For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Tony Rosgaard » 13. aug 2015, 22:57

Ansporet af Lycons tråd om gamle kasteknive, var jeg lige hurtig nogle gamle kasser med skrammel i gennem og fandt blandet andet denne gamle "Rot-Punkt" fra Othello :blink:
Othello.jpg
Othello.jpg (24.72 KiB) Vist 11473 gange
Historien bag den er: For 36 år siden boede jeg på et børnehjem, men gik i en almindelig kommuneskole og de havde fået den "Geniale" ide at klassen skulle tilbringe en uge i Sønderborg. Jeg anede ikke hvad pokker jeg skulle få tiden til at gå med der, så jeg gik ind i en sportsforretning og kiggede lidt på udvalget. Jeg blev hurtig klar over at jeg skulle have nogle kasteknive for de kostede jo ikke noget at lege med og så havde de også en 22 startrevolver (Til 36,-) som jeg gerne ville have. Pengene var små, så det blev til 2 knive og revolveren (Som jeg efterfølgende borede ud på vandrehjemmets værksted. :blink:) - Dagen efter gik jeg ned og købte en (1) æske 22 short. Det var hvad der var råd til :???:

Pointen: Jeg var 14 år gammel og ingen spurgte om noget da jeg stod ved kassen, med 2 kasteknive og en revolver. Det var selvfølgelig ulovligt at udbore revolveren, men jeg sled den hurtig op da vi kom hjem og knivene har bare ligget i en kasse i de sidste 35 år uden at skade nogen.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af 308 W » 14. aug 2015, 06:42

Jeg først født i 76' men husker også at udvalget var nemmere tilgængeligt og der ikke blev stillet spørgsmål [emoji106]

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Bessie4ever » 14. aug 2015, 07:58

jeg købte en enhåndsbetjent kniv med 12cm blad i boden på himmelbjerget på en skoleudflugt i de små klasser

sej tur og alle mine skolekammerater overlevede
Perfect! Thats is good enough for me

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Holten101 » 14. aug 2015, 08:17

75'er her.

Jeg kan huske at man ikke gik uden for en dør uden sin dolk....der var jo pinde der skulle snittes:-). Og det var på ingen måde usædvanligt at drengene havde deres nye kniv med i skole til stolt fremvisning. Parerplader til knive hold i 1-2 dage så var de bøjet af at blive kastet med. Eftermiddagene blev brugt til at snitte buer, fiske, skyde med slangebøsse og føre "krig" med nabolagets drenge med pusterør og slåenbær (ikke meget har ændret sig der på 40 år...well, jeg skyder så ikke med slangebøsse mere;-)

Jeg kender næsten svaret.....men er der et eneste, sølle eksempel på at nogen er blevet "kaste knivet" ihjel i danmark?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Bessie4ever » 14. aug 2015, 08:20

den definitiv bedste kastekniv jeg fik fremstillet var en halv malermester saks, den helt var suveræn

min far påpegede dog at jeg skulle låse den dør, dartskiven hang på
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af 308 W » 14. aug 2015, 08:38

Holten101 skrev:75'er her.

Jeg kan huske at man ikke gik uden for en dør uden sin dolk....der var jo pinde der skulle snittes:-). Og det var på ingen måde usædvanligt at drengene havde deres nye kniv med i skole til stolt fremvisning. Parerplader til knive hold i 1-2 dage så var de bøjet af at blive kastet med. Eftermiddagene blev brugt til at snitte buer, fiske, skyde med slangebøsse og føre "krig" med nabolagets drenge med pusterør og slåenbær (ikke meget har ændret sig der på 40 år...well, jeg skyder så ikke med slangebøsse mere;-)

Jeg kender næsten svaret.....men er der et eneste, sølle eksempel på at nogen er blevet "kaste knivet" ihjel i danmark?

Cheers
Jeg havde også flere knive med mig i skoven vi boede ved siden [emoji380] [emoji380] [emoji380]

Sendt fra min SM-T530 med Tapatalk

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 19. dec 2004, 00:29
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Vigilante » 14. aug 2015, 11:15

Jeg så Rambo 2 for første gang i 1986. Kort efter havde en af drengene i klassen et katalog fra USA med i skole hvor man kunne savle over diverse compoundbuer fra Bear. Efter lang tids plageri fik jeg overtalt min far til en tur nede ved Ho Bugt hvor man i hvert fald dengang kunne købe buer. Jeg vendte hjem med sådan en compoundbue og øvede med den ude i baghaven. Meget uansvarligt. Den baghave blev også brugt til træning med kasteknive, kastestjerner, hjemmelavede bomber og diverse. Bedst var når man skulle øve sig med sin pisk lige som Indiana Jones......."hey lillebror.......prøv lige at holde den her kniv ud i strakt arm, så jeg kan piske den ud af hånden på dig".

Jeg kan i øvrigt huske at have købt en camofarvet butteflykniv i Intersport i Hobro. Det må have været kort før den slags blev forbudt. Eller dengang man som knægt var på vej ud af Arms Gallery (tror det var den......det var en kælderbutik med masser af knive og seje ting) og man på vej ud passerede en flok meget skæggede mænd fra MC-klubben Morticians, der skulle ned og kigge på nye knive. Det gjorde stort indtryk på en lille jysk knægt.
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Refraktorius » 14. aug 2015, 14:07

Store skruetrækkere er ikke reguleret, og de er glimrende at kaste med.

Det har knægten og jeg hygget os meget med.
Det største problem er, at finde et mål der ikke bliver tygget i stykker alt for hurtigt.





Vedrørende "alt var bedre i gamle dage og ingen kom til skade" så kan jeg da bare i min lille landsbyskole huske:

- to børn dræbt i landbrugsulykker
- en der fjernede tæerne på den ene fod med kæden på en crosser
- to klassekammerater der havde vansirende ar fra forbrændinger på overkrop/ansigt
- en der fik en motorsavskæde i ansigtet
- et tilfælde af seriøst omsorgssvigt
- et tilfælde af langvarig incest
- et selvmord med haglgevær
- en slået invalid af hest

.... det var bare dem jeg lagde mærke til og stadig kan huske en 30 år efter.
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Grendel » 14. aug 2015, 14:28

En anden model brevvægt fra Othello her, fra mine drengeår, :biggrin:
Vedhæftede filer
P8140301.JPG
P8140301.JPG (27.37 KiB) Vist 11219 gange
P8140302.JPG
P8140302.JPG (27.53 KiB) Vist 11219 gange
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Kleth » 14. aug 2015, 15:15

Jeg har nu hverken leget med kasteknive, ambrøst, slangebøsse, signalpistoler, springknive, butterflyknive eller lignende og hvorfor jeg heller ikke savner det - Men derfor kan jeg godt være uenig i de nutidige forbud.
Jeg har godt nok skudt meget med luftgevær og luftpistol og nuværende lovgivning er komplet :freak: :alcohol: :savl: :newyear: også på det område.

Det er en hårfin balance mellem hvornår et forbud er berettiget og hvornår det mere eller mindre er et direkte indgreb i befolkningens frihed. Mine naboer er ligeglade med forbud i "vores" verden, men hvad hvis de p.g.a. forurening fik forbud mod at grille. Grills er årsag til megen forurening i forhold til nytteværdien, der er en del der har begået mord/selvmord med grills og en del mennesker kommer hvert år til skade p.g.a. grills - Plus indholdet af tjærestoffer, som kommer i grillmaden, som sikkert forårsager mange tilfælde af mave-tarm kræft hvert år, så skulle de også beklage sig og råbe op om personlig frihed.

Man kan også spørge sig selv om, hvor mange liv forbuddene har reddet eller har sikret livskvalitet, i forhold til at politiet og den lovgivende forsamling havde kunne fokusere på mere vigtige opgaver. Jeg tør desværre ikke håbe på en opblødning af forbud i den grad, der skal til for at etablere en højere grad af personlig frihed.


Når, det var vist mere end min daglige ration af ranting :mad:
Senest rettet af Kleth 15. aug 2015, 07:37, rettet i alt 2 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 9. jan 2010, 19:45
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Herbert » 14. aug 2015, 16:32

Jf. bogen ”Ansvaret der forsvandt” skrevet af professor i offentlig forvaltning ved Københavns Universitet Tim Knudsen og lektor i forfatningsret Pernille Boye Koch, vedtages der årligt ca. 200 nye love og 1000 nye bekendtgørelser i gennemsnit - i alt 1200 om året.

Jeg tror du gør ret i ikke at regne med færre forbud, påbud eller på andenvis tiltag der begrænser din frihed fremadrettet.
Antallet af vedtagne love har de seneste godt 20 år ligget på godt 200 i gennemsnit om året. I de sidste tre folketingsår: 207, 236 og 200.
Antallet af bekendtgørelser er således steget ganske voldsomt de seneste årtier. Pernille Boye Koch og Tim Knudsen skriver i bogen Ansvaret der forsvandt, at der er tale om en femdobling af bekendtgørelser fra 1984 til 2007. I dette årtusinde har antallet ligget på mere end 1.000 om året, og disse bekendtgørelser har folketingsmedlemmer normalt ikke indflydelse på, da de udarbejdes i ministerierne af embedsmænd. Der er altså tale om, at embedsmændene har fået mere at skulle have sagt – i modsætning til folketingsmedlemmerne.
http://www.information.dk/526792

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Kajsemand » 14. aug 2015, 20:31

Hæ hæ fedt emne, det mindede mig lige om den rundsavsklinge jeg fandt på den lokale losseplads og sleb på den gamles bænksliber, så alle takkerne var knivskarpe. Det var den fedeste kastestjerne i området og kunne kastes på 20 meters afstand og stadig sidde rigtig godt fast i legehusets træplader..... Hmmm gad vide om det nu var klogt. :giggle:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Sort » 14. aug 2015, 22:24

Holten101 skrev:Jeg kender næsten svaret.....men er der et eneste, sølle eksempel på at nogen er blevet "kaste knivet" ihjel i danmark?
Det er faktisk vanskeligt på verdensplan at finde nogen der reelt er døde af kasteknive eller kastestjerner, uden at våbene var forgiftede (dvs historiske kilder).
Angiveligt har man nogle steder i verden kastet med "darts" som reelt var små spyd på over et halvt kilo og romerne havde en lidt længere udgave "pilum" som må betegnes som et meget kort spyd eller en lang pil. I hvert fald et kastevåben som givetvis har dræbt nogen.

Grunden til alle de fine forbud er at man i firserne oplevede en "karate kultur" hvor unge mennesker så bloodsport, american ninja etc. For derefter at anskaffe samuraisværd, nunchaku og kastestjerner. Hvilket førte til noget bekymring og sikkert nogle mindre personskader her og der. På toppen af tosseriet var visse former for karate ved at blive ulovlige i DK.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3328 times
Been thanked: 414 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Kalthoff » 15. aug 2015, 00:37

308 W skrev:Jeg først født i 76' men husker også at udvalget var nemmere tilgængeligt og der ikke blev stillet spørgsmål [emoji106]

Sendt fra min D5803
Jeg er også fra den periode.

Jeg husker at man kunne købe alt muligt sjovt.

Jeg husker at folk lå inde med alt muligt sjovt.

Jeg husker at alvorlig vold, hjemmerøverier mv skete så sjældent at det kom på forsiden af avisen.

Jeg husker at årets ca 5 mord på landsplan var på forsiderne af avisen og blev debatteret rundt omkring i mindst en uge.

Siden da er næsten det hele blevet forbudt, strafbart, helt ulovligt at besidde eller bare tænke på.

Men alvorlig vold, hjemmerøverier og mord sker nu så hyppigt at det får en notits på side 14, eller slet ikke når i medierne, fordi det drukner i mængden.

Så kan man slutte at forbud virker modsat? Eller kan man slutte at et eller andet er gået helt skævt med vort samfund siden da?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3328 times
Been thanked: 414 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Kalthoff » 15. aug 2015, 00:42

Sort skrev: Grunden til alle de fine forbud er at man i firserne oplevede en "karate kultur" hvor unge mennesker så bloodsport, american ninja etc. For derefter at anskaffe samuraisværd, nunchaku og kastestjerner. Hvilket førte til noget bekymring og sikkert nogle mindre personskader her og der. På toppen af tosseriet var visse former for karate ved at blive ulovlige i DK.
Jeg husker fra min barndom at der blandt "de såkaldte voksne" rasede heftige virkeligt indædte debatter om hvorvidt tegneserier var roden til alt ondt i ungdommen.

Udbuddet af tegneserier blev heftigt censureret på såvel kommunens som skolernes biblioteker. Der blev fra "voksen side" lagt pres på boghandlere mv. for kun at føre de "godkendte tegneserier"

Der kørte debatter på TV og i aviserne om tegneseriers skadelige virkninger. Mægtigt "intellektuelle mennesker" debatterede emnet med dybeste alvorsminer og i en stemning af at næste generation var fortabt hvis ikke man fik fjernet disse forfærdelige tegneserier fra børnene.

Et årti senere var det så computerspillene, de samme intellektuelle typer kastede deres indignation, vrede og bekymring på.

Mon det er de samme typer der nu står bag "knivloven"?

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Sort » 15. aug 2015, 01:09

Kalthoff skrev:Jeg husker fra min barndom at der blandt "de såkaldte voksne" rasede heftige virkeligt indædte debatter om hvorvidt tegneserier var roden til alt ondt i ungdommen.

Udbuddet af tegneserier blev heftigt censureret på såvel kommunens som skolernes biblioteker. Der blev fra "voksen side" lagt pres på boghandlere mv. for kun at føre de "godkendte tegneserier"

Der kørte debatter på TV og i aviserne om tegneseriers skadelige virkninger. Mægtigt "intellektuelle mennesker" debatterede emnet med dybeste alvorsminer og i en stemning af at næste generation var fortabt hvis ikke man fik fjernet disse forfærdelige tegneserier fra børnene.

Et årti senere var det så computerspillene, de samme intellektuelle typer kastede deres indignation, vrede og bekymring på.

Mon det er de samme typer der nu står bag "knivloven"?
I en periode var de også rollespils kritikere. Men det faldt vist igennem da folk opdagede at det primært var indremission der stod bag.

Jeg tror ikke helt det er samme bevægelse der står bag de moderne forbud. Eller delvist er det naturligvis, men så alligevel.

Da man forbød CO2 våben, var det meget politiet der talte om faren ved virkelighedstro attrapper, knivloven er mere eller mindre skrevet af en facebookgruppe. Luftvåben lovgivningen har været en eller to embedsmænds karriereplan mindst siden sidst i 90'erne og politiet hoppede i sidste ende på.
Reglerne for magasiner og lyddæmpere udspringer ret direkte af politiets ønsker ifbm rockerkrigen.

Så tjo knivloven lader til i en eller anden grad at være "bekymrede forældre/pædagoger" give or take. Resten er faktisk rigspolitiets interesser der ret direkte dikterer lovgivningen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 198
Tilmeldt: 9. jan 2010, 19:45
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Herbert » 15. aug 2015, 07:25

Jeg kan huske dengang enhver kunne gå direkte ind fra gaden og købe sig et jagtgevær, pumpgun mv. blot de var fyldt 18 år. Mener det var i 1985 køb af jagtgeværer blev reguleret.
Til trods for den lette adgang var vi alligevel forskånet for wild west tilstande eller det der lignede.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1455
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Kristian_J » 15. aug 2015, 07:36

Jeg er fra 1980 og jeg havde da nogle gange min Rambo kniv (den sorte med kompas i toppen og "overlevelsesuddtyr" i skæftet) i skole, velvidende at lærerne ville tage den fra mig hvis de så den, så jeg opførte mig pænt [emoji4]

Som spejder igennem 10 år sagde folk heller ingenting når gik rundt med kniv.
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Bangbang » 15. aug 2015, 09:05

Kajsemand skrev:Hæ hæ fedt emne, det mindede mig lige om den rundsavsklinge jeg fandt på den lokale losseplads og sleb på den gamles bænksliber, så alle takkerne var knivskarpe. Det var den fedeste kastestjerne i området og kunne kastes på 20 meters afstand og stadig sidde rigtig godt fast i legehusets træplader..... Hmmm gad vide om det nu var klogt. :giggle:
Sikkert ikke :blink: men kan da huske at div. tandhjul fra knallerter fungerede lidt på samme måde :giggle:

Må dog nøjes med at sønnike og jeg skyder lidt med hardball pistol i garagen og 4,5 diana 22 uden riffelgang og med stål pile i haven de flyver ikke længere end en dart pil give or take :biggrin: men garagen fungere som bagstopper dette har dog aldrig været nødvendig, knægten og jeg går til skydning sammen, så han har våben betjeningen på plads fra start :respekt: har vist arvet interessen fra mig :fun:
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af GåsPåGaffelen » 15. aug 2015, 10:31

Kalthoff skrev:
308 W skrev:Jeg først født i 76' men husker også at udvalget var nemmere tilgængeligt og der ikke blev stillet spørgsmål [emoji106]

Sendt fra min D5803
Jeg er også fra den periode.

Jeg husker at man kunne købe alt muligt sjovt.

Jeg husker at folk lå inde med alt muligt sjovt.

Jeg husker at alvorlig vold, hjemmerøverier mv skete så sjældent at det kom på forsiden af avisen.

Jeg husker at årets ca 5 mord på landsplan var på forsiderne af avisen og blev debatteret rundt omkring i mindst en uge.

Siden da er næsten det hele blevet forbudt, strafbart, helt ulovligt at besidde eller bare tænke på.

Men alvorlig vold, hjemmerøverier og mord sker nu så hyppigt at det får en notits på side 14, eller slet ikke når i medierne, fordi det drukner i mængden.

Så kan man slutte at forbud virker modsat? Eller kan man slutte at et eller andet er gået helt skævt med vort samfund siden da?
Det er godt at kriminalstatistikkerne husker rigtigt, og du husker forkert.

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af P.K.Hansen » 18. aug 2015, 17:45

Den butik findes endnu Tony :biggrin:
Desværre har de intet jagt- eller skydningsrelateret på hylderne mere.
Jeg har selv købt en del kasteknive derinde dengang.

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Mosc5 » 18. aug 2015, 21:25

Fra 73 :wheelchair:
Vi lavede buer og pile, skød med luftgevær. Alle drenge havde en dolk, og fik man en ny, så skulle den vises frem i skolen.. Det var der ingen der sagde noget til. :shame:
På vores blå mandag gik turen til Odense, og næsten alle drengene købte butterflyknive i Rosengårdscenteret.
Det næste stykke tid var der konkurrence i frikvartererne om hvem der kunne folde ud og ind hurtigst. Yo Yo dillen kostede flere sæt fortænder på skolen, men jeg mindes ikke nogen knivrelaterede uheld :???:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af T-REX » 19. aug 2015, 01:21

Jeg kiggede lige de gamle våbenlove igennem

1963: Salonrifler bliver tilladelseskrævende, men man må gerne beholde dem man har, de må bare ikke bæres og anvendes.
1985: Glatløbede haglgeværer skal registreres, pibelængden skal nu være minimum 55cm, for haglgeværer
1994: 7cm reglen indføres, kastestjerner og kasteknive forbydes
2004: 7 cm knive må ikke længere have låsbare klinger, enhåndsbetjente knive, knive med todelt skæfte, der kan åbnes med en hånd.
2007: Knive der sidder om halsen eller under skulderen, og som kan trækkes med en hånd

Og så har jeg ikke kigget længere frem.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

SvenP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25. mar 2013, 21:31
Interesser: Antikke våben / jagtvåben
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 4 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af SvenP » 19. aug 2015, 05:26

Registrering af glatløbede haglbøsser var da først i 2000.
Mvh Sven

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. dec 2011, 07:50
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: For 36 år siden! (Før knivloven og andre tåbeligheder.)

Indlæg af Siggy » 19. aug 2015, 05:53

SvenP skrev:Registrering af glatløbede haglbøsser var da først i 2000.
Mvh Sven

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
I 1985 kom kravet om at man skulle være i besiddelse af gyldigt jagttegn for at kunne erhverve og anvende et glatløbet haglgevær.
I 2000 kom registreringspligten.
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Besvar