Valg af vakuumpumpe - hvilken?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Valg af vakuumpumpe - hvilken?

Indlæg af Refraktorius » 20. sep 2017, 15:01

Den ligner en laboratoriepumpe, og den er ok til at afgasse gips.
Er der et datablad til den?

Du kan ikke opnå bedre vakuum med en vandstrålepumpe end vandets damptryk ved den temperatur vand du bruger, så den skal på den kolde hane for at få det bedste vakuum.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Valg af vakuumpumpe - hvilken?

Indlæg af Kenned » 20. sep 2017, 15:10

Refraktorius skrev:Den ligner en laboratoriepumpe, og den er ok til at afgasse gips.
Er der et datablad til den?

Du kan ikke opnå bedre vakuum med en vandstrålepumpe end vandets damptryk ved den temperatur vand du bruger, så den skal på den kolde hane for at få det bedste vakuum.
Det er en billig model fra ebay - der er ikke noget datablad, men jeg tager chancen. Gad bare ikke bruge tid og penge på det hvis vurderingen var at det ikke ville være muligt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Valg af vakuumpumpe - hvilken?

Indlæg af HappyNanoq » 20. sep 2017, 16:11

Refraktorius skrev: Og en oliepumpe der sniffer epoxy, den er klar til skrot på ingen tid.
Uanset hvad, så ville jeg sætte en sikkerhedsflaske ind mellem pumpe og kammer.
:razz: Nemmerlig :) Selvfølgelig hvis pumpen snuser epoxy op, så er den gal, men omvendt kan de lidt skrappe dampe der dannes af visse epoxytyper og dermed det der "koger af" vil lynhurtigt gå i forbindelse med olien i pumpen.

Flere firmaer nævner de typer epoxy eller andre produkter som pumpen ikke må køre med - eller hvor der som minimum skal skiftes olie, umiddelbart efter en kørsel (efter brug). Da dampene går i forbindelse med olien, og skaber forhold der tærer/nedbryder pumpen - og det går normalt ret stærkt.


Så til de lidt skrappere ting kan man vælge en "epoxy-trap" (eller sikkerhedsflaske som nævnt) som tilmed kan fyldes med is eller noget, så dampene kondenserer på isen i stedet for i pumpen. Eller uden noget, hvis man bare vil sikre at pumpen ikke suger noget af materialet direkte.

Men det er heller ikke helt sikkert overfor dampe, men ganske givet en bedre løsning for pumpen end at køre uden da man er sikret mod at suge væske ud af kammeret.

Det bedste er at finde et godt produkt at køre med, og være påpasselig med hvor voldsomt man suger ned til vacuum.


(påtænker selv at prøve vacuum-infusion af træ/rensdyrgevir/sten m.v, så har forsket lidt i det, men desværre ikke nået frem til et endeligt resultat endnu)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar