Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Thomas-80
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jan 2016, 19:35
Interesser: Knive
Geografisk sted: Roskilde

Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Thomas-80 » 7. feb 2016, 11:06

Hej..
Håber i kan hjælpe..
jeg er på udkig efter kniven....

den skal bruges til bushcraft..
og der er jo tonsvis af forskellige mærker og modeller, men er efterhånden nået frem til en af disse 3
http://www.loyalblades.com
https://www.lamnia.com/da/p/8858/knive- ... onsteel-m7
eller måske en lidt mindre
https://www.lamnia.com/da/p/10883/knive ... eel-m5-g10

er der nogle der har erfaringer med disse, fordele, ulemper mv.
det er også ret svært at bedømme disse knive uden af have haft dem i hånden, så håber at der er nogle der kan bidrage..
på forhånd tak.

Mvh. Thomas
Senest rettet af Refraktorius 7. feb 2016, 22:35, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Ussel overskrift udskiftet

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken kniv....

Indlæg af C-X » 7. feb 2016, 13:00

Hej Thomas,

:welcome:

Du har god smag i knive, derom ingen tvivl. Jeg tror du kan drage lidt nytte af min tråd om samme emne, da vi har nogle af de samme tilbøjeligheder.

Som loven er udformet pt., må du ikke bruge en >12 cm kniv til BC/spejder mm., men kun jagt, fiskeri, dykning, madlavning og lign. Du er hermed begrænset til knive </=12 cm. Der er dog mulighed for, at dette ændrer sig med den nye lov. Vi må håbe.

Du bliver ikke skuffet over en Lionsteel. Jeg købte en M3 MI og den er råklækker! Stor i hånden (bruger str. 10 i handsker), solid som pokker og lækker at arbejde med. Føles som en meget større kniv. Købte den direkte ved Lionsteel og fik lov at købe en læderskede med, til kun 10 € oveni, så den også kunne få pænt tøj på. :smile:

Jeg købte også næsten samtidig en Böker Plus Vox Rold og den føles godt nok rar i hånden. Ingen hot spots når jeg arbejder med den og med et greb der virkelig inviterer til, at man choker up på den og får noget finmotorik i brug. Bliver den lovlig som BC kniv, så bliver det min skovturskniv #1.
Dens lovlige lillebror, Böker Plus Rold Scout, jager stadig rundt i mine tanker også...

Ingen af disse knive er super snitteknive, så pak en billig Mora i tasken, den vil gøre disse mere survival agtige knive til skamme, ved nogle af opgaverne. Backup er også altid rart.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Hvilken kniv....

Indlæg af Marius » 7. feb 2016, 13:03

C-X skrev:...
Ingen af disse knive er super snitteknive, så pak en billig Mora i tasken, den vil gøre disse mere survival agtige knive til skamme, ved nogle af opgaverne. Backup er også altid rart.
:respekt: for indrømme det :giggle:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken kniv....

Indlæg af C-X » 7. feb 2016, 13:31

Faktisk er der en snittefunktion, hvor jeg hiver min Vox Rold frem og lader Moraen ligge; hvis jeg skal snitte en overflade helt ren og jævn, så er Rold'en fantastisk. Den tager papirstynde shavings af træet, hvor Mora'en vil grave sig ned i træet i stedet.

Jeg synes man skylder sig selv, at være bekendt med, hvilken funktion man ønsker af sin kniv. Slæber man en stor tung surival kniv med ud, så tager man ikke skade af, at medbringe <150 gram Mora, inkl. skede, nede i tasken også.
Pakker man let, så var det nærmere en Mora + Mora man pakker.

Til rigtig mange funktioner er Mora knivene (og tilsvarende uanset fabrikat) fyldt tilstrækkelige og til en fantastisk pris, hvor man ikke græder fordi man mistede dem. Der er bare ikke det store grej-luder fix i dem.

Thomas, prøv at beskrive hvilke opgaver du ønsker at løse med din kommende kniv; BC er lidt et åbent begreb, dækkende over rigtig mange specifikke emner (håndværk, overlevelse, jagt, fiskeri, slagtning, tilberedning, kunst osv.) og ikke alle tænker over, hvad de egentlig vil. Der findes heller ikke en kniv, der kan løse alle opgaverne lige godt.

Kombinerer man med en sav, økse og ekstra kniv, så er verden pludselig en helt anden. Så er man igang med at udtænke et system, hvor mindre og lettere knive måske var at foretrække.

Mine større knive er tiltænkt, hvis jeg kommer på en jagt og noget går galt. Der har jeg måske ikke økse, sav og andre forødenheder medbragt. Kniven skal kunne grovforarbejde træ og bruges til forlæggelse af vildt, samt yde beskyttelse i det givne miljø.

Mange BC'ere prioriterer knivene efter, om de kan bruges sammen med et firesteel. Den funktion er for mig totalt nedprioriteret, for det kan man bruge en lille skraber til, bundet fast til ens firesteel. Mange vil have carbonstål, fremfor rusttrægt, da det bliver skarpere og du kan slå gnister på det med et stykke flint, men det er heller ikke min priorotet, pga. de opgaver jeg har sat mig for. Skandinavisk slibning er heller kke min prioritet på mine knive, da jeg kan medbringe en Mora også, hvis det er dens type opgaver jeg skal løse.

Meget at tænke over. :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Thomas-80
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jan 2016, 19:35
Interesser: Knive
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvilken kniv....

Indlæg af Thomas-80 » 7. feb 2016, 16:36

Hej C-X,
tak for din fyldsgørerende besked,
jeg har læst din tråd, og har stået i de samme udfordringer som dig. mht. størrelse, bredde og anvendelse.
men er nået frem til at den skal være stor mellem 14-18 cm blad ( fulltang )
jeg fisker meget og skal på nogle lange jagtture i Sverige, så jeg skal have en kniv med, som kan klare det hele. og er klar over at det ville være smartere at kunne pakke, økse, sav, machete, mellem kniv, samt en lille til div små opgaver mm.
men jeg vil gerne pakke let og have en stor, der kan klare alle tænklige opgaver, og kan holde til det ( har en lille fin jagtkniv )

Jeg har også kigget meget på Bøker plus rold, men er lidt forfængelig mht. designet på bladet :oops:

er meget til rustfrit- og har et strygestål, så har ikke behov for at "mishandle" kniven på dette punkt..

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken kniv....

Indlæg af C-X » 7. feb 2016, 17:18

Velbekomme.

Foldesave kan købes meget lette, så det synes jeg du bør overveje, såfremt du skal processere noget træ i en fart.

Lionsteel bruger nogle forskellige stål. Niolox (M3) skulle være ret rustfast, mens deres Sleipner (M5+7) skulle være knap så rustfast, men man kan jo vælge en coated klinge. Som sagt, jeg tør næsten garantere, at du ikke bliver skuffet over en Lionsteel.

Min nysgerrighed byder mig at spørge; hvad er det ved Rold kniven du ikke bryder dig om?
(bare rolig, det er "min" kniv, ikke min stolthed)
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvilken kniv....

Indlæg af Scrapper » 7. feb 2016, 18:42

Lionsteel leverer en kvalitet, der matcer den kvalitet man finder hos amerikanske topbrands = det er godt!

Også derfor de vandt "Best built" til Blade Show i Atlanta for et par år siden.

Jeg har deres M3 og M2, hvor det er M3'eren jeg bruger mest.

Både i M5 og M7 er jeg overbevist om, at du får din en fantastisk kniv. Har ikke holdt M5, kun M7.
M7 er bare lækker, men dækker nok bedre som Camp kniv end som Bushcraft kniv.
Så hvis det er bushcraft der er i højsædet for dig, så overvej M5.

Jeg selv blander nok 'camp' og bushcraft og bærer typisk en stor kniv, 16-18 cm og så en Buck 112 til lettere arbejde og snitten.
Helt i tråd med hvad CX siger, bare med min Buck i stedet for en Mora.

Thomas-80
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jan 2016, 19:35
Interesser: Knive
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvilken kniv....

Indlæg af Thomas-80 » 8. feb 2016, 08:40

C-X skrev:Velbekomme.

Foldesave kan købes meget lette, så det synes jeg du bør overveje, såfremt du skal processere noget træ i en fart.

Lionsteel bruger nogle forskellige stål. Niolox (M3) skulle være ret rustfast, mens deres Sleipner (M5+7) skulle være knap så rustfast, men man kan jo vælge en coated klinge. Som sagt, jeg tør næsten garantere, at du ikke bliver skuffet over en Lionsteel.

Min nysgerrighed byder mig at spørge; hvad er det ved Rold kniven du ikke bryder dig om?
(bare rolig, det er "min" kniv, ikke min stolthed)

Saven er værd at overveje.. tak :)

Rold er en super fed kniv!!!
og hvis ikke ægget var slebet helt op til ryggen, men kun ca. halv-vejs havde den været helt perfekt!! ( ved ikke om det er korrekt beskrevet )

Thomas-80
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jan 2016, 19:35
Interesser: Knive
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvilken kniv....

Indlæg af Thomas-80 » 8. feb 2016, 08:42

Scrapper skrev:Lionsteel leverer en kvalitet, der matcer den kvalitet man finder hos amerikanske topbrands = det er godt!

Også derfor de vandt "Best built" til Blade Show i Atlanta for et par år siden.

Jeg har deres M3 og M2, hvor det er M3'eren jeg bruger mest.

Både i M5 og M7 er jeg overbevist om, at du får din en fantastisk kniv. Har ikke holdt M5, kun M7.
M7 er bare lækker, men dækker nok bedre som Camp kniv end som Bushcraft kniv.
Så hvis det er bushcraft der er i højsædet for dig, så overvej M5.

Jeg selv blander nok 'camp' og bushcraft og bærer typisk en stor kniv, 16-18 cm og så en Buck 112 til lettere arbejde og snitten.
Helt i tråd med hvad CX siger, bare med min Buck i stedet for en Mora.


fedt.. tak for info.. altid rart at vide at man ikke er helt off, i forhold til det man kigger på :)

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvilken kniv....

Indlæg af Scrapper » 8. feb 2016, 13:01

Thomas-80 skrev:
C-X skrev:Velbekomme.

Foldesave kan købes meget lette, så det synes jeg du bør overveje, såfremt du skal processere noget træ i en fart.

Lionsteel bruger nogle forskellige stål. Niolox (M3) skulle være ret rustfast, mens deres Sleipner (M5+7) skulle være knap så rustfast, men man kan jo vælge en coated klinge. Som sagt, jeg tør næsten garantere, at du ikke bliver skuffet over en Lionsteel.

Min nysgerrighed byder mig at spørge; hvad er det ved Rold kniven du ikke bryder dig om?
(bare rolig, det er "min" kniv, ikke min stolthed)

Saven er værd at overveje.. tak :)

Rold er en super fed kniv!!!
og hvis ikke ægget var slebet helt op til ryggen, men kun ca. halv-vejs havde den været helt perfekt!! ( ved ikke om det er korrekt beskrevet )
Og hvad er det du har imod, at den er slebet på den måde?

Termerne er hhv . (på engelsk, da jeg ikke kender danske betegnelser):
-Full height flat (f.eks. på Rold)
-Saber grind (f.eks. på M7)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af C-X » 8. feb 2016, 13:54

Rold er med en sekundær æg. Der er masser af gods i kniven og intet at bekymre sig om styrkemæssigt. Du finder rigtig mange survivalknive med denne konstruktion. Blandt andet Lionsteel M3, der er en massiv bøf af en kniv.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af C-X » 20. feb 2016, 23:33

Hvilken kniv blev det til? :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Thomas-80
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jan 2016, 19:35
Interesser: Knive
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Thomas-80 » 22. feb 2016, 20:11

Hej CX.
jeg syntes at Rold ligner en køkkenkniv en smule, men jeg har desværre ikke set den live, hvilket kunne gøre forskellen..

jeg har 3 stk i kikkerten nu..

det er
Fallkniven A1 tror A2 bliver for stor
Bark River Grasso Bolo 1 eller 2
Lionsteel m7

nogle der har erfaringer med fallkniven og bark river??

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af C-X » 22. feb 2016, 20:19

Fallkniven har fået lidt blandede anmeldelser herinde, hvis du bruger søgefunktionen.

Lionsteel M7 er et monster, men det skal ikke afholde dig :giggle:

Bark River får vist kun pæne anmeldelser, ligesom Lionsteel.

Rold kniven er udemærket i køkkenet, men jeg tager hellere min M3 med derud. Den er rasende god til frossen bacon i store stykker :biggrin:
Samtidig er den også bedre til tomaterne. :neutral:

Fedt at du er så forvirret - der er en god proces i gang. Faktisk er mange survival knive reelt bugget over et design af gamle slagter- og køkkenknive. Lad dig ikke snyde af det. :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Hvilken kniv....

Indlæg af Kalthoff » 23. feb 2016, 00:09

C-X skrev:Ingen af disse knive er super snitteknive, så pak en billig Mora i tasken, den vil gøre disse mere survival agtige knive til skamme, ved nogle af opgaverne. Backup er også altid rart.
Det er påfaldende hvor ofte jeg på en jagt oplever at folk har en virkeligt flot kniv i bæltet. De viser gerne frem og fortæller om den under morgenmaden.

Men når der skal forlægges et stykke vildt, kommer der pludseligt en Morakniv frem fra en lomme og den fine kniv forbliver i skeden :giggle:

Der er slet ikke noget lækkerhed over en plasticskede med en Morakniv i, men de laver en del forskellige modeller der alle er mægtigt praktisk anvendelige og både i rustfast stål, laminat stål og kulstof stål.

Personligt er jeg særligt glad for min Mora bugopsprætter. Den er virkeligt praktisk på hjortevildt, fylder meget lidt i lommen og kostede en ubetydelighed.

Brugeravatar
Kask79
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 16. jan 2016, 10:24
Interesser: Luftvåben og Knive
Geografisk sted: Odense V
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Kask79 » 23. feb 2016, 01:06

Har F1 og S1 fra Fallkniven og Bravo 1 og hunter fra Bark River. De er alle af høj kvalitet. S1 er min favorit af de fire. Bravo'en kræver lidt olie eller skal tørres grundigt af efter brug ellers bliver den rød. Det har jeg ikke oplevet med S1 og F1 når de har været med på længere ture. Er med tiden blevet mere glad for mine Enzo knive da bladet ikke er så tykt som på de ovennævnte.

Kasper
_

HW97kt.synthetic Hakko Superb 2,5x-10x42
HW95 Nikko Stirling Gold Crown Air King 4-12x42AO.
Diana 34 Tasco 4x32

Brugeravatar
Kask79
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 16. jan 2016, 10:24
Interesser: Luftvåben og Knive
Geografisk sted: Odense V
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Kask79 » 23. feb 2016, 10:46

Hvad med TRC Apocalypse-L hvis den skal ha lidt længde. Den har et blad på 166mm. Og kydex skede.
https://www.lamnia.com/da/p/12872/knive ... ition-m390
_

HW97kt.synthetic Hakko Superb 2,5x-10x42
HW95 Nikko Stirling Gold Crown Air King 4-12x42AO.
Diana 34 Tasco 4x32

Thomas-80
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jan 2016, 19:35
Interesser: Knive
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Thomas-80 » 23. feb 2016, 13:03

tak for jeres tilbagemeldinger..
igår var jeg inde i hunters house og se en Fallkniven a1.. og den er super lækker, med en dejlig tyk klinge 6mm, god form på bladet, god vægtfordeling mm.
så den overvejer jeg kraftigt, eneste minus er at den "kun" har et 16 cm blad, det måtte godt have været omkring 18 cm, og rent udseendemæssigt er skaftet ikke så flot, men ok at holde på.
det er sindssygt svært at vælge... da der er mange meninger, test osv osv..

hvad ville det koste at få en knivmager til at lave en kniv, som disse vi diskutere, så man i sin egen verden ville være den perfekte kniv?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Scrapper » 23. feb 2016, 14:57

Jeg har haft en A1, men solgte den igen.

Det er en kniv i vældig lækkert udseende, men jeg synes ikke at den er "god nok".
Grebet i Kraton er rart at holde på, men Kraton er samtidig relativt skrøbeligt.
Der er materialer som Forprene (Extrema Ratio bruger det) eller Resiprene C (Scrap Yard knives bruger det) langt, langt stærkere.

Og så kender jeg indtil flere, der har været uheldige med at æggen simpelthen ikke er stærk nok.

PLUS, så vil alle ægte Bushcraftere slå korsets tegn, hvis de hører, at du vil formaste dig til at bruge en A1 til bushcraft. Den er jo hverken tilvirket med greb i birk eller har runer ristet i bladet :TOS:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af C-X » 23. feb 2016, 15:20

Så må bæreren af kniven lave en skede, af inderbark fra birk, syet med rensdyrsener, der har været gumlet af en tandløs samisk kvinde, og udsmykket med runer ristet i fodrodsknoglerne af et dødfundet, men konsumeret, rådyr. Dette kan råde bod på udåden - måske :blink:

Jeg tror mere vi er ovre i noget survival, med de typer knive der bliver prioriteret.

Bushcraft er i øvrigt ikke ligefrem et beskyttet varemærke, der kun følger den udemærkede Ray Mears færden, men i langt højere grad indviduelle gøremål i den natur man befinder sig i. En slags jack of all trades, der gør livet i naturen lettere og bedre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Scrapper » 23. feb 2016, 15:39

C-X skrev:Så må bæreren af kniven lave en skede, af inderbark fra birk, syet med rensdyrsener, der har været gumlet af en tandløs samisk kvinde, og udsmykket med runer ristet i fodrodsknoglerne af et dødfundet, men konsumeret, rådyr. Dette kan råde bod på udåden - måske :blink:

Jeg tror mere vi er ovre i noget survival, med de typer knive der bliver prioriteret.

Bushcraft er i øvrigt ikke ligefrem et beskyttet varemærke, der kun følger den udemærkede Ray Mears færden, men i langt højere grad indviduelle gøremål i den natur man befinder sig i. En slags jack of all trades, der gør livet i naturen lettere og bedre.
Det kan være, at han ikke bliver udstødt med at samme, hvis han gør som du foreslår :biggrin:

Ja, Bushcraft er mere end Ray Mears færden, som ellers er mægtig fin som du selv siger. Kan bare godt lide, at stikke lidt til dem der ser moderne knive, som værende "ikke bushcraft kosher" :blink:

Brugeravatar
Kask79
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 16. jan 2016, 10:24
Interesser: Luftvåben og Knive
Geografisk sted: Odense V
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Kask79 » 23. feb 2016, 16:52

Når Kratonskæftet gir op, kan man jo bare lave et fint træskæfte til den. :smile:
_

HW97kt.synthetic Hakko Superb 2,5x-10x42
HW95 Nikko Stirling Gold Crown Air King 4-12x42AO.
Diana 34 Tasco 4x32

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Kambiri » 23. feb 2016, 17:23

Jeg bruger Gerber aka Bear Grylls: http://www.grejfreak.dk/outdoorshop/pro ... kniv-4163/

Den ligger godt i min hånd og er robust!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Thomas-80
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jan 2016, 19:35
Interesser: Knive
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Thomas-80 » 23. feb 2016, 17:57

Tak for svar, samt underholdende svar :)

ok... jeg er ovre i en survival kniv, der samtidig kan alt.. ( ikke multitool tak.. :) )
så hvad ville i byde ind med?
mine "krav"
- fuld bladet/ fulltang
- bladet skal være mellem 15-20 cm
- 5-? mm tykkelse på bladet så der er vægt bag.
- budget 2500,-

og jeg har sikkert glemt nogle vigtige oplysninger :)

Brugeravatar
Kask79
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 16. jan 2016, 10:24
Interesser: Luftvåben og Knive
Geografisk sted: Odense V
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken kniv vil I anbefale til bushcraft?

Indlæg af Kask79 » 23. feb 2016, 18:01

Bravo 2 har en klinge på 17,78cm https://www.knivesshipfree.com/bark-riv ... aple-burl/ Har købt omkring 9 knive fra knivesshipfree uden problemer og de har et stort udvalg af Bark River.
_

HW97kt.synthetic Hakko Superb 2,5x-10x42
HW95 Nikko Stirling Gold Crown Air King 4-12x42AO.
Diana 34 Tasco 4x32

Besvar