Arvegods, knive og sabler

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
MartinKnudsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. mar 2016, 13:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Arvegods, knive og sabler

Indlæg af MartinKnudsen » 7. dec 2017, 19:19

Hej folkens

Jeg har for et par år siden arvet et par skarpe våben, jeg kender historien på nogle af dem - men ikke alderen. Prisen er bedøvende ligegyldig, da de ikke skal sælges.

Det første er et sværd af en slags, familiehistorien fortæller at min Morfars onkel har indført det fra Siam (det der nu er Thailand) engang i 1920´erne. Skeden ligner at det er lavet af bambus, klingen har enkelte mærker og er stadig skarpt nok til at det skal håndteres med omtanke.
Billede
Billede
Billede

Den næste skarpe ting, er hjemført af samme Morfars onkel samtidig med "bambus-sværdet". I familien er den kendt som kamelpisken. Familie-legenden fortæller at da grandonkelmorfar fremviste den første gang, var der stadig blod på klingen... Jeg ved dog ikke om dette er korrekt, men historien er god.
Med tiden er der forsvundet noget fra skæftet. Der var engang et "endestykke" i noget der genkaldes som sølv. Dette er desværre væk, forsvundet i 2 x dødsbo. Nu er der blot et tomt hul...
Billede
BilledeBillede

Denne kniv er fra Solingen. Samtidig med at den ser gammel ud, ligner den også noget nyt... Jeg har ikke slebet den, jeg ved at tidligere arving heller ikke har. Skæret er dermed temmelig gammelt. Alligevel snitter den gladeligt hårene af mine underarme.
Billede
Billede


Ovennævnte var de knive og sværd jeg ikke har så meget kendskab til.

Efter disse kommer dem jeg har lidt mere viden omkring:

Min onkel, som jeg har arvet disse blankvåben efter, døde i 2015. Han efterlod mig denne spejderdolk. Som jeg kan udregne, i forhold til hans alder, er den fra engang i 1960´erne. Han har selv fikset den dejlige skede i lammeuld (fortæller min mor).
Billede
Billede
Billede

Min morfar efterlod mig disse skønheder, dog skulle de lige igennem min onkel (ham med spejderdolken).
Gamle morfar Kurt var højtrangerende indenfor Søværnet, han sejlede mange togter omkring Grønland fra 1950 og fremtil 1970´erne. Han har på et tidspunkt kommet forbi Finland, for denne Janne Maartiini dolk har altid været kendt for "moffars ´niv".
Ja, vi fik lov til at lege med den da vi var små. Den er idag stadig sindsyg skarp, hvordan vi ikke kom til skade er mig ubegribeligt.
Billede
Billede

Til slut er den som jeg er allermest glad for;
Min morfars paradesabel, med seletøjet han brugte. Der er aldrig stillet på spænderne, siden han brugte det sidst. Så når jeg tager det på, kan jeg tydeligt fornemme at der er gået ca 20 cm i højden tabt siden han sidst gik med det. Min morfar var over 2m høj og vejede 110 kg (siger min mormor). Ikke den sømand man har lyst til at møde på dækket i en sværdkamp.
Det er en søofficersabel m/1849 så vidt jeg kan forstå. I supergod stand. Og jeg har endnu ikke set nogen af dem på nettet, stadig med seletøj.
Billede
Billede
Billede


Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med lidt historie på de første 3 sværd/dolke, da det er dem jeg ved mindst om. Jeg vil naturligvis også gerne høre hvis der er nogen der ved noget interessant om resten.
Jeg beklager billedekvaliteten, det var det bedste jeg kan mønstre på nuværende tidspunkt.

God aften.
S&W 617
S&W 686
STI Spartan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Arvegods, knive og sabler

Indlæg af Elbæk » 7. dec 2017, 21:45

Burmesisk dha, umiddelbart i souvenir kvalitet (men det kan godt snyde), måske fra 60erne el. 70erne, Ingen nævneværdig værdi, med mindre klingen er gammel - det er værd at få undersøgt, det ér sket at folk er blevet positivt overraskede med de her sværd

Nordafrikansk (marrokansk?) kamelpisk med indbygget daggert, ser ud til at være i god kvalitet og til at have en vis alder 1900-1940 vil jeg gætte på. Den er jeg ret vild med. Synd den ikke er intakt, for det betyder alt for værdien

Bowie fra (Hugo Köller?) Solingen i god kvalitet. Jeg vil skyde på at den er fra 60erne el. 70erne. Samlermarkedet for disse knive er desværre ikke hvad det har været

Klassisk dansk "roverkniv", ser ud til at være fra lige efter anden verdenskrig, ikke yngre end 50erne. Ikke rigtig nogen værdi.

Finsk (J. Marttiini?) pukko i middel kvalitet, af nyere dato, midt 70erne og fremefter. Her er samlermarkedet heller ikke det helt store for tiden
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

MartinKnudsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. mar 2016, 13:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Arvegods, knive og sabler

Indlæg af MartinKnudsen » 7. dec 2017, 22:40

Tak for svar.

Jeg ved at den du kalder "DHA" kom til landet sammen med kamelpisken, engang før 1930. Den kom sammen med nogle møbler, som stadig står hos min Mormor. Hun sværger på sine børnebørn at de er fra dengang "onkel Niels" boede i Siam.

Spejderdolken "roverkniven" skal nok passe at være fra dengang du nævner, måske min onkel har fået den brugt.

Den finske kniv, sikkert meget passende med det årstal du nævner. Min morfar framønstrede sejladsen i 1976 for at blive noget med glimmer på skuldrene indenfor SOK fremtil hans død i 1992.

Tak for dine input :smile:
S&W 617
S&W 686
STI Spartan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Arvegods, knive og sabler

Indlæg af Elbæk » 7. dec 2017, 22:42

Hvis dhaen er så gammel, kan den godt være "noget".

Egentlig er det forkert at kalde kamelpisken en kamelpisk (men det er et udtryk som klæber til den), for de blev (bliver) primært anvendt at ryttere til hest. Hvilket afspejles i at håndtaget er en hestehov ikke en kameltå.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

MartinKnudsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. mar 2016, 13:58
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Arvegods, knive og sabler

Indlæg af MartinKnudsen » 7. dec 2017, 22:52

Om den er "noget" eller "ikke noget", betyder ikke det store for mig. Det er arvegods, som jeg har lovet familiens ældste at beholde. Jeg vil bare gerne vide lidt mere om sagerne :smile:

Da jeg fik overdraget dem i 2015, var min Mormor meget bestemt. "Nu skal du love mig, ikke at rende rundt i haven og lege fægte-leg med dem!"

Jojo, selv midt i 30 ´erne skal man lige huskes på at opføre sig ordentligt :giggle:
S&W 617
S&W 686
STI Spartan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Arvegods, knive og sabler

Indlæg af Elbæk » 7. dec 2017, 23:06

Netop samlingens historie gør den også spændende - og familierelationen ekstra spændende for dig. Godt at høre at du har tænkt dig at passe godt på den :razz:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Arvegods, knive og sabler

Indlæg af Kruffe » 7. dec 2017, 23:28

Jeg vil vurdere at kamelpisken ej er lovlig - ligesom en kårdestok ej heller er.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Arvegods, knive og sabler

Indlæg af HBHansen » 8. dec 2017, 21:07

Kruffe skrev:Jeg vil vurdere at kamelpisken ej er lovlig - ligesom en kårdestok ej heller er.
Det er også min umiddelbare vurdering. Det kan dog også godt lade sig gøre at få særlig tilladelse til samling af kårdestokke.....

Besvar