Hvorfor assisted?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Martensit » 30. jan 2017, 17:39

Malte59 skrev:
Martensit skrev:
Hvis det kræver øvelse eller speciel håndtering at lukke en kniv, så vil jeg garantere dig for, at jeg ikke vil have den med et sted hvor mit fokus er på noget andet. Derudover har jeg omtrent 24 års erfaring med at lukke foldeknive, så hvis jeg skal øve mig for at lukke en kniv, så er den nok så kompliceret eller træls at jeg ikke køber den i første omgang :blink:
Kender du til en 1-hånds foldekniv, som det er lettere at lukke end at åbne med 1 hånd?
I alle de situationer vedrørende klatrevægge, fjeld og både, som du nævnte tidligere - har du da ikke brug for at kunne lukke kniven efter brug og lægge den væk igen.
Min pointe er bare, at hvis du har opøvet færdighed i at lukke en kniv med f.eks. back-lock sikkert og hurtigt med 1 hånd - så har du ikke brug for en fjeder for at åbne den tilsvarende hurtigt og sikkert. :smile:
Fjederen eliminerer den grad af fummel der er i nogen situationer, den sikrer at klingen foldes helt ud til sin LÅSTE position. Uanset hvor god jeg er til at åbne og lukke, så er en mekanisk assistance der overflødiggør en arbejdsgang med risiko for fumleri denne arbejdsgang overlegen. Kommer det dertil hvor jeg skulle stå i en situation hvor jeg ikke kan lukke kniven, men jeg er færdig med at bruge den, så kan jeg altid smide den væk - så langt at jeg ikke risikerer at lande på den.
Nu hvor jeg ikke kan have en kniv med fjeder er det ikke noget problem at lukke en axis-lock eller compression lock med 1 hånd, uden fingrene kommer i vejen, og det er nemmere end at åbne...

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvorfor assisted?

Indlæg af Scrapper » 30. jan 2017, 19:36

Jeg forstår godt at man "begærer" en kniv med "assisted opening", men jeg forstår ikke den opstandelse der er, over at de nok falder ind under en kategori der betragtes som ulovlig.

For lovteksten bliver i mine øjne svær at kringle, hvis man skulle skrive sig ud af det.
Så skulle man definere, at visse knive med AO er gode nok, så længe at fjederen kun hjælper til 45 grader.
Andre AO er ikke gode nok, fordi fjederen hjælper længere frem.
Det bliver noget kludder, i en lov der ellers lader til at fungere ret godt.

Og de tænkte eksemlper med at man hænger i et tynd tråd og må skære sig fri, ja de er tænkte eksempler. Allerede med en gængs flipper, uden fjeder, er du meget længere end for 1 år siden.

Besvar