Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af LJ » 22. jun 2017, 21:56

I en anden tråd om valg af kniv (https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 72#p773072) kom emnet på banen og Refraktorius fandt ikke emnet relevant for den tråd.

Det er jo imidlertid en lov der influerer på manges vaner mht knive, særligt på et forum som NVF, hvorfor det kunne være interessant at høre om lovens reelle indvirkning på folks anvendelse.

For mit eget vedkommende har den vel egentlig ikke haft den store indflydelse. Som knægt havde man jo tit en lommekniv med sig og det fulgte med en lang årrække men stoppede for efterhånden mange år siden, efter en periode hvor jeg ikke havde brugt den.
Nu medbringer jeg en foldekniv hvis jeg ved jeg skal bruge den og derudover en fornuftig kniv på jagt eller blot en tur i skoven/naturen.

Hvordan har den indvirket i jeres brug?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 22. jun 2017, 22:03

For mig har den betydet, at jeg uden nogen bekymringer tager en stor kniv med i skoven.
Desuden at jeg uden bekymringer har en lille foldekniv i lommen til hverdag.

Så tommelfingeren op ad her fra.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af ReneKJ » 22. jun 2017, 22:05

Jeg går ikke længere med lommekniv.
Tommelfingeren nedad herfra.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Raptor357 » 22. jun 2017, 22:13

Bruger jeg noget bruger jeg en enhånds betjent der er låsbar.
Det blev det jeg brugte tidligere også kaldt, selv om den ikke var enhånds betjent. Så for mig er det positivt at man er sluppet af med betegnelsenz enhånds betjent.
Men det er trist at man ikke længere må have en brugskniv uden at skulle gøres til offer for en fremmeds mening om hvad der er anerkendelses værdigt :puke:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Marius » 22. jun 2017, 22:15

Er stoppet med at gå med kniv grundet den manglende retssikkerhed på området. Hvis jeg boede uden for byen ville min risikovurdering være en anden.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af LJ » 22. jun 2017, 22:36

Ærgeligt at den har medført flere begrænsninger end muligheder.
Det er nu sørgeligt at de der betales fyrsteligt for at varetage vores alles interesser er så udvidende og virkelighedsfjerne, at de ikke kan se at lovgivningen stort set kun rammer de almindelige borgere.
Folk på "den anden side" er jo fuldstændig ligeglade, da de stort set intet har at miste og alligevel har så mange domme på kontoen, at en fra eller til ingen forskel gør.

Det samme gør sig jo gældende med våbenloven. Man afvæbner almindelige borgere mens de kriminelle opruster efter behag. :puke:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Elbæk » 22. jun 2017, 22:39

Jeg har ikke længere fast en lille Victorinox Classic kniv i lommen.

Og så har jeg brugt alt alt for mange penge på at udvide min, i forvejen absurde, knivsamling med enhåndsbetjente foldeknive :oops:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Flugteren » 23. jun 2017, 00:35

Intet. Jeg går dagligt rundt alle steder med en Lansky Responder X9 i inderlommen på blazeren. Den er praktisk til åbning af pakker - er ofte på et kontor - og her er den genial til at åbne leveringen af kontorartikler, hvor disse ofte er pakket ind i kraftig plast og tape.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Grendel » 23. jun 2017, 07:01

Jeg købte nogle flere knive (låsbare og enhåndsbetjente ) går ikke med kniv i lommen mere.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

PSJensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30. jul 2014, 10:16
Interesser: Jagt og knive
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 7 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af PSJensen » 23. jun 2017, 07:11

Jeg har droppet min trofaste victorinox classic sd, som jeg har ellers altid haft haft liggende i lommen. Usikkerhed om lovlighed i byen er for stor.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Bofhenator » 23. jun 2017, 07:23

Jeg har en lille nydelig lommekniv i lommen til æbler og pakker og den slags, den bliver pillet ud når jeg skal i byen og til koncerter og den slags. Det har jeg altid haft. Nu er det en en enhåndsbetjent kniv.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Holten101 » 23. jun 2017, 07:57

Med ganske få undtagelser har jeg altid en enhåndsbetjent foldekniv på mig.

Loven er dog stadig et morads:-(
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 23. jun 2017, 08:22

Til daglig ikke det store.

Jeg har en Lansky Mad Rock jeg bruger på arbejde og tur/retur. Den bruges også i mere private sammenhænge, når der skal udføres "grov-arbejde".

I bilen bor der et fint MT, Leatherman Rebar og vist nok en generisk kina-SAK.

I "civil" beklædning er det min Spiderco SpyDK der kommer med, næsten alle steder. Alternativt kunne det også have været en lille non offencive SAK. Jeg er nok lidt atypisk i min adfærd og undgår steder med mange mennesker og kører generelt udenom byen, som jeg bor i udkanten af.
Hvis der er situationer hvor en kniv ikke er velkommen, så må den blive hjemme eller i bilen.

Skal jeg i skoven, så medbringer jeg nu også plus size knive. Det er eneste gode af den lov.

Jeg har ikke købt en OHO endnu og min interesse går ikke rigtig den vej, eller også er de mulige kandidater for dyre. Store foldere er heller ikke så sexede, i min optik, og kan ofte erstattes af fastbladede.

Så det eneste der lider er min retssikkerhed. Jeg kan tørt konstatere, at de såkaldte liberale partier, også i denne sammenhæng, er en flok indsnævrede socialdemokrater, der aktivt modarbejder borgernes frihedsrettigheder og agerer moder stat.

Som det er nu, tør jeg godt fortsætte min adfærd. Skifter det politisk, så vi får en rød regering, så kunne jeg frygte, at politiet igen finder på deres egne lovtolkninger. Gud nåde og trøste os, hvis vi en dag får en radikal justitsminister...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Starling » 23. jun 2017, 13:31

For mig har den nye knivlov betydet at jeg nu frit har kunne indkøbe nogen herlige enhåndsknive af mærker som Spyderco, Viper, Benchmade og mange andre - jeg er Søren Pind dybt taknemmelig over, at han trods alt tog sig sammen til at ændre knivloven i en mere liberal retning. Nu mangler vi så at springknive, balisongs, faldknive og halsknive bliver legaliseret.

Til daglig går jeg ikke på gaden med kniv, da jeg ikke rigtigt har grund til at gøre det. Er jeg på skovtur nyder jeg at medbringe en lækker enhåndskniv - gerne en Spyderco.
Jeg synes at den nye knivlov er et skridt i den rigtige retning, men der er et stykke vej endnu, før at knivloven er perfekt.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Refraktorius » 23. jun 2017, 14:10

Personligt har den betydet, at jeg medbringer det relevante værktøj når jeg kan argumentere for at det kan være relevant.
(Men jeg er hvid, veluddannet og ustraffet, så jeg er ikke i målgruppen for hvem der skal chikaneres med loven)


Som moderator har den betydet, at jeg skal bladre mig gennem mere hylen og jamren.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Kenned » 23. jun 2017, 14:33

Jeg gik ikke så ofte med kniv tidligere(bor i centrum af København), men nu gør jeg det KUN på vandretur, jagt, fiskeri og lignende, hvor selv den mest ihærdige politiklon af tolder-kjeld vil have mere end svært ved at få mig dømt, selv hvis han får assistance af én af de dommere der var med til at tørpule uheldige knivejere med en sandpapirsdildo.

Derudover har min japanske ragekniv skiftet betegnelse til enhåndsbetjent foldekniv :biggrin: . I øvrigt sjovt som éns billigste og simpleste kniv alligevel kan være den fedeste :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Krung » 23. jun 2017, 15:54

Jeg er holdt op med at gå med kniv efter første lov. Jeg er ikke begyndt igen, nu ryster jeg bare på hovedet af dem, der har lavet den nye elastiklovgivning. Vi er gået fra noget tåbeligt, til noget retsstatskrænkende.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Lycon » 23. jun 2017, 15:59

Jeg bære fortsat kniv (to faktisk) hver eneste dag som jeg har gjort de sidste 40 år, og det bliver jeg ved med.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 23. jun 2017, 16:43

Jeg var skeptisk overfor den nye knivlov i tiden op til, da der blev præsenteret nogle udkast, som ikke var så heldige.
I den endelige version, føler jeg mig helt tryk, med den adfærd jeg har i min dagligdag.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Sortseer » 23. jun 2017, 18:07

Ikke en hujende fis - og det gjorde den forrige heller ikke. Jeg medbringer kniv når og hvor jeg finder det passede. Som halv bonderøv, er jeg nok heller ikke under nævneværdig risiko for at komme i vanskeligheder.

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Coldsteel » 23. jun 2017, 18:32

Før gik jeg med en kniv 200+ dage om året. Nu har jeg en med 5-10 gange fiskeri og i skoven. Loven stinker.
Savner den stort set dagligt.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Werecat » 23. jun 2017, 22:59

Jeg gik med en leatherman kick i min EDC taske, nu er lommen tom. Jeg burde finde et knivløst multitool, men har ikke fået mig taget sammen til det. Jeg skal ikke risikere størstedelen af mit fritidsliv på en lov der essentielt er lavet for at omgå lighed for loven.

Min gamle far der er gået på pension og ikke føler at en straksdom vil betyde andet en at lejligheden bliver lidt mindre for en periode går stadig med sin røde schweizerkniv. Kender jeg ham ret, håber han inderst inde at han bliver stoppet, så han kan tage kampen.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af BoPe » 24. jun 2017, 08:36

Denne knivlov og de forrige har betydet, at jeg ikke længere bærer rundt på nogen form for skærende instrument med mindre, det er i situationerne "jagt", "fiskeri" eller "spejder".

Knivloven har også betydet, at en skovtur gik lidt i vasken, da min kone havde været så dum at ville tage en større køkkenkniv med til at skære franskbrød - i stedet for at skære det hjemmefra.

Man kan kigge på domspraksis og de sager, der har været med knive - fra Tolder-Kjeld over Audi-sagen til Saturdara rockeren: Alle knivbærere, der ikke er 100 % "jagt", "fiskeri" eller "spejder", er én totalkontrol væk fra at være dømte våbenlovsovertrædere - uanset deres status som bedsteborgere.

Selv ved direkte transport fra isenkræmmer til køkken i svejselukket plastemballage med kvittering ville jeg ikke udelukke en dom, hvis der blev presset på fra politi og anklagemyndighed.

Nå, men jeg ser da frem til at domspraksis viser, at jeg tager fejl - gerne fuldstændigt fejl.

Jeg har det dog sådan, at det er bedre for alle, hvis det er andre end mig, som er forsøgskaniner i den sammenhæng, og I er sikkert enige med mig. Så kom frisk.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Martensit » 24. jun 2017, 09:16

Jeg har lagt kniven på skrivebordet, og skiftet det multitool jeg havde i tasken ud med en rigtig kraftig saks.
Min higen efter enhåndsbetjente foldeknive blev øjeblikkeligt styret, og gik fra "Jeg vil ha!!!" til "Det køber jeg hvis der opstår et reelt behov..."

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Kalthoff » 24. jun 2017, 12:18

Lommekniven er pensioneret.

Jeg medbringer knive sammen med jagt- eller fiske-udstyr på vej direkte til/fra jagt eller fisketur.

Førhen lå der en bræk-af-hobbykniv i bilen sammen med det øvrige værktøj der ligger fast i bilen. Den er fjernet. Jeg savner den hyppigt når jeg roder med bil.

Førhen lå der en bræk-af-hobbykniv i hver af mine værktøjskasser. De er fjernet nu. Jeg savner dem hyppigt.

Jeg har bevaret et par bræk-af-hobbyknive. De ligger for sig selv i kælderen og kommer kun med udenfor når der er et direkte behov hvor det er åbentlyst for enhver at jeg er igang med en teknisk/praktisk opgave og jeg samtidigt er iført kedeldragt/arbejdstøj og de kommer den direkte vej fra kælderen til der hvor de bruges og straks retur.

Jeg har nogle få gange transporteret hobbyknive i bil ifbm. praktiske opgaver hvor de var nødvendige, men så har de ligget i store værktøjskasser og bilen har været halvt fyldt op med værktøj og materialer. Det er dog ikke noget jeg er tryg ved.

Politibetjentene i København har jo fået den dårlige vane at kigge ind i bilen og spørge "hvad er det" og "hvor skal du hen med det" og "hvor har du købt det" og "hvad skal du bruge det til" når de stopper en i bil. Gerne med hele hovedet og halvdelen af overkroppen inde igennem vinduet. Kombineret med resultatløn for deres chefer og måltal for antal sigtelser, så er jeg meget utryg ved at færdes med nogen form for skærende værktøj i offentligheden uanset hvor agtværdigt et formål jeg selv mener jeg har.

:puke:

Besvar