Hurtigt spørgsmål om Karambit

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
MAS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 21. aug 2014, 20:56
Interesser: Jagt, skydning, MAD...
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af MAS » 14. mar 2018, 02:46

Jeg sad og snakkede knive med en kammerat.
Han var sikker på at Karambit knive er blevet ulovlige, ihvertfald i folde versioner.
Jeg mener ikke der er noget galt med en Karambit, ej heller ikke i folde version.
Så længe den ikke var "assisted opening" og ellers overholdte de regler der er for foldeknive.

Hvem af os har ret ?

Der er sgu en billig flaske vodka med 3 red bull på spil... :rolf: :rolf: :rolf:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af T-REX » 14. mar 2018, 04:02

De fleste Karambit Knive annonceres og sælges, som kampknive og specielt som "Neck Knifes" dvs, knive, der kan trækkes med en hånd, fra en skede, der hænger fra nakken.
Ex denne Karambit, Last Ditch Neck Knife: https://www.karambit.com/shop/karambits ... eck-knife/

Denne type knive er forbudt, i henhold til våbenloven, uanset om de er med fast blad, eller om det er foldeknive.
Nakkeknive har været specifikt nævnt, siden Våbenloven, fra 2004.

Våpenlovens §4 stk. 1:
knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142859

Så det hele hænger på, er det en Karambit, der sælges som Neck Knife?
Eller er den med konventionelt hylster, KUN til at sætte i bæltet?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
MAS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 21. aug 2014, 20:56
Interesser: Jagt, skydning, MAD...
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af MAS » 14. mar 2018, 04:29

Det var specifikt disse vi snakkede om som eksempler:

https://www.heinnie.com/ka-bar-tdi-knife

https://www.lamnia.com/en/p/7573/knives ... ife-fx-590

https://www.lamnia.com/en/p/15500/knive ... fe-02sc028

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-s ... n-edge.htm

Så som du udlægger det, og som jeg giver dig ret i, så er ingen af disse ramt af "Neck-knife" ideen.
Der er så vidt jeg husker nogle verserende sager om "neck-knife", hvordan de afgøres kan have betydning fremover.
Specielt da en af de ting som de har lagt betydning, er om der er huller i skeden til en snor.
Blandt andet vil en kniv som Mora Eldris så også rammes.

Carl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16. jan 2007, 20:47
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: København
Geografisk sted: København

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Carl » 7. aug 2018, 15:51

Vær også opmærksom på at knojern er ulovlige. Den stor ring vil kunne tolkes som knojern og dermed alligevel gøre kniven ulovlig.
Carl-Christian

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af C-X » 7. aug 2018, 15:57

Carl skrev:
7. aug 2018, 15:51
Vær også opmærksom på at knojern er ulovlige. Den stor ring vil kunne tolkes som knojern og dermed alligevel gøre kniven ulovlig.
Nej, nej, nej... Det er fri fantasi. Skydere med en aftrækkerbøjle bliver heller ikke forbudte, af samme årsag.

En Trench Knife, derimod, ville kunne falde i dén kategori, da den er designet til både knojern og kniv, i et smukt fællesskab.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Elbæk » 8. aug 2018, 08:48

En karambit er ikke et knojern.

Det er korrekt at en del karambit - også som foldeknive - kommer med "neck knife" skeder, hvilket ikke er lovligt. Man skal se sig godt for før man bestiller - også selvom sælger er et dansk firma.

Ligeledes er der en del foldbare karambit som er med "spring assist", hvilket heller ikke er lovligt. Her skal man også se sig godt for før man bestiller - igen; også selvom sælger er et dansk firma.

Men, i sig selv er karambit designet - hverken som foldekniv eller med fast blad, ulovligt. Man kán gisne om hvorvidt man reelt kan argumentere succesfuldt for at man kan have et anerkendelsesværdigt formål med den knivtype, men det er udelukkende spekulationer, da der (mig bekendt) ingen domme er faldet på området. Vi skal passe på med ikke at kamme over i smagsdommeri.

Vi har tidligere fået en del forespørgsler på karambit knive i butikken, mest fra teenageknægte, men har måttet konstatere at de fleste af de karambit knive vi kan få hjem fra vores leverandører falder i enten "neck knife" eller "spring assist" kategorien.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Tobi-Wan
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2014, 13:06
Interesser: blankvåben
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Tobi-Wan » 9. aug 2018, 00:20

Jeg har desværre lige smidt en lokal avis ud(ikast avis) hvor der var en artikel om de meget farlige og ulovlige karambitter, som de i flæng deler bøder ud på hvis de bliver taget i posten, tror grunden til der ikke er lavet nogen sager på det er at det tit er unge der køber dem, og bliver de fanget og får en bøde så bliver den bare betalt og man går så ikke videre med det. men den burde ikke være ulovlig som kniv, men der er jo så problemer med skeden hvis der er huller til at hænge om halsen som det også er nævnt ovenfor, jeg havde mine sådan lidt tvivlsomme knive med til en snak med lokal politet da den nye lov kom, for at høre om det var noget de ville gøre noget ved, og det mente han ikke såfremt det ikke var på en bar de fangede mig med dem, men det var så også folde modellen uden noget pjat.
Men ved der render politi rundt og mener at en ganske kedelig og uskyldig SAK er meget farlig og ulovlig at have med på fisketur/camping, og har måttet stå at snakke længe med en for at få lov til at beholde den, det bekymrer mig at de ikke engang selv har styr på hvad man må og ikke må... han mente at min helt alm. SAK var en farlig enhåndsbetjent kniv og derfor ulovlig... og jeg kan da godt huske der var noget engang med at en eller anden kunne lirke den på på under 20 min med kun en hånd, men det var altså lidt en tosset diskussion, men jeg havde min mobil og fandt jo bare loven som vi læste sammen og så måtte han til sidst give mig ret at den nu nok var lovlig nok at have.... det var sgi trist

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Starling » 9. aug 2018, 11:37

Jeg mener helt bestemt at karambits er lovlige. Det er en speciel kniv, men lovlig er den bare at det ikke er en assisted opening.

Må jeg have lov at anbefale denne Harpy fra Spyderco. Den kan fint anvendes til pacifistisk havearbejde :smile:
55555555.jpg
55555555.jpg (4.88 KiB) Vist 20591 gange
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Oscar123 » 9. aug 2018, 11:46

Elbæk skrev:
8. aug 2018, 08:48
Men, i sig selv er karambit designet - hverken som foldekniv eller med fast blad, ulovligt. Man kán gisne om hvorvidt man reelt kan argumentere succesfuldt for at man kan have et anerkendelsesværdigt formål med den knivtype, men det er udelukkende spekulationer, da der (mig bekendt) ingen domme er faldet på området. Vi skal passe på med ikke at kamme over i smagsdommeri.
Bestemt ikke enig i at selve karambit designet er ulovligt. For langt de fleste vil det være et ganske håbløst design til at bruge til noget fornuftigt – men det må de selv vurdere og argumentere for.

Der er dog ét område, hvor karambit designet med lidt snilde såmænd godt kunne tænkes anvendt – nemlig som bugåbner i forbindelse med brækning af vildt. Om det så vil være det bedste værktøj til opgaven må man selv vurdere. Personligt vil jeg dog nok selv holde fast i min gode gamle jagtkniv...

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Elbæk » 9. aug 2018, 11:49

Jeg skriver netop at selve designet ikke er ulovligt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Deepo » 9. aug 2018, 19:29

Starling skrev:
9. aug 2018, 11:37
Jeg mener helt bestemt at karambits er lovlige. Det er en speciel kniv, men lovlig er den bare at det ikke er en assisted opening.

Må jeg have lov at anbefale denne Harpy fra Spyderco. Den kan fint anvendes til pacifistisk havearbejde :smile: 55555555.jpg
Det er da vist den fra Hannibal, hvor inspector Pazzi kommer ud og hænge som hans forgænger. Kniven kan ses sidst i klippet.


youtu.be/udMLOGZf5d4

Sir Anthony Hopkins er fantastisk i den rolle.

/Mogens

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Sort » 11. aug 2018, 00:21

Oscar123 skrev:
9. aug 2018, 11:46
Bestemt ikke enig i at selve karambit designet er ulovligt. For langt de fleste vil det være et ganske håbløst design til at bruge til noget fornuftigt – men det må de selv vurdere og argumentere for.

Der er dog ét område, hvor karambit designet med lidt snilde såmænd godt kunne tænkes anvendt – nemlig som bugåbner i forbindelse med brækning af vildt. Om det så vil være det bedste værktøj til opgaven må man selv vurdere. Personligt vil jeg dog nok selv holde fast i min gode gamle jagtkniv...

:razz:
Oscar123
Jeg har med en del success brugt min Lansky world legal til skæreopgaver omkring fuger og pakninger, hvor man skal helt ind i hjørner og kroge med noget skærende. Men det er en rimeligt hypotetisk ting at bære kniv til på daglig basis.
Det er nu også en udemærket kniv bare sådan til at åbne indpakning og forefaldende omgivelsesmodifikation, men typisk gør Karambit designet ikke noget fra eller til i det øjemed.

Jeg har droppet at slæbe på min Lansky til fordel for en kniv med udskiftelige hobbyklinger, hvor jeg så altid har "tæppekniv" som en af de ekstra der kan opbevares i skæftet. Det virker til alt andet end der hvor vold og magt skal frem, men smede har mejsler og hamrer så det klarer vi også.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Niisa » 11. aug 2018, 01:02

Forefaldende omgivelsesmodifikation :rolf: :rock: :razz: det sku da et anerkendelsesværdigt formål
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Sort » 11. aug 2018, 03:12

Niisa skrev:
11. aug 2018, 01:02
Forefaldende omgivelsesmodifikation :rolf: :rock: :razz: det sku da et anerkendelsesværdigt formål
jow jow deeet.

Jeg argumenterer ikke for eller imod, har lavet utallige specialværktøjer til alt muligt underligt, så hvorfor dog ikke en klinge der går den vej også.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Smejen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 16. dec 2016, 22:47
Interesser: Knive, knivfremstilling
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 18 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Smejen » 12. aug 2018, 18:37

forefaldende omgivelsesmodifikation..
Jeg købte en lille økse på et middelaldermarked engang. Spurgte så sælgeren om det var en replika af et decideret våben, eller mere et værktøj. Han mente den var til generel hverdagsmolestrering :fun:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Kenned » 13. aug 2018, 14:13

Der er flere der nævner "anerkendelsesværdigt formål" ifm. karambit knive, men det er vel kun aktuelt hvis man trasker rundt med den i lommen. Hvis den ligger hjemme i skuffen kan der vel ikke afkræves et anerkendelsesværdigt formål?

Alternativt må den op på væggen og hænge - så kræver den blot en blankvåbentilladelse :biggrin:

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Ras.Killing » 13. aug 2018, 14:41

Kenneth Jensen skrev:
13. aug 2018, 14:13
Der er flere der nævner "anerkendelsesværdigt formål" ifm. karambit knive, men det er vel kun aktuelt hvis man trasker rundt med den i lommen. Hvis den ligger hjemme i skuffen kan der vel ikke afkræves et anerkendelsesværdigt formål?

Alternativt må den op på væggen og hænge - så kræver den blot en blankvåbentilladelse :biggrin:

/Kenneth
Ja det er jo så spørgsmålet :what:

Selvom den befinder sig hjemme, så skal den vel stadig tjene et formål? Måske ikke nødvendigvis et formål i hjemmet, men man skal vel kunne argumenterer for hvad den skal bruges til?

Jeg mener ikke at hjemmet er en undtagelse for at have ting, som ellers ville være ulovlige at bære i det offentlige?

Spørgsmålet må stå og falde på, hvorvidt en kniv skal være praktisk anvendelig for at tjene et anerkendelsesværdigt? formål.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Kenned » 13. aug 2018, 15:30

Ras.Killing skrev:
13. aug 2018, 14:41
Kenneth Jensen skrev:
13. aug 2018, 14:13
Der er flere der nævner "anerkendelsesværdigt formål" ifm. karambit knive, men det er vel kun aktuelt hvis man trasker rundt med den i lommen. Hvis den ligger hjemme i skuffen kan der vel ikke afkræves et anerkendelsesværdigt formål?

Alternativt må den op på væggen og hænge - så kræver den blot en blankvåbentilladelse :biggrin:

/Kenneth
Ja det er jo så spørgsmålet :what:

Selvom den befinder sig hjemme, så skal den vel stadig tjene et formål? Måske ikke nødvendigvis et formål i hjemmet, men man skal vel kunne argumenterer for hvad den skal bruges til?

Jeg mener ikke at hjemmet er en undtagelse for at have ting, som ellers ville være ulovlige at bære i det offentlige?

Spørgsmålet må stå og falde på, hvorvidt en kniv skal være praktisk anvendelig for at tjene et anerkendelsesværdigt? formål.
Det kan jeg faktisk godt se ved nærmere eftertanke - ellers ville man jo ikke skulle have blankvåbentilladelse til bajonetter, sabler mv.

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af The Mad Viking » 13. aug 2018, 20:06

Ras.Killing skrev:
13. aug 2018, 14:41

Jeg mener ikke at hjemmet er en undtagelse for at have ting, som ellers ville være ulovlige at bære i det offentlige?
Nå, for satan.
Så må jeg hellere få afleveret min latex-girafdragt, med påmonterede motoriserede morgenstjerner næste gang der er frit lejde. :cry:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Skumme
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. aug 2008, 14:38
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Skumme » 25. aug 2018, 15:15

Efter hvad jeg har hørt, er grunden til at en karambit er ulovlig ikke klingen, men derimod ringen i enden af skæftet.
Den er af politiet sidestillet med et knojern og derfor ulovlig i DK. Jeg har dog ikke noget på skrift.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Bofhenator » 25. aug 2018, 15:18

The Mad Viking skrev:
13. aug 2018, 20:06
Ras.Killing skrev:
13. aug 2018, 14:41

Jeg mener ikke at hjemmet er en undtagelse for at have ting, som ellers ville være ulovlige at bære i det offentlige?
Nå, for satan.
Så må jeg hellere få afleveret min latex-girafdragt, med påmonterede motoriserede morgenstjerner næste gang der er frit lejde. :cry:
Tænker du på maskeringsforbud eller våbenlov ;-) ?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af C-X » 25. aug 2018, 16:27

:impatient:
Michael Stein skrev:
25. aug 2018, 15:15
Efter hvad jeg har hørt, er grunden til at en karambit er ulovlig ikke klingen, men derimod ringen i enden af skæftet.
Den er af politiet sidestillet med et knojern og derfor ulovlig i DK. Jeg har dog ikke noget på skrift.
Stop nu med de mytedannelser! Læs evt. længere oppe i tråden :impatient:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Marius » 25. aug 2018, 23:44

Et buet blad er hverken ulovligt eller uden formål. Tænk blot på århundreders anvendelse af seglformede knive og en-håndsle'er, den buede klingeform er god til at skære ting over med fx svampe, strå etc :smile:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Sort » 26. aug 2018, 03:10

Ras.Killing skrev:
13. aug 2018, 14:41
Ja det er jo så spørgsmålet :what:

Selvom den befinder sig hjemme, så skal den vel stadig tjene et formål? Måske ikke nødvendigvis et formål i hjemmet, men man skal vel kunne argumenterer for hvad den skal bruges til?

Jeg mener ikke at hjemmet er en undtagelse for at have ting, som ellers ville være ulovlige at bære i det offentlige?

Spørgsmålet må stå og falde på, hvorvidt en kniv skal være praktisk anvendelig for at tjene et anerkendelsesværdigt? formål.
For det første vil en blankvåben tilladelse jo tillade dig at have alle mulige knive, sværd og sabler som du nok ikke skal bruge til noget.

For det andet nej, det er højest sandsynligt at jeg i mit hjem og værksted har gode slagvåben, forskellige klinger, måske en motorsav og andet løsøre som jeg ikke må gå med i lommerne, fordi jeg sandsynligvis ikke har et formål med at bære en udrette le i netto.

Men sådan hvis nu jeg skulle bruge noget af alt det her værktøj og råmaterialer, ejer jeg det altså hjemme på min bopæl og det må jeg godt. Anerkendelsesværdigt formål starter udenfor min bopæl, inde på matriklen er opbevaring fuldt ud "anerkendelsesværdigt" med mindre vi snakkerom tingder er generelt ulovlige/tilladelseskrævende

Karambit knive har ikke pr definition fingerhuller i skæftet og et enkelt hul ville jeg nok kalde en slags sikkerheds greb. Fem huller og slagflader eller pigge som en trenchknife er noget ganske andet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Ras.Killing » 27. aug 2018, 21:50

Sort skrev:
26. aug 2018, 03:10
Ras.Killing skrev:
13. aug 2018, 14:41
Ja det er jo så spørgsmålet :what:

Selvom den befinder sig hjemme, så skal den vel stadig tjene et formål? Måske ikke nødvendigvis et formål i hjemmet, men man skal vel kunne argumenterer for hvad den skal bruges til?

Jeg mener ikke at hjemmet er en undtagelse for at have ting, som ellers ville være ulovlige at bære i det offentlige?

Spørgsmålet må stå og falde på, hvorvidt en kniv skal være praktisk anvendelig for at tjene et anerkendelsesværdigt? formål.
For det første vil en blankvåben tilladelse jo tillade dig at have alle mulige knive, sværd og sabler som du nok ikke skal bruge til noget.

For det andet nej, det er højest sandsynligt at jeg i mit hjem og værksted har gode slagvåben, forskellige klinger, måske en kædesav og andet løsøre som jeg ikke må gå med i lommerne, fordi jeg sandsynligvis ikke har et formål med at bære en udrette le i netto.

Men sådan hvis nu jeg skulle bruge noget af alt det her værktøj og råmaterialer, ejer jeg det altså hjemme på min bopæl og det må jeg godt. Anerkendelsesværdigt formål starter udenfor min bopæl, inde på matriklen er opbevaring fuldt ud "anerkendelsesværdigt" med mindre vi snakkerom tingder er generelt ulovlige/tilladelseskrævende

Karambit knive har ikke pr definition fingerhuller i skæftet og et enkelt hul ville jeg nok kalde en slags sikkerheds greb. Fem huller og slagflader eller pigge som en trenchknife er noget ganske andet.
Det er selvfølgelig en tænkt situation, for en person som ikke har blankvåbentilladelse.

Spørgsmålet gik på om der overhovedet findes et anerkendelsesværdigt formål med en karambit.

Det aner jeg ikke om der gør...

Men HVIS IKKE så er min pointe bare, at det nok ikke gør nogen forskel om kniven ligger i lommen på en gåtur i skoven, eller hjemme i køkkenskuffen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar