål, feks sværd og forskellige pyntevåben, er stadig lovlige på blankvåbentilladelse. Men så skal man jo have en sådan samt importtilladelse.
Helt enig, men ulovlige knivtyper som halsknive, knive med tværstillede grab og kårdestokke mv kan der jo ikke opnås tilladelse til, og derfor bliver det til nonsens at tale om det anerkendelsesværdige formål.

/Kenneth
Jeg er fuldstændig enig med Kenneth, man har i loven taget højde for de typer af knive som man ikke kan opnå tilladelse til, alle andre må man så på den ene eller anden måde kunne opnå tilladelse til, blankvåbentilladelse eller ingen tilladelse nødvendig....eller hvad fand.n ved jeg.

Derudover er begrebet anerkendelsesværdigt formål op til beskueren, og det som er anerkendelsesværdigt formål for dig behøver ikke nødvendigvis være det for mig.

Det er desværre den holdning som jeg synes at man møder mere og mere i hverdagen, når vi taler halvautomatiske .223 rifler, knive med krumt blad, eller IPSC med haglgeværer. Der er på det nærmeste gået mode i hvem som kan være mest politisk korrekt, hvem som er bedst til at forsvare en pilråden våbenlov eller vores organisationers optræden uanset om der er noget resonement i det.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Danle
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26. jan 2019, 19:07
Interesser: Knive/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Danle » 2. feb 2019, 20:32

Lidt udenfor trådens emne, men nu har blankvåbentilladelse været nævnt. En sådan giver som jeg forstår det kun ret til at eje/samle blankvåben, ikke bruge dem?

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Rigsby » 2. feb 2019, 20:43

Danle skrev:
2. feb 2019, 20:32
Lidt udenfor trådens emne, men nu har blankvåbentilladelse været nævnt. En sådan giver som jeg forstår det kun ret til at eje/samle blankvåben, ikke bruge dem?
Det er præcist det som gør det hele så absurd, hvis du hænger en Machete på din stuevæg uden blankvåbentilladelse så kommer du i spjældet og hvis du opbevarer den samme machete uden papirer i din køkkenskuffe fordi du bruger den til at skære rundstykker over med så sker der intet.

Gir det mening eller er det galskab?????
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Elbæk » 2. feb 2019, 20:46

Rigsby skrev:
2. feb 2019, 20:43
Danle skrev:
2. feb 2019, 20:32
Lidt udenfor trådens emne, men nu har blankvåbentilladelse været nævnt. En sådan giver som jeg forstår det kun ret til at eje/samle blankvåben, ikke bruge dem?
Det er præcist det som gør det hele så absurd, hvis du hænger en Machete på din stuevæg uden blankvåbentilladelse så kommer du i spjældet og hvis du opbevarer den samme machete uden papirer i din køkkenskuffe fordi du bruger den til at skære rundstykker over med så sker der intet.

Gir det mening eller er det galskab?????
Der er mig bekendt ingen som er blevet fængslet for at have en machette hængende på væggen uden at være i besiddelse af en samlertilladelse til blankvåben.

Ligeledes er der mig bekendt heller ingen som har klaret sig fri af en bøde, ved at påstå at deres machete i virkeligheden er en brødkniv.

Jeg er bekendt med at overdrivelse siges at fremme forståelsen. Men ikke i dette tilfælde.

Lovens absurditet behøver ingen overdrivelse for at udstille samme.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Rigsby » 2. feb 2019, 20:54

Elbæk skrev:
2. feb 2019, 20:46

Lovens absurditet behøver ingen overdrivelse for at udstille samme.
Nej det havde jeg så lige overset, men tak for at du gjorde mig opmærksom på det.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Kenned » 2. feb 2019, 21:43

Elbæk skrev:
2. feb 2019, 20:46
Rigsby skrev:
2. feb 2019, 20:43
Danle skrev:
2. feb 2019, 20:32
Lidt udenfor trådens emne, men nu har blankvåbentilladelse været nævnt. En sådan giver som jeg forstår det kun ret til at eje/samle blankvåben, ikke bruge dem?
Det er præcist det som gør det hele så absurd, hvis du hænger en Machete på din stuevæg uden blankvåbentilladelse så kommer du i spjældet og hvis du opbevarer den samme machete uden papirer i din køkkenskuffe fordi du bruger den til at skære rundstykker over med så sker der intet.

Gir det mening eller er det galskab?????
Der er mig bekendt ingen som er blevet fængslet for at have en machette hængende på væggen uden at være i besiddelse af en samlertilladelse til blankvåben.

Ligeledes er der mig bekendt heller ingen som har klaret sig fri af en bøde, ved at påstå at deres machete i virkeligheden er en brødkniv.

Jeg er bekendt med at overdrivelse siges at fremme forståelsen. Men ikke i dette tilfælde.

Lovens absurditet behøver ingen overdrivelse for at udstille samme.
Du har naturligvis ret i det med fængslet, men skal vi så nøjes med at konstatere at der ER et lovbrud at bruge knive til dekoration uden blankvåbentilladelse, og at den samme kniv kan være fuldstændig lovlig at eje uden blankvåbentilladelse, hvis den ikke bruges til dekoration.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar