Hvad er det bedste knivslibe system?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af RoyalDuck » 11. feb 2017, 15:27

:giggle:

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af Martin G » 11. feb 2017, 15:30

C-X skrev:Smukt er det, ingen tvivl om det. Super tilfredsstillede for os med OCD og tendenser i dén retning. :thumbup:

Praktisk nødvendigt? Narh, sjældent.

Det er fedt at du er gået all in, men det har dæleme også kostet knapper, til en grad hvor det næsten er vandvid (hvilket bare gør det endnu federe). :rock:

Nu er du også selv ude om det, når det halve af NVF kommer rendende, hver gang de har en kniv der er besværlig at slibe eller de blot har fået et særligt behov... :giggle:

Gir dig fuldstændig ret :biggrin: på alle punkter :fun: Der er smidt over 15k afsted efter det nu og jeg har det jeg skal bruge + det løse :rolf: men gad satme godt at have de sidste 2 sub micron sprays men til 300 Euro så tror jeg godt at jeg kan undvære, men gad godt!

:razz:
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 24. feb 2010, 19:03
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af Halling » 13. feb 2017, 18:08

Vil nok ikke lige frem smide 15 kilo efter et slibe system. ☺

Vil jeg med slibesten kunne slibe en meget træt kniv op i frihånd så den blive rigtig godt skarp igen?

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af Martin G » 13. feb 2017, 18:42

Halling skrev:Vil nok ikke lige frem smide 15 kilo efter et slibe system. ☺

Vil jeg med slibesten kunne slibe en meget træt kniv op i frihånd så den blive rigtig godt skarp igen?
Ja det kan man sagtens men det blir sikkert et hårdt arbejde nu når du siger den er meget træt :smile:

Wicked edge starter ved 2k. Og det du får med der er rigeligt fint. Også kan man altid bygge videre hvis man vil. Starter sættet har fra korn 100-600 diamant og det er fint for de fleste :smile:
“Der var et egern!”

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af Malte59 » 13. feb 2017, 19:47

Halling skrev:Vil nok ikke lige frem smide 15 kilo efter et slibe system. ☺

Vil jeg med slibesten kunne slibe en meget træt kniv op i frihånd så den blive rigtig godt skarp igen?
Hvis du skal slibe en kniv eller økse, som er decideret sløv - så er der hjælp at hente til billige penge i Biltema:

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handv ... 000019987/

Den bruger du til at genoprette en rå-æg med - og så sliber du videre med mere nænsomme værktøjer. Skridt 2 kunne være denne:

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handv ... 000018674/

For under hundrede kroner i alt har du dermed et sæt, der fungerer perfekt til grovere arbejde som slibning af sløve knive eller reprofilering af øksehoveder :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af C-X » 14. feb 2017, 13:03

Nu vi er i gang med billige alternativer, så vil jeg lige slå et slag for det billige keramiske strygestål fra IKEA. Hvis man stryger sine knive løbende, så holder de sig skarpe væsentligt længere og man fjerner meget lidt materiale, nærmest intet, i forhold til at slibe dem.

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/30167003/

Når så det skal renses for ophobede partikler, så er WD40 ganske effektivt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Jurger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. sep 2015, 20:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Værløse
Been thanked: 2 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af Jurger » 15. feb 2017, 07:16

Jeg har investeret i dette apparat, som nu både har slebet alle mine køkkenknive og jagt/brugsknive til en såden skarphed at en vær kvinde ville ønske de kunne opnå samme resultat på deres ben som jeg har opnået på min arm.

http://grillbutikken.dk/storkokken-cate ... sliber-pro

Det er måske ikke det mest smarte sæt, men til prisen og knive der bliver uhyre skarpe er det fint til mit brug.

Det eneste det mangler er noget vinkel indikering, men her anvender jeg en elektronisk lille loddestok.
Mobil med loddestok kon også bruges.
Mvh. Jesper

Don't grow up! It' a trap! let your mind be childish

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af Kelle » 15. feb 2017, 07:42

Det system der kan du købe på Aliexpress for 100 kr :-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 15. feb 2017, 07:45

I går fik jeg endelig købt det polermiddel som jeg har manglet for at give min slibning det sidste.

Min procedure er nu som følger:
1. Jeg sliber kniven med ca. 20 frem og tilbagebevægelser på korn 250 på hver side.
2. Jeg afretter grater ved to lette strøg mod æggen på hver side.
3. Så sliber jeg kniven på korn 1000 med de samme ca. 20 frem og tilbagebevægelser på hver side.
4. Igen afretter jer grater, denne gang på korn 1000.
5. Til sidst polere jeg æggen på en træklods hvorpå der er limet et stykke læder. Bevægelsen er her væk fra æggen, og vinklen lidt stejlere end på slibestenen (ca. 30). Som polermiddel bruger jeg det man kan købe til Harald Nyborgs slibemaskine

Nu er kniven så skarp at jeg kan tage hårene på håndryggen.

For at finde den rette vinke, folder jeg et A4 papir 3 gange, det giver en vinkel på ca. 25 grader. Så snart jeg kommer til en rigtig computer skal jeg nok lige tegne hvordan.

Slibesten:
http://www.thegoodstuffshop.dk/product. ... duct=14561
Polermiddel:
http://www.harald-nyborg.dk/p4351/scheppach-slibepasta

Patek5146
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 14. nov 2016, 17:36
Interesser: foldeknive, jap. køkkenknive
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af Patek5146 » 1. mar 2017, 07:35

Ved ikke om dette er det bedste system, men det er perfekt til mig og mine foldeknive, førhen havde jeg Lansky som jeg modificerede mange gange men der var stadig irritations momenter, denne KME koster ikke mere end det dobbelte af et Lansky deluxe diamant sæt.
Alt ekstra tilbehør har jeg selv lavet, og kan nemt lave spejl blanke knive, dvs efter diamant sten er det polishing strips ( alu-oxid købt i A4 ark ) ned til 3 micron, slutter af med strops ned til 0,5 micron ( dia paste ), det virker rigtig fint for mig, men det kræver at man kan lave nogle alu / glasplader selv.
Mine køkken knive håndsliber jeg på Naniwa sten i korn 400-1000-3000-8000, alt efter behov
Vedhæftede filer
IMG_1767.JPG
IMG_1767.JPG (615.59 KiB) Vist 9394 gange

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af Martin G » 1. mar 2017, 09:19

Har ikke selv erfaringer med KME, men har også kun hørt gode ting om dem :smile:

Hvis du vil opgradere dine strops, så skal du overveje at skifte dine diamant pastes ud med de sprays man kan få fra Hand America og ken schwartz. De virker bedre og hurtigere også holder de længere.

De koster lidt mere, men det skulle ikke undre mig at de også er billigere i længden :rock:
“Der var et egern!”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af C-X » 1. mar 2017, 10:08

Hvis man nu er en fattigrøv med lyst til en poleret æg, så er Autosol på pap en meget billig og effektiv løsning.
Jeg har brugt det til både knive og økser med gode resultater. Primært til konveks æg.

Pap er i sig selv slibende og jeg har honet bl.a. min Lansky Mad Rock på paprør, med mærkbare resultater! Fint lille fix når man står med en sløv kniv.

Dette er ikke dé bedste løsninger, men er man ikke i sit værksted, så kan de være det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvad er det bedste knivslibe system?

Indlæg af Martin G » 1. mar 2017, 10:35

C-X skrev:Hvis man nu er en fattigrøv med lyst til en poleret æg, så er Autosol på pap en meget billig og effektiv løsning.
Jeg har brugt det til både knive og økser med gode resultater. Primært til konveks æg.

Pap er i sig selv slibende og jeg har honet bl.a. min Lansky Mad Rock på paprør, med mærkbare resultater! Fint lille fix når man står med en sløv kniv.

Dette er ikke dé bedste løsninger, men er man ikke i sit værksted, så kan de være det.
Jeg bruger også selv pap frem for læder til tider. Det gir sig ikke så meget så man kan virkelig ligge noget kraft i uden at æggen ruller :smile:

Jeg slutter dog altid af med læder :smile:
Vedhæftede filer
IMG_9490.JPG
IMG_9490.JPG (332.81 KiB) Vist 9343 gange
“Der var et egern!”

Besvar