Tavshed omkring knivloven

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.

Får vi en ny knivlov ?

Ja
32
41%
Nej
46
59%
 
Afgivne stemmer: 78

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Elbæk » 13. okt 2015, 09:58

Jeg har, mere end en håndfuld gange, oplevet almindelige betjente - i ramme alvor - argumentere for at al besiddelse og anvendelse af knive bør hænges op på anerkendelsesværdigt formål (efter en positiv liste) eller formålsspecifikke tilladelser.
Argumentationen for dette har, i flere af tilfældene, været samme argumentation som er blevet brugt ved domfældelsen over Hanghøi og Michaels jagt & fiskeri; nemlig at producenterne bevidst skulle være begyndt at fremstille "skjulte" enhåndsbetjente knive, for at omgå loven :tinfoil: :wall:
I den forbindelse er det oftest Lansky World Legal og Madrock, men også HSR knivene, som anvendes som eksempel.
Angiveligt er der, i etaten, en grad af frustration over at man ikke, efter forgodtbefindende, kan tage disse knive fra folk. Mit naturlige spørgsmål i den retning har, hver gang, naturligvis været om der rent faktisk kan henvises til sager, hvor disse specifikke knive er blevet anvendt til kriminalitet - endnu har jeg ikke fået så meget som ét tilfælde forelagt.

Det skal så, retfærdigvis, siges at jeg har mindst lige så mange eksempler på betjente som ikke tænker som ovenfor skitseret.

Edit: Stavehat
Senest rettet af Elbæk 13. okt 2015, 13:51, rettet i alt 1 gang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Kleth » 13. okt 2015, 10:06

Elbæk skrev:Angiveligt er der, i etaten, en grad af frustration over at man ikke, efter forgodtbefindende, kan tage disse knive fra folk.
Jeg kan godt se frustrationen i at de ikke kan tage en Lansky World Legal fra et kendt bandemedlem elller hangaround, men hvis loven var organiseret efter at hvis man havde fået en dom for organiseret eller personfarlig kriminalitet m.v., så kunne man knapt få lov at bruge bælte og snørrebånd, så var den potte ude. Og knive har ikke noget at gøre i nattelivet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Elbæk » 13. okt 2015, 13:18

Jeg forstår ikke en frustration som ikke bunder i en reelt påviselig problemstilling.

Men, jeg kan sagtens acceptere en lov som, ved dom for personfarlig kriminalitet, narkokriminalitet, ulovlig våbenbesiddelse og al anden banderelateret kriminalitet, udløser et forbud mod at bære kniv i 5-10 år.
Det jeg ikke vil kunne acceptere, er hvis loven ikke hænges op på noget som helst andet end en egentlig dom. Politiets (mis-)brug af bande- og lømmelpakken har med al tydelighed vist at politiet ikke kan administrere en lov, som lader det være op til politiets skøn om man er en "lømmel" eller "banderelateret", blot fordi man er blevet fotograferet sammen med en kendt rocker til gammel elevfest på Østre Bøvelse realskole eller til et familiebryllup.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Kleth » 13. okt 2015, 14:55

Enig, politiet skal håndhæve loven, ikke vriden den efter forgodtbefindende. :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Elbæk » 13. okt 2015, 16:34

Præcis...

Jeg vil ikke ud i at en betjent synes at jeg er sådan lidt "rockeragtig" med mit skipperskæg, topmave og den store Rømersdal torshammer jeg går med om halsen - og jeg vil slet ikke ud i, når jeg så protesterer, at politiet begynder at grave i at jeg har en jævnalderende fætter med stærke relationer til HA, især ikke når jeg aktivt har sørget for ikke at have den mindste kontakt til vedkommende i over ti år!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4089
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Caspian1911 » 19. okt 2015, 14:28

Nu rykker lederen i JyllandsPosten for svar.
http://jyllands-posten.dk/debat/leder/E ... ed-kniven/
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Holten101 » 19. okt 2015, 14:44

Caspian1911 skrev:Nu rykker lederen i JyllandsPosten for svar.
http://jyllands-posten.dk/debat/leder/E ... ed-kniven/
Fin leder:-)

Jeg fatter dog ikke hvorfor fanden fodbold bliver draget ind igen og igen "Det er i forvejen forbudt at overfalde folk og slå dem ihjel med eller uden kniv, og det skulle være en enkel sag at forbyde almindelige knive i forbindelse med natteliv og fodboldkampe,"

Jeg kan simpelhen ikke komme på et eneste eksempel på knivvold ved danske fodboldkampe.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af GåsPåGaffelen » 19. okt 2015, 14:45

Det ser ud til at Rigspolitiet er gået i gang med mediearbejdet i forbindelse med den nye knivlov.

Folkestemningen bliver styret ved hjælp at tal der viser en stigning i antallet af knivvoldssager i de store byer
( http://www.mx.dk/nyheder/kobenhavn/story/24757097 )
Dette skal nok understøtte et forslag til stramning af knivloven som bliver fremlagt senere på året.

:puke: :puke: :puke: :puke:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Kalthoff » 19. okt 2015, 15:43

GåsPåGaffelen skrev:Det ser ud til at Rigspolitiet er gået i gang med mediearbejdet i forbindelse med den nye knivlov.

Folkestemningen bliver styret ved hjælp at tal der viser en stigning i antallet af knivvoldssager i de store byer
( http://www.mx.dk/nyheder/kobenhavn/story/24757097 )
Dette skal nok understøtte et forslag til stramning af knivloven som bliver fremlagt senere på året.

:puke: :puke: :puke: :puke:
Politiet fokuserer alene på knivvold i bande/migrant/værtshusmiljøerne mens de undlader at forholde sig til de mange millioner normale mennesker der også har behov for kniv i det daglige. Politiets kampagne er i bedste fald et partsindlæg fra et bestemt hjørne af samfundet.

Lovgivningsarbejde skal tage højde for alle de gruppe dder bliver ramt af loven.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Elbæk » 19. okt 2015, 15:52

I politiets Verden er vi alle potentielle "kunder"...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af NSander » 17. nov 2015, 17:19

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... nisteriet/

"Juristerne tager nu de mange input med tilbage på værkstedet for videre bearbejdning, og i december skal de første skitser til en ny knivlov være på papir. For allerede i slutningen af januar 2016 skal loven til 1. behandling i folketinget.
"

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af HHC » 19. nov 2015, 07:24

Så sker der lidt igen.
Selveste Søren pind skriver at de har rådført sig med bla jægerforbundet og andre i forbindelse med den nye knivlov på hans fb profil.
Det tillader jeg mig at tolke i den retning, at der kommer lidt fornuft i den nye lov.

Men spændende er det

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Grejs76 » 21. dec 2015, 11:45

Pressemøde i JM i dag kl. 13:00 med lovforslag til ny knivlov.

Lyder som om, at jægere og fiskere tilgodeses mod skarpere kurs i nattelivet. Endnu ingen kommentar om EDC-mulighederne.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Kalthoff » 21. dec 2015, 12:18

Så lærte jeg et nyt ord i dag:
En samlet blå blok står sammen om en ny knivlov. Mandag den 21. december kl. ca. 13 vil der være door step i Justitsministeriet, hvor forslaget til en ny knivlov vil blive præsenteret.
http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og ... ny-knivlov

Hvad en i hede hule ******* betyder det?

At ministeren står på et dørtrin og vakler mens han taler?

At opbakningen bag forslaget er så usikker at det kan vælte til hver side af dørtrinnet det skal være ved det mindste puf?

At den djøf-praktikant i Justitsministeriet der skriver tekster til deres webside har været på praktikophold i udlandet og taget et udtryk med hjem?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Bofhenator » 21. dec 2015, 12:59

De ophæver forbudet mod enhåndsbetjente foldeknive!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

bjacob
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 6. dec 2010, 12:05
Interesser: Meget svingende :)
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 18 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af bjacob » 21. dec 2015, 13:01

Bofhenator skrev:De ophæver forbudet mod enhåndsbetjente foldeknive!
Halleluja, og samtidig hæver straffen for kriminelles brug af knive. Thank you Jesus!
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...

priceless

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Grejs76 » 21. dec 2015, 13:06

TV2 skriver:

Blå blok vil lempe knivloven
Et nyt lovforslag fra regeringen lægger op til, at enhåndsbetjente foldeknive ikke længere kategoriseres som særligt farlige knive. Samtidig lægges der op til at skærpe straffen for at bære kniv i nattelivet. Der er opbakning til lempelsen i knivloven fra alle partierne i blå blok.
- Det vi ønsker med, det er at stramme reglerne for kriminelle for brug af kniv og lempe reglerne for almindelig mennesker, siger justitsminister Søren Pind (V) om forslaget til en ny knivlov med samlet opbakning fra blå blok.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Kalthoff » 21. dec 2015, 13:17

Justitsmministeriet skriver nu bl.a.:
Den nye knivlov lægger op til:

· at enhåndsbetjente foldeknive ikke længere kategoriseres som særligt farlige knive, som det altid er forbudte at besidde,

· at princippet om, at knive kun må bæres på offentlige steder mv., når der er et anerkendelsesværdigt formål, udvides til at omfatte alle knive bortset fra særligt farlige knive, som fortsat er helt forbudte, og

· at straffen for voldsdømte mv., som bærer kniv under skærpende omstændigheder, f.eks. i nattelivet, skærpes markant.
Pkt. 2 lyder umiddelbart som et forbud mod EDC knive?

http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og ... et-knivlov

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af C-X » 21. dec 2015, 13:20

Korrekt, vi er blevet røvpulet af vores elendige lorte-politi (ja, jeg har den ret til sådan udtalelse, da de, igen i går, undlod at komme, da jeg ringede 112)!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Bofhenator » 21. dec 2015, 13:23

Kalthoff skrev:Justitsmministeriet skriver nu bl.a.:
Den nye knivlov lægger op til:

· at enhåndsbetjente foldeknive ikke længere kategoriseres som særligt farlige knive, som det altid er forbudte at besidde,

· at princippet om, at knive kun må bæres på offentlige steder mv., når der er et anerkendelsesværdigt formål, udvides til at omfatte alle knive bortset fra særligt farlige knive, som fortsat er helt forbudte, og

· at straffen for voldsdømte mv., som bærer kniv under skærpende omstændigheder, f.eks. i nattelivet, skærpes markant.
Pkt. 2 lyder umiddelbart som et forbud mod EDC knive?

http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og ... et-knivlov
Men det her er da ret EDC:
Det er ikke hensigten med forslaget at forbyde anvendelsen af små foldeknive til fredelige og fornuftige daglige praktiske gøremål, og det vil også fremover være muligt at medbringe en lommekniv på f.eks. en skovtur og bruge den til at skære frugt mv.
Daglige gøremål...

Nu må vi se hvad den nøjagtige tekst bliver.

(Hvor er det træls der er tre tråde det her foregår i!)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Kalthoff » 21. dec 2015, 13:24

Deres "informationsplanche" er bizar:

http://justitsministeriet.dk/sites/defa ... nivlov.pdf

De opererer med begreber som "fornuftige knive" og "særligt farlige knive" og så er "willumsen urban tactical 6,5 cm" brugt som eksempel på en kniv der er lavet for at "omgå loven"

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af C-X » 21. dec 2015, 13:25

Der nævnes specifikt gøremål som i dag er anerkendelsesværdige. Politiet har fået lov til, at afvæbne befolkningen yderligere. Det er konkret de nuværende "gadelovlige knive" man går efter.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 16. feb 2004, 16:54
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 33 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af PerD » 21. dec 2015, 13:32

Men til gengæld må vi have en enhåndsbetjent kniv.... eller???
mvh
Per


Den nye knivlov lægger op til:

· at enhåndsbetjente foldeknive ikke længere kategoriseres som særligt farlige knive, som det altid er forbudte at besidde,

· at princippet om, at knive kun må bæres på offentlige steder mv., når der er et anerkendelsesværdigt formål, udvides til at omfatte alle knive bortset fra særligt farlige knive, som fortsat er helt forbudte, og

· at straffen for voldsdømte mv., som bærer kniv under skærpende omstændigheder, f.eks. i nattelivet, skærpes markant.
Stg 44
Mauser M41
K43
Johnson M41
Garand 1943 Sniper
Springfield 1903 - Pedersen
US Carbine
AG-42
SVT40
SVT38
+ alle de andre...

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Kalthoff » 21. dec 2015, 17:20

PerD skrev:Men til gengæld må vi have en enhåndsbetjent kniv.... eller???
mvh
Per


Den nye knivlov lægger op til:

· at enhåndsbetjente foldeknive ikke længere kategoriseres som særligt farlige knive, som det altid er forbudte at besidde,

· at princippet om, at knive kun må bæres på offentlige steder mv., når der er et anerkendelsesværdigt formål, udvides til at omfatte alle knive bortset fra særligt farlige knive, som fortsat er helt forbudte, og

· at straffen for voldsdømte mv., som bærer kniv under skærpende omstændigheder, f.eks. i nattelivet, skærpes markant.
Ja den nye lov giver os retten til at EJE normale foldeknive tilbage. Den ret der forsvandt med de bizarre domme over butiksindehaverne. Begrebet "enhåndsbetjent" fjernes simpelthen fra loven.

Men retten til at BÆRE foldeknive udenfor egen matrikel er taget fra os.

Undtaget er når vi kan bevise et "anerkendelsesværdigt formål", men det søren pind skriver på sin facebook er at han ikke anser det for et "anerkendelsesværdigt formål" at man jævnligt har behov for kniven og derfor har den i lommen til daglig.

Så fremover kan du kun lovligt medbringe kniv udenfor egen matrikel på vej til/fra et "anerkendelsesværdigt formål". Samme princip som reglerne for transport af jagtgeværer.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tavshed omkring knivloven

Indlæg af Elbæk » 21. dec 2015, 18:22

For overskuelighedens skyld fortsættes debatten her; http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=3771
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Låst