findes der en producent der laver knivblade til Leathermans multitools, så jeg selv kan skifte bladet?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

findes der en producent der laver knivblade til Leathermans multitools, så jeg selv kan skifte bladet?

Indlæg af Andreas E. » 6. jul 2017, 21:10

Hej.

Jeg har en Leatherman Charge TTI som jeg fik lige inden den nye knivlov trådte i kraft.
Derfor er knivbladene med fingerrille frem for hul, så den ikke er enhåndsbetjent.
Jeg kunne imidlertid godt tænke mig, at få et enhåndsbetjent værktøj og har derfor kontaktet den danske importør. De kan imidlertid ikke hjælpe og oplyser i øvrigt, at man ikke kan købe løse blade gennem dem.
Mit spørgsmål er så om der findes en producent der laver knivblade til Leathermans multitools, så jeg selv kan skifte bladet?

På forhånd tak!
Senest rettet af Refraktorius 1. nov 2018, 07:51, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tohåndsbetjent Leatherman Charge TTI

Indlæg af Langenge » 6. jul 2017, 21:23

Mon ikke det nemt løber op i noget, der fælt nærmer sig de 1200 kroner, som en ny Charge TTI koster?

EDIT: Og ellers er bladet måske det samme som i nogle af de billigere modeller, og man kan så købe sådan en billigere model, og skralde den?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tohåndsbetjent Leatherman Charge TTI

Indlæg af Elbæk » 6. jul 2017, 22:24

Langenge skrev:Mon ikke det nemt løber op i noget, der fælt nærmer sig de 1200 kroner, som en ny Charge TTI koster?

EDIT: Og ellers er bladet måske det samme som i nogle af de billigere modeller, og man kan så købe sådan en billigere model, og skralde den?
Det er ikke samme blad som nogen af de billigere modeller, formen er lidt anderledes og stålet er bedre.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tohåndsbetjent Leatherman Charge TTI

Indlæg af Langenge » 6. jul 2017, 23:19

Elbæk skrev:
Langenge skrev:Mon ikke det nemt løber op i noget, der fælt nærmer sig de 1200 kroner, som en ny Charge TTI koster?

EDIT: Og ellers er bladet måske det samme som i nogle af de billigere modeller, og man kan så købe sådan en billigere model, og skralde den?
Det er ikke samme blad som nogen af de billigere modeller, formen er lidt anderledes og stålet er bedre.
Heller ikke Wave?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tohåndsbetjent Leatherman Charge TTI

Indlæg af Elbæk » 6. jul 2017, 23:47

Langenge skrev:
Elbæk skrev:
Langenge skrev:Mon ikke det nemt løber op i noget, der fælt nærmer sig de 1200 kroner, som en ny Charge TTI koster?

EDIT: Og ellers er bladet måske det samme som i nogle af de billigere modeller, og man kan så købe sådan en billigere model, og skralde den?
Det er ikke samme blad som nogen af de billigere modeller, formen er lidt anderledes og stålet er bedre.
Heller ikke Wave?
Klingen på en Wave er 420HC, på en Charge TTI er den i CPM S30V. 420HC er udmærket standard stål, mens CPM S30V er et højkvalitets pulverstål med markant bedre egenskaber end 420HC. At bytte om på de to, blot for at gøre klingen enhåndsbetjent, er et decideret dårligt bytte (synes jeg).

Men, selvom man så valgte at gøre det bytte, så står man med det problem, at selvom klingerne umiddelbart ser ud til at være identisk udformede, så er den del som fæstner klingen til toolet forskellige dimensioneret og udformet på de to klinger, kun ganske lidt, men stadig nok til at klingerne ikke umiddelbart kan ombyttes på de to tools. Man kan måske file klingen fra en Wave til så den passer (det ser faktisk sådan ud), men personligt gad jeg ikke købe en wave og skille den ad blot for at prøve at se ad.

På både Wave og Charge TTI er de serraterede klinger i 420HC, men udover at de indebærer samme udformning som klingerne med ret æg iht. kompatibilitet, så mister man seleskæreren ved at skifte fra en Charge TTI til en Wave klinge. Igen; i min optik et dårligt bytte blot for at få kniven enhåndsbetjent.

Jeg tvivler på at du finder originale klinger til Charge TTI som reservedele noget sted, Leatherman holder deres reservedele tæt ind til kroppen.

De her gutter laver nogle virkelig fine custom klinger til Leatherman Tools: https://txtoolcrafters.com/
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tohåndsbetjent Leatherman Charge TTI

Indlæg af C-X » 7. jul 2017, 08:39

Hvis de sælger toolsne modificerede, kunne det jo netop være, at de havde lidt afmonterede klinger liggende. :???:

Til sidst er det nok lettere, at TS sælger dette tool og køber et nyt - hvilket han vist også allerede forsøger.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Tohåndsbetjent Leatherman Charge TTI

Indlæg af Andreas E. » 8. jul 2017, 09:18

Tak for jeres svar.
Det ser ud til at det bedste er at sælge værktøjet og sidenhen købe et andet.
Det er til salg på dba, så nu må se hvad der sker.
Hvilket Leatherman multitool er i øvrigt jeresfavorit og hvorfor?

Slettet bruger

Re: Tohåndsbetjent Leatherman Charge TTI

Indlæg af Slettet bruger » 31. okt 2018, 23:19

Jeg har knækket klingen på min leatherman charge titanium idag. Den med seleskæret og savtakket på klingen. Er der nogen der har yderligere oplysninger om reservedele jeg kunne da godt tænke mig at få den repareret istedet for at forsøge at svejse det. Osv.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Tohåndsbetjent Leatherman Charge TTI

Indlæg af Senserazer » 1. nov 2018, 06:01

Slettet bruger skrev:
31. okt 2018, 23:19
Jeg har knækket klingen på min leatherman charge titanium idag. Den med seleskæret og savtakket på klingen. Er der nogen der har yderligere oplysninger om reservedele jeg kunne da godt tænke mig at få den repareret istedet for at forsøge at svejse det. Osv.
Det dækker deres garanti.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Slettet bruger

Re: Tohåndsbetjent Leatherman Charge TTI

Indlæg af Slettet bruger » 1. nov 2018, 07:31

Senserazer skrev:
1. nov 2018, 06:01
Slettet bruger skrev:
31. okt 2018, 23:19
Jeg har knækket klingen på min leatherman charge titanium idag. Den med seleskæret og savtakket på klingen. Er der nogen der har yderligere oplysninger om reservedele jeg kunne da godt tænke mig at få den repareret istedet for at forsøge at svejse det. Osv.
Det dækker deres garanti.
Jeg har bare købt den her på forum af en bruger så hvor skal jeg gå hen med den.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tohåndsbetjent Leatherman Charge TTI

Indlæg af Elbæk » 1. nov 2018, 09:04

Slettet bruger skrev:
1. nov 2018, 07:31
Senserazer skrev:
1. nov 2018, 06:01
Slettet bruger skrev:
31. okt 2018, 23:19
Jeg har knækket klingen på min leatherman charge titanium idag. Den med seleskæret og savtakket på klingen. Er der nogen der har yderligere oplysninger om reservedele jeg kunne da godt tænke mig at få den repareret istedet for at forsøge at svejse det. Osv.
Det dækker deres garanti.
Jeg har bare købt den her på forum af en bruger så hvor skal jeg gå hen med den.
Send mig en PM.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar