Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af HappyNanoq » 14. feb 2017, 13:30

Bofhenator skrev:
Elbæk skrev:[sarkasme]Nej, de responderer naturligvis ved at politianmelde dig for at have aflivet dyret på en ineffektiv - og derved unødigt lidelsesfuld og stressende - måde[/sarkasme] :wall:
Jeg må med skam melde at jeg faktisk, et kort øjeblik, efter jeg havde sendt mailen, tænkte fuldstændig det samme. Vi får se...
Det tror jeg ikke vil ske.

Dyret blev aflivet med det du valgte af forhåndværende "værktøj" (remedier) var mest humant at benytte i øjeblikket.
At man er lidt paf, og måske godt kunne have gjort arbejdet lige så godt med noget andet i bilen som måske skulle rodes frem - det er hamrende ligegyldigt.


Dyret blev aflivet hurtigst muligt, med det værktøj du fandt bedst egnet - i den situation du stod i. Ergo blev dyret aflivet på mest humane måde. Længere er den ikke.

At det kunne have været bedre at have en god skarp kniv i bilen, er vi ganske enige om.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af KenP » 14. feb 2017, 15:02

Bofhenator skrev:
(PS nogen der ved om alle skytter i en forening skal om-ansøge hvis den formand der har underskrevet deres SKV2 ansøgninger og våbenpåtegninger, pludselig ikke kan vandelsgodkendes mere pga kniv i bil uden anderkendelsesværdigt formål?)
Skal de ikke ;-)

Men kan godt være de skal have ny formand, for at kunne få fornyet SKV1

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Raptor357 » 14. feb 2017, 18:52

I de fleste biler er der en donkraft, den er et glimrende slag-værktøj.
men Fårk det er svært at holde hovedet koldt og knalde bambi en på låget for fuld kraft med en donkraft.

Kan man egentligt knække nakken på et rådyr, på almindeligvis ?
Jeg tænker at halsen er lang og den lige som en gås kan være lidt svær at have føling med.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af FrederikF » 14. feb 2017, 20:35

Halsen kan godt knækkes, men det kræver øvelse. Jeg ville kun bruge denne metode, hvis jeg intet kunne finde at slå med.
Bag i bilen bør der forefindes.
Spadefolde (gerne lettere skærpet)
Donkraft
Kniv
Spaden er virkelig effektiv.
Kniven foretrækker også jeg så lang at der med et langt snit kan overskæres pulsåre i hals.
Men pas på ikke at skære dig selv - det ser nemt ud på film, men i virkeligheden er det lidt mere udfordrende.
Jeg vil klart anbefale spaden. Kniven kræver altså et vist håndelag.
Jeg husker som stor dreng, når vi skød og skar halsen over på svin, hvor nemt det blev noget rod (hvin, skrig og varmt blod gør det ikke nemmere).
Nu er et rådyr ikke så stort, men jeg har set en spidsbuk uddele ar der ikke sådan lige forsvandt (panisk dyr).

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af TheDarkSide » 23. feb 2017, 22:49

Jeg har aflivet en del vildt med kniv, både rådyr, sika og krondyr (små skotske dyr på 50-65 kg brækket). En stik en nakken er klart mest humant, hvis man vel og mærke rammer rigtigt. Med en 10-12 cm lang, smal kniv, der bliver stukket helt i til håndtaget, går altså helt frem i næsen på et rådyr og hjernen er næsten delt i to. Et stik i hjertet kan godt tage 30-40 sekunder, før det virker.
Er dyret så hårdt medtaget at det er rimeligt i ro er det forholdsvist nemt at stikke i nakken, men man skal selvfølgelig vide hvor man stikker. Jeg stikker ikke "i blinde", men skærer hurtigt og helt ind til benet på tværs af nakken ved underkanten af ørene, så skal man ikke igennem hår, skind og kød, men kan se nakkeleddet. Det tilfører måske dyret ekstra smerte i 5-10 sekunder, man hellere det end man stikker sig selv eller fumler i lang tid.
Er der meget spræl i dyret, f.eks. ved et brækket løb, så er det noget nemmere at hugge en kniv mod hjertet et par gange og håbe man rammer.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af 100Radsbar » 24. feb 2017, 21:21

Oscar123 skrev:
Bofhenator skrev:Her netop sendt nedenstående til JM...
Hej Bofh

Det er ikke lige sådan en oplevelse man går og ønsker sig… Med mit kendskab til dig er jeg dog ikke i tvivl om at du klarede situationen så godt det nu kunne lade sig gøre og jeg forstår til fulde din frustration. Din henvendelse til JM er fremragende, idet den i meget klart sprog udtrykker den frustration og afmagt, som vi alle går med.

Jeg har i relation til den nye knivlov selv valgt at ”tage chancen” og har permanent en kniv liggende i bilen til netop sådanne situationer samt færdselsuheld (f.eks. overskæring af sikkerhedsseler) og lign - hvilket i min optik absolut er "anerkendelsesværdigt formål".

Jeg har valgt en simpel og billig Böker Magnum Medic som ligger i bagagerummet sammen med et udvidet førstehjælpssæt. Pågældende kniv er valgt fordi den udstråler ”redningskniv” med seleskærer, rudeknuser – og EMT logo... :oops: Om det vil gøre, at jeg slipper for videre tiltale ved en politikontrol ved jeg ikke men jeg er villig til at tage chancen. Og din historie viser jo netop meget klart, at man uden varsel kan komme ud for situationer hvor der er behov for sådan en.

:razz:
Oscar123

Boeker Magnum Medic.jpg

Fin kniv, har lige købt en på ebay. Koster 39€.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Oscar123 » 24. feb 2017, 23:37

100Radsbar skrev:Fin kniv, har lige købt en på ebay. Koster 39€.
Yep, Böker Magnum Medic er en fin kniv – og jeg synes at man får meget kvalitet for den beskedne pris. Jeg købte min over Ebay i Tyskland for nogen tid siden og gav ca. 230,- kr. leveret i Danmark. Jeg var lige inde at checke på tysk Ebay og kunne konstatere, at den stadig kan fås omkring den pris.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Boerge » 25. feb 2017, 00:56

Har med interesse læst tråden igennem! Det kunne jo have været fint, om begrebet "anbefalelsesværdigt formål" var lidt bredere defineret. Men ellers så er det jo dig/mig, der i første instans må bedømme om det er tilfældet, hvis du/jeg medbringer en kniv i bilen med det formål i givet givet fald at kunne aflive et påkørt dyr, eller skære en sikkerhedssele over i en bil, der er i brand.
Skulle man så være så uheldig at få en sag på halsen, så må man jo argumentere overfor dommeren.

I øvrigt, at der skal været et "konkret" behov, for at det kan være anerkendelsesværdigt, forstår jeg ikke. F.eks. en jæger, der i årevis på mange jagter medbringer en kniv, uden nogensinde at få brug for den - det er anerkendelsesværdigt - men at den samme jæger altid har den liggende i bilen, for at kunne bruge den i tilfælde som tidligere beskrevet - at det ikke skulle være anerkendelsesværdigt forstår jeg ikke.

Og så med hensyn til hurtig aflivningsmetode: Igennem et langt jægerliv har jeg gjort den erfaring, at den nemmeste og sikreste aflivning sker med en kniv - gerne med bladlængde på omkring 12 cm. Lynhurtigt kniven ind lige der, hvor hals ( underside af hals ) går over i forkrop, i retning ind mod brystkassen - helt i bund og drej bladet et par gange. Dyret dør lynhurtigt.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af Bofhenator » 1. mar 2017, 17:56

Fik et svar i dag, at man har noteret sig mine synspunkter...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jeg er vred og frustreret! (aflivning af påkørt vildt)

Indlæg af PSindrup » 1. mar 2017, 18:15

Bofhenator skrev:Fik et svar i dag, at man har noteret sig mine synspunkter...
Det er jo en god start! :eek: :thumbup:

Peter

Besvar