Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Elbæk » 2. jul 2016, 18:30

Som en der rent faktisk hár forstand på at slås med kniv (jeg har i hvert fald modtaget undervisning - og undervist - i det) - og som har prøvet mange forskellige knive på mange forskellige medier - så kan jeg sige så meget; rundt regnet 99% af alle teknikker, jeg kender til, hvor en kniv anvendes i nærkamp, er stik, efterfulgt af at klingen drejes/rykkes til siden eller op, mens den trækkes ud af modstanderen, for at kombinere penetration med laceration/blødning. Dette er der flere rigtig gode grunde til:

1. Det er, har praktiske tests vist, langt den mest intuitive måde for langt de fleste mennesker at anvende en kniv på. Vi er "programmeret" til at "stikke fremad" og værge for os, selv uden en kniv i hånden.
2. Det kræver relativt få kræfter og begrænset teknik effektivt at støde en klinge i en krop, mens et effektivt snit kræver både kræfter, koordination og teknik. Og selv for en trænet person vil det ofte kræve flere snit oven i hinanden for at opnår en grad af penetration hvor man rent faktisk gør nogen nævneværdig skade - skade man kan påføre med ét enkelt stik.
3. Folk bevæger sig i kamp, selv utrænede individer. Et stik er ulige nemmere at ramme med end et snit - ligeledes et et stik ulige sværere at afværge end et snit, navnlig for en utrænet person.
4. Det er svært - endog overraskende svært - at snitte igennem selv tyndt tøj, med en blød føjelig krop, i bevægelse, bagved. Mens det ikke er et problem at stikke igennem.
5. Ved stik ser man først blodet når skaden ér sket. Ved snit ser man blod før man, i lagt de fleste tilfælde, har gjort nogen betydelig skade. Mennesker kan ikke lide at se blod - heller ikke andres. Derfor er det større risiko for at man tøver eller afbryder sit angreb efter et snit end et stik.

Hvilken som helst kniv med en fremadrettet spids, og en klinge som er længere end en gennemsnitlig hånd er bred, er et udmærket stikvåben. Enhver kniv med en klinge som (som minimum) er ca. halvt så lang som en gennemsnits overkrop er tyk, ikke for bred, gerne tveægget og med en form for fang/stop ved skæftet, et et formidabelt våben - som ikke kræver de store fysiske forudsætninger, endsige træning at anvende effektivt nok til at slå ihjel.

Vil man hugge eller snitte med en kniv, er det kun en fordel hvis man har en lang tung klinge (tænkt en machete eller en kukri) som er designet til dét specifikke formål - med alle andre typer knive er stik altid nemmere og mere effektivt.

Om en kniv er låsbar, enhåndsbetjent, etc. betyder, tillige i praksis, uendeligt lidt når tingene først sker...

Billede
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 2. jul 2016, 18:41

Stik er sikkert mere effektive i nærkamp. Og jeg vil vove den påstand, at en Madrock også stikker bedre end en Wenger gør. Har som sagt ikke tænkt mig at teste det.

Spydercos "Civilian" er f.eks. ikke lavet til at stikke. Jeg kender flere i USA, der har den kniv som deres "last resort" kniv.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Elbæk » 2. jul 2016, 18:47

Hvordan vil du, i én bevægelse, stikke effektivt med en kniv med en krum spids som peger nedad i forhold til knivens naturlige retning? Det ville kræve en total fikseret modstander at gennemføre i bare 1 ud af 10 forsøg.

Jeg har et massivt ar på højre langemand, fordi selv Lansky World Legal (den første) er elendig at stikke med - og der var "modstanderen" et stykke passivt kork og jeg havde al tid i hele Verden. Alligevel smuttede kniven (frem for at penetrere korken) og klappede sammen så min finger blev skubbet ind i en HSR tanto kniv som også stod (udstillet) i korkblokken. Jeg har leget med blankvåben i mange år, men mine to værste knivskader stammer fra fuml. med brugsknive.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 2. jul 2016, 18:55

Og igen, vi snakker hverken om Fairbanks Sykes knive, enhåndsbetjente knive eller andet spændende isenkram.

Vi snakker om de knive der tidligere var lovlige som EDC.

Og der forstår jeg godt, at Madrock førte en problematik med sig.

Det sekund den kniv kom på markedet, vidste jeg, at det ville få konsekvenser for knivloven.
Og bemærk, jeg kan rigtig godt lide den kniv. Det er en god og praktisk kniv, som desværre er finder anvendelse hos kriminelle tosser.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af C-X » 2. jul 2016, 19:04

Tosserne valgte den ud fra samme kriterie som os andre; med "politiets hjælp", var den tilnærmelsesvist den eneste lovlige EDC kniv, der kunne købes for småpenge!

Den er skod at støde eller stikke med og derfor næsten uanvendelig til voldelige formål.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Elbæk » 2. jul 2016, 19:07

Scrapper skrev:Og igen, vi snakker hverken om Fairbanks Sykes knive, enhåndsbetjente knive eller andet spændende isenkram.

Vi snakker om de knive der tidligere var lovlige som EDC.

Og der forstår jeg godt, at Madrock førte en problematik med sig.

Det sekund den kniv kom på markedet, vidste jeg, at det ville få konsekvenser for knivloven.
Og bemærk, jeg kan rigtig godt lide den kniv. Det er en god og praktisk kniv, som desværre er finder anvendelse hos kriminelle tosser.
Fair nok. Men, du svarer ikke på mit spørgsmål; hvordan vil du, i praksis, gennemføre et stik, mod en levende modstander, med en Lansky Madrock, som er mere effektivt end det du kan udføre med en helt alm. SAK? Jeg sidder, med åbent sind, klar til at lære noget nyt her.

Lansky World Legal og Madrock gav - i min optik - udelukkende anledning til en "problematik" fordi der er folk hos rigspolitiet, som lader sig trigge af en knivs udseende frem for dens relle farlighed i forhold til hvilken som helst anden kniv.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af C-X » 2. jul 2016, 19:18

Virkeligheden kan være endnu grummere; man havde effektivt forbudt henved alle foldere på markedet og dermed fisket knivene op af borgernes lommer, ved den tolkning der forelå. Altså lige indtil Mad Rock kom på markedet og levede op til disse sindssyge overfortolkninger. Den er jo specifikt nævnt i forarbejdet, som en kniv designet for at omgå loven!
Så blev politi og embedsmænd nok lige fornærmende og fik ministeren til, at lave en ny retsløs tilstand.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 2. jul 2016, 19:25

Elbæk skrev:
Scrapper skrev:Og igen, vi snakker hverken om Fairbanks Sykes knive, enhåndsbetjente knive eller andet spændende isenkram.

Vi snakker om de knive der tidligere var lovlige som EDC.

Og der forstår jeg godt, at Madrock førte en problematik med sig.

Det sekund den kniv kom på markedet, vidste jeg, at det ville få konsekvenser for knivloven.
Og bemærk, jeg kan rigtig godt lide den kniv. Det er en god og praktisk kniv, som desværre er finder anvendelse hos kriminelle tosser.
Fair nok. Men, du svarer ikke på mit spørgsmål; hvordan vil du, i praksis, gennemføre et stik, mod en levende modstander, med en Lansky Madrock, som er mere effektivt end det du kan udføre med en helt alm. SAK? Jeg sidder, med åbent sind, klar til at lære noget nyt her.

Lansky World Legal og Madrock gav - i min optik - udelukkende anledning til en "problematik" fordi der er folk hos rigspolitiet, som lader sig trigge af en knivs udseende frem for dens relle farlighed i forhold til hvilken som helst anden kniv.
Nej, familien kom hjem, og aftenmaden skulle indtages.
Det er egentlig så simpelt som at vinkle ens håndled 45 grader op i ens stik. Der tror jeg, at Madrock vil gøre mere skade end min Wenger. Men jeg ved det ikke.
Det individ der har taget en Madrock med, med onde hensigter, har gjort jeg klart, hvordan den kniv kan bruges.
At han eller hun så stadig har stor risiko for, at kniven klapper sammen, er noget andet.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Elbæk » 2. jul 2016, 19:30

Scrapper skrev:Det er egentlig så simpelt som at vinkle ens håndled 45 grader op i ens stik. Der tror jeg, at Madrock vil gøre mere skade end min Wenger. Men jeg ved det ikke.
Hvis du forsøger at gøre det, så vil min påstand (som er baseret på en ikke helt ubetydelig erfaring) være at det, selv mod en totalt fikseret modstander og uden stress, kun vil lykkedes dig ca. 1 ud af 10 gange. Rensten af gangene vil kniven glide af på dit offer og/eller din hånd vil glide ud over klingen (derfor vil jeg også fraråde dig at prøve i praksis, selv mod pap). Der er ikke plads til den slags finesser i nærkamp - så "ninja" er selv ikke ninjaer :blink:

Tilsvarende vil du, i samme situation, hvor du blot stikker fremad, have succes med at stikke en SAK i personen i mindst 8 ud af 10 gange.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 2. jul 2016, 19:34

Skal det forstås som, at du har stor erfaring med at stikke en SAK? Altså mod kork eller lignende?

Hvorfor skulle Madrock glide af, når spidsen føres fremad?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 2. jul 2016, 19:38

Jeg tror simpelthen at du tager fejl.

Det handler ikke om at være ninja, trænet i knivkamp eller andet, blot at der lovligt kunne bæres en kniv, der kunne udføre større skade end man havde troet muligt, med indførelsen af den gamle lov.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Elbæk » 2. jul 2016, 19:45

Jeg har hugget og stukket i alt lige fra tatami måtter, hjemmelavet ballistisk gel, flæskestege (med og uden forskellige typer stof, læder og rustning - både stationært og ophængt, for at emulere en person i bevægelse/en krop som giver efter), vanddunke, hele (døde) grise, grisehoveder, træ, lårbensknogler fra køer, kålhoveder (og div. andre grønsager), kork, kevlar, tæpperør, metalplader og sikkert nogle flere ting som jeg har glemt. Jeg har tillige gjort det foran mine elever (og samme med dem) og foran publikum. Det er helt almindeligt at arbejde med den slags når man dyrker WMA på et bare nogenlunde seriøst grundlag - og så er det tillige ret sjovt :giggle:

Jeg har gjort det med de fleste typer europæiske blank- og bluntvåben du kan forestille dig, nogle asiatiske og et bredt udvalg af brugsknive. Herunder også både hawkbill knive (som Madrock grundlæggende er) og SAK. Fordi jeg er nysgerrig af natur - og for at aflive myter.

Endvidere har jeg, med kniv (og en bunke andre nærkampsvåben), sparret med både WMA kæmpere på topniveau (som har glemt mere om kamp end jeg nogenside har vidst), udøvere af div. asiatiske kampsformer (på mange forsk. niveauer) og et par professionelle soldater (herunder en engelsk faldskærmssoldat uddannet i Fairbairns system). Jeg har fået og uddelt mit kvantum røvfuld på den konto - mest fået, for jeg har altid opsøgt dem som var bedre og vidste mere end jeg.
Jeg har også betalt prisen, med en skulder og nogle knæ som er 30 år ældre end resten af min krop. Men jeg kan, med stolthed, se at flere af mine gamle elever den dag i dag er dygtige WMA kæmpere, nogle dygtigere end jeg nåede at blive før jeg blev nødt til at stoppe.

Så altså; jeg vil, i al beskedenhed, vove den påstand at jeg udtaler mig fra en vis base af både teoretisk viden og praktisk erfaring når det kommer til sligt.

Når du stikker med en Madrock, skal du have så meget kontrol over den/dine bevægelser at du, stik mod dine instinkter, vinkler den (lad os sige 45 grader) for at have en chance for at penetrere. Den slags finesse er der ikke plads og tid til i nærkamp. Du vil, i 9 ud af 10 tilfælde ende med at stikke lige fremad (som du ville gøre med en kniv med fremadrettet spids), så du rammer med bladets krumme del.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Coldsteel » 2. jul 2016, 20:09

Jeg har ikke læst alt i denne tråd, Men med tanke på simpel biomekanik og det faktum at bladet ikke er låst, vil jeg fraråde at bruge maddock til stik, det er risikoen alt for stor for du skære dine fingre i stykker når bladet klapper samme. Rammer man lidt forkert med den, siger det haps og du ender med at kunne forsvare/angribe dig dårligere. En alm formet kniv vil have mindre risiko for sammenklapning og når det sker vil de være mindre skadende.

Det sidste man tænker på i kamp er teknik, de fleste gadekampe der forgår er ikke kønne og hvad der plejer at være perfekte uppercuts bliver til møllehjulslag (groft sagt)

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 2. jul 2016, 20:15

Det sker også med en SAK.

Men ja, empiri taler højere end ord, så trods at jeg sagde, at jeg ikke ville teste det, så testede jeg det.
20160702_200910.jpg
20160702_200910.jpg (463 KiB) Vist 7087 gange
Bankede min Madrock 10 gange gennem tidligere testemne. Min fingre er intakte.

Altså, du kan SAGTENS stikken med en Madrock.

Måske er en SAK lidt bedre. Det ved jeg ikke. Men Madrock er MARKANT mere effektiv til at flå med.
Og medbringer med en Madrock som våben, så er det nok det man har øvet sig på/sådan man har planlagt at bruge den.
Senest rettet af Scrapper 2. jul 2016, 20:17, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Elbæk » 2. jul 2016, 20:16

Jeg kan vise en hest truget...

Hvis du seriøst mener at du kan påvise noget ved at sidde hjemme og stikke i et stationært stykke pap, så må du have mig undskyldt.

Jeg er, oprigtigt, glad for at du ikke skar senerne i dine fingre over. Men, vil du ikke godt, en evt. anden gang, lade være med at bekymre dig så meget om at overbevise mig om noget, at du udsætter dig selv for den slags unødig risici? For det er sådan en diskussion ganske enkelt ikke ikke værd.

Og det bliver så det sidste jeg skriver. Jeg vil for alt i Verden ikke provokere dig udi at du ender med at skade dig selv.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 2. jul 2016, 20:20

Tror du skriver i den forkerte tråd.

Et billede at en hest med skygklapper på ville være mere passende :smile:

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 2. jul 2016, 20:23

Altså al respekt for al din erfaring i at kæmpe med sværd.

Jeg har selv brugt knive hele mit liv. Dog aldrig i kamp. Så jeg ved godt hvad der er mulig med en kniv.
Og jeg ved at en Madrock kan bruges til at stikke.

Er den ideel? Nej.
Ville jeg vælge noget andet selv? Ja.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af ReneKJ » 3. jul 2016, 10:05

Scrapper skrev: Madrock skærer rent gennem læderet og alle 7 stykker pap.

Wengerkniven når aldrig gennem læderet.

Som jeg har sagt tidligere, så jeg gerne, at loven blev formuleret anderledes i forhold til EDC.
Men jeg ser også fornuften i, at politiet nu har 100% lovhjemmel til, at arrestere bandemedlemer der går med en Madrock, med henblik på at skade andre.

Og dertil kommer, at jeg selv kun føler mig nødsaget til at lave små ændringer i mit EDC brug. Det kan vel kaldes AEDC (ALMOST EVERY DAY CARRY)
Jeg skal ikke gøre mig klog på menneske-udskærings teknik. Der er tydeligvis folk her i tråden der er kompetente inden for det område :blink: .
Men hvis du syntes at loven er rimelig, kan du så fortælle mig hvilket objektivt kriterie jeg skal anvende når jeg vælger kniv?

Må jeg have en dom for et værthusslagsmål?
Må min fætter være rocker?
Må jeg være indvandrer?
Må kniven have et kraftigt håndtag?
Må klingen være krum?
Må klingen være bred?
Må kniven være skarpere end gennemsnittet?
Hvor mange lag pap må en EDC kniv kunne skære igennem?

Jeg har noget i denne stil liggende i min værktøjskasse, jeg er sikker på at den også vil klare sig betydeligt bedre end mine sweitzerknive i en snittetest. Det var vist også dem der blev brugt till 11/9 angrebene.
Den er ikke meget værd som stikvåben, men jeg syntes også begge dine eksempler ligner rene fingerfælder hvis man stikker med dem.
107233_large.jpg
107233_large.jpg (90.68 KiB) Vist 6981 gange

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 3. jul 2016, 12:21

Hvad angår dine spørgsmål, så ved jeg det ikke.

Og jeg mener at have gjort klart, at jeg gerne selv havde set andre formuleringer i loven. Det er uheldigt, at mange føler sig usikre på, hvad de rent faktisk må bære som (næsten)EDC.

Den fornuft, der har ligget bag den ændring af loven der er foretaget er, at man i sin tid lavede en lov (den gamle knivlov), hvor man så stillede nogle kriterier op for, hvilke knive der gerne måtte bæres altid.
Jeg vil mene, at man stillede de kriterier op, således at man beskrev en kniv, der ikke kunne påføre andre betydelig skade.

Det viste sig så, at der kom en kniv på markedet, der opfyldte de kriterier, men som samtidig er i stand til at påføre andre betydelig skade.
(det er samtidig ikke min opfattelse, at Lansky og Willumsen har prøvet at omgå loven, men at deres kniv tjener et bredere formål end tiltænkt)

Jeg mener at man vender det blinde øje til, hvis man oprigtigt mener, at en SAK nemt kan påføre andre lige så stor skade på andre, som en Madrock.
Og jeg har gjort klart, at jeg mener at de begge er meget ringe som stikvåben. Trods at man sagtens kan stikke med dem, hvis man vil det. Blot med fare for, at ens fingre lider stor skade.

Når hensigten med den gamle lov var, at folk ikke lovligt skulle kunne bære knive som EDC, der kunne påføre andre stor skade, og der så kommer en kniv der alligevel kan det, så forstår jeg godt, at man som lovgiver reagerer.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af The Yeti » 3. jul 2016, 12:45

Jeg mener at den nye knivlov er om muligt endnu værre end den gamle. Det er helt urimeligt i et retssamfund at man som borger ikke klart kan afgøre om det man foretager sig er lovligt eller ikke. God lovgivning er klart formuleret også selvom det i visse situationer kan gøre det svært at retsforfølge kriminelle. Retssikkerhed gik tidligere forud for alt andet - I ved uskyldig indtil dømt... - i dag går myndighedernes bekvemmelighed forud for borgernes retssikkerhed og det er et udtryk for politikernes magtarrogance.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 3. jul 2016, 13:11

The Yeti skrev:Jeg mener at den nye knivlov er om muligt endnu værre end den gamle. Det er helt urimeligt i et retssamfund at man som borger ikke klart kan afgøre om det man foretager sig er lovligt eller ikke. God lovgivning er klart formuleret også selvom det i visse situationer kan gøre det svært at retsforfølge kriminelle. Retssikkerhed gik tidligere forud for alt andet - I ved uskyldig indtil dømt... - i dag går myndighedernes bekvemmelighed forud for borgernes retssikkerhed og det er et udtryk for politikernes magtarrogance.
Jeg er faktisk helt enig med dig!
Men min tanke med denne tråd var nu ikke at diskutere, om den nye lov er bedre end den gamle.

Blot at diskutere om der findes noget fornuft bag målsætningen om, at give politiet lovhjemmel til at sigte f.eks. et bandemedlem der tager en Madrock med sig til tabertræf.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af ReneKJ » 3. jul 2016, 13:27

Scrapper skrev: Blot at diskutere om der findes noget fornuft bag målsætningen om, at give politiet lovhjemmel til at sigte f.eks. et bandemedlem der tager en Madrock med sig til tabertræf.
Selvfølgeligt er nogle knive farligere end andre. Tit fordi de simpelthen er bedre knive. Men hvis (og kun hvis ) man kan påvise at de udgør en reel fare, så må man forbyde dem.

Den der med at lovligheden af kniven afhænger af hvem man er, hvor man er og hvilken betjent man møder, det er det der er det egentlige problem.
Vi er jo på vej tilbage til enevælden, hvor kongen uddelte retfærdighed efter forgodtbefindende.

Hvis de er ude efter vaneforbrydere, så må de indlede loven med "Borgere med ren straffeattest kan uden tilladelse besidde...."

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Scrapper » 3. jul 2016, 13:37

ReneKJ skrev:
Scrapper skrev: Blot at diskutere om der findes noget fornuft bag målsætningen om, at give politiet lovhjemmel til at sigte f.eks. et bandemedlem der tager en Madrock med sig til tabertræf.
Selvfølgeligt er nogle knive farligere end andre. Tit fordi de simpelthen er bedre knive. Men hvis (og kun hvis ) man kan påvise at de udgør en reel fare, så må man forbyde dem.

Den der med at lovligheden af kniven afhænger af hvem man er, hvor man er og hvilken betjent man møder, det er det der er det egentlige problem.
Vi er jo på vej tilbage til enevælden, hvor kongen uddelte retfærdighed efter forgodtbefindende.

Hvis de er ude efter vaneforbrydere, så må de indlede loven med "Borgere med ren straffeattest kan uden tilladelse besidde...."
Jeg er også helt enig her!

I mine øjne, så burde det have været til, at ændre loven vedr. EDC, således at vores retssikkerhed ikke havde lidt skade.
For der er en større usikkerhed for den enkelte borger i den nye lovtekst. Og man skal grave i bemærkninger til loven, for at finde formuleringer, der gøre det muligt at gå med en lille lommekniv til hverdag.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Wildlife » 10. jul 2016, 19:04

Hvis vi taler om selvforsvar med kniv, så vil jeg næsten i de fleste tilfælde mene at en solid "Parker" kuglepen af alu er noget af det bedste, lynhurtigt fremme og spids nok til at lave grimme huller hvis man hugger den i en modstander hvis man mener det alvorligt..

Personligt tør jeg ikke længere gå med en EDC foldekniv før retspraksis er etableret med den nye våbenlov.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Er der fornuft bag den nye knivlov? (helt uvidenskabelig test)

Indlæg af Coldsteel » 10. jul 2016, 19:41

Jeg frygter lidt at søren pind og dem der formede den nye knivlov ikke havde overvejet at knive med thumb stumb, spydie hole og flipper er ligså hurtig at trække som en springkniv, før loven blev lavet om så de jo victorinox og buck 110 etc. som enhåndsbetjente knive, tror egenlig ikke de har fulgt med udviklingen af kniv modeller. Jeg ser også flere oplysningskampanger hvor de "reklamere" med at nu er vinoptrækkere med kniv og victorinox ikke længere ulovlig.. jeg frygter lidt de ikke ved hvad de er for en pendoras æske de har åbnet. Endnu mere frygter jeg politiets evner til at tolke reglerne.
I bund og grund tror jeg desværre det hele ender med at være en stramning i forhold til for ca 2 år siden hvor de startede deres lommeknivevanvid.

Besvar