Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Starling » 28. nov 2014, 11:51

Hobbyknive er jo legale enhåndsknive :smile:

De fleste hobbyknive lader sig let åbne med en hånd. Men endnu har politi og lovgivere ikke forbudt dem i Danmark.
Det skyldes måske at det er en kniv som alle har, og den kan vanskeligt undværes i Danmark.

Men mange hobbyknive er af en elendig kvalitet, og er derfor uinteressant for knivelskere.

Min opfordring skal derfor gjalde ud til alle knivmagere: konstruer en lovlig hobbykniv af god kvalitet, som kan bruges til praktisk arbejde, men som også kan anvendes som samlerkniv :biggrin:

Kniven på billedet er efter min mening uendelig billig og kedelig !
Vedhæftede filer
GetImage.jpg
GetImage.jpg (15.29 KiB) Vist 13683 gange
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Martensit » 28. nov 2014, 12:08

Den er lovlig fordi det ikke er en "foldekniv".
Problemet ved at konstruere en sådan kniv er, at den meget let kommer i kategorien faldkniv, hvis der ikke er en kæmpe modstand på når den skal åbnes.
Jeg har set knive af den type i Tyskland, så de eksisterer, men det var noget billigt bras jeg ikke gad slæbe med hjem.

Du har givet mig en idé må jeg nu ærligt indrømme, når jeg engang får tid til at gå i værkstedet igen, vil jeg se på muligheden for at lave en klinge der kan fungere som erstatning i en modificeret hobbykniv af høj kvalitet ;)

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Starling » 28. nov 2014, 12:23

Gå endelig i gang kære Martensit :smile:
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Coldsteel » 28. nov 2014, 12:30

Martensit skrev:Den er lovlig fordi det ikke er en "foldekniv".
Problemet ved at konstruere en sådan kniv er, at den meget let kommer i kategorien faldkniv, hvis der ikke er en kæmpe modstand på når den skal åbnes.
Jeg har set knive af den type i Tyskland, så de eksisterer, men det var noget billigt bras jeg ikke gad slæbe med hjem.

Du har givet mig en idé må jeg nu ærligt indrømme, når jeg engang får tid til at gå i værkstedet igen, vil jeg se på muligheden for at lave en klinge der kan fungere som erstatning i en modificeret hobbykniv af høj kvalitet ;)
Skal det være til udskiftelige blade? så man kan købe dem der brugt i den viste model?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Elbæk » 28. nov 2014, 12:36

STOP!

Hobbyknive er lovlige, fordi de netop er begrænset holdbare - og derved meget begrænset anvendelige til andet end at åbne kasser, skære tæppe, spidse blyanter, etc. I det sekund det kommer ordensmagten for øre at nogen forsøger at kneppe den "undtagelse", vil hobbyknive blive forbudt, hurtigere end man kan nå at sige; "hov, det var ikke lige meningen".
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Starling » 28. nov 2014, 12:42

Elbæk skrev:STOP!

Hobbyknive er lovlige, fordi de netop bare er hobbyknive - og derved meget begrænset anvendelige til andet end at åbne kasser, skære tæppe, spidse blyanter, etc. I det sekund nogen forsøger at kneppe den "undtagelse", vil hobbyknive blive forbudt, hurtigere end man kan nå at sige "hov, det var ikke lige meningen".

Det er jo bare meningen at der skal fremstilles en hobbykniv af høj kvalitet. Gode materialer og flot design. Mere er der ikke i det.

Selvfølgelig skal man ikke reklamere med at det er en forklædt enhåndskniv :blink:
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Elbæk » 28. nov 2014, 12:44

Starling skrev:Selvfølgelig skal man ikke reklamere med at det er en forklædt enhåndskniv :blink:
Som I jo så er godt igang med at gøre lige nu.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Scrapper » 28. nov 2014, 13:18

I mine øjne virker tanken om at prøve at konstruere en enhåndsbetjent kniv, på baggrund af hobbyknivens frirum, dårlig.

Det vil som Elbæk skriver føre til, at hobbyknive forbydes.
Og så vigtigt er det vel ikke, at få en højkvalitet hobbykniv...?

bjacob
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 6. dec 2010, 12:05
Interesser: Meget svingende :)
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 18 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af bjacob » 28. nov 2014, 13:47

Skal der ikke være et anerkendelses værdigt formål i forbindelse med brugen af en hobbykniv.

Den er vel ikke på ligefod med en foldekniv uden lås, blad på max 7 cm?


Sent from my iPad using A squishie
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...

priceless

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2226
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Kenned » 28. nov 2014, 14:46

Elbæk skrev:STOP!

Hobbyknive er lovlige, fordi de netop er begrænset holdbare - og derved meget begrænset anvendelige til andet end at åbne kasser, skære tæppe, spidse blyanter, etc. I det sekund det kommer ordensmagten for øre at nogen forsøger at kneppe den "undtagelse", vil hobbyknive blive forbudt, hurtigere end man kan nå at sige; "hov, det var ikke lige meningen".
Jeg er ret overbevist om, at de enhåndsbetjente hobbyknive er tilladt fordi JM ikke kunne overskue konsekvenserne af et forbud :giggle:

Du kan få hobbyknive i kraftigt metal, og med klinger der holder til en hel del(men som dog stadigvæk er forbrugsstoffer), så det med at holdbarheden skulle være en årsag til JM's egen omgåelse/kreative tolkning af reglerne tror jeg ikke på, og det er da heller ikke nævnt i den udtalelse der kom fra JM i sin tid:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 97#p110297

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Elbæk » 28. nov 2014, 14:56

Du kan være helt sikker på at justitsministeriet ikke ville tøve et sekund med at gøre livet besværligt for alle danske håndværkere, hvis de fandt det nødvendigt. Det tror jeg allerede ér bevist nok gange i nyere tid i den måde der lovgives på, når det handler om knive og våben.

Der er endvidere forskel på at der produceres hobbyknive i kraftigere metal end standard - og så at nogen erklæret søger at udnytte status quo og fremstille en hobbyknivs lignende enhåndsbetjent kniv, for at udnytte at justitsministeriet for en gangs skyld har valgt at forholde sig sig fornuftigt iht. et spørgsmål til knivloven.

Mange var også glade for deres Gerber Gator, dengang den var en "lovlig enhåndsbetjent" kniv - indtil en valgte at stille ordensmagten i en situation, hvor de var tvunget til at forholde sig til spørgsmålet om knivens lovlighed.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Centurion » 28. nov 2014, 15:17

Elbæk skrev:.....
Mange var også glade for deres Gerber Gator, dengang den var en "lovlig enhåndsbetjent" kniv - indtil en valgte at stille ordensmagten i en situation, hvor de var tvunget til at forholde sig til spørgsmålet om knivens lovlighed.
Jeg var også rigtig glad for min, men smed den naturligvis straks i skraldebøtten :neutral: :biggrin:
Hvad var historien bagved?
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Elbæk » 28. nov 2014, 15:28

Centurion skrev:
Elbæk skrev:.....
Mange var også glade for deres Gerber Gator, dengang den var en "lovlig enhåndsbetjent" kniv - indtil en valgte at stille ordensmagten i en situation, hvor de var tvunget til at forholde sig til spørgsmålet om knivens lovlighed.
Jeg var også rigtig glad for min, men smed den naturligvis straks i skraldebøtten :neutral: :biggrin:
Hvad var historien bagved?
I korte træk; en klovn mødte op hos Odense politi, demonstrerede at han kunne åbne sin Gator med en hånd og forlangte at politiet kom med en udtalelse om knivens lovlighed, det gjorde de så - og deres udtalelse kan næppe overraske... Den danske importør af Gerber valgte herefter øjeblikkeligt at klappe hælene sammen og stoppe salget af Gator, frem for at tage sagen i retten.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2226
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Kenned » 28. nov 2014, 15:30

Elbæk skrev:Du kan være helt sikker på at justitsministeriet ikke ville tøve et sekund med at gøre livet besværligt for alle danske håndværkere, hvis de fandt det nødvendigt. Det tror jeg allerede ér bevist nok gange i nyere tid i den måde der lovgives på, når det handler om knive og våben.

Der er endvidere forskel på at der produceres hobbyknive i kraftigere metal end standard - og så at nogen erklæret søger at udnytte status quo og fremstille en hobbyknivs lignende enhåndsbetjent kniv, for at udnytte at justitsministeriet for en gangs skyld har valgt at forholde sig sig fornuftigt iht. et spørgsmål til knivloven.

Mange var også glade for deres Gerber Gator, dengang den var en "lovlig enhåndsbetjent" kniv - indtil en valgte at stille ordensmagten i en situation, hvor de var tvunget til at forholde sig til spørgsmålet om knivens lovlighed.

Men den har de vel klaret sig udenom ved at bruge udtrykket "almindelig" i deres udtalelse ? Altså muligheden for at lave en lige lovlig kreativ udgave af en hobbykniv ?
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af X-Ray » 28. nov 2014, 15:32

hvor belastende med alle de forbud nogle af de knive jeg har flest gode minder ved er låsbare jagt knive :wall:
Shooters Bible is the only Bible for me

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2226
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Kenned » 28. nov 2014, 15:33

X-Ray skrev:hvor belastende med alle de forbud nogle af de knive jeg har flest gode minder ved er låsbare jagt knive :wall:
Det er der da ikke noget problem med, så længe de ikke er enhåndsbetjente ? Til jagt må du da altid bruge en låsbar kniv...
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Elbæk » 28. nov 2014, 15:37

Kenneth Jensen skrev:
Elbæk skrev:Du kan være helt sikker på at justitsministeriet ikke ville tøve et sekund med at gøre livet besværligt for alle danske håndværkere, hvis de fandt det nødvendigt. Det tror jeg allerede ér bevist nok gange i nyere tid i den måde der lovgives på, når det handler om knive og våben.

Der er endvidere forskel på at der produceres hobbyknive i kraftigere metal end standard - og så at nogen erklæret søger at udnytte status quo og fremstille en hobbyknivs lignende enhåndsbetjent kniv, for at udnytte at justitsministeriet for en gangs skyld har valgt at forholde sig sig fornuftigt iht. et spørgsmål til knivloven.

Mange var også glade for deres Gerber Gator, dengang den var en "lovlig enhåndsbetjent" kniv - indtil en valgte at stille ordensmagten i en situation, hvor de var tvunget til at forholde sig til spørgsmålet om knivens lovlighed.

Men den har de vel klaret sig udenom ved at bruge udtrykket "almindelig" i deres udtalelse ? Altså muligheden for at lave en lige lovlig kreativ udgave af en hobbykniv ?
Det kunne man mene. Som jeg oplever det har justitsministeriet valgt at være pragmatiske her - og det skal man passe på med at få dem til at fortryde.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af X-Ray » 28. nov 2014, 15:38

Kenneth Jensen skrev:
X-Ray skrev:hvor belastende med alle de forbud nogle af de knive jeg har flest gode minder ved er låsbare jagt knive :wall:
Det er der da ikke noget problem med, så længe de ikke er enhåndsbetjente ? Til jagt må du da altid bruge en låsbar kniv...
rigtigt men da jeg ikke går på jagt mere er det ekstremt sjældent jeg kan bruge dem, da jeg var i skoven havde jeg altid en af mine låsbare i bæltet.
Shooters Bible is the only Bible for me

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2226
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Kenned » 28. nov 2014, 15:41

X-Ray skrev:
Kenneth Jensen skrev:
X-Ray skrev:hvor belastende med alle de forbud nogle af de knive jeg har flest gode minder ved er låsbare jagt knive :wall:
Det er der da ikke noget problem med, så længe de ikke er enhåndsbetjente ? Til jagt må du da altid bruge en låsbar kniv...
rigtigt men da jeg ikke går på jagt mere er det ekstremt sjældent jeg kan bruge dem, da jeg var i skoven havde jeg altid en af mine låsbare i bæltet.
Så er det jo godt at man fint kan have en låsbar med på skovturen, da det er accepteret som et anerkendt formål.

Så glæd du dig bare over dine knive igen, men husk at tage den ud af bæltet når skovturen er slut :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Martensit » 28. nov 2014, 21:27

Elbæk skrev:STOP!

Hobbyknive er lovlige, fordi de netop er begrænset holdbare - og derved meget begrænset anvendelige til andet end at åbne kasser, skære tæppe, spidse blyanter, etc. I det sekund det kommer ordensmagten for øre at nogen forsøger at kneppe den "undtagelse", vil hobbyknive blive forbudt, hurtigere end man kan nå at sige; "hov, det var ikke lige meningen".
Eller også er sandheden at hobbyknive ikke ser farlige ud?
Personligt ville det overhovedet ikke genere mig at hobbyknive blev forsøgt forbudt ved lov, ud over at samtlige 179 medlemmer af folketinget ville synes det er træls de skal hjem og rydde op i deres værktøj, så er håndværkernes brancheorganisationer væsentlig bedre rustet til at tage en tørn mod politikerne end f.eks. NVF eller jægerforbundet.
Det er ikke et forbud der kun rammer dem af os der holder af våben, det er, groft antaget, et forbud der rammer så bredt i befolkningen at det vil påvirke en hel regerings mulighed for at blive genvalgt.

Jeg vil forøvrigt opfordre dig til at kigge på den type snit- og stiksår hobbyknive laver, de er anvendelige til meget mere end bare at skære tape, tæpper og palle-film. At de stadig er tilladte og foldeknivene forbudt viser i mine øjne, at den nuværende våbenlovgivning ikke er andet end leflen for medierne og et forsøg på at blive siddende på taburetten.

Det ville forøvrigt passe mig meget fint hvis jeg kunne nå at starte lavinen mens den nuværende regering sidder på magten...

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Martensit » 28. nov 2014, 21:31

Elbæk skrev: Det kunne man mene. Som jeg oplever det har justitsministeriet valgt at være pragmatiske her - og det skal man passe på med at få dem til at fortryde.
JM forbyder alt det Rigspolitiets såkaldte "eksperter" beder dem om. Så det at være pragmatiske ligger ikke just til den flok embedsmænd der har ansættelse derinde.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Elbæk » 28. nov 2014, 21:33

Martensit skrev:
Elbæk skrev:STOP!

Hobbyknive er lovlige, fordi de netop er begrænset holdbare - og derved meget begrænset anvendelige til andet end at åbne kasser, skære tæppe, spidse blyanter, etc. I det sekund det kommer ordensmagten for øre at nogen forsøger at kneppe den "undtagelse", vil hobbyknive blive forbudt, hurtigere end man kan nå at sige; "hov, det var ikke lige meningen".
Eller også er sandheden at hobbyknive ikke ser farlige ud?
Personligt ville det overhovedet ikke genere mig at hobbyknive blev forsøgt forbudt ved lov, ud over at samtlige 179 medlemmer af folketinget ville synes det er træls de skal hjem og rydde op i deres værktøj, så er håndværkernes brancheorganisationer væsentlig bedre rustet til at tage en tørn mod politikerne end f.eks. NVF eller jægerforbundet.
Det er ikke et forbud der kun rammer dem af os der holder af våben, det er, groft antaget, et forbud der rammer så bredt i befolkningen at det vil påvirke en hel regerings mulighed for at blive genvalgt.

Jeg vil forøvrigt opfordre dig til at kigge på den type snit- og stiksår hobbyknive laver, de er anvendelige til meget mere end bare at skære tape, tæpper og palle-film. At de stadig er tilladte og foldeknivene forbudt viser i mine øjne, at den nuværende våbenlovgivning ikke er andet end leflen for medierne og et forsøg på at blive siddende på taburetten.

Det ville forøvrigt passe mig meget fint hvis jeg kunne nå at starte lavinen mens den nuværende regering sidder på magten...
Jeg har undervist i kampsport, jeg ved udmærket hvad en hobbykniv kan... Den eneste gang nogen har trukket en kniv mod mig i alvor, var det faktisk en hobbykniv - han var tæt på at ryge ud over en af overgangs broerne i Bispehaven :giggle:

"Starte lavinen"(?!) Den eneste vej "lavinen" går, er henimod at borgerne i Danmark får lov til mindre og mindre samtidig med at mere og mere bliver forbudt - at tro andet er at lukke øjnene for hvordan der er blevet lovgivet på området, af skiftende regeringer, gennem den sidste menneskealder.
Loven mod 5.5 mm luftgeværer og større ramte f.eks. meget bredt, ligeså gjorde seneste større stramning af knivloven. Når der skal vises "handlekraft" inde på Borgen, er ingen ofre for store.
Martensit skrev:
Elbæk skrev: Det kunne man mene. Som jeg oplever det har justitsministeriet valgt at være pragmatiske her - og det skal man passe på med at få dem til at fortryde.
JM forbyder alt det Rigspolitiets såkaldte "eksperter" beder dem om. Så det at være pragmatiske ligger ikke just til den flok embedsmænd der har ansættelse derinde.
Og dog, er det det indtryk man får i den givne sag. Måske har vi været heldige - eller måske ér der fornuftige folk et sted i systemet. Vi ved det ikke, men lad os være glade for det - og ikke lægge op til at misbruge det.
Idéen med at forsøge at lave en enhåndsbetjent kniv forklædt som hobbykniv er dårlig - og den risikerer at lave lort i den for en hel masse mennesker (herunder ikke mindst en selv), længere er den bare ikke... At forsøge at gøre dét til en stor ideologisk kamp, er at skyde over målet, faktisk i en grad hvor chancen for massivt selvmål er mere end bare overhængende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Martensit » 28. nov 2014, 22:25

Jeg tvivler stærkt på at mit hyggeprojekt i kælderen får så store følger, at der kommer nogen ideologisk kamp ud af det, eller at det skulle komme rigspolitiet for øre, og få den MEDIE-EKSPONERING der er nødvendig for at denne type af elendige lovforslag overhovedet kommer på bordet.
Der er ikke noget skjult i det, og det er på ingen måde kriminelt.
Luftgeværer er noget folk forbinder med skydevåben, og det er nemt at overbevise befolkningen om at skydevåben er farlige. Det var muligt at vise nogle luftgeværer frem der havde en mundingsenergi nogenlunde svarende en småkalibret pistol - såvidt jeg har forstået det. Men det kan man altså ikke med en hobbykniv. Hvis de begynder at sammenligne mit projekt med hobbyknive og sige at det jeg har konstrueret er væsentlig farligere, så vil jeg tilbagevise den påstand med et simpelt argument: Sandsynligheden for at den klinge jeg har lavet knækker er væsentlig mindre end sandsynligheden for at en engangsklinge knækker. Alt andet lige er den almindelige hobbyknivs klinge farligere, man risikerer at der sidder en stump tilbage, om den sidder i lungesækken, bughulen eller låret er i og for sig ligegyldigt. Det giver offeret en ringere prognose.

Hobbyknive er ideelle til at lave ulykker med, de er billige let tilgængelige og passer ned i risten på et regnvandsdræn.

For at undgå at støde folk, vil jeg holde mit lille projekt for mig selv, når det en gang er lykkedes, så skal NVF ikke lægges til last at det kan blive platform for endnu en politikers fjollede påfund.
Det der virkelig skræmmer mig her er, at der udvises selvstrammeri og forsigtighed i en grad så selv ting der ikke er ulovlige skal mistænkeliggøres og frarådes.

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 21. jul 2009, 00:08
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af TheKapow » 29. nov 2014, 05:41

En hobby kniv er jo en fastbladet kniv og ikke en folder og er enhåndsbetjent ligesom en dolk man trækker fra en skede.. Intet nyt under solen..

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hobbyknive er jo legale enhåndsknive

Indlæg af Elbæk » 29. nov 2014, 08:48

Martensit skrev:Personligt ville det overhovedet ikke genere mig at hobbyknive blev forsøgt forbudt ved lov, ud over at samtlige 179 medlemmer af folketinget ville synes det er træls de skal hjem og rydde op i deres værktøj, så er håndværkernes brancheorganisationer væsentlig bedre rustet til at tage en tørn mod politikerne end f.eks. NVF eller jægerforbundet.
Det er ikke et forbud der kun rammer dem af os der holder af våben, det er, groft antaget, et forbud der rammer så bredt i befolkningen at det vil påvirke en hel regerings mulighed for at blive genvalgt.

Det ville forøvrigt passe mig meget fint hvis jeg kunne nå at starte lavinen mens den nuværende regering sidder på magten...
Martensit skrev:Jeg tvivler stærkt på at mit hyggeprojekt i kælderen får så store følger, at der kommer nogen ideologisk kamp ud af det, eller at det skulle komme rigspolitiet for øre, og få den MEDIE-EKSPONERING der er nødvendig for at denne type af elendige lovforslag overhovedet kommer på bordet.
Der er ikke noget skjult i det, og det er på ingen måde kriminelt.
Luftgeværer er noget folk forbinder med skydevåben, og det er nemt at overbevise befolkningen om at skydevåben er farlige. Det var muligt at vise nogle luftgeværer frem der havde en mundingsenergi nogenlunde svarende en småkalibret pistol - såvidt jeg har forstået det. Men det kan man altså ikke med en hobbykniv. Hvis de begynder at sammenligne mit projekt med hobbyknive og sige at det jeg har konstrueret er væsentlig farligere, så vil jeg tilbagevise den påstand med et simpelt argument: Sandsynligheden for at den klinge jeg har lavet knækker er væsentlig mindre end sandsynligheden for at en engangsklinge knækker. Alt andet lige er den almindelige hobbyknivs klinge farligere, man risikerer at der sidder en stump tilbage, om den sidder i lungesækken, bughulen eller låret er i og for sig ligegyldigt. Det giver offeret en ringere prognose.

Hobbyknive er ideelle til at lave ulykker med, de er billige let tilgængelige og passer ned i risten på et regnvandsdræn.

For at undgå at støde folk, vil jeg holde mit lille projekt for mig selv, når det en gang er lykkedes, så skal NVF ikke lægges til last at det kan blive platform for endnu en politikers fjollede påfund.
Det der virkelig skræmmer mig her er, at der udvises selvstrammeri og forsigtighed i en grad så selv ting der ikke er ulovlige skal mistænkeliggøres og frarådes.
Hvordan hænger de to ovenstående statements sammen?

Det har intet med selvstrammeri at gøre - og alt med at gøre at vi er nogen som har en reel erfaring med hvordan ordensmagten/justitsministeriet fungerer (eller ikke fungerer) i den slags spørgsmål. Vi hár haft taget turen med både politiet i Aarhus og Horsens - og haft (heldigvis oftest gennem vores leverandører) knive forbi rigspolitiet, fordi benævnte politikredse fandt det nyttigt at genere vore kunder på et meget spinkelt (jfr. rigspolitiet; ikke eksisterende) grundlag, iht. spørgsmålet om lovligheden af div. knive.
Jeg har også tidligere (for år tilbage) solgt SOG's "hobbykniv" - hvilket politiet i Aarhus ikke var ret begejstrede for. Dén valgte vi ikke at få prøvet hos rigspolitiet - alene fordi vi ikke ville mudre vandene mht. de andre knive vi ønskede at få vurderet og fordi vi et eller andet sted godt var klar over at den ikke holdt.

Hobbyknive er på "tålt ophold" i vores samfund - måske fordi der findes pragmatiske personer hos justitsministeriet, måske af andre årsager, vi ved det ikke. Igen; lad os lade være med at udfordre status quo lige her.

Skulle du en dag stå med dit projekt - og en politmand vælger at stille spørgsmålstegn ved lovligheden af det. Har du så tænkt dig at trække "jamen det er bare en hobbykniv" som forsvar for dig selv? For hvis du har det, så vil jeg til stadighed fraråde dig projektet - og her tror jeg at Danmarks samlede håndværkerstand er ret enig med mig :blink:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Låst