[Spørgsmål] Hvad er det for en kniv jeg har arvet?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[Spørgsmål] Hvad er det for en kniv jeg har arvet?

Indlæg af Kleth » 9. aug 2017, 17:42

Nu kender jeg d'herrers nidkærhed omkring identifikationen af turist-gøgl-knive :thumbup: Min egen intuition siger at det er turist-gøgl. Den skulle iflg min nu afdøde mormor være fra Lappland, men jeg gætter nu på at den stammer fra deres tur til Marokko for en menneskealder siden. Der er ingen synlige stempler
IMG_1708.JPG
IMG_1706.JPG
IMG_1707.JPG
IMG_1702.JPG
IMG_1703.JPG
IMG_1704.JPG
IMG_1705.JPG
Knivsbladet ser ud til at være skåret af et stykke fladjern og slebet til på en tør cementflise.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål] Hvad er det for en kniv jeg har arvet?

Indlæg af Kleth » 15. aug 2017, 06:14

Bump - Er der virkeligt ingen kvalificerede bud på hvilken kniv det kan være? :help:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: [Spørgsmål] Hvad er det for en kniv jeg har arvet?

Indlæg af Elbæk » 21. aug 2017, 21:02

Den ligner ikke nogen marokkansk kniv jeg kender.

Formen på både kniv og skede leder tankerne hen på en spansk albacete daggert fra 1700- el. tidl. 1800 tal.

Den simple punslede florale dekoration i mundingsblik og dubsko på skeden og det sjusket monterede billige kunstlæder på samme, får mig til at tænke på en souvenir knive fra spanien anno 1960-70.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål] Hvad er det for en kniv jeg har arvet?

Indlæg af Kleth » 21. aug 2017, 21:48

Elbæk skrev:Den ligner ikke nogen marokkansk kniv jeg kender.

Formen på både kniv og skede leder tankerne hen på en spansk albacete daggert fra 1700- el. tidl. 1800 tal.

Den simple punslede florale dekoration i mundingsblik og dubsko på skeden og det sjusket monterede billige kunstlæder på samme, får mig til at tænke på en souvenir knive fra spanien anno 1960-70.
Det tror jeg bestemt ikke er usandsynligt :thumbup: tidsrammen er passende og området også, de har færdedes meget i Spanien - Samisk er den i hvert fald ikke :giggle: og mit gæt med en billig souvenirkniv også passende :thumbup:

Takker
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar