Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af DonWerner » 27. feb 2017, 20:28

Hejsa,

Jeg har erhvervet mig et Lansky slibesæt med diamantsten plus en 1000 og 2000 grit keramisk sten og en læderstrop og er nu godt igang med at lærer at bruge det. Jeg har i dag slebet min Shirogorov Neon foldekniv der har et blad af M390 stål og den er blevet usandsynlig skarp, som et barberblad og kan tage hår af min arm uden problemer. Den er slebet på en 25 graders vinkel. Så langt så godt.

Jeg har så også en lille Spyderco Byrd lommekniv med 8Cr13Mov stål og den volder mig til gengæld store problemer! Da jeg testede hvilken vinkel den var slebet i fra fabrikken lå den tættere på 30 grader end 25 grader og jeg har derfor slebet den fra det udgangspunkt. Jeg har forsøgt at "reprofile" den og slebet den helt fra den groveste sten og opefter, blot for at være helt sikker. Men uanset hvad delen jeg prøver så opnår jeg ikke en tilfredsstillende skarphed. Nuvel, den kan da godt slice papir, men det sker ikke med den samme legende lethed og vi er ikke i nærheden af at være barberskarp. Så hvad kan være problemet? Skal jeg prøve at reprofile den til 25 grader eller findes der stål som bare ikke kan opnå samme skarphed som f.eks. M390?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af LapuaMagnum » 27. feb 2017, 20:53

Jeg ved intet om stål på knive og alt det der, men kunne det ikke være fordi det er noget carbonstål at det bare vil tage lang tid, meget lang tid, for det er nok så hårdt at det dine sten måske ikke kan slibe dem?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af DonWerner » 27. feb 2017, 21:19

Muligvis, men vil da mene at M390 er en væsentlig hårdere stål type end 8Cr13Mov?

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af Martin G » 28. feb 2017, 09:13

Vinkel spiller en kæmpe rolle på skarpheden. Umiddelbart er der 10 graders forskel på vinklerne total. MEN det kan sagtens vise sig at være mere eller mindre alt efter hvor dybt knivene er monteret i klemmen.

Ellers Mit gæt er at du enten ikke har ramt apex eller også har du brugt for meget pres under slibning og stropping.

Det er Svært at sige uden at have set kniven :smile:
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Fnuller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 19. jan 2006, 02:52
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 59 times
Been thanked: 15 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af Fnuller » 28. feb 2017, 17:14

Eller hvis man bliver for "ivrig", og ikke holder stangen oppe eller nede i det ovale styrehul.. Så smutter skarpheden...

Fnuller... Som bruger Apex til de brede, og Lansky til de smalle knive.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af Martensit » 28. feb 2017, 20:34

En mulighed er, at du endnu ikke er nået helt til æggen, og derfor har en relativt bred og sløv æg men nogle flot polerede sider.
Prøv at tegne på æggen med en sprittusch og give den et strøg med den fine sten, for at se hvor du egentlig fjerner materale.
Alternativt, så kan du se gough custom på youtubes video om at bruge Lansky systemet, og så give den en omgang forfra, hvis du kan slibe m390 til barberskarpt, så kan skal du bare gentage succesen med det noget blødere stål ved at genskabe alle dine trin :)

https://www.youtube.com/watch?v=ZlI5PaXsfOk

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af DonWerner » 1. mar 2017, 11:01

Nu prøvede jeg igen i går og startede helt fra bunden med den groveste sten, grit 70 mener jeg den er, og arbejdede mig op ad derfra. Men kan simpelthen ikke få den lille, undskyld mit franske, lortekniv ordentlig skarp uanset hvad jeg gør. Det endte med at jeg prøvede at reprofile den til 25 grader, stadig uden held. Fatter det ikke...

Jeg har prøver tricket med tuschen og jeg rammer æggen fuldstændig "dead on", så det er ikke umiddelbart problemet. Nå, jeg giver det nok et skud mere senere i dag, nu er det efterhånden blevet en kamp der skal vindes.

To be continued...

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af Martin G » 1. mar 2017, 11:36

DonWerner skrev:Nu prøvede jeg igen i går og startede helt fra bunden med den groveste sten, grit 70 mener jeg den er, og arbejdede mig op ad derfra. Men kan simpelthen ikke få den lille, undskyld mit franske, lortekniv ordentlig skarp uanset hvad jeg gør. Det endte med at jeg prøvede at reprofile den til 25 grader, stadig uden held. Fatter det ikke...

Jeg har prøver tricket med tuschen og jeg rammer æggen fuldstændig "dead on", så det er ikke umiddelbart problemet. Nå, jeg giver det nok et skud mere senere i dag, nu er det efterhånden blevet en kamp der skal vindes.

To be continued...
Ud fra de nye informationer er 2 muligheder.

1. Du rammer ikke apex (æggen) med ALLE dine sten. og derfor har en meget rug æg

2. Du ligger for meget pres på dine sten eller særligt dit læder.. hvilket også vil resultere i en rug æg eller en "væltet" æg på læderet

Stenen/læderets vægt alene er nok. der skal kun være pres på når du vil fjerne meget metal hurtigt.

Hvor i jylland er du fra?
“Der var et egern!”

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af DonWerner » 2. mar 2017, 19:47

Så lykkedes det endelig at få en nogenlunde skarp æg på kniven. Jeg forsøgte ikke at trykke så hårdt med de sidste to sten og det virkede, så tror måske det har været problemet. Jeg har nok været for ivrig og simpelthen brugt for mange kræfter. Tak for tippet Martin. :-)

En lidt irriterende ting der ofte sker for mig, når jeg sliber mine knive på Lansky systemet er, at stenen smutter for mig og ryger for langt frem, hvilket resulterer i at jeg på "tilbagevejen" banker enden af stenen direkte ind i æggen. Hvor meget skade forvolder det? Er det en ommer helt fra start med laveste grit, hvis/når det sker, eller hvad tænker I?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af C-X » 2. mar 2017, 19:52

Du kunne lave et lille stop på stangen, med en elastik eller noget.

Ro på med al det sliberi, du har jo snart ikke en klinge tilbage :blink:
Slibning er til reprofilering, hakker og rullet æg. Resten honer man, så der ikke fjernes materiale unødvendigt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af Raptor357 » 2. mar 2017, 22:54

DonWerner skrev:Så lykkedes det endelig at få en nogenlunde skarp æg på kniven. Jeg forsøgte ikke at trykke så hårdt med de sidste to sten og det virkede, så tror måske det har været problemet. Jeg har nok været for ivrig og simpelthen brugt for mange kræfter. Tak for tippet Martin. :-)

En lidt irriterende ting der ofte sker for mig, når jeg sliber mine knive på Lansky systemet er, at stenen smutter for mig og ryger for langt frem, hvilket resulterer i at jeg på "tilbagevejen" banker enden af stenen direkte ind i æggen. Hvor meget skade forvolder det? Er det en ommer helt fra start med laveste grit, hvis/når det sker, eller hvad tænker I?
Jeg skiftede til Apex pro da jeg var træt af lansky systemet, det er bare ikke godt nok at det er så følsomt.
Idag havde jeg nok købt det russiske system, hvis jeg havde plads nok.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Spørgsmål vedr. slibning med Lansky system

Indlæg af Martin G » 2. mar 2017, 23:01

Godt du fandt ud af det. Når du afslutter et Grit så tag nogle ekstra passeringer og let vægten så du til sidst dårligt har kontakt mellem sten og metal. Du vil spare dig selv for en masse ekstra arbejde på den måde og få et bedre resultat :thumbup:

Der skal faktisk mindre til at ødelægge en æg end man lige regner med. Og er man uheldig at stenen smutter så må man lige lave et par ekstra passeringer for en sikkerheds skyld :smile: det burde man hvertfald.
“Der var et egern!”

Besvar