Stiletknivens historie?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Bruger93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 30. jul 2013, 16:23
Interesser: Verdensherredømmet
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times

Stiletknivens historie?

Indlæg af Bruger93 » 17. feb 2018, 21:59

Jeg har prøvet at søge op om dette men ville høre om der var nogle af jer som kunne hjælpe mig, jeg undrer mig over stiletknivens historie. Hvornår kom den første stiletkniv til verden og var det den berømte italienske stiletkniv som kom først? Jeg stiller dette spørgsmål for jeg ser tit disse knive i film/serier og endda video spil

Billede

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stiletknivens historie?

Indlæg af C-X » 17. feb 2018, 22:34

Stilettoen er også kendt i Pesca Submarina :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Stiletknivens historie?

Indlæg af Elbæk » 18. feb 2018, 00:20

Hvem der opfandt hvad og hvornår er sjældent til at fastslå, når der er tale om en våbentype som har eksisteret siden, i hvert fald, engang i 1300 tallet.

Nemmere bliver det heller ikke af at begrebet stilet anvendes om flere forskellige knive.

Den klassiske italienske stiletdaggert havde sin storhedstid i 15- og 1600 tallets italienske bystater og småfyrstedømmer, hvor den blev symbolet på politisk svig og snigmord. Der er typisk tale om en meget smal, rund, i tværsnit korsformet eller trekantet stiv klinge - beregnet udelukkende til stik - forsynet med et cruciformt skæfte helt i metal.
Den mest sandsynlige oprindelse for denne type er den særlige kniv/syl, ofte med målangivelser indgraveret på "klingen", som renæssancens artillerister anvendte til at stikke hul på krudtposen igennem fænghullet, samt til at rense samme før lunten blev isat. Denne type stilet har givet ophav til mange myter om professionelle snigmordere som havde målangivelser på deres klinger for at kunne stikke så præcist og diskret som muligt - dette er ren fantasi og idel nonsens.

En bestemt form for spring- eller foldekniv betegnes også "italiensk stilet". Men det er en lagt senere model med oprindelse omkring år 1900.

Moderne kampknive har ofte mange træk til fælles med den klassiske stiletdaggert - dog oftest en flad diamantformet klinge med skarpe ægge som også egner sig til snit. De meste berømte er nok den britiske Fairbairn-Sykes Fightning Knife og de amerikanske V-42 Stiletto og Gerber Mark II.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Bruger93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 30. jul 2013, 16:23
Interesser: Verdensherredømmet
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times

Re: Stiletknivens historie?

Indlæg af Bruger93 » 18. feb 2018, 15:27

Tak der blev jeg meget klogere! :smile:

Besvar