Kniv til uheld under fiskeri med waders ?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Kniv til uheld under fiskeri med waders ?

Indlæg af Bowman76 » 9. aug 2016, 11:48

På et eller det tidspunkt, kommer enhver sportsfisker med stor sandsynlighed ud for at miste fodfæstet, mens han/hun er iklædt et par waders.
Selv iført en redningsvest, vil luften fanget i et par waders kunne gøre situationen yderst farlig.

Derfor søger jeg en kniv til at skære hul i mine waders. Helst med flg. egenskaber:

- hurtig tilgængelig
- skal kunne bæres på brystet.
- sikkerhedsrem til håndled.
- skede og skæfte i plast.
- rimelig modstandsdygtig mod korrosion.

Jeg har kigget på diverse dykkerknive, men kan ikke rigtig finde nogen, der opfylder kravet til bæremetode og som har rem.

Kan nogen være behjælpelig?

Pft.

Edit: Jeg har læst knivloven, hvor der nævnes hals- og skuldermonterede knive, der er konstrueret til at kunne trækkes med én hånd. Men, helt ærligt, jeg har til dato endnu til gode at have en dolk eller foldekniv i hånden, jeg ikke har kunnet trække/åbne med én hånd.

Så hvor står man i forhold til loven, når:

1. Kniven IKKE er placeret på hals eller skulder
2. Kniven IKKE direkte er konstrueret fra fabrikantens side til at kunne trækkes med én hånd.

???

Brugeravatar
Henrik2950
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11. jun 2014, 17:18
Interesser: Alt der siger bang
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders

Indlæg af Henrik2950 » 9. aug 2016, 14:32

En Swingblade ville nok være god, og hvis du bruger bug åbneren, så er chancen for at du stikker dig heller ikke så stor.
eka_swingblade_orange_med_skede.jpg
eka_swingblade_orange_med_skede.jpg (16.36 KiB) Vist 9034 gange

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders

Indlæg af Bobo » 9. aug 2016, 15:12

hvad med neoprenwaders ?

men derfor kan du jo godt købe en kniv :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders

Indlæg af C-X » 9. aug 2016, 15:36

Plejer at bruge en billig rustfri Mora med gummigreb. Den koster c. 50,- også græder man ikke når den bliver væk. Har dog haft den i >15 år nu.

Til dyk&pløk har jeg set mig lun på denne; http://www.heinnie.com/boker-plus-steel-mariner - der ville være butt ugly til alt andet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders

Indlæg af Bowman76 » 9. aug 2016, 17:06

Har lige fået flg. mail fra det lokale "Holger Håndjern" distrikt:

".....der er intet til hinder for, at du fører en kniv synligt på brystet under udførelse af anerkendelsesværdigt formål. Det der tænkes på knivlovens paragraf 2 er knive, der kan hænges rundt om hals eller skulder og som kan føres skjult under tøj."

Ergo så er jeg indenfor lovens rammer med min idé.

Jeg hæfter mig desuden ved det markerede "og". Menes der så, at knive båret på hals og skulder, som ikke skjules/er beregnet til at skjule, vil være helt lovlige ? Eller er vi ude i en fortolkningsmæssig gråzone der ?

Anyways, så takker jeg for svar :smile:

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders

Indlæg af Lars M. L. » 9. aug 2016, 18:54

Hvis du bruger waders til vadning, vil vandet tryk klemme luften ud af dine waders, så jeg forstår ikke helt behovet?
Hvis du er i en båd, hvor et fald overbord vil kunne resultere i luftfyldte waders, har man ikke brug for waders?
Bortset fra det, synes jeg, at det lyder som en fed måde at medbringe en kniv.

Mvh Lars
Bowman76 skrev:På et eller det tidspunkt, kommer enhver sportsfisker med stor sandsynlighed ud for at miste fodfæstet, mens han/hun er iklædt et par waders.
Selv iført en redningsvest, vil luften fanget i et par waders kunne gøre situationen yderst farlig???

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders

Indlæg af Uldsok » 9. aug 2016, 19:05

Skide kedeligt, men neopren waders evt. med et bælte rundt om livet, så sker der ingenting hvis man tilter

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders

Indlæg af Holmgren » 9. aug 2016, 19:18

måske en af Spydercos Salt-knive kunne være en mulighed? De skulle efter sigende være helt rustfrie
...

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders

Indlæg af Grejs76 » 9. aug 2016, 21:42

Holmgren skrev:måske en af Spydercos Salt-knive kunne være en mulighed? De skulle efter sigende være helt rustfrie
H1 stål. Som Spyderco siger: " It Will NOT rust". Det kan ikke ruste. Det err typisk de modeller, der hedder noget med "salt". Har selv haft kig på dem til sejlads og snorkling.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders

Indlæg af Thors24 » 10. aug 2016, 09:45

Jeg kan ikke regne ud hvad det er for luft du vil have ud af wadersene. Prøv at tage en pose på din hånd og stikke den i en spand vand, og se så hvor meget luft der er i posen. Det samme sker med dine waders, luften bliver trykket ud af wadersene.
Hvis der skal holdes luft i wadersene, vil jeg tro man skal have et temmelig stramt vadebælte om livet. Det kan jeg ikke tro er særlig godt.

Køb endelig en kniv. Men jeg ville ikke satse på at skulle skære i mine vaders, med risiko for også at skære i mig selv. I stedet kunne det være en god ide at øve hvad der sker hvis man kæntre i et par waders.

http://dagbladet-holstebro-struer.dk/st ... kneulykker
:smile: :smile:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders

Indlæg af Refraktorius » 10. aug 2016, 10:17

Thors24 skrev:...... I stedet kunne det være en god ide at øve hvad der sker hvis man kæntre i et par waders.

http://dagbladet-holstebro-struer.dk/st ... kneulykker
:smile: :smile:
:goodpost:


Jeg ville meget nødigt påtage mig, selv under kontrollerede forhold, at skulle skære hul i waders, uden samtidigt at skære hul i mig selv.

Artiklens teori om, at et ildebefindende/afkøling er det der tager livet af folk, virker meget mere sandsynligt end at det er waders'ene der gør det.

Hvis man forestiller sig, at personen har været ude længe nok til at begynde at være underafkølet og så får det dårligt eller falder. Så er han gennemvåd, det blæser lidt og afkølingen går rigtigt hurtigt.
Derefter skal der ikke ret meget til, før man mister orienteringen og begynder at have alvorlige problemer.



En svømmevest kombineret med en smule øvelse i "waders-badning" (og et fast princip om ikke at gå længere ud end man har styr på, og stoppe når vejret er ilde eller man begynder at fryse) er nok en væsentligt bedre ide.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders ?

Indlæg af Uldsok » 10. aug 2016, 23:03

Noget jeg som kystfisker frygter mere end bordfyldte waders, er alle de ulovlige og umarkerede lortegarn der ligger og flyder mange steder og her vil en kniv kunne hjælpe stort i en nødsituation, især i hårdt vejr.

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders ?

Indlæg af Mosc5 » 11. aug 2016, 05:45

Almindelige waders vil som flere skriver, være tømte for luft under vadning. Men i neoprenwaders er der en del opdrift, da der er en masse små luftlommer, hvilket også giver den isolerende effekt. Men jeg og en kammerat prøvede en sommerdag for mange år siden hvad der ville ske hvis man røg i med waders på. Hvis man kunne fange lidt luft i sine waders, så var det meget enkelt at bøje benene op under brystet, og så hjalp de med at bære oppe. kombineret med en redningsvest/svømmevest er der ingen chance for at man ender med benene i vejret. almindelige waders var ret lette at sparke af, når de var fyldte med vand. Neoprenwaders hjælper både med at bære oppe, og holde på varmen.
Er glad for at vi prøvede det det en varm dag, så er man lidt forberedt, hvis man en dag skulle falde uventet i koldt vand...hvor panik, chok og afkøling spiller ind.
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders ?

Indlæg af Bowman76 » 11. aug 2016, 08:51

Tak, for jeres input. Både dem med knivforslag og dem med andre tips; de er alle værdsatte :thumbup:

Uldsok skrev:Noget jeg som kystfisker frygter mere end bordfyldte waders, er alle de ulovlige og umarkerede lortegarn der ligger og flyder mange steder og her vil en kniv kunne hjælpe stort i en nødsituation, især i hårdt vejr.
Ulovlige, umarkerede garn er :suicide: Men nogen mennesker vil åbenbart gøre hvad som helst, for at spare 250-300 kr. pr. år.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kniv til uheld under fiskeri med waders ?

Indlæg af C-X » 11. aug 2016, 09:03

Inden sygdom og andet bøvl, var jeg en relativt aktiv neopren-ninja. Der ligger rigtig, rigtig mange umærkede og ulovlige fangsredskaber og tjener store mængder sorte penge, langs kysterne - især om natten! :impatient:

Dertil er der en uhyggelig mængde drivende garn og rester deraf, som man kan møde på sin vej, enten som dykker eller sejlende, der får dem i skruen (hvilket skaber en farlig situation).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar