Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Oscar123 » 6. dec 2017, 19:44

Jeg har i dag i et anfald af lettere selvdestruktivt vanvid - og meget imod bedre vidende - begået et vildt sats, idet jeg har kastet mig ud i en kamp ”mod systemet” på hele to punkter… :giggle:

Jeg har bestilt en Lionsteel M5 G10 kniv ved en engelsk butik. Kniven er naturligvis fuldt lovlig i Danmark – og da klingelængden er under 12 cm er den ikke pålagt nogen restriktioner og den kræver heller ikke særlig importtilladelse. Som med alle knive i Danmark er den dog naturligvis underkastet regelsættet vedr. ”anerkendelsesværdige formål”. Billede af kniven indsat nedenfor.

Som det ses af billedet har skeden diverse muligheder for bæring - og måske vil Skat og Politiet forsøge at hævde, at det er en ”neck-knife”, som det er sket for et NVF medlem og beskrevet i en anden tråd (https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71047). Den kamp er jeg dog helt parat til at tage… :blink:

Det fremgår ikke af butikkens hjemmeside, hvordan de sender, men jeg formoder at det er med Royal Mail, som her i kongeriget vil blive modtaget af Post Nord… Butikken har det fredelige navn ”Hunters Knives” og det skal nok trigge Post Nord… Der er en vis (betydelig) risiko for at de vil dømme ”våben” og returnere den. Det interessante her er dog, at Post Nord ved en pressemeddelelse på deres hjemmeside (https://www.postnord.com/da/presse/pres ... kke-vaben/) fremfører, at de ikke kan påtage sig befordring af våben m.v. samt knive med en længde over 12 cm. Da den pågældende kniv har en (klinge-) længe på 11,5 cm, burde der jf. pressemeddelelsen ikke være problemer med at Post Nord transporterer den... I modsat fald er jeg klar til en kamp, som dog givet bliver en kamp mod vejrmøller. :blink:

Jeg er mentalt helt klar-til-at-være-klar og glæder mig næsten til kvalitetstiden med Post Nord, Skat og Politiet… :snu:

:razz:
Oscar123

Lionsteel M5 G10.jpg
Lionsteel M5 G10.jpg (31.85 KiB) Vist 12411 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Bofhenator » 6. dec 2017, 20:01

Det er efter du er kommet over i det private, så er du ikke udsat for statsansatte tosser til hverdag, så du må opsøge dem i din fritid ;-)

Min kone er dygtig til at bage, er sikker på hun kan gemme en fil i en sandkage hvis det skulle gå helt galt!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Flugteren » 6. dec 2017, 20:13

Pakker fra England bliver (endnu) ikke gennemlyst til toldbehandling, såvidt jeg ved. Så risikoen skulle være minimal for at få taget kniven i posten.

Udover det, så sælger Lionsteel faktisk direkte fra fabrikken online fra Italien, så næste gang kan det være en fordel at købe derfra (EU-medlemsskab).

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Oscar123 » 6. dec 2017, 20:15

Bofhenator skrev:Det er efter du er kommet over i det private, så er du ikke udsat for statsansatte tosser til hverdag, så du må opsøge dem i din fritid ;-)

Min kone er dygtig til at bage, er sikker på hun kan gemme en fil i en sandkage hvis det skulle gå helt galt!
Jeg var selv en sådan i 41 år - så jeg ved hvordan de tænker... :snu:

Tak for tilbuddet om kage. Et sådant siger jeg sjældent nej tak til - selvom kagen skulle være lidt hård i midten... :giggle:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Oscar123 » 6. dec 2017, 20:22

Flugteren skrev:Pakker fra England bliver (endnu) ikke gennemlyst til toldbehandling, såvidt jeg ved. Så risikoen skulle være minimal for at få taget kniven i posten.

Udover det, så sælger Lionsteel faktisk direkte fra fabrikken online fra Italien, så næste gang kan det være en fordel at købe derfra (EU-medlemsskab).
Den er faktisk i restordre pt. ved fabrikken og også midlertidig udsolgt ved flere butikker rundt om i Europa. Så det var om at finde den et sted hvor den var på lager.

Hvad angår gennemlysning af pakker sendt indenfor Europa så sker det faktisk stikprøvevis. Det var sådan at ESEE IZULA'en i den anden tråd blev opdaget.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af C-X » 6. dec 2017, 20:27

Lionsteel er guf! Jeg har en M3 i samme type skede. Jeg bestilte dog min direkte hos producenten, der for sølle 10 € ekstra lod mig få en af deres lækre læderskeder med også :thumbup:

Du kan kun blive glad for den kniv.

Det med de 12 cm er, lovgivningsmæssigt, taget ud. Store knive er nu også skovtursknive.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Oscar123 » 6. dec 2017, 20:44

C-X skrev:Det med de 12 cm er, lovgivningsmæssigt, taget ud. Store knive er nu også skovtursknive.
Well, det med de 12 cm er faktisk stadig gældende i loven – selvom det burde være taget ud (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=179910).

Der er som du ganske rigtigt henviser til samtidig åbnet op for at knive over 12 cm lovligt kan anvendes til anerkendelsesværdigt formål. Men dette krav om anerkendelsesværdigt formål gælder jo i dag for alle knive så der synes ikke længere at være grund til særligt at nævne knive under 12 cm.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Scrapper » 7. dec 2017, 18:02

Den skal nok komme fint hjem til dig. Forestiller mig ikke andet.

Skulle det være sådan at du ikke kan lide kniven når den kommer frem, så kan du bare sende den til mig.
Så skal jeg nok sørge for at den bliver kasseret på sikker vis. Ingen problemer.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af LJ » 7. dec 2017, 19:45

Jeg håber den ryger glat igennem....og glæd dig, det er en virkelig lækker kniv! Jeg har den, dog med læderskede og santos wood :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af C-X » 7. dec 2017, 20:01

Post nogle billeder, så jeg har noget at .... falde i søvn til :savl:

Jeg er nødt til at have noget mere kniv fra dem af, og gerne med oliventræ. :oops:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Scrapper » 8. dec 2017, 14:45

Deres M4 i M390 stålet drømmer jeg til tider om.

Den ville være rar at have :smile:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Oscar123 » 16. dec 2017, 12:45

Har i dag modtaget kniven, som ankom helt uden de forudsete problemer - måske fordi den blev sendt med GLS..? Faktisk lidt skuffende at det gik så nemt, for nu var jeg lige gået i skarp mentaltræning og havde næsten glædet mig til den forestående struggle… :neutral:

Det blev alligevel ikke ”Hunters Knives” i UK, som leverede kniven. Uagtet at kniven stod som værende på lager havde de den alligevel ikke, da det kom til stykket. Dertil kom, at butikken ikke besvarede mine mails og da jeg endelig fik kontakt til dem stak de mig en åbenlys løgn. Butikken havde været (meget) hurtig til at trække betalingen fra mit betalingskort men var dog reelle nok til også at tilbageføre betalingen igen rimelig hurtigt. Jeg har dog personligt handlet ved Hunters Knives for sidste gang – og stedet kan ikke anbefales. :thumbdown:

I stedet fandt jeg kniven ved Knives and Tools UK og hele handelsforløbet med dem var en fornøjelse fra start til slut med god kommunikation samt et effektivt tracking-nummer så kniven kunne følges hele vejen. Fra bestilling til leverance på adressen gik der mindre end 45 timer..! Så kan det vist ikke gøres hurtigere. :thumbup:

Kniven er præcis så lækker som forventet – well, måske endda mere… :giggle: Den kan absolut anbefales. Jeg påtænker personligt at bruge den til diverse ”out-door” brug, som bushcraft, jagt m.v. Min gode gamle no-name ”High Carbon, Stainless Steel” kniv kan derefter få sig et velfortjent otium.

Har indsat et par billeder nedenfor.

:razz:
Oscar123
Lionsteel M5 G10 - 1.jpg
Lionsteel M5 G10 - 1.jpg (135.44 KiB) Vist 12043 gange
Lionsteel M5 G10 - 2.jpg
Lionsteel M5 G10 - 2.jpg (136.7 KiB) Vist 12043 gange
Lionsteel M5 G10 - 3.jpg
Lionsteel M5 G10 - 3.jpg (108.3 KiB) Vist 12043 gange
Lionsteel M5 G10 - No-name - 4.jpg
Lionsteel M5 G10 - No-name - 4.jpg (141.24 KiB) Vist 12043 gange
No-name - 5.jpg
No-name - 5.jpg (139.26 KiB) Vist 12043 gange
On scene - but unseen

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Martensit » 16. dec 2017, 16:44

Kom den så fra UK, eller sendte de den fra deres lager i Holland?

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Oscar123 » 16. dec 2017, 17:05

Martensit skrev:Kom den så fra UK, eller sendte de den fra deres lager i Holland?
Den kom fra lageret i Holland - hvilket formentlig også er årsagen til den ekstremt hurtige levering.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af LJ » 16. dec 2017, 17:08

Kæft den er lækker! :savl:
Hvad synes du om corduraskeden?

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af LJ » 16. dec 2017, 17:13

Min, da den lige var landet:
Vedhæftede filer
20171216_171805.jpg
20171216_172243.jpg

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Oscar123 » 16. dec 2017, 17:22

LJ skrev:Kæft den er lækker! :savl:
Hvad synes du om corduraskeden?
Skeden/tasken er af udmærket kvalitet med gode detaljer samt solide og ordentlige syninger. Der er en særlig kunststofindsats indvendig i tasken til at beskytte den mod klingen.

Som det ses på billederne er der talrige muligheder for at bære den eller fæstne den på oppakning eller lign. Det er faktisk en af de mest alsidige tasker/skeder til knive, som jeg har set - og det var da også en medvirkende årsag til at jeg valgte netop denne type. Om den så holder til ”virkelig” brug må tiden vise – men kvaliteten virker som sagt ordentlig.

:razz:
Oscar123
Senest rettet af Oscar123 16. dec 2017, 17:29, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af LJ » 16. dec 2017, 17:29

Oscar123 skrev: Tasken er af udmærket kvalitet med gode detaljer samt solide og ordentlige syninger. Der er en særlig kunststofindsats indvendig i tasken til at beskytte den mod klingen.

Som det ses på billederne er der talrige muligheder for at bære den eller fæstne den på oppakning eller lign. Det er faktisk en af de mest alsidige tasker/skeder til knive, som jeg har set - og det var da også en medvirkende årsag til at jeg valgte netop denne type. Om den så holder til ”virkelig” brug må tiden vise – men kvaliteten virker som sagt ordentlig.

:razz:
Oscar123
Jeg var i tvivl om hvilken model det skulle være da jeg i sin tid skulle vælge...men jeg bliver nok nødt til at købe en til :biggrin:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Har i et vildt sats bestilt en Lionsteel M5 G10

Indlæg af Oscar123 » 16. dec 2017, 17:31

LJ skrev:Jeg var i tvivl om hvilken model det skulle være da jeg i sin tid skulle vælge...men jeg bliver nok nødt til at købe en til :biggrin:
He, he... :giggle:

Ligesom med skydere kan man aldrig få for mange ordentlige knive...

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar