Lidt spørgsmål om slibning/ polering ( stropning)

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Slettet bruger

Lidt spørgsmål om slibning/ polering ( stropning)

Indlæg af Slettet bruger » 17. jun 2018, 23:11

Jeg kan godt slibe mine knive rigtig skarpe på mit Lansky sæt, men vil prøve lidt frihåndsslibning.
Hvad siger folk herinde (nettet giver ikke noget entydigt og det findes nok ikke) med- eller modslib ?
Læder stropning: ru eller glat side på læderet eller er det ligegyldigt ?

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Lidt spørgsmål om slibning/ polering ( stropning)

Indlæg af Krung » 18. jun 2018, 06:19

Modslib på læder går ikke, men måske har jeg misforstået spørgsmålet.

Jeg bruger kødsiden op af, men siden alle mulige andre materialer virker fint, vil jeg tro det er lige meget.

Det eneste svære ved at frihånd-slibe er at holde vinklen konstant. Heldigvis giver puberteten den nødvendige finmotorik, så det kan læres på kort tid.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Slettet bruger

Re: Lidt spørgsmål om slibning/ polering ( stropning)

Indlæg af Slettet bruger » 18. jun 2018, 09:54

Krung skrev:
18. jun 2018, 06:19
Modslib på læder går ikke, men måske har jeg misforstået spørgsmålet.

Jeg bruger kødsiden op af, men siden alle mulige andre materialer virker fint, vil jeg tro det er lige meget.

Det eneste svære ved at frihånd-slibe er at holde vinklen konstant. Heldigvis giver puberteten den nødvendige finmotorik, så det kan læres på kort tid.
Med - eller modslib er slibning på sten jeg mener.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Lidt spørgsmål om slibning/ polering ( stropning)

Indlæg af GåsPåGaffelen » 18. jun 2018, 11:20

Det er ikke så vigtigt om det er med eller modslib.

Jeg sliber i begge retninger med ca. ½ så meget tryk/vægt på når jeg laver modslibbesvægelsen i forhold til medslibbevægelsen. Når man kommer til de finere sten (korn 1000 eller over) giver det lidt sig selv, da man ellers nemt kommer til at skære ned i stenen.

Når jeg er færdig med en sten, så fjerne jeg graten på æggen med et par forsigtige modslibsstrøg på hver side.

Til polering benytter jeg, også, kødsiden af læderet, ikke at det er så vigtigt, pap med polermiddel kan også benyttes.

Slettet bruger

Re: Lidt spørgsmål om slibning/ polering ( stropning)

Indlæg af Slettet bruger » 18. jun 2018, 11:50

Krung skrev:
18. jun 2018, 06:19
Modslib på læder går ikke, men måske har jeg misforstået spørgsmålet.

Jeg bruger kødsiden op af, men siden alle mulige andre materialer virker fint, vil jeg tro det er lige meget.

Det eneste svære ved at frihånd-slibe er at holde vinklen konstant. Heldigvis giver puberteten den nødvendige finmotorik, så det kan læres på kort tid.
Er det ikke mere motorikken til at bruge et strygestål der indøves i puberteten :blink:

Besvar