Slibning af stål med forskellige egenskaber - forurening?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Slibning af stål med forskellige egenskaber - forurening?

Indlæg af C-X » 4. aug 2017, 13:03

Den her har jeg grublet over i et stykke tid.
Jeg sliber selv mine knive, økser og andre redskaber, på bl.a. Lansky sæt, Lansky Puck, DC4 sten, keramisk IKEA strygestål og polerer med filtskive med compound eller pap med ditto eller Autosol. Fra tid til anden starter jeg med en fil, hvis det er en genoplivning. Rimelig simple sager og hæderlige resultater.

Når jeg bruger div sten, som jo er porøse, så sætter der sig jo fint materiale heri. Har jeg først slebet en "ruster" og sliber efterfølgende en rustfri, så kan jeg jo ikke undgå, at massere noget materiale over på den rustfri. Vil det kunne påvirke dens egenskaber?

Man ser jo ofte rustfri stål få støv fra ikke rustfri på sig, for derefter begynde at udvikle rustpletter ned gennem støvet, som en slags katalysator.

Jeg er sikker på, at nogle af jer knivnørder, smedebasser og kemi-freaks har nogle tanker I kan dele.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Slibning af stål med forskellige egenskaber - forurening?

Indlæg af RoyalDuck » 4. aug 2017, 13:14

klejnsmede (rustfri smed hedder det vist i dag) plejer at være rimeligt hysteriske med hvad børster og slibebånd der har været i hvad!
jeg kan sagtens se problemet hvis du sliber/børster store arealer i rustfri plade og så et par dage efter konstaterer at båndet/børsten har afsat lidt rust-bart materiale - men jeg har svært ved at se det som et problem på en smal - 0.5 - 1mm, fas på en knivæg - tror også hårdheden er i spil der - du får simpelthen ikke tværet "gamle" jern spåner ned i hærdet stål på samme måde som i blød (relativt) rustfri plade
Senest rettet af RoyalDuck 5. aug 2017, 20:43, rettet i alt 1 gang.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Slibning af stål med forskellige egenskaber - forurening?

Indlæg af Martensit » 4. aug 2017, 14:53

Umiddelbart er min erfaring, at det ikke rigtigt har noget at sige. JEg har både carborundumsten, skiffer og belgisk brokke, samt et sæt DMT Diafolds, hvor de sidste er dem jeg bruger mest, efter at have brugt "bænkstenene" i lang tid er jeg konverteret til Diamant.
Om det er S35V, VG10, 440C, D2 eller 12C27, så har jeg ikke oplevet at de ruster efter at have slebet dem. Jeg er ikke hysterisk med rengøringen af mine slibesten, de bliver bare skyllet under rindende vand og så for de rigtige stens vedkommende stillet til tørre, diamanstenene tørrer jeg af med køkkenrulle. De har været brugt til alt muligt, både økser og knive, stemmejern, huljern og sakse, både rustfri og ikke rustfri.
Jeg har endnu ikke oplevet at der er noget af det rustfri der ruster, men jeg lader det som regel heller ikke ligge og søbe natten over, så det kan være, at jeg bare ikke har givet det muligheden.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Slibning af stål med forskellige egenskaber - forurening?

Indlæg af C-X » 4. aug 2017, 15:00

Jeg tænker, at det nok også er mere en teoretisk problemstilling, fremfor en praktisk. :hmm:

Trods gode svar, så lader jeg spørgsmålet stå åbent endnu, for dybere nørderier.

Husker noget om Scouts titanium knive og magnetisme, hvis de skulle bruges omkring miner, under vandet. Så langt ud kommer vi næppe... :giggle:
Den fyr savner jeg i øvrigt herinde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Slibning af stål med forskellige egenskaber - forurening?

Indlæg af Martensit » 4. aug 2017, 15:27

RoyalDuck har også ret i, at de rustfri smede nærmest religiøst holder orden på hvilke bælter, børster og file der er blevet brugt til andet end rustfrit stål. Hvis overfladen af Operaen i København kan ruste på grund af en forkert overfladebehandling (https://ing.dk/artikel/rust-pa-operaen- ... fejl-66523) så er jeg da ret sikker på, at overfladebehandling med forurenet værktøj og slibebånd kan give en uønsket effekt på længere sigt.

Rent praktisk med knive så bruger og sliber vi dem vel så ofte, at evt. begyndende rust bliver slidt og slebet af, inden det bliver synligt eller et problem.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Slibning af stål med forskellige egenskaber - forurening?

Indlæg af Raptor357 » 4. aug 2017, 15:47

Du fjerner jo partiklerne efterfølgende med poleringen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Slibning af stål med forskellige egenskaber - forurening?

Indlæg af Martensit » 4. aug 2017, 21:52

Personligt springer jeg ret tit poleringen over på brugsknive, det er min erfaring at en upoleret æg holder skæret længere, muligvis fordi den er lidt takket. Desuden, så har jeg altså ikke seperate stropper til rustfri og ikke-rustfri. Det får med det samme værktøj :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Slibning af stål med forskellige egenskaber - forurening?

Indlæg af C-X » 6. aug 2017, 16:56

Den med poleringen havde jeg ikke tænkt på, mht til fjernelse af fremmed materiale :thumbup:

Jeg oplever at en æg kan forekomme mere aggressiv, når den ikke poleres, hvilket kan være rart i køkkenet. Her får knivene tit en tur med det keramiske strygestål fra Ikea, som en genopfrisker.

På knive til skoven, samt økser, synes jeg det er de polerede der holder længst. Samtidig gør det rengøringen lettere og hindrer rust.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar