Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Gråskæg » 12. feb 2017, 16:01

Bofhenator skrev:
Gråskæg skrev:Selvfølgelig skal et alvorligt påkørt dyr aflives så hurtigt som muligt.
Jeg har altid en af flere følgende genstande liggende bag i bilen, lille økse, håndspade, et stykke to-tommer jernrør plus kniv(e).
Og der ryger dyret også ind, når det er aflivet.
Det var fruens bil, så mængden af muligheder var begrænset. Begge køller var smadret og der gik som sagt en flok minutter hvor dyret var voldsomt stresset, så jeg tvivler på det resterende kød var værd at spise. Den røg godt ind i rabatten, så kunne Mikkel få et nemt måltid.
Ellers er jeg helt enig.
Jamen fint - fint, du handlede helt rigtigt i situationen, så ingen bebrejdelser herfra.
Man har krav på svar indenfor 14 dage, det kan så evt. kun være en bekræftelse på modtagelse af brevet.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af FrederikF » 12. feb 2017, 16:03

Dødkørt vildt vil som hovedregel tilfalde tilstødende lodsejer (kan evt være staten) det eneste rigtige et IMHO at faa hvad der ni kan bruges i fryseren (det er de færreste tilstødende lodsejere, der vil se en dødkørt hare/rådyr/fasan som mad og som gider besværet). Er også helt enig i at det skal væk fra vejen, så carnivorerne ikke bliver de næste faldne.
Jeg har selv smidt en del i bagagerummet gennem årene (har kun ramt vildt en gang selv - med alt alt for stor hastighed fik jeg på MC en fasan på bryst hals - der car ikke noget der kunne bruges).
I øvrigt er der ofte ikke meget brugbar menneskeføde efter at vildt har ramt en bil, men der er som regel masser til hunden :)))

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Martin G » 12. feb 2017, 16:20

er det ikke bare at have en taske i bilen med sovepose, undertøj, kompas,tændstikker også selvfølgelig en kniv? Held og lykke med at bevise at man ikke er på vej på en telt tur :biggrin:
“Der var et egern!”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af C-X » 12. feb 2017, 16:23

Andre steder har de begrebet truck gun. Sådan en tilladelse ku jeg godt tænke mig, for skyderen til formålet har jeg... :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Malte59 » 12. feb 2017, 19:57

Derfor vil det efter omstændighederne kunne være anerkendelsesværdigt at medbringe en sådan kniv på offentlige tilgængelige steder mv., selv om formålet hermed har en bredere karakter end fx en fisketur eller spejderlejr. En kniv af denne type vil således fx kunne opbevares i en bil, båd eller campingvogn i tilfælde af, at der skulle opstå behov for reparationer mv.

Ovenstående er sakset fra politiets egen vejledning i forhold til den nye knivlov. Jeg føler mig på rimelig sikker grund i forhold til at have en foldekniv eller et multitool liggende i handskerummet - hvilket jeg da også har. :smile:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Elbæk » 12. feb 2017, 20:14

Malte59 skrev:Derfor vil det efter omstændighederne kunne være anerkendelsesværdigt at medbringe en sådan kniv på offentlige tilgængelige steder mv., selv om formålet hermed har en bredere karakter end fx en fisketur eller spejderlejr. En kniv af denne type vil således fx kunne opbevares i en bil, båd eller campingvogn i tilfælde af, at der skulle opstå behov for reparationer mv.

Ovenstående er sakset fra politiets egen vejledning i forhold til den nye knivlov. Jeg føler mig på rimelig sikker grund i forhold til at have en foldekniv eller et multitool liggende i handskerummet - hvilket jeg da også har. :smile:
Vi må bare håbe at dommeren er enig med politiets vejledning (som ikke er juridisk bindende i noget som helst omfang).

Her er et tilfælde hvor dommeren mente noget andet; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=66726 - og alt hvad en rocker kan dømmes for, kan du og jeg også dømmes for...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af C-X » 12. feb 2017, 20:23

Jeg er enig med Elbæk, men fordi en rocker dømmes for det, så tror jeg ikke vi andre, retskafne borgere, bliver det. Det er så både godt og skidt. Godt fordi rockerne ikke fortjener bedre, skidt fordi det gør retfærdigheden, som skal være ens for alle.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Elbæk » 12. feb 2017, 20:28

C-X skrev:Jeg er enig med Elbæk, men fordi en rocker dømmes for det, så tror jeg ikke vi andre, retskafne borgere, bliver det. Det er så både godt og skidt. Godt fordi rockerne ikke fortjener bedre, skidt fordi det gør retfærdigheden, som skal være ens for alle.
Jeg står ikke først i køen til at lægge røv til den prøvesag som kommer til at afgøre om domstolene (i praksis) mener at der er forskel på anerkendelsesværdigt formål alt efter hvem man er - og ikke hvor man er og hvad man laver.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Malte59 » 12. feb 2017, 21:38

C-X skrev:Jeg er enig med Elbæk, men fordi en rocker dømmes for det, så tror jeg ikke vi andre, retskafne borgere, bliver det. Det er så både godt og skidt. Godt fordi rockerne ikke fortjener bedre, skidt fordi det gør retfærdigheden, som skal være ens for alle.
Generelt er jeg selvfølgelig enig i, at der skal være lighed for loven - men i forhold til det konkrete emne, har jeg samtidig ret let ved at se de relevante i følgende:

Generelt vil det forhold, at besiddelsen af en kniv sker i et kriminelt miljø, tale imod, at kniven skal bruges til et anerkendelsesværdigt formål. Det gælder især, hvis der ikke foreligger omstændigheder, som understøtter, at den skal bruges til et lovligt gøremål.

... hvilket vel så også forklarer, hvorfor der gribes ind overfor en rocker med en hvilken som helst kniv på sig!

Med tanke på ovenstående er jeg så uenig med Elbæk, når han skriver: og alt hvad en rocker kan dømmes for, kan du og jeg også dømmes for...
Jeg mangler aldeles relationen til det kriminelle miljø, som udløser undtagelsesbestemmelsen for rocker-bossen :smile:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Elbæk » 12. feb 2017, 21:49

Malte59 skrev:
C-X skrev:Jeg er enig med Elbæk, men fordi en rocker dømmes for det, så tror jeg ikke vi andre, retskafne borgere, bliver det. Det er så både godt og skidt. Godt fordi rockerne ikke fortjener bedre, skidt fordi det gør retfærdigheden, som skal være ens for alle.
Generelt er jeg selvfølgelig enig i, at der skal være lighed for loven - men i forhold til det konkrete emne, har jeg samtidig ret let ved at se de relevante i følgende:

Generelt vil det forhold, at besiddelsen af en kniv sker i et kriminelt miljø, tale imod, at kniven skal bruges til et anerkendelsesværdigt formål. Det gælder især, hvis der ikke foreligger omstændigheder, som understøtter, at den skal bruges til et lovligt gøremål.

... hvilket vel så også forklarer, hvorfor der gribes ind overfor en rocker med en hvilken som helst kniv på sig!

Med tanke på ovenstående er jeg så uenig med Elbæk, når han skriver: og alt hvad en rocker kan dømmes for, kan du og jeg også dømmes for...
Jeg mangler aldeles relationen til det kriminelle miljø, som udløser undtagelsesbestemmelsen for rocker-bossen :smile:
Det må vi så håbe at en dommer er enig i - for politiets egen betragtninger er, i den forbindelse, ikke juridisk bindende i nogen som helst omfang.

Dommeren læser loven - for ham er en henvisning til en vejledning på politiets hjemmeside (eller for den sags skyld en tidligere justitsministers løfter), i princippet, lige så relevant som en henvisning til varedeklarationen på en æske cornflakes.

En dommer kan vælge at tillægge politiets betragtninger en værdi i den forbindelse - ligesom en dommer kan vælge at lade være.
Man kan, med en vis rimelighed, formode at en dommer vil tillægge politiets betragtninger en værdi i den forbindelse. Men, der er mange ting jeg ikke ønsker at sætte på spil på en formodning. Så igen; jeg stiller mig ikke i kø til at være prøveklud... Jeg afventer, tålmodigt, at en - frivilligt eller ufrivilligt - ender med at agere omtalte prøveklud.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Malte59 » 12. feb 2017, 21:59

Hej Elbæk

Jeg er enig i, at der er alt for mange formodninger, "skøn" og "hvis" i den nye lov - men lige netop sagen med rocker-bossen er da et tegn på, at den nye lov forvaltes som vi kan håbe. Som jeg læser intentionen med loven - så har du og jeg større chance for at snakke os fra, at vi går med en af vores Spyders i lommen, end en rocker har for at slippe afsted med at gå med en nok så lille perlemors beklædt kniv som vedhæng til sine nøgler - og det synes jeg er cool :smile:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Elbæk » 12. feb 2017, 22:02

Malte59 skrev:Hej Elbæk

Jeg er enig i, at der er alt for mange formodninger, "skøn" og "hvis" i den nye lov - men lige netop sagen med rocker-bossen er da et tegn på, at den nye lov forvaltes som vi kan håbe. Som jeg læser intentionen med loven - så har du og jeg større chance for at snakke os fra, at vi går med en af vores Spyders i lommen, end en rocker har for at slippe afsted med at gå med en nok så lille perlemors beklædt kniv som vedhæng til sine nøgler - og det synes jeg er cool :smile:
Nu har vi jo kun dét ene eksempel at gå efter - så indtil en som du eller jeg har været en tur i "møllen", forholder jeg mig forsigtigt afventende. Jeg har, potentielt, for meget at tabe på at lade være.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af BobGrizzly » 13. feb 2017, 17:48

Damn jeg forstår Jeres frustration som jægere der ser dyr lide.....har det selv dårligt når et dyr lider....
Frygter selv en dag at ramme bambi UDEN at den dør.....( har dog en lægtehammer i bilen)
Men jeg har også denne med ;
Den skulle have den rette længde ifølge min nabo som er jæger
Vedhæftede filer
14870044620461997153308.jpg
14870044620461997153308.jpg (276.13 KiB) Vist 9031 gange

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af BobGrizzly » 13. feb 2017, 17:49

BobGrizzly skrev:Damn jeg forstår Jeres frustration som jægere der ser dyr lide.....har det selv dårligt når et dyr lider....
Frygter selv en dag at ramme bambi UDEN at den dør.....( har dog en lægtehammer i bilen)
Men jeg har også denne med ;
Den skulle have den rette længde ifølge min nabo som er jæger
Vedhæftede filer
1487004554133-2037921621.jpg
1487004554133-2037921621.jpg (281.95 KiB) Vist 9030 gange

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af FrederikF » 13. feb 2017, 19:57

Helt sikkert bedre end ingenting, men at stikke trafikskadet vildt ihjel kan være lidt svært - er det meget afkræftet, så vil et stik i nakken være fint (anbefaler dog at man lige øver sig lidt på et dødt dyr først). Er dyret lidt "friskere" så ville jeg ikke forsøge at stikke. En kniv der kan skære de store halspulsårer over er virkelig effektiv (igen hvis man altså placerer snittet nogenlunde rent - har set folk skære struben over og så stille sig til at vente - det er ikke så fedt)
At jeg ikke er så glad for nakkestikkeri skyldes at jeg har set dyr løbe mens der blev "fumlet", at der gik alt for lang tid med at holde et panisk dyr, en kammerat der fik skåret flere sener over i hånden da dyret ramte knivspidsen med et spark - bare for at nævne et par stykker.
Spade eller hammer vil jeg nærmere anbefale til utrænede, kniv/syl er ikke sådan lige.

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af BobGrizzly » 13. feb 2017, 20:55

FrederikF skrev:Helt sikkert bedre end ingenting, men at stikke trafikskadet vildt ihjel kan være lidt svært - er det meget afkræftet, så vil et stik i nakken være fint (anbefaler dog at man lige øver sig lidt på et dødt dyr først). Er dyret lidt "friskere" så ville jeg ikke forsøge at stikke. En kniv der kan skære de store halspulsårer over er virkelig effektiv (igen hvis man altså placerer snittet nogenlunde rent - har set folk skære struben over og så stille sig til at vente - det er ikke så fedt)
At jeg ikke er så glad for nakkestikkeri skyldes at jeg har set dyr løbe mens der blev "fumlet", at der gik alt for lang tid med at holde et panisk dyr, en kammerat der fik skåret flere sener over i hånden da dyret ramte knivspidsen med et spark - bare for at nævne et par stykker.
Spade eller hammer vil jeg nærmere anbefale til utrænede, kniv/syl er ikke sådan lige.
Jeg ville aldrig turde bruge kniven.....derfor har jeg en lægtehammer med i bilen

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Ingsorsi » 13. feb 2017, 21:01

BobGrizzly skrev: Men jeg har også denne med ;
Den skulle have den rette længde ifølge min nabo som er jæger
Kan du ikke forklare lidt mere. Hvordan bruger du den? Og hvad er det?

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Oscar123 » 13. feb 2017, 21:20

FrederikF skrev:At jeg ikke er så glad for nakkestikkeri skyldes at jeg har set dyr løbe mens der blev "fumlet", at der gik alt for lang tid med at holde et panisk dyr, en kammerat der fik skåret flere sener over i hånden da dyret ramte knivspidsen med et spark - bare for at nævne et par stykker.
Spade eller hammer vil jeg nærmere anbefale til utrænede, kniv/syl er ikke sådan lige.
Rigtig godt point.:thumbup: Det er jo oplagt at dyret kan være i panik og i voldsomme bevægelser...

I en sådan situation kunne en "gammeldags" feltspade være god til formålet. F.eks. den simpleste model som vist på billedet eller en mere moderne foldbar version - blot den er tung og robust.

Og i øvrigt kunne en sådan feltspade være ganske handy at have med i bagagerummet til andre forekommende gøremål...

:razz:
Oscar123
Feltspade.jpg
Feltspade.jpg (11.3 KiB) Vist 8949 gange
On scene - but unseen

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af BobGrizzly » 13. feb 2017, 21:26

Ingsorsi skrev:
BobGrizzly skrev: Men jeg har også denne med ;
Den skulle have den rette længde ifølge min nabo som er jæger
Kan du ikke forklare lidt mere. Hvordan bruger du den? Og hvad er det?
Øhh...det er en kniv??
JEG vil ikke bruge den...men min nabo som er jæger vlle stikke dyret!!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Ingsorsi » 13. feb 2017, 22:16

BobGrizzly skrev: Øhh...det er en kniv??
JEG vil ikke bruge den...men min nabo som er jæger vlle stikke dyret!!

Ah. Det kan jeg godt se nu. I hvert fald på billede nr 2. Men det var mest det første billede jeg tænkte på. Der ligner det nærmere en kørner eller sådan noget.

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af BobGrizzly » 14. feb 2017, 04:20

Ingsorsi skrev:
BobGrizzly skrev: Øhh...det er en kniv??
JEG vil ikke bruge den...men min nabo som er jæger vlle stikke dyret!!

Ah. Det kan jeg godt se nu. I hvert fald på billede nr 2. Men det var mest det første billede jeg tænkte på. Der ligner det nærmere en kørner eller sådan noget.
Umiddelbart kan man ikke se hvad det er....
Og derfor kan ingen få ondt bagi hvis den "bare" ligger et sted hvor folk ser den.....evt i et nøglebundt

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Ingsorsi » 14. feb 2017, 06:17

BobGrizzly skrev:
Ingsorsi skrev:
BobGrizzly skrev: Øhh...det er en kniv??
JEG vil ikke bruge den...men min nabo som er jæger vlle stikke dyret!!

Ah. Det kan jeg godt se nu. I hvert fald på billede nr 2. Men det var mest det første billede jeg tænkte på. Der ligner det nærmere en kørner eller sådan noget.
Umiddelbart kan man ikke se hvad det er....
Og derfor kan ingen få ondt bagi hvis den "bare" ligger et sted hvor folk ser den.....evt i et nøglebundt

Ok. Så forstår jeg.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af PSindrup » 14. feb 2017, 13:08

BobGrizzly skrev:
Ingsorsi skrev:
BobGrizzly skrev: Men jeg har også denne med ;
Den skulle have den rette længde ifølge min nabo som er jæger
Kan du ikke forklare lidt mere. Hvordan bruger du den? Og hvad er det?
Øhh...det er en kniv??
JEG vil ikke bruge den...men min nabo som er jæger vlle stikke dyret!!
Hvor? I nakken eller i "bringen"? (Hedder det også sådan på et rådyr?)

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af C-X » 14. feb 2017, 13:16

Har set råvildt stukket i nakken, der havde øjenreaktion længe efter. Det var stukket godt, men måtte stikkes igen. Ubehageligt.
Der er også en stor risiko for at stikke eller skære sig selv.

Efter debat med både andre jægere, schweisshundeførere og dyrlæger, er jeg gået væk fra den løsning. Der ligger ikke længere en "stikkniv" i lommen. I stedet en ret stor dolk i bæltet. Et stik ind i hjertet virker hurtigt og er mindre risikobetonet. Til gengæld kan det afføde nogle kommentarer fra andre jægere, der finder det lidt vulgært med så store knive. Overvejer en endnu større, gerne en Bowie, så jeg også er klar til gris...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Kleth » 14. feb 2017, 13:23

PSindrup skrev:Hvor? I nakken eller i "bringen"? (Hedder det også sådan på et rådyr?)
Du kan stikke et rådyr på to måder
1. I nakken er et blødt punkt, som går lige i hjernestammen.
2. I hjertet, det kræver mere kraft og selvfølgeligt viden om hvor hjertet sidder og en kniv egnet til formålet.

At stikke et rådyr kræver nogen øvelse, som allerede nævnt og jeg er ikke sikker på at jeg ville prøve med et panisk rådyr.
Den mere sikre, simple og visuelt mere brutale er at skære ind fra siden på halsen og overskære halspulsåre og vene.

Jeg har 7-9-13 ikke haft brug for at stikke et dyr og jeg har øvet forskellige metoder, den der falder mig bedst er at tage dyrets øre med venstre hånd og trykke det med højre knæ og skære halsen over fra siden - Det virker i hvert fald fantastisk med døde dyr . . . :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar