Er disse locks lovlige?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
TNA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 7. jan 2015, 15:06
Interesser: Blankvåben, knive og IT
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Er disse locks lovlige?

Indlæg af TNA » 9. feb 2017, 11:16

Hej.
Nu hvor der står i kniveloven at "faldknive" er ulovlige, så er jeg nød til at spørge... hvad fanden definere en faldkniv??
Jeg er med på at gravity knifes er ulovlige. Man kan vende kniven på hovedet, trykke på en knap og bladet falder ud.
Men hvad så med folde knive med axis eller ball bearing locks?

De kan jo lade bladet "falde" når låsen holdes nede.
Du kan vifte den ud i en bevægelse, men man kan også holde kniven vandret og så lade bladet falde halvvejs, og så rotere håntaget opad så kniven til sidst er helt åben. Det kan gøres 100% med tyndegraften.
Man tænker... den detalje er da så latterlig at gå op i, specielt når vi har knive med flippers og wave features ..... men nu kender vi jo alle sammen til hvor åndsvag logik politiet nogle gange har.
The box said "Requires Windows XP or better". So I installed Linux...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af Elbæk » 9. feb 2017, 12:07

En faldkniv er - i min opfattelse - en kniv som deployeres ud af skæftet, i dettes længderetning, alene vha. tyngdekraft, når låsen som holder bladet tilbage effektueres.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af Holten101 » 9. feb 2017, 12:18

Elbæk skrev:En faldkniv er - i min opfattelse - en kniv som deployeres ud af skæftet, i dettes længderetning, alene vha. tyngdekraft, når låsen som holder kniven tilbage effektueres.
Det var egentlig også min opfattelse.....men jeg har ingen rationelle grunde til at tro at de ikke også dækker OP's beskrivelse. Det er faktisk svært at finde en definition på begrebet "Faldkniv".

Anyways....ordet burde have være strøget med den nye knivlov, men der var vist ikke vilje til virkelig at gå i dybden da de reviderede den (kastestjerner og kasteknive burde, imo, også stryges, men det er en anden sag).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
TNA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 7. jan 2015, 15:06
Interesser: Blankvåben, knive og IT
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af TNA » 9. feb 2017, 12:36

Jeg har skrevet en email til politiet, Så må vi se hvad de siger. Skal nok give besked.
The box said "Requires Windows XP or better". So I installed Linux...

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af Holten101 » 9. feb 2017, 12:42

TNA skrev:Jeg har skrevet en email til politiet, Så må vi se hvad de siger. Skal nok give besked.
Du skal nok ikke forvente det stor...det du får på skrift er typisk meget generelt (ofte blot henvisninger til loven) og det du får mundligt er ubrugeligt. Men meld endeligt tilbage:-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
TNA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 7. jan 2015, 15:06
Interesser: Blankvåben, knive og IT
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af TNA » 9. feb 2017, 12:46

Holten101 skrev: Du skal nok ikke forvente det stor...det du får på skrift er typisk meget generelt (ofte blot henvisninger til loven) og det du får mundligt er ubrugeligt. Men meld endeligt tilbage:-)

Cheers
Ok. Håber jeg for noget ud af det. Og skal nok give besked.

Btw.
Jeg har kikket i online butikker for at finde nogen som sælger en kniv med axis lock i et godt stykke tid nu.
Men prøvede jeg så at søge efter benchmade. Og bingo. Her er en 698 Foray som sælges i en Dansk online og fysisk butik.
https://www.friluftsland.dk/udstyr/kniv ... -698-foray

Men igen, bare fordi man finder den i en Dansk butik betyder det ikke at den er lovlig, men så har man da noget man kan bruge i retten.
The box said "Requires Windows XP or better". So I installed Linux...

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af Holten101 » 9. feb 2017, 13:04

TNA skrev:
Holten101 skrev: Du skal nok ikke forvente det stor...det du får på skrift er typisk meget generelt (ofte blot henvisninger til loven) og det du får mundligt er ubrugeligt. Men meld endeligt tilbage:-)

Cheers
Ok. Håber jeg for noget ud af det. Og skal nok give besked.

Btw.
Jeg har kikket i online butikker for at finde nogen som sælger en kniv med axis lock i et godt stykke tid nu.
Men prøvede jeg så at søge efter benchmade. Og bingo. Her er en 698 Foray som sælges i en Dansk online og fysisk butik.
https://www.friluftsland.dk/udstyr/kniv ... -698-foray

Men igen, bare fordi man finder den i en Dansk butik betyder det ikke at den er lovlig, men så har man da noget man kan bruge i retten.
Personligt ville jeg ikke holde mig tilbage fra at købe den:-). Man kan nemt diskutere og teoretisere knivproblematikken ud i et område den ikke behøver komme. Det er (som jeg ser det) ikke intensionen med loven at ting som axis locks og lign. skal være ulovlig.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Skumme
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. aug 2008, 14:38
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af Skumme » 9. feb 2017, 13:07

En faldkniv er det den er designet til at være, en faldkniv. Det er ikke en foldekniv der kan klappes op ved påvirkning af låsen.
Faktisk har jeg kun set én faldkniv i mit liv, det var vist en faldskærmskniv, den havde endda en klap til at holde klingen inde i skæftet.

Egentlig synes jeg det er en super dum idé at involvere politiet i denne sag. Nu kan en tilfældig sekretær faktisk sidde og dømme alle axis lock knive ude. Mega nederen for alle os der dagligt bærer Benchmade knive. Og tror du der er nogen der ville tage sådan en sag til retten hvis det kom så langt?
Du er faktisk ved at lave præcis det, der skabte de store problemer med foldeknive før lovændringen. overfortolke ting.

En hurtig søgen her på forum ville faktisk have fundet en tråd der havde besvaret dit spørgsmål.
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=22326

Brugeravatar
TNA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 7. jan 2015, 15:06
Interesser: Blankvåben, knive og IT
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af TNA » 9. feb 2017, 13:55

Det er sq da ikke min skyld at politiet ikke definere tingene ordenligt i deres love.
Jeg vil ikke risikere at straffes med 3000kr og en plet i straffe attesten.
Jeg bruger ren faktisk mine knive. Det er ikke bare til derhjemme.

Syntes det er fejt af dig at pege på mig som skyldig i at ødelægge noget for andre.
En lov bør være klokkeklar. For vores alles skyld.
The box said "Requires Windows XP or better". So I installed Linux...

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af Senserazer » 9. feb 2017, 14:02

TNA skrev:Det er sq da ikke min skyld at politiet ikke definere tingene ordenligt i deres love.
Jeg vil ikke risikere at straffes med 3000kr og en plet i straffe attesten.
Jeg bruger ren faktisk mine knive. Det er ikke bare til derhjemme.

Syntes det er fejt af dig at pege på mig som skyldig i at ødelægge noget for andre.
En lov bør være klokkeklar. For vores alles skyld.
Det er ikke din skyld lovgivningen er noget makværk, nej. Den generelle erfaring herinde er bare at man skal holde sig fra at spørge ind til den slags, da man hurtigt møder en overivrig skrankepave, som skaber problemer for os alle. :razz:
Det handler om sund fornuft. Går en sådan Benchmade kniv umiddelbart ind under det som loven SIGTER efter at omfatte? Nej. Så brug den, det brænder du ikke nallerne på, men lad være med at spørge om lov. Sådan grundlæggende... Træls ja.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Skumme
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. aug 2008, 14:38
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af Skumme » 9. feb 2017, 14:05

Nu er du jo ikke skyldig i noget som helst. Jeg påpegede blot at jeg ikke fandt det klogt at begynde at tolke lovene.
En faldkniv er en faldkniv ikke en enhåndsbetjent foldekniv der tilfældigvis kan folde op ved påvirkning af låsen.
På en faldkniv er der en udløserknap som på en springkniv. Og endda et låg der gør at man ikke kommer til at udløse den ved et tilfælde.
Faktisk tror jeg slet ikke den type kniv laves mere. Den del af våbenloven stammer fra 80'erne.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af Starling » 9. feb 2017, 14:27

Jeg har på fornemmelsen at der vil være ro i lang tid fremover, når det gælder knivloven. Hverken politi, politikere, JM og os der køber og bruger knive, er interesseret i mere ballade omkring knivene. Der er nu brug for ro omkring knivloven, og der hvor at man kan få problemer med knivloven, er nok hvis man går med kniv i nattelivet, eller til en fodboldkamp. Os herinde på NVF diskutere ivrigt om "assisted opening" er lovligt, men jeg tror at myndighederne har brug for et pusterum, så lad os lade være med at være så bekymrede. Ingen i Danmark ønsker på nuværende tidspunkt at revidere knivloven. Der findes efterhånden så mange forskellige knive på verdens markedet, at det snart sagt er umuligt at finde ud af hvad der er ulovligt og lovligt.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af LapuaMagnum » 9. feb 2017, 14:28

En faldkniv er en kniv der er omfattet af tyngdeloven, så hvis man taber den falder den til jorden.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
TNA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 7. jan 2015, 15:06
Interesser: Blankvåben, knive og IT
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af TNA » 9. feb 2017, 14:39

Ok.. jeg er med. Jeg sender ikke flere email. I promise :oops:
Jeg skriver stadig lige til jer, når/hvis jeg modtager et reply.

Ja det giver god mening at politiet ikke lige nu har så meget fokus på de små detaljer.
Er bare lidt bekymret fordi politiet har før lov ændringen været ret stride omkring det med 2 håndsbetjente knive som kunne med finersnilde åbnes med 1 hånd. (selvom det tager længere tid at åbne den på den måde)
The box said "Requires Windows XP or better". So I installed Linux...

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af Marius » 9. feb 2017, 15:20

TNA skrev:Ok.. jeg er med. Jeg sender ikke flere email. I promise :oops:
Jeg skriver stadig lige til jer, når/hvis jeg modtager et reply.

Ja det giver god mening at politiet ikke lige nu har så meget fokus på de små detaljer.
Er bare lidt bekymret fordi politiet har før lov ændringen været ret stride omkring det med 2 håndsbetjente knive som kunne med finersnilde åbnes med 1 hånd. (selvom det tager længere tid at åbne den på den måde)
Det er helt forståeligt, alle er vist blot lidt trætte og pirrelige omkring de talrige regelændringer og mærkelige forvaltninger af lovgivning som desværre har været tilfældet :razz:
Post endelig svaret når du får det.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
TNA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 7. jan 2015, 15:06
Interesser: Blankvåben, knive og IT
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af TNA » 13. feb 2017, 15:17

Så fik jeg svar.
Betjenten have ikke kendskab til Axis locks og kan derfor ikke vurdere det. (selvom jeg sendte et link til en detaljeret forklaring. Men han har sikkert mange emails at gå igennem)
Han gav mig et link til en anden adresse jeg kan spørge.

Som sagt tidligere, gør jeg ikke mere i det.
The box said "Requires Windows XP or better". So I installed Linux...

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Er disse locks lovlige?

Indlæg af Oscar123 » 15. mar 2017, 19:31

TNA skrev:Så fik jeg svar.
Betjenten have ikke kendskab til Axis locks og kan derfor ikke vurdere det. (selvom jeg sendte et link til en detaljeret forklaring. Men han har sikkert mange emails at gå igennem)
Han gav mig et link til en anden adresse jeg kan spørge.

Som sagt tidligere, gør jeg ikke mere i det.
Faldt lige over denne lidt ældre tråd, som fortjener et par ord med på vejen.

I det tidligere regelsæt var det vedr. foldeknive bl.a. fastslået, at disse ikke måtte være énhåndsbetjente eller have klinger, der kunne låses. Disse restriktioner er ikke videreført i den nye ”knivlov” og der er således ingen restriktioner for foldeknivenes funktionalitet – bortset fra de ”forældede” forbud mod bl.a. springknive og butterfly knive, der stadig er anført selvom det ikke rigtig giver mening længere. Men det forhold turde de nok ikke åbne for i fm med tilblivelsen af den nye lov. :giggle:

Der findes et utal af låsemuligheder for foldeknive og de er alle gangbare i Danmark. Blot for at nævne nogle stykker er der f.eks. framelocks, linerlocks, lockbacks, bolt locks, axis locks m.v.…

Den nævnte (lækre..!) Benchmade 698 Foray vil ikke skabe problemer i Danmark på grund af låsen. Jeg er selv blevet småforelsket i Spydercos nye Manix 2 med CRUWEAR stål og kulfiberskæfte, som har en tilsvarende bolt lock – og jeg kommer nok til at skaffe sådan en…

Endelig skal vi jo huske på, at det såmænd ikke er kniven i sig selv, der udgør problemet. Lovligheden afhænger af anvendelsen - og om hvorvidt denne vurderes "anerkendelsesværdig". Men dette er et helt emne for sig som er drøftet meget indgående andetsteds her på forum…

:razz:
Oscar123
Spyderco Manix 2 CRUWEAR Cabon.jpg
Spyderco Manix 2 CRUWEAR Cabon.jpg (13.59 KiB) Vist 11252 gange
On scene - but unseen

Besvar