Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af ThomasRJ » 26. feb 2017, 13:35

Er 1håndsbetjente foldeknive blevet lovlige i DK ?
Har lige læst lovteksten og kan ikke se at 1håndsbetjente foldeknive nævnt. Er det et smuthul eller er de virkelig blevet lovlige ?

Edit: Jeg har selv fundet svaret, og det viser sig at enhåndsbetjente foldeknive er blevet lovlige til jagt/fiskeri osv. Man kan læse det her.

Så nu skal jeg da vidst ha bestilt en ny folder fra Spyderco :)
Senest rettet af ThomasRJ 26. feb 2017, 13:40, rettet i alt 2 gange.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af C-X » 26. feb 2017, 13:39

Hurtigt svar - ja, de er lovlige, under visse forudsætninger. Læs evt. her.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af ReneKJ » 26. feb 2017, 16:02

Jeg syntes ikke umiddelbart denne dolk.dk side er nogen god kilde.
De nævner f.eks. ikke at den gamle altid lovlige lommekniv på 7cm ikke længere findes,de lægger op til at man kan søge våbentilladelse til de forbudte typer hviket rent ud sagt er spild af tid og de er meget villige til at udtale at det er risikofrit at have kniv for 9 ud af 10, og så må du bare håbe at du ikke er nummer 10.

Men om nævnt, de steder du stadigt må have kniv er det ligemeget om den er enhåndsbetjent eller ej.
Bare husk at tjekke alle lommer hver gang du skal nogen af de ikke nærmere definerede steder hvor det er forbudt :blink:

Der var f.eks. for nyligt en rocker der blev dømt for at have en sweitzerkniv på sig en aften da han kørte gennem byen i bil.
http://ekstrabladet.dk/112/kniv-sendte- ... et/6424938

Så pas på hvor du er og hvem du er.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af ThomasRJ » 26. feb 2017, 18:16

Dvs. at man ikke kan ha en EDC med sig rundt mere ? Det er da HELT tåbeligt?

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af NSander » 26. feb 2017, 18:29

ThomasRJ skrev:Dvs. at man ikke kan ha en EDC med sig rundt mere ? Det er da HELT tåbeligt?

Korrekt. Der findes ikke længere lovlige knive til "bare fordi jeg måske får brug for den". Nu SKAL du have et anerkendelsesværdigt formål, så selvom enhåndsbetjente knive er blevet lovlige, så synes jeg der overordnet set er sket en stramning af loven, solgt som en lempelse.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Martin G » 26. feb 2017, 18:30

NSander skrev:
ThomasRJ skrev:Dvs. at man ikke kan ha en EDC med sig rundt mere ? Det er da HELT tåbeligt?

Korrekt. Der findes ikke længere lovlige knive til "bare fordi jeg måske får brug for den". Nu SKAL du have et anerkendelsesværdigt formål, så selvom enhåndsbetjente knive er blevet lovlige, så synes jeg der overordnet set er sket en stramning af loven, solgt som en lempelse.
Det er også mit indtryk
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Martin G » 26. feb 2017, 18:44

ReneKJ skrev:Jeg syntes ikke umiddelbart denne dolk.dk side er nogen god kilde.
De nævner f.eks. ikke at den gamle altid lovlige lommekniv på 7cm ikke længere findes,de lægger op til at man kan søge våbentilladelse til de forbudte typer hviket rent ud sagt er spild af tid og de er meget villige til at udtale at det er risikofrit at have kniv for 9 ud af 10, og så må du bare håbe at du ikke er nummer 10.

Men om nævnt, de steder du stadigt må have kniv er det ligemeget om den er enhåndsbetjent eller ej.
Bare husk at tjekke alle lommer hver gang du skal nogen af de ikke nærmere definerede steder hvor det er forbudt :blink:

Der var f.eks. for nyligt en rocker der blev dømt for at have en sweitzerkniv på sig en aften da han kørte gennem byen i bil.
http://ekstrabladet.dk/112/kniv-sendte- ... et/6424938

Så pas på hvor du er og hvem du er.
Den citere da den gældene lovtekst ret præcist ellers.

Det fremgår da ret tydeligt hvad man IKKE må eje hvertfald :smile:
LINK
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=179910
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Oscar123 » 26. feb 2017, 19:02

Der er mange tråde her på forum om den nye knivlov og dens konsekvenser, som mange af os ser som et stort tilbageskridt. Se f.eks. denne tråd: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=66726

Det store problem for os alle er nu, at det ikke længere er entydigt hvornår man er på den ene eller anden side af grænsen for hvornår der er lovligt at medbringe en kniv.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af ReneKJ » 26. feb 2017, 19:02

Martin G skrev:
Den citere da den gældene lovtekst ret præcist ellers.

Det fremgår da ret tydeligt hvad man IKKE må eje hvertfald :smile:
LINK
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=179910
Det jeg har noget imod er nedestående citat, det er for alle praktiske formål ikke muligt at få tilladelse til kårdestokke, kastestjerner osv.
Plus det ikke bare er forbudt at bære dem, men også at eje dem.
Det giver et forkert indtryk af hvad der er muligt.
Ovenstående knive er særligt farlige typer knive, blankvåben mv., som ifølge våbenloven, kræver våbentilladelse. Ansøgning om våbentilladelse til særligt farlige knive og blankvåben mv. sendes til politiet i den politikreds, hvor ansøgeren har bopæl eller hjemsted.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Martin G » 26. feb 2017, 19:14

ReneKJ skrev:
Martin G skrev:
Den citere da den gældene lovtekst ret præcist ellers.

Det fremgår da ret tydeligt hvad man IKKE må eje hvertfald :smile:
LINK
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=179910
Det jeg har noget imod er nedestående citat, det er for alle praktiske formål ikke muligt at få tilladelse til kårdestokke, kastestjerner osv.
Plus det ikke bare er forbudt at bære dem, men også at eje dem.
Det giver et forkert indtryk af hvad der er muligt.
Ovenstående knive er særligt farlige typer knive, blankvåben mv., som ifølge våbenloven, kræver våbentilladelse. Ansøgning om våbentilladelse til særligt farlige knive og blankvåben mv. sendes til politiet i den politikreds, hvor ansøgeren har bopæl eller hjemsted.
Både og, i loven står der jo det er op til den udøvende magt i det her tilfælde politiet. At Politiet så vælger at afvise ansøgningen er jo noget andet.

Jeg forstår godt hvorfor du ser det som et problem. Men uanset hvad så blir loven fulgt :smile: Jeg må ærligt også indrømme at jeg har svært ved at finde et lovligt anerkendelsesværdigt formål af netop den type blankvåben.
“Der var et egern!”

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Malte59 » 27. feb 2017, 16:06

ReneKJ skrev:
Der var f.eks. for nyligt en rocker der blev dømt for at have en sweitzerkniv på sig en aften da han kørte gennem byen i bil.
http://ekstrabladet.dk/112/kniv-sendte- ... et/6424938

Så pas på hvor du er og hvem du er.
I den nye lov er det en skærpende omstændighed at bære en hvilken som helst kniv i nattelivet og i kriminelle miljøer. Det hører med til fortællingen om rocker-bossen :smile:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af ReneKJ » 27. feb 2017, 16:18

Malte59 skrev:
ReneKJ skrev:
Der var f.eks. for nyligt en rocker der blev dømt for at have en sweitzerkniv på sig en aften da han kørte gennem byen i bil.
http://ekstrabladet.dk/112/kniv-sendte- ... et/6424938

Så pas på hvor du er og hvem du er.
I den nye lov er det en skærpende omstændighed at bære en hvilken som helst kniv i nattelivet og i kriminelle miljøer. Det hører med til fortællingen om rocker-bossen :smile:
Joh, men altså:
En lommekniv
I en taske
I en kørende bil
Og manden var forøvrigt ustraffet.

Jeg kan ikke se noget som helst i den fortælling der logisk eller moralsk bør føre til en fængselsdom, eller for den sag skyld en bøde.
Knivloven er ren legal selvtægt der gør "vi kan ikke lide dig" til en skærpende omstændighed.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af BasicReality » 27. feb 2017, 16:42

ReneKJ skrev:
Joh, men altså:
En lommekniv
I en taske
I en kørende bil
Og manden var forøvrigt ustraffet.

Jeg kan ikke se noget som helst i den fortælling der logisk eller moralsk bør føre til en fængselsdom, eller for den sag skyld en bøde.
Knivloven er ren legal selvtægt der gør "vi kan ikke lide dig" til en skærpende omstændighed.
Så meget det her!

Skal du gå med kniv så gem tusserne væk og lad hættetrøjen blive hjemme!

I denne her bananrepublik bliver folk straffet ud for et skøn og ikke en lov der er lige for alle, super duper fantastisk!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Elbæk » 27. feb 2017, 17:16

Og lige netop derfor render jeg ikke rundt med en kniv i min dagligdag - også selvom jeg ofte, rent praktisk, savner det.

Jeg er høj og bred/fed, med stort rødt skæg, en torshammer om halsen og hang til camouflage, skovmandsskjorter og sort. Jeg synes ikke selv jeg ligner en rocker - men det er der, har jeg måttet lade mig forstå, andre som synes (nogle kunder ér rent faktisk uhøflige nok til at sige den slags til ens åbne ansigt). Hvis én af disse skulle vise sig at være betjent - og hvis denne betjent skulle finde på at vise interesse for hvad jeg har i lommerne, så gider jeg ikke miste mine våbentilladelser på den konto. For, synes betjenten først at jeg ligner en skummel en - og på den baggrund sigter mig for ulovlig "et eller andet besiddelse", for derefter at finde en schweizerkniv i min taske, så kører sagen og jeg er på røven. Betjentens vurdering vejer tungere i retten end min egen, når det skal vurderes om jeg, i situationen, havde et anerkendelsesværdigt formål med min kniv - oddsne er alt andet end på min side og indsatsen er min vandelgodkendelse og derved mit jagttegn og mine våbentilladelser.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Langenge » 27. feb 2017, 17:56

Jeg har også valgt at gøre som Elbæk.
Ingen lommekniv i bilen eller lommen, med mindre det er helt tydeligt, at jeg er på vej på jagt eller fisketur.
Jeg går da ofte rundt nybarberet og i jakkesæt, men færdes da lige så ofte rundt med skægstubbe og ternet skjorte, der ikke er stoppet ned i bukserne. Jeg orker ikke, hver gang, at skulle tage stilling til om jeg nu er barberet, og har det rigtige tøj på eller ej.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af ThomasRJ » 27. feb 2017, 18:10

Puha, det er da noget af en kringlet affære.
Og endnu værre er da at en nyskrevet lov er en 100% gråzone. Det er sjust af højeste plan i min optik. De vil gerne have at vi følger loven, men at give et entydigt svar på hvad vi må og ikke må, det kan de ikke engang finde ud af at give.

Undskylder at jeg har lavet endnu en tråd om lovgivning, men er ikke så tit på blankvåben forummet, så var ikke klar over at det var et så stort/fyldende emne.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Oscar123 » 27. feb 2017, 19:42

ThomasRJ skrev:Undskylder at jeg har lavet endnu en tråd om lovgivning, men er ikke så tit på blankvåben forummet, så var ikke klar over at det var et så stort/fyldende emne.
Du behøver skam ikke at undskylde. Det er såmænd helt fint, at den nye knivlov bliver vendt med mellemrum så budskabet spredes…

Og, det er jo interessant at se, at selv på et forum for folk, der interesserer sig for våben er der stadig nogle, der bliver overraskede over det morads, som den nye lov har afstedkommet (dette ikke ment som kritik af trådstarter…!). Hvordan mon det så ikke ser ud for de almindelige danskere ”out there” som er helt uvidende på området og derved uforvarende er blevet gjort til lovbrydere…?

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Elbæk » 27. feb 2017, 19:55

Oscar123 skrev:
ThomasRJ skrev:Undskylder at jeg har lavet endnu en tråd om lovgivning, men er ikke så tit på blankvåben forummet, så var ikke klar over at det var et så stort/fyldende emne.
Du behøver skam ikke at undskylde. Det er såmænd helt fint, at den nye knivlov bliver vendt med mellemrum så budskabet spredes…

Og, det er jo interessant at se, at selv på et forum for folk, der interesserer sig for våben er der stadig nogle, der bliver overraskede over det morads, som den nye lov har afstedkommet (dette ikke ment som kritik af trådstarter…!). Hvordan mon det så ikke ser ud for de almindelige danskere ”out there” som er helt uvidende på området og derved uforvarende er blevet gjort til lovbrydere…?

:razz:
Oscar123
Jeg har solgt knive i over ti år - og svarer dagligt på spørgsmål om loven i den retning. Min erfaring er at "de helt almindelige danskere" generelt ikke ved at loven er blevet ændret - de render stadig rundt med deres schweizerkniv/bedstefarkniv, uden lås, med klinge på 7 cm el. derunder i lommen, som de altid har gjort, i den tro at det siger loven stadig eksplicit at de godt må.
De som ér bevidste om - og har gjort sig overvelser om - loven i dens nuværende form, ligger ofte under for misforståelser og mytedannelse - ikke sjældent baseret på udtalelser fra en betjent eller en jæger de kender. Overraskende mange mener til stadighed at vide at låsbare foldeknive er ulovlige. De færreste ved hvad en enhåndsbetjent kniv er - og viser man dem en, er reaktionen oftere end ikke, at det er en ulovlig springkniv.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Malte59 » 27. feb 2017, 20:59

Jeg går med EDC, som jeg altid har gjort. Hvis jeg bliver konfronteret med den nye lov, så henviser jeg til nedenstående forklaring taget fra http://www.politi.dk. Om nødvendigt går jeg gerne i retten med en påstand om, at politiets egen tekst gør, at jeg har gået med lommekniv i god tro. Hvis der på et tidspunkt er en ganske almindelig borger, der bliver dømt for at gå med lommekniv efter den nye lov- så vil jeg muligvis tage mit standpunkt op til revision. Indtil da må alle jo gøre, hvad de selv føler sig bedst tilpas ved. Det er en uundgåelig konsekvens af lovens vage formuleringer og mange skøn.

Også for så vidt angår de almindelige små foldeknive – fx lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv mv. – vil det bero på en konkret vurdering, om der foreligger omstændigheder, som gør, at der foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven.

Ved denne vurdering vil der, i lighed med hvad der gælder for andre knive, skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde og den situation, hvorunder kniven besiddes. Det vil her skulle indgå i vurderingen, at de små foldeknive typisk har et bredere anvendelsesområde end andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags praktiske gøremål.

Derfor vil det efter omstændighederne kunne være anerkendelsesværdigt at medbringe en sådan kniv på offentlige tilgængelige steder mv., selv om formålet hermed har en bredere karakter end fx en fisketur eller spejderlejr. En kniv af denne type vil således fx kunne opbevares i en bil, båd eller campingvogn i tilfælde af, at der skulle opstå behov for reparationer mv.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hurtigt spørgsmål ang. 1håndsbetjent foldekniv (lovgivning)

Indlæg af Elbæk » 27. feb 2017, 21:10

Den formulering er så vag og ukonkret at den i praksis kan betyde hvad som helst - og indtil der forelægger en dommers konkrete vurdering, så står jeg ikke først i køen til at være prøveklud.
Formuleringen er fremkommet med baggrund i en uddybende udtalelse, fra daværende justitsminister Søren Pind, med baggrund i det, til loven udfærdigede, vejledende hyrdebrev, ikke selve lovens bogstav. Her er altså tale om en vurdering som politiet foretager, med udgangspunkt i en uddybende vurdering af betydningen af et hyrdebrev til en lov som ikke indeholder noget som bare minder om en sådan skelnen. En vurdering som udelukkende har værdi, hvis en dommer vælger at tillægge den nogen værdi - hvilket forekommer i dansk retspraksis, ligesom det også forekommer ikke at forekomme.

Således er politiets vurdering aldeles gratis for dem at komme med, for den er ikke lov - og hvis du regner med at; "Jamen jeg var i god tro" kommer til at tjene som det mindste forsvar i en sag om brud på Lov om knive og blankvåben m.v., så er du villig til at tage markant større chancer med din vandelgodkendelse end jeg er.

Jeg er sådan set, i det store hele, optimistisk iht. hvordan politiet har forvaltet loven indtil videre. Men, jeg ved også præcis hvor hurtigt politiet formåede at få forvaltningen af den gamle lov til at gå haywire - og jeg tiltror dem helt og aldeles viljen og evnen til at gøre det igen, skulle det falde for.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar