Ladefund!

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Jesper_9
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:19
Interesser: Revolver, lerduer & blankvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Ladefund!

Indlæg af Jesper_9 » 28. jul 2018, 18:14

Billede

Fandt den her idag, i en lade i nordvestsjælland.
Eickhorn, solingen og en del andre stempler. Er her nogen som ved noget?
Eickhorns fremstillerlogo er slået i, ikke ætset så jeg tænker den er fra 1930'erne eller tidligere?
Vedhæftede filer
IMG_4210.JPG
IMG_4212.JPG
IMG_4213.JPG
IMG_4214.JPG

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Ladefund!

Indlæg af Sort » 30. jul 2018, 21:44

Værdien for et så relativt ungt blankvåben i ikke kompletstand er nok til at overskue. Nu er jeg ikke helt ekspert nok til at vise dig en i komplet og god stand og dermed prisen. Men da der jo ikke er tale om middelalder, er der ikke rigtigt gode undskyldninger for standen.
dvs du kan godt udstille vikinge eller korstogs våben i den stand på museum. Men når vi snakker industrielle våben fra nyere tid, kan den i bedste fald bruges som skrammet i bunden af en skyttegravs udstilling.

Men den kan sagtens have en god historie, ligesom en huggert jeg stødt på engang i norge. Den var ombygget til en noget iffy kopi af et japansk skæfte og udfra mit bedste skøn oprindeligt tiltænkt en eller anden adhoc bevæbning af søfolk sådan med tanker tilbage imod slaget på reden og kapervirksomhed. Men tydeligvist med et skæfte der var lavet om af nogen der havde været østpå i en tid hvor fiskeskind og halvgrove snørebåndsagtige snore stadig var tilgængelige materialer (altså ikke elektriker tape, gavebånd og parerplade med tydelige mærker fra maskinskruestik og barnlige hænders filen)
Dvs våbnet går tilbage til en tid hvor man kunne støde på pirater, groft og sabelagtigt i udformningen, men tydeligvis berejst samt "famillie arvestykke".
Hvis det engang har været en type af noget som helst, var det i hvert fald noget andet nu. Desværre lå selve fortællingen om alt arveriet ikke lige hos de ejere jeg så våbnet hos, mem jeg anbefalede naturligvis at de fik den skrevet ned sådan efter bedste evne (hvilket i mine øjne hæver værdien markant over hvor original stand det er i)
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Ladefund!

Indlæg af T-REX » 31. jul 2018, 13:41

Google viser, at en pæn og komplet Eickhorn sabel sælges for mellem DKK 1000 og 2500. Enkelte kan være noget dyrere.

https://www.walterborg.se/sv/auktion/au ... r=eickhorn
https://www.lauritz.com/da/auktion/sabe ... /i3942645/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar