Hurtigt spørgsmål om Karambit

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Sort » 27. aug 2018, 22:07

Ras.Killing skrev:
27. aug 2018, 21:50
Det er selvfølgelig en tænkt situation, for en person som ikke har blankvåbentilladelse.

Spørgsmålet gik på om der overhovedet findes et anerkendelsesværdigt formål med en karambit.

Det aner jeg ikke om der gør...

Men HVIS IKKE så er min pointe bare, at det nok ikke gør nogen forskel om kniven ligger i lommen på en gåtur i skoven, eller hjemme i køkkenskuffen.
Jeg har en "lansky world legal" karambit foldekniv. Jeg tænker at det anerkendelsværdige er at så har jeg en kniv der er lovlig i hele verden.

Derudover er reglen at knive er lovlige hvis ikke specifikt ulovlige, hvilket betyder nævnt som sådan i våbenloven. Altså kasteknive, spring og butterflyknive. Samt knive med tværstillet greb.
Desuden knojern, totenschlager etc.

Står der karambit klinge udformning? Nix!!, ergo lovlig, diskussion afsluttet.

Men bare fordi du lovligt kan eje kødøkse, hirschfænger og gransabel samt CS syle karambit, betyder det ikke implicit at du må gå rundt med dem i lommen altid, det er der anerkendelsesværdigt formål kommer ind i billedet.
Politiet stormer ikke dit hjem en tilfældig torsdag under mistanke om at du ikke har kød der kræver kløvning med kødøkse liggende. Det er ok at du bare opbevarer øksen for det tilfælde at lillemor ikke kan være i fryseren.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Kenned » 28. aug 2018, 10:01

Sort, Politiet skelner jo klart mellem brugsgenstande, pyntegenstande, og så genstande der er reguleret i våbenloven.

Brugsgenstande som økser, kødknive, champagnesabler mv. vil der aldrig blive sat spørgsmålstegn ved, hvis de befinder sig i et hjem, og ikke hænger til pynt, men jeg spekulere over om at hvis en kniv ikke kan have et anerkendelsesværdigt formål, så må du heller ikke eje den uden en blankvåbentilladelse? Det gælder jo fx bajonetter og sabler i almindelighed - dem er der vel ikke nogen der mener man kan have uden blankvåbentilladelse?

Jeg føler mig ikke sikker på tolkningen, men når en brugsgenstand som en champagnesabel kræver blankvåbentilladelse hvis den hænger på væggen, så føler jeg mig ikke specielt paranoid ved at tænke som ovenfor.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af T-REX » 28. aug 2018, 12:41

Der er mindst 1 dansk forhandler, der er kommet uden om Karambit problemet, ved at sælge dem, uden skede.
https://emelan.dk/faq/ skrev: Er det lovligt at have Karambit, M9 bayonet og Huntsman knive i Danmark?
Det er lovligt at have vores karambit knive.
Karambit knivene har en klinge under 12 cm, og de sælges uden hylster.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Sort » 29. aug 2018, 00:19

Kenneth Jensen skrev:
28. aug 2018, 10:01
Sort, Politiet skelner jo klart mellem brugsgenstande, pyntegenstande, og så genstande der er reguleret i våbenloven.

Brugsgenstande som økser, kødknive, champagnesabler mv. vil der aldrig blive sat spørgsmålstegn ved, hvis de befinder sig i et hjem, og ikke hænger til pynt, men jeg spekulere over om at hvis en kniv ikke kan have et anerkendelsesværdigt formål, så må du heller ikke eje den uden en blankvåbentilladelse? Det gælder jo fx bajonetter og sabler i almindelighed - dem er der vel ikke nogen der mener man kan have uden blankvåbentilladelse?

Jeg føler mig ikke sikker på tolkningen, men når en brugsgenstand som en champagnesabel kræver blankvåbentilladelse hvis den hænger på væggen, så føler jeg mig ikke specielt paranoid ved at tænke som ovenfor.

Hilsen Kenneth
Blankvåbentilladelsen bliver nødvendig over en vis klingelængde ja (husker det som 12cm) derfor kræves den til bajonetter, sabler etc. Hvis ikke der er tale om værktøj (køkkenkniv, gransabel, økse etc).

Men spørgsmålet går på sådan en lille karambit dolk med en klinge på 6-8cm. Dvs den er ikke lang nok til at kræve tilladelse og ikke udformet på en af de måder der er beskrevet som ulovlige (kræver særlig tilladelse)
Havde det handlet om en khopesh eller druide segl lignende kunne vi nok enes om blankvåben tilladelse.

Men næe, det er bare en krummerik af en dolk i beskeden længde. Jeg må jo lave alle de klinger jeg vil ude i værkstedet, ligeså vindskæve jeg har lyst til endda. Bare jeg ikke færdiggør et blankvåben der er enten for langt eller indenfor de ulovlige kategorier. Hvorfor jeg så ville gide at lave en proptrækkerformet klinge med skær indvendigt, det rager faktisk ikke nogen somhelst før jeg sætter et skæfte på.

Sådan står der faktisk i loven, jeg kan ikke se hvad du vil med mere selvstrammeri?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Kenned » 29. aug 2018, 08:21

Jeg er egentlig slet ikke ude på selvstrammeri - jeg kender bare til Politiets måde at se sagerne på.

Det kan sagtens være at du har ret med karambit'en - jeg skriver jo også et jeg er i tvivl, men hvad med sådan en ting som en champagnesabel(som politiet selv kalder en brugsgenstand), som skifter til at kræve blankvåbentilladelse hvis du bruger den til pynt?

Og blankvåbentilladelse kræves jo ikke til knive over 12cm længere - det er kun det anerkendelsesværdige formål der afgør sagen.

Det er den slags der gør mig lidt paranoid - og som gør det svært at vurdere en våbensag.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af X-Ray » 29. aug 2018, 10:23

C-X skrev:
7. aug 2018, 15:57
Carl skrev:
7. aug 2018, 15:51
Vær også opmærksom på at knojern er ulovlige. Den stor ring vil kunne tolkes som knojern og dermed alligevel gøre kniven ulovlig.
Nej, nej, nej... Det er fri fantasi. Skydere med en aftrækkerbøjle bliver heller ikke forbudte, af samme årsag.

En Trench Knife, derimod, ville kunne falde i dén kategori, da den er designet til både knojern og kniv, i et smukt fællesskab.
Så en smuk D guard Bowie er no go ?
Shooters Bible is the only Bible for me

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af C-X » 29. aug 2018, 11:43

Nej da, for de er jo lækre! :fun:

Jeg ville være påpasselig med hvordan den D guard er udformet. Hvis den er for at beskytte hånden, så er det vel fint. Men er det for at beskytte knoerne, når man slår sin modstanders tænder ud, så kan den nok godt blive dømt ulovlig :shame:

Skal vi da have os nogle veninde-bowies med D guard?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af X-Ray » 29. aug 2018, 22:59

C-X skrev:
29. aug 2018, 11:43
Nej da, for de er jo lækre! :fun:

Jeg ville være påpasselig med hvordan den D guard er udformet. Hvis den er for at beskytte hånden, så er det vel fint. Men er det for at beskytte knoerne, når man slår sin modstanders tænder ud, så kan den nok godt blive dømt ulovlig :shame:

Skal vi da have os nogle veninde-bowies med D guard?
Tror det skal være en af de næste smede projekter.
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Sort » 1. sep 2018, 00:34

Kenneth Jensen skrev:
29. aug 2018, 08:21
Og blankvåbentilladelse kræves jo ikke til knive over 12cm længere - det er kun det anerkendelsesværdige formål der afgør sagen.

Det er den slags der gør mig lidt paranoid - og som gør det svært at vurdere en våbensag.

Hilsen Kenneth
Jeg bruger min til at skære pakninger og skumfyld inde i små hjørner. Desuden er det en "world legal" altså designet til at være lovlig i hmm de dele af verden der ikke er ren politistat endnu.
Jeg tænker at sålænge vi ikke snakker sværd, spyd og sabler (og andre krigsvåben) så skal vi nok forbi højesteret en tur for at få en domfældelse og det er næppe meningen med den nye knivlov at polisen skal rende rundt i folks huse og finde på ting de synes er ulovlige.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Ras.Killing » 1. sep 2018, 01:09

Sort skrev:
1. sep 2018, 00:34
...Desuden er det en "world legal" altså designet til at være lovlig i hmm de dele af verden der ikke er ren politistat endnu.
Altså en Lansky world legal? :smile:

Det er vel næppe heller hvad man vil kalde en karambit?

41f1xw43wdL.jpg
41f1xw43wdL.jpg (24.09 KiB) Vist 9462 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Sort » 1. sep 2018, 05:14

Det er så madrock udgaven jeg har
Billede
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af C-X » 1. sep 2018, 07:42

Madrock kniven er en Hawkbill (høgenæb, klingeform), og ikke en karambit, som har det karakteristiske fingerhul i skæftet. Hawkbill er et meget klassisk design.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Scrapper » 1. sep 2018, 08:52

Det er en rigtig rar kniv, som indtil for 2 år siden sad fast i min lomme hver dag.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hurtigt spørgsmål om Karambit

Indlæg af Sort » 1. sep 2018, 15:24

C-X skrev:
1. sep 2018, 07:42
Madrock kniven er en Hawkbill (høgenæb, klingeform), og ikke en karambit, som har det karakteristiske fingerhul i skæftet. Hawkbill er et meget klassisk design.
Jeg tænker at hvis der bliver lavet en ny knivlov, er det hhv den fremadbuede klinge og så fingerhuller der får turen og dermed både min madrock og div counterstrike agtige tingester.

Men jo ved lidt google spas fremgår det at hawkebill er noget andet omend næppe noget jura ville skelne.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar