Hvorfor assisted?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Hvorfor assisted?

Indlæg af Malte59 » 28. jan 2017, 17:08

Når der så tit er snak om lovligheden af assisted opening - så er det jo fordi, at folk interesserer sig for dem.
Hvorfor?
Jeg synes netop, at noget af det fascinerende ved 1-hånds knive er, at man med øvelse kan blive rigtig ferm til at håndtere dem. Der findes masser af knive i fremragende materialer med flippere, huller eller studs som åbner med et snap - hvis altså brugeren har håndelaget!
Jeg vil påstå, at man kan åbne en flipper eller en kniv med axis-, compression- eller ball bearing lock så hurtigt, at man ikke med det blotte øje kan se forskel på dem og en fjederpåvirket åbning. Med lidt øvelse og måske en anelse bevægelse af håndleddet - så kan alle andre velsmurte og rigtigt indstillede 1-hånds knive åbnes i en meget hurtig bevægelse hver gang. :smile:
Så bortset fra, at assisted åbning sandsynligvis viser sig at være forbudt første gang sagen prøves for en dommer - så er de da også bare lidt kedelige i forhold til at optræne de rette færdigheder med en af alle de andre :thumbup:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af ReneKJ » 28. jan 2017, 19:00

Malte59 skrev:Så bortset fra, at assisted åbning sandsynligvis viser sig at være forbudt første gang sagen prøves for en dommer - så er de da også bare lidt kedelige i forhold til at optræne de rette færdigheder med en af alle de andre :thumbup:
Jeg vil mene at det kommer an på om man vil have et værktøj eller et stykke legetøj.

Hvis jeg havde behov for en enhåndsbetjent kniv til seriøst brug, så ville jeg vælge den der virkede nemt og hurtigt uanset om jeg havde kolde fingre, hævede knoer, harpiks på hænderne eller var så træt i hovedet at jeg ikke kunne binde mine snørrebånd.

Hvis et stykke værktøj kræver særligt håndelag for at virke lige som godt som en andet stykke værktøj, så vinder det der ikke kræver noget ekstra.

Jeg har våben liggende der kræver fancy håndelag, men jeg har ikke noget praktisk at bruge dem til. De er kun for sjov.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 290 times
Been thanked: 1073 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Langenge » 28. jan 2017, 19:19

ReneKJ skrev:
Malte59 skrev:Så bortset fra, at assisted åbning sandsynligvis viser sig at være forbudt første gang sagen prøves for en dommer - så er de da også bare lidt kedelige i forhold til at optræne de rette færdigheder med en af alle de andre :thumbup:
Jeg vil mene at det kommer an på om man vil have et værktøj eller et stykke legetøj.

Hvis jeg havde behov for en enhåndsbetjent kniv til seriøst brug, så ville jeg vælge den der virkede nemt og hurtigt uanset om jeg havde kolde fingre, hævede knoer, harpiks på hænderne eller var så træt i hovedet at jeg ikke kunne binde mine snørrebånd.

Hvis et stykke værktøj kræver særligt håndelag for at virke lige som godt som en andet stykke værktøj, så vinder det der ikke kræver noget ekstra.

Jeg har våben liggende der kræver fancy håndelag, men jeg har ikke noget praktisk at bruge dem til. De er kun for sjov.
Enig!!!
Gav loven adgang til det, så havde jeg også en springkniv i lommen.
Bare noget så simpelt som en fisketur, er meget nemmere med en springkniv, frem for en foldekniv, der kræver teknik for at åbne, og IMHO også mere sikker, end en almindelig filetkniv, der altid er "åben".
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Raptor357 » 28. jan 2017, 20:14

Fordi assist kræver så meget mindre kraft overførsel and f.eks. Flipper. Jeg skal trække godt til og have rette håndelag. En assisted kan betjenes af alle og der skal meget større kraft til at åbne en assisted en smule end en flipper.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af C-X » 28. jan 2017, 21:14

Mine herrer, så hedder det en dolk. Mora laver nogle fine nogle, med gummibelagt greb og i hhv rustfri og carbonstål. De koster så lidt, at de kan tabes, uden man bliver ked af det.

Skal man have noget der virker hver gang, så er mindre teknik altid en fordel, for så er der mindre der kan strejke.

Derudover burde alt være lovligt nu, da virkeligheden har indhentet lovgivningen. Der er nu lige så hurtige alternativer, for de der ønsker at trække en sammenfoldet kniv hurtigt, uanset om det er en flipper, springkniv eller whatever.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Scrapper » 28. jan 2017, 21:43

Hvis man ikke kan åbne en flipper i et hvert tilfælde, så er der noget galt med den flipper man har købt.

Alle de flippere jeg går med tanker om at købe, svipper op så let som ingen ting. Altså kræves der ingen grad af talent eller håndelag.

Det samme gælder f.eks. Spydercos knive med deres fine hul.

Nogle knive med thumbstud kræver en anelse mere at åbne, men det er så det.

Derfor forstår jeg ikke problemstillingen.
Fair nok, assisted opening er forbudt. Så er der umiddelbart ingen ko på isen når man skal vurdere om en kniv er lovlig eller ej.
Lev med alle de rigtig fine alternertiver der findes uden en fjeder i.
Ville til hver en tid selv foretrække noget uden en fjeder.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 290 times
Been thanked: 1073 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Langenge » 28. jan 2017, 22:02

C-X skrev:Mine herrer, så hedder det en dolk. Mora laver nogle fine nogle, med gummibelagt greb og i hhv rustfri og carbonstål. De koster så lidt, at de kan tabes, uden man bliver ked af det.

Skal man have noget der virker hver gang, så er mindre teknik altid en fordel, for så er der mindre der kan strejke.

.....
Nogle gange kan det godt være ubehageligt, at have en skarp kniv med bladet frit fremme, liggende.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af C-X » 28. jan 2017, 22:14

Derfor er min Mora fiskekniv altid i sin tarvelige plastik skede, når den ikke er i brug. Den er aldrig fastgjort til bæltet, men ryger i tasker, lommer, støvler og mange andre steder (nej, ikke kropsåbninger, men indrøm nu; du tænkte det!). Nu har jeg haft den i over to årtier og jeg har, underligt nok, ikke mistet den endnu.

Den virker med de mest slimede og kolde fingre under alle tænkelige vejrmæssige omstændigheder. Hver gang. Altid.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Elbæk » 28. jan 2017, 22:18

Svaret er; hvorfor ikke? Hvis det er den funktionalitet man kan lide og/eller finder mest egnet til et givent formål - så bør den ikke være længere.

Til gengæld undrer jeg mig over mængden af tråde om præcis dette emne. Det her er nr. tre eller fire.

ACØ har, som angivet i mindst to af de eksisterende tråde, udtalt at de ikke pr. definition anser en kniv assisted opening for at være en springkniv, i samme åndedrag henviser de dog også til at den endelige definition vil være op til en dommer.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af ReneKJ » 28. jan 2017, 22:30

C-X skrev:Derfor er min Mora fiskekniv altid i sin tarvelige plastik skede, når den ikke er i brug. Den er aldrig fastgjort til bæltet, men ryger i tasker, lommer, støvler og mange andre steder (nej, ikke kropsåbninger, men indrøm nu; du tænkte det!). Nu har jeg haft den i over to årtier og jeg har, underligt nok, ikke mistet den endnu.

Den virker med de mest slimede og kolde fingre under alle tænkelige vejrmæssige omstændigheder. Hver gang. Altid.
Jo, men en kniv med løs skede er vel ikke enhåndsbetjent?
Forudsætningen for hele diskussionen var at det var enhåndsbetjente knive, og at de helt manuelle var "sjovere" at betjene da de kræver mere teknik.

Du kan sagtens finde formål hvor en dolktype er mere egnet, f.eks. dykning. Men så er det en anden diskussion.

Min pointe var at for værktøj der er det funktionaliteten der er vigtigst, ikke hvor sjovt det er at bruge.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 290 times
Been thanked: 1073 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Langenge » 28. jan 2017, 22:31

C-X skrev:Derfor er min Mora fiskekniv altid i sin tarvelige plastik skede,.
Og skal jeg enten stoppe skeden ind i munden og hive dolken ud, eller jeg skal forsøge at holde på skeden med den ene fod, mens jeg hiver dolken ud.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af C-X » 28. jan 2017, 22:34

:goodpost: :rolf:
Kan pænt meget misforstås!

Næeh, du skubber den væk fra grebet med tommeltotten, mens du griber kniven :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 290 times
Been thanked: 1073 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Langenge » 28. jan 2017, 22:41

C-X skrev::goodpost: :rolf:
Kan pænt meget misforstås!

Næeh, du skubber den væk fra grebet med tommeltotten, mens du griber kniven :thumbup:
Når jeg har en fiskestang i den ene hånd, med en sprællende fisk i enden af snøren, balancere på glatte sten eller i en vippende båd, og så skal fumle med en kniv, så har jeg ikke overskud til at finde ud af et eller andet fancy trick, for at få kniven ud af skeden.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Martensit » 28. jan 2017, 22:43

1. Hvorfor assisted? Simpelt: Kniven er konstrueret til at omgå en teknisk definition af springknive i amerikansk og britisk lovtekst, det er for folk med behov for springknive, steder hvor disse ikke er lovlige og den tekniske definition er så rigid, at man kan snige sig uden om definitionen, og stadig have den samme mekaniske effekt.

2. Jeg vil til hver en tid foretrække en springkniv hvis jeg skal være på en klatrevæg, klatre i fjeld eller være på en båd. I situationer hvor man bliver filtret ind i tovværk og/eller har behov for at holde fast med sin ene hånd samtidig med at man skærer sig løs med den anden, der er det træls at skulle koncentrere sig om at folde sin kniv ud, den skal bare åbne, og det med det samme.
I sådanne situationer er det at have en kniv med en fast klinge ikke sikkert, den sidder tæt på kroppen og hvis det gynger lidt så kan man komme til at lave hul i sig selv, her kan springkniven åbnes tilpas langt væk fra kroppen og tæt på der hvor den skal bruges.
Dem der siger, at man bare kan øve sig og lære at få kniven åbnet ordentligt skal tænke på, at for nogen er det ikke kniven der er interessant, men den aktivitet den skal bruges til, og hvem gider sidde og øve sig med knive i et par måneder for at få åbningen perfekt hver gang, når man kan købe en kniv der klarer det til topkarakter og så bruge lidt ekstra tid på klatrevæggen eller på båden :smile:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 290 times
Been thanked: 1073 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Langenge » 28. jan 2017, 22:47

Martensit skrev:1. Hvorfor assisted? Simpelt: Kniven er konstrueret til at omgå en teknisk definition af springknive i amerikansk og britisk lovtekst, det er for folk med behov for springknive, steder hvor disse ikke er lovlige og den tekniske definition er så rigid, at man kan snige sig uden om definitionen, og stadig have den samme mekaniske effekt.

2. Jeg vil til hver en tid foretrække en springkniv hvis jeg skal være på en klatrevæg, klatre i fjeld eller være på en båd. I situationer hvor man bliver filtret ind i tovværk og/eller har behov for at holde fast med sin ene hånd samtidig med at man skærer sig løs med den anden, der er det træls at skulle koncentrere sig om at folde sin kniv ud, den skal bare åbne, og det med det samme.
I sådanne situationer er det at have en kniv med en fast klinge ikke sikkert, den sidder tæt på kroppen og hvis det gynger lidt så kan man komme til at lave hul i sig selv, her kan springkniven åbnes tilpas langt væk fra kroppen og tæt på der hvor den skal bruges.
Dem der siger, at man bare kan øve sig og lære at få kniven åbnet ordentligt skal tænke på, at for nogen er det ikke kniven der er interessant, men den aktivitet den skal bruges til, og hvem gider sidde og øve sig med knive i et par måneder for at få åbningen perfekt hver gang, når man kan købe en kniv der klarer det til topkarakter og så bruge lidt ekstra tid på klatrevæggen eller på båden :smile:
Præcis :thumbup:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Malte59 » 29. jan 2017, 00:39

Elbæk skrev:Svaret er; hvorfor ikke?

Til gengæld undrer jeg mig over mængden af tråde om præcis dette emne. Det her er nr. tre eller fire.
Hvis man holder af at udveksle meninger og erfaringer på et forum, så skal man vel bare være glad for, at der overhovedet er nogen, der ulejliger sig med at danne tråde? :blink:
Tendensen er desværre den samme overalt. De aktive brugere på diverse fora bliver færre og færre - og emnernes "1 minute fame" på fjæset tager over i stedet!
Emnet er skam alvorligt ment. Når jeg går og leger med f.eks. en flipper eller en axis-lock .. så fatter jeg ikke, hvad folk vil med fjedre i knive. Hvis vi endelig taler om ekstreme situationer på en fjeldside, eller fanget i garn eller tovværk - så vil jeg foretrække en simpel kniv, som jeg har erfaring med at åbne og lukke hurtigt og sikkert - ikke en fjeder som kan knække eller muligvis fryse fast :smile:
Med hensyn til håndelag - så kræver det mere snilde at lukke en låst kniv med 1 hånd end det kræver at åbne den .. så dem, der ikke øver sig for i stedet at træne andre færdigheder hvad gør de - lægger kniven åben tilbage i lommen?

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Malte59 » 29. jan 2017, 00:43

Martensit skrev: Dem der siger, at man bare kan øve sig og lære at få kniven åbnet ordentligt skal tænke på, at for nogen er det ikke kniven der er interessant, men den aktivitet den skal bruges til, og hvem gider sidde og øve sig med knive i et par måneder for at få åbningen perfekt hver gang, når man kan købe en kniv der klarer det til topkarakter og så bruge lidt ekstra tid på klatrevæggen eller på båden :smile:
Hvad med at lukke den låste kniv, når du i situationen er færdig med at bruge den - gider du heller ikke at øve det? :blink:

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Malte59 » 29. jan 2017, 00:47

ReneKJ skrev: Jeg vil mene at det kommer an på om man vil have et værktøj eller et stykke legetøj.

Hvis jeg havde behov for en enhåndsbetjent kniv til seriøst brug, så ville jeg vælge den der virkede nemt og hurtigt uanset om jeg havde kolde fingre, hævede knoer, harpiks på hænderne eller var så træt i hovedet at jeg ikke kunne binde mine snørrebånd.
Når du så er færdig med at anvende din kniv med kolde fingre, hævede knoer, harpiks på hænderne og træt i hovedet - hvordan lukker du den så? :smile:

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Martensit » 29. jan 2017, 09:50

Malte59 skrev:
Martensit skrev: Dem der siger, at man bare kan øve sig og lære at få kniven åbnet ordentligt skal tænke på, at for nogen er det ikke kniven der er interessant, men den aktivitet den skal bruges til, og hvem gider sidde og øve sig med knive i et par måneder for at få åbningen perfekt hver gang, når man kan købe en kniv der klarer det til topkarakter og så bruge lidt ekstra tid på klatrevæggen eller på båden :smile:
Hvad med at lukke den låste kniv, når du i situationen er færdig med at bruge den - gider du heller ikke at øve det? :blink:
Hvis det kræver øvelse eller speciel håndtering at lukke en kniv, så vil jeg garantere dig for, at jeg ikke vil have den med et sted hvor mit fokus er på noget andet. Derudover har jeg omtrent 24 års erfaring med at lukke foldeknive, så hvis jeg skal øve mig for at lukke en kniv, så er den nok så kompliceret eller træls at jeg ikke køber den i første omgang :blink:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af ReneKJ » 29. jan 2017, 09:54

Malte59 skrev:
ReneKJ skrev: Jeg vil mene at det kommer an på om man vil have et værktøj eller et stykke legetøj.

Hvis jeg havde behov for en enhåndsbetjent kniv til seriøst brug, så ville jeg vælge den der virkede nemt og hurtigt uanset om jeg havde kolde fingre, hævede knoer, harpiks på hænderne eller var så træt i hovedet at jeg ikke kunne binde mine snørrebånd.
Når du så er færdig med at anvende din kniv med kolde fingre, hævede knoer, harpiks på hænderne og træt i hovedet - hvordan lukker du den så? :smile:
Har du nogensinde haft problemer med at lukke en almindelig lommekniv med een hånd, selv om du skal bruge to for at åbne den?

Og selv om du havde, så vinder Assisted stadig på point hvis den er nemmest at åbne og de begge er lige svære at lukke.

Men helt generelt, så er åbne og lukke ikke modsvarende situationer. Fidusen ved enhåndsbetjent er at du kan få den frem og åbnet selv om du kun har een hånd ledig.
Men mon ikke man derefter kan lægge den fra sig indtil man har mulighed for at pakke den sammen?

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Malte59 » 29. jan 2017, 11:37

ReneKJ skrev: Men mon ikke man derefter kan lægge den fra sig indtil man har mulighed for at pakke den sammen?
Det ved jeg nu ikke. Jeg bruger f.eks. min kniv imens jeg vade-fisker - da er det lettere upraktisk at lægge kniven fra sig :blink:
Min pointe er bare, at i forhold til de fleste låsemekanismer på foldeknive, så er det langt lettere at åbne kniven - f.eks. med en flipper - end det er at lukke den 1-hånds. Hvis argumentet for en fjeder er, at man lynhurtigt skal have adgang til kniven i en presset situation - så er det da også relevant, at man kan pakke den væk igen under de samme forhold?
Til spørgsmålet om, hvorvidt jeg nogensinde har haft problemer med at lukke en 2-hånds, så er svaret nej. Men det er måske så også fordi, at jeg har fravalgt foldeknive til fordel for knive med fast klinge - f.eks. under det føromtalte fiskeri. Nu medbringer jeg en 1-hånds fordi det er langt mere handy at have den klipset fast i vadejakkens brystlomme, end det er at håndtere en dolk under de samme forhold.
Hvis jeg ikke har opøvet færdighed i både at åbne og lukke kniven sikkert og hurtigt med 1 hånd, så har det ikke værdi for mig at den er 1-hånds.
Hvis andre kan se en fordel i at en kniv springer op under påvirkning af en fjeder - for derefter at lægge den til side til der er tid til at lukke den 2-hånds, så for min skyld ingen alarm :smile:

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Malte59 » 29. jan 2017, 11:43

Martensit skrev:
Hvis det kræver øvelse eller speciel håndtering at lukke en kniv, så vil jeg garantere dig for, at jeg ikke vil have den med et sted hvor mit fokus er på noget andet. Derudover har jeg omtrent 24 års erfaring med at lukke foldeknive, så hvis jeg skal øve mig for at lukke en kniv, så er den nok så kompliceret eller træls at jeg ikke køber den i første omgang :blink:
Kender du til en 1-hånds foldekniv, som det er lettere at lukke end at åbne med 1 hånd?
I alle de situationer vedrørende klatrevægge, fjeld og både, som du nævnte tidligere - har du da ikke brug for at kunne lukke kniven efter brug og lægge den væk igen.
Min pointe er bare, at hvis du har opøvet færdighed i at lukke en kniv med f.eks. back-lock sikkert og hurtigt med 1 hånd - så har du ikke brug for en fjeder for at åbne den tilsvarende hurtigt og sikkert. :smile:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af ReneKJ » 29. jan 2017, 12:10

Malte59 skrev: Min pointe er bare, at hvis du har opøvet færdighed i at lukke en kniv med f.eks. back-lock sikkert og hurtigt med 1 hånd - så har du ikke brug for en fjeder for at åbne den tilsvarende hurtigt og sikkert. :smile:
Jah, og hvis jeg optræner evnen til at samle en hammer op med foden, så behøver jeg ikke at have den hængende i et værktøjsbælte.
Men hvor komplicere situationen unødigt?

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Malte59 » 29. jan 2017, 16:34

ReneKJ skrev:
Malte59 skrev: Min pointe er bare, at hvis du har opøvet færdighed i at lukke en kniv med f.eks. back-lock sikkert og hurtigt med 1 hånd - så har du ikke brug for en fjeder for at åbne den tilsvarende hurtigt og sikkert. :smile:
Jah, og hvis jeg optræner evnen til at samle en hammer op med foden, så behøver jeg ikke at have den hængende i et værktøjsbælte.
Men hvor komplicere situationen unødigt?
Godt ord igen :blink:
Jeg troede, at vi var kniv-folk. Hvis det at åbne f.eks. en 1-hånds-betjent flipper svarer til at samle en hammer op med foden - så forstår jeg godt det med fjederen :smile:

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Grejs76 » 30. jan 2017, 16:55

Assisted opening (AO) knive er interessante, fordi mange af knivene fra f.eks. Kershaw typisk har denne tekniske detalje installeret. Derfor er det svært at finde en Kershaw kniv, som kan købes lovligt i DK. Hvis man gerne vil købe en kniv designet af de designere, der arbejder sammen med Kershaw, er det et problem, hvis knivene er ulovlige.

Som der skrives tidligere i denne tråd, kan du også bare kigge på nogle andre mærker, som fungerer uden AO.

Jeg har selv en Byrd Raven 2, som fungerer uden AO med et åbningshul ala Spyder holet. Det virker fint at åbne og lukke med én hånd.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Besvar