Fin lille japansk hobbykniv

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Holten101 » 6. mar 2015, 16:28

Er lige kommet hjem fra et besøg i den lokale Bauhaus og fandt denne lille hobbykniv. Den er mere robust end de sædvanlige engangsknive og med et blad med en tykkelse på ca. 1 mm kan den holde til lidt mere end selv samme. Prisen var 45,- og kvaliteten virker til at være i top....nu overvejer jeg bare om der skal en clip på den;-).

Billede

Billede

Billede

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Senserazer » 6. mar 2015, 17:07

Interssant sag!

Men 1-håndsbetjent foldekniv eller hobbykniv? Det bliver efterhånden svært se forskel? :???:

Havde de også ekstra blade til den?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Garand01 » 6. mar 2015, 19:07

Jeg må fandme have taget skade af de mange år som WWII samler, jeg synes den ligner et magasin til en P08... :oops:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Kenned » 6. mar 2015, 19:11

Senserazer skrev:Interssant sag!

Men 1-håndsbetjent foldekniv eller hobbykniv? Det bliver efterhånden svært se forskel? :???:

Havde de også ekstra blade til den?
Kriterierne i JM's udtalelse for at afgøre lovligheden af en hobbykniv var ifølge en tidligere post

1) Det er en almindelig hobbykniv (på den måde ønsker de nok at undgå håndbyggede hobbyknive med reelle knivklinger)
2) Bladet skubbes ud, så det er ikke en FOLDEkniv :wall:

De kriterier opfyldes vel, men det er en interessant problemstilling

Hilsen
Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Thomas
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 134
Tilmeldt: 3. jul 2004, 17:14
Interesser: Japans flåde 1868-1945.
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Thomas » 9. mar 2015, 15:34

Og så er den vel skarp som ind i helvede? Ser fin ud.
Sayonara
Thomas

Special Naval landing Forces / Navy swords and dirks. Headgear and uniforms. Samurai swords and armor.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af The Yeti » 9. mar 2015, 17:13

Kenneth Jensen skrev:
Senserazer skrev:Interssant sag!

Men 1-håndsbetjent foldekniv eller hobbykniv? Det bliver efterhånden svært se forskel? :???:

Havde de også ekstra blade til den?
Kriterierne i JM's udtalelse for at afgøre lovligheden af en hobbykniv var ifølge en tidligere post

1) Det er en almindelig hobbykniv (på den måde ønsker de nok at undgå håndbyggede hobbyknive med reelle knivklinger)
2) Bladet skubbes ud, så det er ikke en FOLDEkniv :wall:

De kriterier opfyldes vel, men det er en interessant problemstilling

Hilsen
Kenneth
Det er imponerende hvordan JM sådan kan formålsfortolke loven for at redde ministerens røv. Der er absolut ingen holdepunkter i makværksloven der gør at hobbyknive skulle være undtaget. Med lave loven om, nej de vil hellere gøre vold på hele det danske retssystem.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af EGJ » 9. mar 2015, 17:35

Kenneth Jensen skrev:Kriterierne i JM's udtalelse for at afgøre lovligheden af en hobbykniv var ifølge en tidligere post

1) Det er en almindelig hobbykniv (på den måde ønsker de nok at undgå håndbyggede hobbyknive med reelle knivklinger)
2) Bladet skubbes ud, så det er ikke en FOLDEkniv :wall:

De kriterier opfyldes vel, men det er en interessant problemstilling

Hilsen
Kenneth
Det er godt nok noget tyndt, hvis det er JM's kriterier. At definere hvad "en almindelig hobbykniv" er jo som at sælge elastik i metermål.
Der er intet entydigt tegn på at kniven der omtales her er almindelig. Bladet er ikke almindeligt i udformning og ikke almindeligt i godstykkelse. Alligevel må man vel kunne argumenterer for at den er almindelig, fordi den sælges som hobbykniv i et almindeligt byggemarked. Men ingen ved med sikkerhed hvordan loven skal tolkes.
Det er urimeligt, at udforme love og bekendtgørelser så retsskaffende borgere er i tvivl om det de gør er rigtigt eller forkert. Især urimeligt fordi strafferammerne på dette felt er skærpede.
Senest rettet af EGJ 9. mar 2015, 17:37, rettet i alt 1 gang.

STI_Skytten
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 270
Tilmeldt: 30. sep 2014, 12:41
Interesser: Terræn skydning og klub
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af STI_Skytten » 9. mar 2015, 17:35

Garand01 skrev:Jeg må fandme have taget skade af de mange år som WWII samler, jeg synes den ligner et magasin til en P08... :oops:
Samme her syntes den minder om magasinet til en ruger pistol

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Holten101 » 9. mar 2015, 18:19

Sti_skytten skrev:
Garand01 skrev:Jeg må fandme have taget skade af de mange år som WWII samler, jeg synes den ligner et magasin til en P08... :oops:
Samme her syntes den minder om magasinet til en ruger pistol
Som vist er inspireret af P08;-). Men helt enig...det ligner et sådan.

@Senserazor: Jeg så ikke ekstrablade, tror der er lagt op til at man sliber kniven...men det er OLFA der producere den, så mon ikke det kan fåes.

Jeg er desuden enig at JM er ude i en gang 100 m rygsvømning på tid, i deres forsøg på at få hobbyknive undtaget....men den her kniv er i mine øjne en helt almindelig hobbykniv (stemplet "craft knife"). Den er ikke ret handy at betjene med 1 hånd....de burde sætte en anden lås på den af den slags man trykker ned og slider ud til den går i hak i låst position (lige som andre hobbyknive;-))

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Martensit » 9. mar 2015, 23:31

The Yeti skrev:
Kenneth Jensen skrev:
Senserazer skrev:Interssant sag!

Men 1-håndsbetjent foldekniv eller hobbykniv? Det bliver efterhånden svært se forskel? :???:

Havde de også ekstra blade til den?
Kriterierne i JM's udtalelse for at afgøre lovligheden af en hobbykniv var ifølge en tidligere post

1) Det er en almindelig hobbykniv (på den måde ønsker de nok at undgå håndbyggede hobbyknive med reelle knivklinger)
2) Bladet skubbes ud, så det er ikke en FOLDEkniv :wall:

De kriterier opfyldes vel, men det er en interessant problemstilling

Hilsen
Kenneth
Det er imponerende hvordan JM sådan kan formålsfortolke loven for at redde ministerens røv. Der er absolut ingen holdepunkter i makværksloven der gør at hobbyknive skulle være undtaget. Med lave loven om, nej de vil hellere gøre vold på hele det danske retssystem.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Kniven kan ikke FOLDE, ergo er den ikke en FOLDEkniv, og dermed ikke forbudt ved lov, den er således jvf. dansk retspraksis lovlig.
Der sidder folk i JM der har interesse i at loven forbliver som den er. Det er deres mere eller mindre inkompetente jurister der har skrevet loven vejledt af rigspolitiets såkaldte "eksperter", og en civil "ekspert", ham der sidder på importen af Victorinox knive her i landet.
Hvis de skulle ændre lovteksten på baggrund af inkompetence og manglende våbenteknisk forståelse taber embedsmændende ansigt, ikke ministeren. Det er nemmere at lade os våbeninteresserede og friluftselskende mennesker sidde fækalia til lidt over næsen.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Mapzter » 9. mar 2015, 23:44

Jeg forstår ikke helt den snak om hobbyknive? De kun vel kun bæres og bruges i forbindelse med et anerkendelsesværdigt formål, hvor man også kunne anvende en dolk eller lignende?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Senserazer » 10. mar 2015, 07:36

Mapzter skrev:Jeg forstår ikke helt den snak om hobbyknive? De kun vel kun bæres og bruges i forbindelse med et anerkendelsesværdigt formål, hvor man også kunne anvende en dolk eller lignende?
Men 1-håndsbetjente foldeknive er altid ulvolige.

Jeg spurgte eksempelvis ind til denne kniv, ved politiet. Den er ikke lovlig.

Jo bevares, den kan folde, men det er da også en hobbykniv.
Vedhæftede filer
Box-Cutter-Knife-20339.jpg
Box-Cutter-Knife-20339.jpg (33.37 KiB) Vist 10186 gange
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Holten101 » 10. mar 2015, 07:55

Mapzter skrev:Jeg forstår ikke helt den snak om hobbyknive? De kun vel kun bæres og bruges i forbindelse med et anerkendelsesværdigt formål, hvor man også kunne anvende en dolk eller lignende?
Fordi de illustrer hvor FUBAR knivloven er. Der er INTET der retfærdiggører at enhåndsbetjent foldeknive ikke er at sidestille med dolke/faste knive og hobbyknive. Med lovteksten og de fastsatte grænser har man skabt total forvirring og gjort det umuligt for almindelige mennesker at færdes inden for loven med sikkerhed.....Odense sagen alene viser hvor galt det kan gå.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af The Yeti » 10. mar 2015, 10:33

Og huske så også at man gerne må løbe rundt med en økse - den er ikke omfattet af makværksloven





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Senserazer » 10. mar 2015, 11:12

The Yeti skrev:Og huske så også at man gerne må løbe rundt med en økse - den er ikke omfattet af makværksloven
Jeg har faktisk overvejet at anskaffe mig en helt helt lille håndøkse, med en 10cm skaft og 5cm skær. Den kunne fint udfylde mange af mine knivbehov :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Kenned » 10. mar 2015, 11:14

EGJ skrev:
Kenneth Jensen skrev:Kriterierne i JM's udtalelse for at afgøre lovligheden af en hobbykniv var ifølge en tidligere post

1) Det er en almindelig hobbykniv (på den måde ønsker de nok at undgå håndbyggede hobbyknive med reelle knivklinger)
2) Bladet skubbes ud, så det er ikke en FOLDEkniv :wall:

De kriterier opfyldes vel, men det er en interessant problemstilling

Hilsen
Kenneth
Det er godt nok noget tyndt, hvis det er JM's kriterier. At definere hvad "en almindelig hobbykniv" er jo som at sælge elastik i metermål.
Der er intet entydigt tegn på at kniven der omtales her er almindelig. Bladet er ikke almindeligt i udformning og ikke almindeligt i godstykkelse. Alligevel må man vel kunne argumenterer for at den er almindelig, fordi den sælges som hobbykniv i et almindeligt byggemarked. Men ingen ved med sikkerhed hvordan loven skal tolkes.
Det er urimeligt, at udforme love og bekendtgørelser så retsskaffende borgere er i tvivl om det de gør er rigtigt eller forkert. Især urimeligt fordi strafferammerne på dette felt er skærpede.
Det er denne udtalelse fra JM jeg læner mig op af: http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f ... iv#p443355

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

bjacob
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 6. dec 2010, 12:05
Interesser: Meget svingende :)
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 18 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af bjacob » 10. mar 2015, 15:58

Senserazer skrev:
The Yeti skrev:Og huske så også at man gerne må løbe rundt med en økse - den er ikke omfattet af makværksloven
Jeg har faktisk overvejet at anskaffe mig en helt helt lille håndøkse, med en 10cm skaft og 5cm skær. Den kunne fint udfylde mange af mine knivbehov :razz:
:razz:
http://www.youtube.com/watch?v=GZrM_NaeOjI


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...

priceless

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Senserazer » 10. mar 2015, 18:46

bjacob skrev:
Senserazer skrev:
The Yeti skrev:Og huske så også at man gerne må løbe rundt med en økse - den er ikke omfattet af makværksloven
Jeg har faktisk overvejet at anskaffe mig en helt helt lille håndøkse, med en 10cm skaft og 5cm skær. Den kunne fint udfylde mange af mine knivbehov :razz:
:razz:
http://www.youtube.com/watch?v=GZrM_NaeOjI


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Da bestemt en mulighed :razz: Men jeg tænkte faktisk på at få lavet en 'traditionel', med træskaft og det hele, så den er så lidt "farlig" som overhovedet muligt.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Martensit » 10. mar 2015, 20:26

The Yeti skrev:Og huske så også at man gerne må løbe rundt med en økse - den er ikke omfattet af makværksloven





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Ahem, og det er du sikker på, fordi du har konfereret med en jurist og forhørt dig hos dit lokale våbenkontor og drukket rødvin med højesteretsdommeren, eller hvordan kommer du frem til det.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=158805

Blank-, slag-, stik-, stød-, el- og sprayvåben samt kemiske våben mv.

§ 16. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:

1) skarpe våben eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,

2) knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),

3) springknive og springstiletter,

4) faldknive og faldstiletter,

5) enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),

6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,

7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lignende,

8) kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand,

9) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,

10) våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm, og

11) spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.

Stk. 2. De våben mv., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politidirektøren.

Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført.
Det er ligeledes også strafbart at have en hammer med i Netto.
At poste den slags åbenlyst idiotiske udtalelser i offentligt forum kunne føre til at nogen rent faktisk begyndte at slæbe en lille gransfors økse med i tasken, uden nogen som helst jordisk chance for at argumentere for at den er lovlig at have.
Der er ikke nogen uklar formulering eller definition af hvad et slagvåben er, det er ikke som med knivene hvor man har formuleret sig uden den nødvendige tekniske indsigt. Det er forbudt at bære slagvåben, punktum slut, jeg er overbevist om, at en god gammel cykelpumpe af jern kan give en dom for overtrædelse af bekendtgørelse om våben og ammunition, hvis det kan antages at den er medbragt for at bruge den som våben.

/Martensit

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af The Yeti » 10. mar 2015, 20:44

Lige da knivloven var vedtaget var der en del løb rundt i et villakvarter med økse og jagtede folk. Han kunne ikke dømmes efter knivloven.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Martensit » 10. mar 2015, 21:16

The Yeti skrev:Lige da knivloven var vedtaget var der en del løb rundt i et villakvarter med økse og jagtede folk. Han kunne ikke dømmes efter knivloven.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er ikke bekendt med den sag, men, jeg vil godt kommentere på det alligevel:
1) Det er ikke "knivloven" der skal i spil her, den meget omtalte "knivlov" er nogle enkelte formuleringer under paragraf 16 i "bekendtgørelse om våben og ammunition mv." og paragraf 4 i "bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer" Disse to paragraffer dækker alle former for spidse og skarpe våben samt slagvåben, og er ikke begrænset til knive. Det er derfor lidt misvisende at kalde det for "knivloven", hvis man husker hvor det egentlig kommer fra slipper man for at give lovteksten et kælenavn.

2)
Det siger meget mere om hvor lidt anklageren har læst sin lovtekst, eller hvor lidt han har været interesseret i netop de to paragraffer da anklagen skulle formuleres, end det siger noget om selve lovgivningen.
Det kan være der har været andre paragraffer i spil, en bøde på et par tusinde er trods alt ikke det store sammenlignet med de strafferammer der rulles ud når man begynder på vold og legemsbeskadigelse, eller forsøg herpå.

3)
Jeg ville ikke basere mit eget forsvar på en enkelt hændelse rapporteret i medierne. Slet ikke når man efter 2 minutters læsning i de relevante paragraffer kan finde lige nøjagtig den tekst der punkterer det hele. På den baggrund vil jeg heller ikke, under ingen omstændigheder, anbefale nogen at forsøge at gentage succesen.

4) Jeg ved godt jeg kan lyde lidt giftig i mit toneleje, det er noget jeg arbejder på at forbedre, og ikke noget personligt.

/Martensit

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Senserazer » 10. mar 2015, 21:41

Martensit skrev:
The Yeti skrev:Og huske så også at man gerne må løbe rundt med en økse - den er ikke omfattet af makværksloven





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Ahem, og det er du sikker på, fordi du har konfereret med en jurist og forhørt dig hos dit lokale våbenkontor og drukket rødvin med højesteretsdommeren, eller hvordan kommer du frem til det.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=158805

Blank-, slag-, stik-, stød-, el- og sprayvåben samt kemiske våben mv.

§ 16. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:

1) skarpe våben eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,

2) knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),

3) springknive og springstiletter,

4) faldknive og faldstiletter,

5) enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),

6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,

7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lignende,

8) kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand,

9) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,

10) våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm, og

11) spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.

Stk. 2. De våben mv., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politidirektøren.

Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført.
Det er ligeledes også strafbart at have en hammer med i Netto.
At poste den slags åbenlyst idiotiske udtalelser i offentligt forum kunne føre til at nogen rent faktisk begyndte at slæbe en lille gransfors økse med i tasken, uden nogen som helst jordisk chance for at argumentere for at den er lovlig at have.
Der er ikke nogen uklar formulering eller definition af hvad et slagvåben er, det er ikke som med knivene hvor man har formuleret sig uden den nødvendige tekniske indsigt. Det er forbudt at bære slagvåben, punktum slut, jeg er overbevist om, at en god gammel cykelpumpe af jern kan give en dom for overtrædelse af bekendtgørelse om våben og ammunition, hvis det kan antages at den er medbragt for at bruge den som våben.

/Martensit
En økse er ganske lovlig at bære alle steder. Man må ikke jagte folk med den, eller slå folk med den, nøjagtig som man ej heller må dette med en kæp eller sine krykker.
Økser er ikke omtalt i våbenloven, og dermed ikke omfattet af våbenloven.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Martensit » 11. mar 2015, 23:20

Senserazer skrev:
En økse er ganske lovlig at bære alle steder. Man må ikke jagte folk med den, eller slå folk med den, nøjagtig som man ej heller må dette med en kæp eller sine krykker.
Økser er ikke omtalt i våbenloven, og dermed ikke omfattet af våbenloven.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=142859

§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.

Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.

3) Stoffer, der kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller til indfyldning i de i § 1, stk. 1, nr. 5, nævnte genstande.

4) Våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm.

5) Laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.

6) Slag- eller stødvåben,
herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lign.
En økse er ikke særlig velegnet til at spidse blyanter eller skrælle æbler. Jvf. §16 stk 3 i bekendtgørelse om våben og ammunition fremgår det, at det slagvåben man har med sig skal være udformet til det anderkendelsesværdige brug - kan du overbevise en dommer om at en 65cm lang teleskopisk knippel af stål er nødvendig når du står og fisker sild på havnen? Eller at det katana du har på ryggen er nødvendigt for at skære brød på skovtur?
Man behøver ikke læse ordet "økse" noget sted i våbenloven, så længe den kan antages at falde under en anden kategori, her både kategorien "slagvåben" og kategorien "andre". Dit anderkendelsesværdige formål er at du spidser blyanter med en økse? Din begrundelse; at du ikke kan bære den kniv du har lyst til, du har derfor en skarp økse - Du er udmærket klar over at der er en lov der forbyder dig at gå med kniv, og du forsøger så at have en anden skarp genstand på dig fordi du mener den ikke er omfattet af loven - Resultat: Dommeren ser på hvad lovens egentlige formål er; at forhindre folk i at gå med noget der er større end en schweizerkniv, og egner sig til at tildele andre alvorlig legemsskader.
Om de kalder det en parallel eller en analogi er mig egentlig lige meget. Faktum er, at der er så meget elastik i de regler, at hvis nogen tror de er smarte og går rundt med noget der ikke er nævnt i loven så skal de nok blive knaldet alligevel.
Der står ingen steder at det er ulovligt at have et alu-bat i sin taske eller sin bil, bare for hyggens skyld, det er ikke nævnt SPECIFIKT i loven, tror du det betyder at jeg kan tage mit Cricketbat med når jeg skal på værtshus, og så forvente at det bare accepteres at jeg har det med? Eller tror du at det kommer i kategorien "slagvåben" og dermed kan lande mig en bøde eller for den sags skyld skærpet straf på grund af omstændighederne?

Se dig selv i spejlet og tænk over om det på nogen måde kan forsvares i en retssal, på en måde der er så overbevisende at enhver tvivl om lovligheden fordamper? Jeg er selv meget glad for at fortolke regler til min egen fordel, men jeg ville ikke kunne forsvare det synspunkt der bliver lagt for dagen her, fordi jeg hurtigt kan se en mulighed for at blive dømt.
Jeg har ikke et problem med dit synspunkt, jeg har et problem med at du fuldstændig ukritisk proklamerer: "Sådan er det, fordi det står ingen steder."
En eller anden stakkel kunne falde over din udtalelse og tage den for gode varer, og ende med at have en masse bøvl.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af Senserazer » 12. mar 2015, 07:21

Martensit skrev:
Senserazer skrev:
En økse er ganske lovlig at bære alle steder. Man må ikke jagte folk med den, eller slå folk med den, nøjagtig som man ej heller må dette med en kæp eller sine krykker.
Økser er ikke omtalt i våbenloven, og dermed ikke omfattet af våbenloven.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=142859

§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.

Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.

3) Stoffer, der kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller til indfyldning i de i § 1, stk. 1, nr. 5, nævnte genstande.

4) Våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm.

5) Laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.

6) Slag- eller stødvåben,
herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lign.
En økse er ikke særlig velegnet til at spidse blyanter eller skrælle æbler. Jvf. §16 stk 3 i bekendtgørelse om våben og ammunition fremgår det, at det slagvåben man har med sig skal være udformet til det anderkendelsesværdige brug - kan du overbevise en dommer om at en 65cm lang teleskopisk knippel af stål er nødvendig når du står og fisker sild på havnen? Eller at det katana du har på ryggen er nødvendigt for at skære brød på skovtur?
Man behøver ikke læse ordet "økse" noget sted i våbenloven, så længe den kan antages at falde under en anden kategori, her både kategorien "slagvåben" og kategorien "andre". Dit anderkendelsesværdige formål er at du spidser blyanter med en økse? Din begrundelse; at du ikke kan bære den kniv du har lyst til, du har derfor en skarp økse - Du er udmærket klar over at der er en lov der forbyder dig at gå med kniv, og du forsøger så at have en anden skarp genstand på dig fordi du mener den ikke er omfattet af loven - Resultat: Dommeren ser på hvad lovens egentlige formål er; at forhindre folk i at gå med noget der er større end en schweizerkniv, og egner sig til at tildele andre alvorlig legemsskader.
Om de kalder det en parallel eller en analogi er mig egentlig lige meget. Faktum er, at der er så meget elastik i de regler, at hvis nogen tror de er smarte og går rundt med noget der ikke er nævnt i loven så skal de nok blive knaldet alligevel.
Der står ingen steder at det er ulovligt at have et alu-bat i sin taske eller sin bil, bare for hyggens skyld, det er ikke nævnt SPECIFIKT i loven, tror du det betyder at jeg kan tage mit Cricketbat med når jeg skal på værtshus, og så forvente at det bare accepteres at jeg har det med? Eller tror du at det kommer i kategorien "slagvåben" og dermed kan lande mig en bøde eller for den sags skyld skærpet straf på grund af omstændighederne?

Se dig selv i spejlet og tænk over om det på nogen måde kan forsvares i en retssal, på en måde der er så overbevisende at enhver tvivl om lovligheden fordamper? Jeg er selv meget glad for at fortolke regler til min egen fordel, men jeg ville ikke kunne forsvare det synspunkt der bliver lagt for dagen her, fordi jeg hurtigt kan se en mulighed for at blive dømt.
Jeg har ikke et problem med dit synspunkt, jeg har et problem med at du fuldstændig ukritisk proklamerer: "Sådan er det, fordi det står ingen steder."
En eller anden stakkel kunne falde over din udtalelse og tage den for gode varer, og ende med at have en masse bøvl.
En økse er i sin natur ikke et slagvåben, det vil den aldrig kunne defineres som. "Justitsministeren kan udstede regler", og derefter nævnes "Andre skarpe eller spidse (...)" osv., men det har JM ikke gjort i øksers tilfælde.
Man kan måske godt argumentere for at lovgivningen kan bruges ved et eller andet eksotisk "våben", som lovgivningen ikke har haft mulighed for at tage specifikt højde for, men en økse er så almindeligt et -værktøj- at er den ikke nævnt, så vil jeg aldrig mene den er omfattet.
Mht. anerkendelsesværdigt formål, så er det slet ikke noget jeg bekymrer mig om. Jeg skal heller ikke have et anerkendelsesværdigt formål for at have en kartoffelskræller i lommen, og det er ligeså bare et værktøj :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

300win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 340
Tilmeldt: 4. okt 2008, 19:04
Interesser: jagt, våben og skydning
Geografisk sted: Fyn, DK.
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Fin lille japansk hobbykniv

Indlæg af 300win » 12. mar 2015, 15:21

Martensit skrev: Det er ligeledes også strafbart at have en hammer med i Netto.

/Martensit
Det forstår jeg altså ikke, jeg har lige købt en hammer i Netto.
Må jeg så ikke tage den med hjem, eller hvad?
den kostede alligevel 20,-kr.....

Mvh Anders

Besvar