Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Lycon » 24. jun 2017, 16:40

Jeg forstår så udmærket jeres skepsis og deler den ubetinget. Det jeg ikke forstår er hvordan I kan klare jer uden en kniv, jeg mener jeg bruger mine knive hver eneste dag, enten bladet eller et af værktøjerne, og oftest begge dele, både erhvervsmæssigt men så sandelig også uden for kontortid.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 24. jun 2017, 16:53

Jeg er også udmærket klar over, at jeg løber en ikke uvæsentlig risiko. Den prøver jeg at minimere ved mit valg af kniv - mht form og udførelsen. En sub 70 mm i et ikke for truende design, når mine argumenter er vage, i forhold til mine behov.
Optræder man med en "taktisk" udseende, halvstor, OHO, så vil man nok virke mere indbydende overfor en negativ vurdering, fra den betjent som vil udgøre første hindring.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Flugteren » 24. jun 2017, 17:57

C-X skrev:Jeg er også udmærket klar over, at jeg løber en ikke uvæsentlig risiko. Den prøver jeg at minimere ved mit valg af kniv - mht form og udførelsen. En sub 70 mm i et ikke for truende design, når mine argumenter er vage, i forhold til mine behov.
Optræder man med en "taktisk" udseende, halvstor, OHO, så vil man nok virke mere indbydende overfor en negativ vurdering, fra den betjent som vil udgøre første hindring.
Det tror jeg så også handler om, hvor man befærder sig, og hvordan man er klædt. Jeg har aldrig oplevet problemet med mine Lansky Responder knive i en blazer
På Frederiksberg.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 24. jun 2017, 18:04

Lige netop en kniv med det udseende OG funktionalitet ville jeg ikke bære i den forbindelse.

Bruger faktisk kun min grimme Mad Rock fordi den er så forbandet stærk og praktisk - og kun i arbejdstøjet.

Kald det hvad I vil; smagsdommeri og selvstrammeri - dén risiko løber jeg ikke. Så hellere noget der ville kunne være UK legal, ikke at en dansk betjent/anklager/dommer interesserer sig for dette, men blot for at fortælle hvor jeg vil hen ad.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 24. jun 2017, 20:01

Der lader til at herske en del paranoia i forhold til det at bære knive.

Jeg vælger at bære en lille, ikke låsbar, tohåndsbetjent foldeknive som "næsten EDC".

Med den har jeg ingen som helst bekymringer med at færdes hvor end jeg vil. Dog med den viden, at jeg skal lade den være hjemme eller i bilen, hvis jeg går på bar eller til koncert etc.

Forstår ikke helt den noget udtalte bekymring omkring det at bære en lille foldekniv.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 24. jun 2017, 20:37

Det må være den manglende retssikkerhed :blink:

Var jeg en urban NVF'er ville jeg også føle mig endnu mere udsat.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Senserazer » 24. jun 2017, 21:52

Jeg gik, før "endnu mere makværks-loven", med en leatherman Kick, hver dag. Efter den nye knivlov har ingen af mine knive, eller værktøjer med knive, forladt huset. Jeg tør ganske enkelt ikke risikere at tage en kniv med. At dommeren egentlig bare skal synes jeg er grim, eller har været irriterende igennem en længere periode, for at smide mig i spjældet, er ikke noget jeg føler mig ret tryg omkring.

Til gengæld mangler jeg en kniv næsten hver eneste dag, og de dage jeg ikke mangler kniven, mangler jeg et af de andre værktøjer fra min Kick. Fuck vores "retssystem" :razz:
Senest rettet af Senserazer 25. jun 2017, 16:20, rettet i alt 1 gang.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 24. jun 2017, 21:59

Jeg har nu endnu til gode at høre om den lovlige borger, der er dømt under seneste knivlov. Ja, det kan blive mig først, men der må være mere oplagte kandidater, trods alt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 24. jun 2017, 22:12

Hvis man ikke har turde forlade sit hjem med en kniv på sig, så vil jeg mene at man voldfortolker loven værre end nogen dansklærer kan voldfortolke en Scherfig tekst.

Og så vil jeg mene, at man lige skal drikke en kold øl og få ro på.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 24. jun 2017, 22:18

En kold øl og ro er en universal løsning på mange problemer! :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 24. jun 2017, 22:40

Lige præcis :thumbup:

Har lige åbnet en IPA for at løse dagens problem: Mine radisser egnede sig ikke til menneskeføde.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 24. jun 2017, 22:46

Hancock Old Gamrinus "Dark" :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Marius » 25. jun 2017, 00:19

Scrapper skrev:Hvis man ikke har turde forlade sit hjem med en kniv på sig, så vil jeg mene at man voldfortolker loven værre end nogen dansklærer kan voldfortolke en Scherfig tekst.

Og så vil jeg mene, at man lige skal drikke en kold øl og få ro på.
Tjah man skal ihvertfald så lige en smut hjem først og lægge kniven, for hvordan er det nu det er med steder der udskænker øl :blink:
hvis en person bærer kniv på steder eller under omstændigheder, hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentiel voldelig karakter – f.eks. i værtshusmiljøer i aften- eller nattetimerne [...], uanset om den pågældende person tidligere på dagen har haft et anerkendelsesværdigt formål med at bære kniven".
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 25. jun 2017, 00:23

Det er stadig tilladt at nyde en øl i eget hjem, omgivet af knive og andet stål :alcohol: :axe
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Scrapper » 25. jun 2017, 00:28

Jo jo, hvis man absolut skal på værtshus, for at kunne drikke sig en øl, så har man en udfordring.

Lige nu sidder jeg i min sofa, og får mig en kold.

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Malte59 » 25. jun 2017, 03:49

Jeg nægter at lade mig knægte af den omsiggribende paranoia vedrørende fortolkningen af den nye knivlov. Jeg har med tak taget imod, at 1-hånds betjente er blevet "lovlige", og dermed anvender jeg OHO knive og multitools som EDC i præcis det omfang jeg finder relevant. Spyderco, Benchmade, Leatherman 1-hånds wave, skeletool, freestyle og røde SAKs efter behov. I loven står der, at mindre foldeknive som udgangspunkt betragtes som "anerkendelsesværdige" - det holder jeg mig til .. og hvis jeg støder på en betjent, der mener noget andet - så tager jeg med glæde sagen!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af ReneKJ » 25. jun 2017, 07:52

Malte59 skrev: I loven står der, at mindre foldeknive som udgangspunkt betragtes som "anerkendelsesværdige" - det holder jeg mig til .. og hvis jeg støder på en betjent, der mener noget andet - så tager jeg med glæde sagen!
Det står der ikke noget om i selve loven.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=179910

Det kan godt være at man som advokat kan finde rundt i forarbejder, betænkninger og udtalelser og derefter nå frem til det.
Men når jeg som almindelig dansker kigger i lovteksten så ser jeg ingen sådan beskyttelse.
Og jeg tør ikke satse på teoretiske betragtninger inden for et område hvor de netop har demonstreret at de ikke forstår at skelne skidt fra kanel.

Før den første dom falder ved vi reelt ingenting, og det skal altså ikke være mig der danner præcedens inden for den strafferamme.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af PSindrup » 25. jun 2017, 08:00

Refraktorius skrev:Personligt har den betydet, at jeg medbringer det relevante værktøj når jeg kan argumentere for at det kan være relevant.
(Men jeg er hvid, veluddannet og ustraffet, så jeg er ikke i målgruppen for hvem der skal chikaneres med loven)
Dette til trods, så er der jo ingen garanti for at du ikke en dag kunne blive chikaneret - og måske endda retsforfulgt - fordi ordensmagten og du har et forskelligt syn på hvad der er relevant og ikke mindst hvornår.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 25. jun 2017, 13:27

Fedt at der er mennesker med din holdning, Malthe :razz:

Personligt har jeg hverken overskuddet eller energien, hvis det skulle blive mig der blev ramt, og jeg føler at der er for meget i klemme. Samtidig kan jeg ikke undvære en kniv på mig, så jeg prøver at flyve under radaren.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Senserazer » 25. jun 2017, 16:22

Malte59 skrev:Jeg nægter at lade mig knægte af den omsiggribende paranoia vedrørende fortolkningen af den nye knivlov. Jeg har med tak taget imod, at 1-hånds betjente er blevet "lovlige", og dermed anvender jeg OHO knive og multitools som EDC i præcis det omfang jeg finder relevant. Spyderco, Benchmade, Leatherman 1-hånds wave, skeletool, freestyle og røde SAKs efter behov. I loven står der, at mindre foldeknive som udgangspunkt betragtes som "anerkendelsesværdige" - det holder jeg mig til .. og hvis jeg støder på en betjent, der mener noget andet - så tager jeg med glæde sagen!
Jeg ville ønske jeg havde råd til den tilgang, og havde jeg ikke andre våben der afhang af ren straffeattest, så havde jeg det nok også.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af ReneKJ » 25. jun 2017, 17:49

Sådan lidt apropos, så har politiet i århus netop indført visitationzone i Århus Vest pga de aktuelle bandeopgør.
De inkludere også et stykke af ringvejen, en af byens hovedfærdselsårer.
http://jyllands-posten.dk/aarhus/politi ... depisoder/

Hvorfor syntes jeg det er relevant?
Jo, for her er netop et eksempel på at du kan komme kørende i din egen bil, pænt væk fra natteliv og større forsamlinger, og så alligevel risikere at skulle forsvare hvad du måtte have liggende af knive i bil eller lommer.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af C-X » 25. jun 2017, 18:17

Jeg sad lige og hørte det i bilradioen, her på vej hjem efter en skovtur, hvor jeg naturligvis havde knive med.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Ingsorsi » 25. jun 2017, 19:55

Knivloven har betydet for mig, at jeg har mistet en betydelig mængde tillid til vores retsvæsen, politi og politikere. Jeg er stort set stoppet med at have en kniv med, selvom jeg altid havde et multiværktøj på mig før. Nu har jeg kun kniv med direkte til og fra jagt og fisketur. Jeg havde også altid en victorinox multifunktionskniv i bilen men det tør jeg ikke rigtigt mere selvom det har været virkeligt nyttigt ved mange lejligheder tidligere.

Det føles som om jeg er med i en kafka-roman: det er umuligt for mig at afgøre uden en tvivlsfølelse hvorvidt det er lovligt at have en kniv på mig i utallige situationer. Så sent som i denne weekend, da jeg var i skoven, ville jeg gerne have haft kniv med, men endte med at droppe det, selvom jeg havde læst følgende på https://www.politi.dk/da/servicemenu/ba ... _knive.htm

Andet lignende anerkendelsesværdigt formål: En kniv vil også lovligt kunne bæres og besiddes som led i en lovlig fritidsaktivitet. Dette gælder ifølge lovforarbejderne til knivloven fx spejdere og andre, der dyrker friluftsvirksomhed såsom vandreture, skovture, sejlture mv. og i den forbindelse anvender kniv. Det er således også tilladt at bære og besidde kniven direkte til eller fra den lovlige fritidsaktivitet.
Jeg læser umiddelbart ovenstående som at enhver må have en kniv med i skoven. Men en tekst på politi.dk er næppe nok til at slippe for en dom i retten, hvis man bliver stoppet i en eller anden visitationszone (et andet anslag mod min tillid til retsvæsen, politi og politikere). Og hvem ved, om den forklaring jeg ville have til mit behov for kniven på skovturen ville være gået i retten. Måske en dommer ville mene at man godt kunne klare sig i skoven uden en kniv.

Øv. :thumbdown:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Refraktorius » 26. jun 2017, 08:27

Specielt den del hvor der er uklare linjer mellem hvad der er "ok" og "ikke ok" og at man de facto har indført omvendt bevisbyrde.... Det er en regulær skamstøtte i et retssamfund.


Nå, jeg kan da se at jeg skal transportere interessante ting genem visitationszonen senere i dag. Må hellere dobbeltkontrollere at jeg husker alle papirerne.
:giggle:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Knivloven - Hvad har den betydet for dig?

Indlæg af Langenge » 26. jun 2017, 08:45

Av ja, Jeg kommer vist også gennem den zone med sjove ting bag i bilen.
De har jo taget et stykke af ringvejen med.
.
Udklip.JPG
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar