Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Klinse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. maj 2007, 21:00
Geografisk sted: Marstal

Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af Klinse » 26. nov 2014, 16:00

Har et lansky slibesæt med 5 sten ,men så syntes ikke de grove sten fjerner nok når jeg skal lægge æg på en ny klinge .
har nu fået at vide af familien at jeg får penge til jul ,så jeg har to slibesæt i tankerne et lansky sæt med diamant sten eller et dobbelt så dyrt sæt apex mighty pro ,hvad er fordele og ulemper og hvilket skal jeg vælge

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Knivsliber

Indlæg af Vels » 26. nov 2014, 16:09

Jeg har edge pro apex, og det virker bare.

Også til at fjerne materiale når en kniv har fået et hak, og skal have ny æg.

edit: det skal dog siges at jeg endnu ikke har brugt diamant tape til æg polering, mine knive er til brug, ikke udstilling.

Klinse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. maj 2007, 21:00
Geografisk sted: Marstal

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af Klinse » 26. nov 2014, 17:34

skal heller ikke have poleret æggen på bare slebet de knive jeg laver samt køkkenknive

Brugeravatar
Slettegaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. feb 2008, 17:14
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af Slettegaard » 26. nov 2014, 20:49

Jeg har et lansky med almindelige sten, jeg har dog købt en ekstra grov diamant sten til sættet, netop for at kunne fjerne noget stål i en fart, og det kan den! Så hvis jeg var dig ville jeg starte med at købe en ekstra grov diamant sten som supplement til dine almindelige sten.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af X-Ray » 28. nov 2014, 00:54

Hvis det ikke er helt små knive kunne wicked Edge måske være noget, der er en næsten ny til salg på buschcraft.dk
Nedenfor er indlægget på buschcraft siden, byd ham 2000 så får du den sikkert

Jeg er desværre ved at være kommet til den konklusion, at jeg ikke får brugt min Wicked Edge knivsliber nok til at retfærdigøre investeringen. Jeg har slebet 20-30 knive på den og bliver lige imponeret over resultatet hver gang. Den er meget nem at komme igang med og du får ikke skarpere knive.

 

Her er hvad der følger med:

 

WE 100 Platform monteret på planke af 40 mm Eg

Alt standard tilbehør

Slibe klodser med følgende rughed (korn):

100

200

400

600

800

1000 (Korn 100-1000 er diamant imprægneret slibesten og holder i praksis for evigt)

1200

1600 (1200 og 1600 er keramiske slibesten og tillader polering til tæt på spejlglat)

Læder strops (inkl poleringspasta indeholdende slibekorn i størrelse 5 og 3.5 micrometer - tillader polering til spejlende overflade)

 

Alt er som nyt (selvom det kan ses at det er blevet brugt). Den eneste undtagelse er læder klodserne som har et par rookie hak. Det betyder dog ikke noget for funktionen og i realiteten kan man ret nemt selv skifte læderet. Jeg har en kvittering men der er ikke længere garanti på varene.

 

Nypris er omkring 3400,-
Shooters Bible is the only Bible for me

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af Coldsteel » 28. nov 2014, 11:34

Mit råd er at gå på ebay køb sandpapir korn 280 400 600 800 evt 1200 og 2000 og så et jævnt stykke træplade/brædt til at ligge sandpapiret på. ( jo mindre spring du har imellem de forskellige kornstørrelse jo mindre slider du på sandpapiret og jo hurtigere går det)
Jeg bruger selv wd40 eller caramba til at rense papiret og sikre man ikke indånder for meget metalstøv.

Øv dig så med at slib en billig kniv først.

Når du er færdig med at slibe med sandpapiret så tager du et læder belte(bare det du har i tøjskabet) og sætter fast på fx et dørhåndtag og stryger klingen 10-20 gange på hver side.

Sådan gør jeg og de bliver baberbladsskarpe

Det vil koste dig nærmest ingenting og du lære at et håndværk du altid kan bruge så du ikke er afhængig af dyrt værktøj der ikke gør andet end at holde kniven i en bestemt vinkel, noget du selv kan lære :smile:

De dyre slibere du kan købe er lavet til den "moderne" mand med 10 tommelfingre og skrivebordsjob.. meget af det er solgt på bedste tv shop maner :mrgreen:


Og for mig er den største fordel at det tager en brøkdel af se den tid det tager med det dyre udstyr og når man laver knive fra bunden er det en fordel da man skal lave en ny profil på klingen og skal fjerne temmelig meget materiale.

Det skal ikke koste flere hundrede kroner at få en skarp kniv. Selv da jeg var barn og ikke havde så mange midler fandt jeg på at slibe mine knive med en mursten og buden af et keramisk krus og et af min mor belter og selv det var nok til at kunne barbere armene sikkert ikke skæg, men det kunne jeg jo ikke teste :biggrin:

http://www.freakshop.dk/product/neglepolerer-682/ sådan en her kan du evt have med på tur til at vedligeholde din æg. ikke nødvendigvis den på linket. men en der ligner man kan tit finde i supermarkeder til omkring 10 kr. (den vejer og fylder ingenting)

Edit: ved godt det kan virke temmelig provokerende men indrømmer blankt, jeg selv har købt op til flere af det dyre set :smile: har måtte sande det var mere eller mindre spild af penge for mit vedkommende.
Senest rettet af Coldsteel 28. nov 2014, 13:13, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af X-Ray » 28. nov 2014, 12:56

Godt indspark Cold Steel man inklusiv undertegnede bliver tit revet med og det er ikke nødvendigt for at slibe en kniv.
Shooters Bible is the only Bible for me

Klinse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. maj 2007, 21:00
Geografisk sted: Marstal

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af Klinse » 28. nov 2014, 16:09

siger tak for de mange svar ,arbejder som slagter så er vant til at slibe knive enten på våd eller tårsliber.
har dog en del dyre køkkenknive jeg ikke vil slibe på den måde ,laver desuden knive i min fritid og vil gerne levere dem rigtig skarpe ,bliver osse tit spurgt om jeg ikke kan slibe knive for venner og bekendte.
Og Coldsteel du har ret i at det rigtige er at slibe for bunden uden maskiners hjælp.
har lavet en del knive af koldsavsklinger og syntes det tager en evighed at lægge æg på dem .
Og da jeg har begrænset tid (har nok for mange interesser)
søger jeg noget hvor jeg uden de store foranstaltninger kan slibe ,søger mest viden om de forskellige slibere og hvad der er bedst

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af Scout » 28. nov 2014, 16:32

Klinse skrev:Har et lansky slibesæt med 5 sten ,men så syntes ikke de grove sten fjerner nok når jeg skal lægge æg på en ny klinge .
har nu fået at vide af familien at jeg får penge til jul ,så jeg har to slibesæt i tankerne et lansky sæt med diamant sten eller et dobbelt så dyrt sæt apex mighty pro ,hvad er fordele og ulemper og hvilket skal jeg vælge
Jeg har Lansky diamantsættet og det er fantastisk.
Til opfriskning af klingen undervejs i naturen bruger jeg en Fällkniven sten i fri hånd, så at kunne slibe i fri hånd og slibe lnive på en Lansky behøves ikke at udelukke hinanden.
Lansky er hverken dyrt eller 'overkill.' Lad være med at handikappe dig selv med en et eller andet hjemmebakset alternativ, når Lansky nu virker så godt.
Med det antal knive jeg sliber, så bruger jeg naturligvis det, som teknologi har frembragt - vi kører jo heller ikke med oksekærrer, når der er bedre, billige og hurtigere alternativer.
Diamantsættet tager VED! Jeg kan varmt anbefale det. I betragtning af, at du har det for evigt...eller de næste 50-75 år..., så er prisen latterlig lav.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af X-Ray » 28. nov 2014, 17:20

kan kun tilslutte mig Scout diamant sættet er lækkert har opdateret mit med en keramisk sten i korn 1000
har lige lagt æg fra bunden på en stor bowie det tog 30-45 min fra start til slut med de 4 diamant sten og den keramiske.

efter at have prøvet lansky med de almindelige sten hvor jeg næsten gav op med at lægge æg fra bunden, er diamant stenene en leg at bruge.
Shooters Bible is the only Bible for me

Klinse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. maj 2007, 21:00
Geografisk sted: Marstal

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af Klinse » 28. nov 2014, 18:15

Er godt klar over jeg skalmkøbe diament sættet vis det skal være lansky sættet .imener ikke at apex er mighty pro er merprisen værd .
Det det gør at jeg er kørt sur idet Alminde lansky sæt ,er at de grove sten ikke fjerner nok ,hvor er det billigst at købe diament sættet henne

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af Scout » 28. nov 2014, 18:29

Klinse skrev:Er godt klar over jeg skalmkøbe diament sættet vis det skal være lansky sættet .imener ikke at apex er mighty pro er merprisen værd .
Det det gør at jeg er kørt sur idet Alminde lansky sæt ,er at de grove sten ikke fjerner nok ,hvor er det billigst at købe diament sættet henne
Jeg skal lige skynde mig at understrege, at jeg kun udtaler mig om Lansky diamantsættet og ikke om Apex-sættet.
Det var heller ikke for at sige Lansky over Apex. Jeg har bare kun Lansky og ikke Apexfætteren.
Så vidt jeg ved, så er der flere her inde der har Apex og vist er mere end tilfredse - ikke mindst med den måde man lægger æggen på.
Apex er dog også en slat dyrere.

Jeg kan kun tale for mig selv og personligt er jeg mere end tilfreds med Lansky diamantsættet, som jeg har haft i årevis, har slebet/sliber mange knive med og slet ikke kan se mig selv skifte ud.

Derfor kan Apex, som jeg ikke udtaler mig om, godt være bedre (det er så også en anden pris).

Jeg kan ikke se mig selv opgradere til Apex, så godt som Lansky virker for mig.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af X-Ray » 28. nov 2014, 19:14

Købte mit lansky de lux på eBay i USA kom til at koste 850 kr hvoraf de 350 var for sættet resten var fragt og så told og ekspeditionsgebyr til pest dk
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 27. jun 2011, 09:31
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 16 times
Been thanked: 17 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af Charlie Bravo » 20. dec 2014, 17:26

Jeg har haft det almindelige Lansky sæt inden jeg fik min Apex, som er virkelig nem at bruge og giver et super godt resultat. Jeg solgte Lansky sættet.
Jeg har ikke prøvet diamant versionen af Lansky, men kan sagtens anbefale en Apex, som giver et super resultat og er hurtig at bruge.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af Raptor357 » 20. dec 2014, 17:53

Har man først en apex fra mighty sharp, så goder man ikke lanskey mere, det er noget skralderværk til sammenligning.
Det eneste der kunne tiltale mig var en elektrificeret udgave.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 93 times

Re: Lansky med diamant sten vs. Apex mighty pro?

Indlæg af MadsF » 21. dec 2014, 16:43

Jeg startede da jeg var en lille knægt med at lære at bruge en traditionel slibesten, en teknik som man burde kunne en lille smule om ikke andet. Jeg mestre den ikke på nogen måde, men kan godt få en kniv barber skarp med en vådsten. Jeg tror jeg har 4-5 vådsten og 3-4 fin/grov heder.

For 5 år siden købte jeg så en Lansky, og blev egentligt overrasket over hvor godt et arbejde den kunne gøre. Men var hele tiden en smule skeptisk over for kvalitet, det er virkeligt noget skrammel. MEN, det virker indtil det går i stykker og kan levere glimrende resultater. Der hvor skruen bliver skruet ind i plastikrammen på slibestenen knækkede plastiken på den grove sten. Og så syntes jeg nemt at kniven smutter ud af holderen selvom jeg spænder med en skruetrækker, i hvertfalde med bestemte knive.

En dag så min bank konto uafmindelig fornuftig ud, så det valgte jeg at ødelægger med at købe det største Mighty Sharp Apex sæt. Det har jeg ikke fortrudt !

Det hæver bare niveuet flere gange hvis man kommer fra Lansky'en. Men slibestens opretteren til Apex'en er et must efter man har slebet 10-20 knive, så begynder de at blive "hule".

Min kæreste er kok, så er jeg rimeligt beskæftiget med at holde knive skarpe. Efter hendes kollegaer havde prøvet hendes knive ville samtlige have mig til at slibe deres knive. PÅTRODS af de har en "ansat" kniv sliber som kommer hver anden måned og sliber alle deres knive.
Jeg har sagt nej til at slibe andre knive end mine og min kærestes knive (en gang i mellem for mine forældre) - Ellers sliber jeg ikke for andre da det tager super meget tid, og folk ikke anser det som noget man bør betale for. Og med prisen på det sæt og det arbejde der går i det, så vil jeg ikke slibe gratis eller for en sodavand :)

Med det sagt, så har jeg tre knive jeg skal i gang med nu.
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links

Besvar